De voortekenen zijn allerminst gunstig.
Zo’n eerste testweek mag dan niet direct een graadmeter zijn om te kunnen beoordelen of een auto écht goed is, je kunt er heel behoorlijk aan afzien of een auto allerminst goed is. En dat laatste lijkt helaas -al weer- het geval voor McLaren. Niet dat het chassis slecht is. Tenminste, dat zou kunnen, maar door problemen met de Honda-krachtbron kunnen we daar maar weinig zinnigs over zeggen.
Nadat McLaren de eerste dag vrijwel onafgebroken in de pitsstraat doorbracht wegens een defect aan de olietank, ging het de tweede dag zo mogelijk nog slechter. En wat nog zorgwekkender is, het lijkt niet helemaal duidelijk wat de technische problemen met de MCL32 die dag precies veroorzaakte. Naar het schijnt heeft McLaren de overige testdagen rondgereden met een danig teruggeschroefde motor dat het blok minder power leverde dan de krachtbron van vorig jaar. Op topsnelheid komen ze al snel 20 kilometer te kort op de topteams. In totaal reed McLaren 208 rondjes, tegen 558 voor Mercedes-AMG.
Momenteel wordt in Japan uitvoerig onderzocht wat er precies mankeert aan de afgelopen week gebruikte krachtbon. Afhankelijk van de uitkomst van dat onderzoek zal besloten worden met wat voor motor McLaren-Honda aankomende week gaat testen. Wordt het de Melbourne-spec 2017-motor of zullen ze moeten terugvallen op een teruggeschroefde of zelfs oude krachtbron? En wat zijn de gevolgen voor de eerste race op 26 maart?
87sandyd zegt
Alonso kan z’n tuinstoel er vast bij pakken….
racerx zegt
@87sandyd: Hahaha juist, geweldig was dat!
bassx zegt
“Wordt het de Melbourne-spec 2017-motor of zullen ze moeten terugvallen op een teruggeschroefde of zelfs oude krachtbron? En wat zijn de gevolgen voor de eerste race op 26 maart?”
Honda heeft dit seizoen een nieuwe PU met andere afmetingen waar het trucje en voordelen van Mercedes deels is afgekeken. Voordeel van de nieuwe layout is minder turbo lag, betere gewichtverdeling, betere aero op bepaalde plekken van de auto en efficiënter hybride systeem, eigenlijk de voordelen die Mercedes de laatste 3 seizoenen al heeft. Dat hier in de eerste test sessie problemen voorkomen is dan ook niet meer dan normaal omdat andere teams allemaal op oude configuraties van de PU blijven werken (helaas voor Red Bull). Omdat het McLaren chassis en body work is aangepast op de nieuwe PU kan je er niet zomaar een oude motor in lepelen.
rob5nismo zegt
@bassx: Renault was toch ook vanuit punt 0 opnieuw begonnen?
bassx zegt
@rob5nismo: Maar geen nieuw layout/design van de PU voor 2018. Althans dat is wat Renault zei in de winterstop.
rob5nismo zegt
@bassx: ow zo ik dacht dat ze ook een compleet nieuwe pu gebouwd hadden
gwnbmw zegt
@bassx: komt omdat renault sinds half 2016 al met deze lay-our knutselt, nadat die idioot veel getest is. ook ferrari heeft dit voor hun eigen team, nog niet voor de 2e rangs teams.
treinrukker zegt
@bassx: zeer zeker wel: http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/348540/renault-introduceert-compleet-nieuwe-motor-voor-2017/
rob5nismo zegt
@treinrukker: gewoon een plusje voor je naam alleen al hahaha
bassx zegt
@treinrukker: verbrandingsmotor is niet PU maar een klein onderdeel daarvan. Heb het specifiek over PU design niet over één component.
Rick-dos zegt
In het eerste seizoen kun je dit verwachten, in het tweede seizoen kun je nog steeds wat problemen ondervinden, maar het derde seizoen moet je toch echt wel je zaakjes op orde hebben en zou je je moeten kunnen mengen met de top drie.
Slecht dit van een merk dat als de BMW van Azië bekend staat als het op motoren aankomt.
kareljansen zegt
@Rick-dos: want? Bmw motoren staan bekend als betrouwbaar?
Rick-dos zegt
@kareljansen: Onder andere maar ook dat ze pareltjes van motoren afleveren.
87sandyd zegt
@Rick-dos: Dat dacht ik ook. Geen Audi nemen maar een BMW zodat ik geen lst had van kettingproblemen. Ra ra politiepet waarom ik de auto heb weg gedaan…
kareljansen zegt
@Rick-dos: nou pareltjes, dat mag je vinden. Maar betrouwbaar? Distributiekettingen, vlinderkleppen die in de motor verdwijnen en lagersschalen die de 100k niet halen. Wat dat betreft is er weinig verschil met VAG. Voor betrouwbare motoren moet je toch echt bij bijvoorbeeld Honda zijn.
Rick-dos zegt
@kareljansen: Rij nu al bijna 30 jaar BMW en heb nog nooit de door jou genoemde euvels mogen ervaren.
Grappig trouwens dat je VAG erbij haalt….
http://www.hondaproblems.com/trends/excessive-oil-consumption/
We kunnen er wel een kinderachtig “mijn merk is beter dan jouw merk” van maken of we kunnen concluderen dat elk merk wel zo z’n manco’s heeft.
peug206 zegt
@Rick-dos: nee niet ieder merk heb zn manco’s, maar elk type heeft zn manco’s. De problemen zijn over het algemeen niet over de hele linie en geschiedenis terug te zien, enkel op type’s met dezelfde onderdelen.
racerx zegt
@kareljansen: Ze waren in ieder geval in staat om tijdens het eerste seizoen van hun herintrede een dijk van een V10 neer te zetten, als ik het me goed herinner.
bmwpowerm5 zegt
@racerx: Ralf Schumacher pakte in de eerste race de derde plek
poes zegt
@racerij: niet helemaal vergelijkbaar natuurlijk (de huidige techniek is een stuk complexer dan toen), maar het is zeker zo dat BMW vanaf het begin een goede motor had.
Uiteindelijk werd dit de krachtigste van het hele veld.
v6ti zegt
@Rick-dos: jij schreef ’t ik dacht t Karel
w0o0dy zegt
@rick-dos: sorry maar dit keer moet ik je stevig tegenspreken. Honda heeft eerder aangegeven dat ze een compleet andere opboiw van zowel motor/turbo en compleet nieuwe hybride meuk hebben ontwikkeld. De vorige twee seizoenen tellen in die zin nauwelijks. Honda is heel agressief te werk gegaan en daarbij is vermogen tekort en problemen qua betrouwbaarheid van tevoren richting team gecommuniceerd. In die zin gaat het zoals verwacht. De agressieve strategie was nodig om later dit seizoen het niveau van Ferrari te kunnen halen. Honda zal keihard aan het werk moeten en gaan nu het op een paar punten tegen zit die niet ingecalculeerd zijn. Die problemen zullen worden opgelost maar mogelijk ten koste van snelheid. De stage 2 motor zou de tweede helft van het jaar bij de Ferrari-motor moeten zitten qua vermogen. Dat moet dan voor Alonso in 2018 titelkansen gaan betekenen..
Rick-dos zegt
@w0o0dy: De laatste twee seizoenen moeten Honda zoveel data hebben opgeleverd dat, ondanks het overstappen op een nieuwe layout, ze toch wel onderhand kwaliteit en betrouwbaarheid onder controle moeten hebben. Dat er dan wat issues opspelen mag verwacht worden maar dat ze nu al een keuze moeten gaan maken tussen doorgaan met deze motor of plan B is gewoon slecht.
Renault is ook weer op 0 begonnen maar die hebben duidelijk de fundamenten eerst goed stevig opgebouwd en werken van daaruit verder.
Robert zegt
Ik denk dat Honda de slag gewoon gemist heeft. Als je kijkt naar de consumentenauto’s, daarin heeft dit merk enerzijds vol ingezet op hybrides, anderzijds heeft men heel lang vastgehouden aan de atmosferische blokken. Ik heb het vermoeden dat dit ook z’n weerslag heeft op de ontwikkelingen in de performance-divisie.
Ce zegt
@RRRobert: eens met jouw opmerking voor Honda passenger cars in EU. In US en Azië hebben ze een andere / sterkere positie. In de tweewieler business zijn zij veruit global market leader. In zo een groep moeten gewoon leidende technologieën kunnen ontwikkeld worden. Mits voldoende tijd lukt hen dat wel denk ik. Japanese way.
johanw zegt
@rrrobert:
denk het ook ja….in de grootste automarkten is honda een van de leiders qua verkopen. De nieuwe Civic verkoopt als een tierelier in de USA, zo een 35000 per maand. De Accord is auto van het jaar aldaar, de CRV eveneens in zijn segment en wereldwijd de best verkochte in zijn segment. Daar kan je gewoon een accord kopen met een 300 pk .
Dat men hier wat de boer niet kent…. hier op autoblog is nooit de nieuwste type R getest, laat staan het nieuwe model Civic wat toch wel als veel bladen en reviewers als een zeer mooie en goede auto wordt gezien.
en wel eens gekeken naar andere motorsport in USA (indy cars) etc daarin speelt honda al jaren een hoofdrol.
Mercedes heeft 3 jaar moeten investeren voordat het 4e jaar pas ging scoren, men had de oude Honda boel, want dat was het wel, overgenomen. Enkel in de jaren dat Mercedes aan het opbouwen was mocht je veel meer aan de motor doen dan de afgelopen 2 jaren, nogal een groot verschil om stappen te maken.
poes zegt
@johanw: sorry, maar je opmerking klopt niet helemaal.
Honda doet het momenteel prima in de Indycar, maar daar was in het begin van het huidige systeem bepaald geen sprake van. Chevrolet was veel beter. Zowel wat betreft motor als het aero-pakket.
Verder doe je het succes van Mercedes te kort. In het begin (2014) was alles nieuw en had Mercedes het best z’n huiswerk gedaan. Het was toen gedurende het seizoen inderdaad lastig om bij te halen, want er mocht tussentijds minder veranderd worden. Inmiddels zijn we jaren verder en Mercedes is (motorisch) nog steeds heer en meester. Dan kun je niets anders concluderen dat zij (veel) beter zijn dan de rest. Echt heel knap van Mercedes.
poes zegt
@RRRobert: dat staat toch volledig los van elkaar?
Ik denk eerder dat het zit in de Japanse wijze van werken. Zeer star en hiërarchisch, waardoor innovatie snelheid zwaar wordt beperkt.
Het verhaal gaat dat dat ook het succes van het Toyota F1 team heeft beperkt. Alle beslissingen moesten genomen worden over (te) veel schijven. Altijd met instemming van Japan (ze zaten zelf in Duitsland), waardoor je ook weer met tijdsverschil zit. Dit kost allemaal onnodig veel tijd, waardoor je constant achter de feiten aanloopt.
Deze tendens zie je ook terug in de ontwikkeling van bijvoorbeeld de Lexus LFA en de Honda NSX. Beide hebben een bizar lange ontwikkelingstijd gehad.
hans33sw zegt
Over japanse motorfluisteraars gesproken. Wat nou als yamaha een f1 PU zou bouwen? Even zonder gekheid. Gaat niet lekker zo. Helemaal niet omdat de nsx “f1 technology” gebruikt, zal commercieel niet helemaal lekker uitpakken zo. Ik gun het ze zo.
poes zegt
@hans33sw: ik denk dat momenteel geen enkel fabrikant in gaat stappen. Veel te kostbaar en veel te risicovol.
Je ziet wat het met Renault heeft gedaan en nog steeds met Honda. Bepaald geen stumpers, maar ze kunnen nog steeds niet tippen aan Mercedes. Met alle negatieve publiciteit die daarbij hoort.
Dit laat overigens wel zien hoe ontzettend knap Mercedes bezig is.
Nemus zegt
@hans33sw: dat heeft Yamaha in de jaren 90 gedaan. Maar dat was het tijdperk van de motorentuners zoals Hart en Illien die motors prepareerden voor andere merken. Een beetje ook wat Cosworth deed.
Die tijd is al héél lang gepasseerd. Kleine merken kunnen het zich niet meer veroorloven. Als zelfs Honda het niet meer kan dan is het gewoon moeilijk, punt.
Dutchdriftking zegt
Of het is allemaal zand wat in onze ogen word gestrooid….
mrrallycross zegt
Hoop dat McLaren er goed uit komt. Gun het ze wel. Ik denk echter dat ze wel afscheid gaan nemen van Honda na dit seizoen zonder verbetering
right zegt
McLaren: loze flodder.
wernerv8 zegt
Meen toch ook gehoord te hebben dat het chassis ook nog niet top is
pjotr zegt
@wernerv8: klopt, Alonso en Verdoorne hebben aardig wat overstuur momentjes gehad.
duderuud zegt
Kap eens met dat popie jopie “pu”. Zeg gewoon motor, motorblok of blok, dat snapt tenminste iedereen…
t1mothys zegt
Waar is mijn McLaren gebleven…zucht. Zo jammer dit en hoop dat ze het recht trekken richting de start van het seizoen.
goodolddays zegt
Denk dat het probleem gecompliceerder is dan meeste denken. Het is heel makkelijk honda aftezeiken. Maar het probleem ligt met name in het feit dat mercedes, ferrari, etc. In 2010 al begonnen met de ontwikkeling en dat zij daardoor een bijna onmogelijke voorsprong hebben. Aan het eind van vorig jaar zag je dan ook dat de kwaliteit van de Honda power unit helemaal zo slecht nog niet was. Het feit dat ze alle lessen nu in een nieuwe motor stoppen is een risico maar ik zou de Jappen nog lang niet afschrijven. Als jappaners 1 kwaliteit hebben is het vasthoudendheid en vastberadenheid…