We nemen de opties met je door als je een sterke trekauto voor een paardentrailer zoekt.
Vaak hebben we bij een AB advies hier op de redactie al een idee wat het moet gaan worden. Niet alleen als er een zescilinder boxer achter de achteras moet liggen (en de no-go een Porsche is), maar op basis van een bepaald budget kun je al globaal een idee krijgen.
Sterke trekauto voor een paardentrailer (met 2 paarden)
Maar niet met de aanvraag van Dieter. Hij is namelijk op zoek naar een auto voor zijn vriendin. Zij heeft paarden en vervoert die ook. Tot voor kort deed ze dat met een 1-paardstrailer, maar ze gaat over naar een 2-paardstrailer. Daarvoor is een aanzienlijk sterkere auto nodig. En ze vroegen aan ons om eens te kijken wat er allemaal mogelijk is.
De auto moet minimaal 2.000 kilo kunnen trekken, maar het liefst meer natuurlijk. Voor de veiligheid (of in elk geval het gevoel van veiligheid) is 2.500 kg welkom. Voor een goede tractie is vierwielaandrijving een must. Oh, en tenslotte liever geen auto met meer dan 80.000 km.
De wensen en eisen voor een sterke trekauto kun je hieronder bekijken:
Huidige / vorige auto’s: | NVT |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | € 25.000 |
Jaarkilometrage: | 15.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Geen |
Reden aanschaf andere auto: | Auto met grotere paardentrailer |
Gezinssamenstelling: | NVT (we gokken op 2 paarden, red) |
Voorkeursmerken / modellen: | Geen |
No-go merken / modellen: | Geen |
Disclaimer sterke trekauto:
We hebben alvast een disclaimer: probeer je zelf niet te veel blind te staren op en lage kilometerstand. In dit segment is dat lastig te vinden, de meeste auto’s worden gebruikt om mee te reizen of om te werken. De exemplaren die met weinig kilometers stonden, waren relatief gezien heel erg prijzig. De enige USP: de lage kilometerstand. En als je er zelf mee gaat rijden verdwijnt die meerwaarde. Dus het kan zeker lonen door de marge iets te vergroten.
Volkswagen Amarok 2.0 TDI 4Motion Aut. Highline
€ 24.995
2014
50.000 km
Wat is het?
De Volkswagen Amarok is van alle pick-ups degene die je wil gebruiken om normaal mee te rijden. Ja, er zijn ook meer basale Amaroks voor het leger, maar over het algemeen zijn het behoorlijk luxe en fraai afgewerkte pick-ups. Je hebt niet echt het idee dat je te maken hebt met een bedrijfswagen.
Hoe rijdt het?
Op zich erg goed, maar je ontkomt er niet aan: deze Volkswagen heeft een ladderchassis en is weliswaar van het formaat Range Rover, de rijkwaliteiten zijn dat zeker niet. Als je gewoon normaal met het verkeer rijdt, is de motor voldoende krachtig en lijkt het comfort voldoende te zijn. Ga je er voor zitten, dan merk je dat die 2 liter niets over heeft. Latere uitvoeringen hebben de V6, maar die vallen buiten het budget, helaas. Of je moet concessies doen qua kilometers.
Kosten Volkswagen
- Verbruik: 1 op 9,8
- Brandstof: 252 p.m.
- Gewicht: 1.876 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 162 p.m. (bestelauto particulier)
- Verzekering: € 100 p.m.
- Kosten per maand: € 514
Onderhoudsprognose
Over het algemeen zijn dit betrouwbare auto’s. Niet foutloos, maar wel betrouwbaar. De grootste problemen kun je krijgen met de handbak, dus zoek een versie met automaat (dan heb je ook minimaal 180 pk, ook wel lekker). En om heel eerlijk te zijn, zouden we liever een jongere zescilinder diesel doen met meer kilometers, dan een viercilinder met weinig kilometers.
Afschrijvingsprognose
Touaregs zakken door naar het absolute nulpunt, maar Amaroks niet. Logisch, die zijn een stukje moderner. Maar er is meer dan dat: de Amarok is een echt werkpaard en heeft een handige laadbak, de Touareg is echt een crossover wat dat betreft. De Amarok zal dus altijd wel iets van waarde vertegenwoordigen.
Jeep Grand Cherokee 3.6 Overland Summit (WK2)
€19.950
2011
80.000 km
Wat is het?
Misschien wel de grootste sprong die een auto gemaakt heeft van het ene (matige) model naar een hele goede. De Jeep Grand Cherokee van deze WK2- generatie is een topper. Met name het interieur is een extreem grote sprong ten opzichte van de oude Grand Cherokee.
Het model werd geïntroduceerd in 2010 en liep mee tot 2021, dus je rijdt niet in een enorm overjarig model rond. Sterker nog, daar de nieuwe (nog) niet hier leverbaar is, is het nog altijd de meest recente Grand Cherokee.
Hoe rijdt het?
De WK2-generatie heeft onafhankelijke wielophanging rondom en dat doet de auto veel goed. Sterker nog, stiekem heeft de auto best veel onderdelen van de Mercedes-Benz M-Klasse (de W166-generatie welteverstaan).
De Jeep is vooral heel erg comfortabel. Qua motoren vonden we zowel een benzine als diesel. Om de vergelijking interessanter te maken, kiezen we ditmaal voor de benzine. Die is voldoende krachtig, maar stiekem wil je die diesel als je veel moet trekken.
Kosten Volkswagen
- Verbruik: 1 op 7,85
- Brandstof: € 357
- Gewicht: 2.166 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 125 p.m.
- Verzekering: € 60 p.m.
- Kosten per maand: € 542
Onderhoudsprognose
Qua onderhoudskosten kun je je borst natmaken, maar dat geldt voor alle auto’s in dit overzicht, eigenlijk. Het is niet zo dat de Jeep aantoonbaar minder betrouwbaar is dan de rest, integendeel. Nadeel is wel dat er minder dealers en specialisten zijn.
Afschrijvingsprognose
Niet al te best. Jeep Grand Cherokees schrijven af als een malle. Gelukkig is het een merk dat altijd wel fans heeft, maar het is een kleinere markt. Aan de andere kant, we vonden een exemplaar dat al gewoon 5 mille onder je budget zit. En 10 mille krijg je er over een paar jaar altijd wel voor.
Opel Insignia Grand Sport 2.0T 4×4 (B)
€ 21.860 (Duitsland)
2017
70.000 km
Wat is het?
Een heuse Opel! Kijk, in principe is het helemaal niet nodig om met zo’n enorme 4×4 rond te gaan rijden om een kar te kunnen trekken. Wil je 2.500 kilogram of meer? Dan moet je wel een dikke SUV uitzoeken, maar er zijn een paar auto’s die meer dan 2 ton mogen trekken. Veel daarvan zijn premium Duits, maar wat dacht je van de Opel Insignia? Met vierwielaandrijving mag deze namelijk 2.200 kg trekken. Je moet trouwens waarschijnlijk wel eventjes importeren, want in Nederland is deze uitvoering bijna niet geleverd.
Hoe rijdt het?
Keurig. In dit geval rijdt het briljant, eigenlijk. Het is namelijk een moderne D-segment auto en dat rijdt beter dan een grote ‘echte’ SUV. Het gewicht is lager, het is stabieler en het is comfortabeler. De motor is meer dan potent, met 260 pk komt dit echt goed van zijn plek af. Sterker nog, je kan op de Autobahn best wel wat serieuze auto’s mee bijhouden (begrensd op 250 km/u!). Als je af en toe iets moet trekken, is het een geweldige optie.
Kosten Opel
- Verbruik: 1 op 9,46
- Brandstof: € 296
- Gewicht: 1.549 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 77 p.m.
- Verzekering: 90 p.m.
- Kosten per maand: 463 p.m.
Onderhoudsprognose
Dit zijn nog jonge auto’s, dus de kans is klein dat je meteen groot onderhoud moet uitvoeren. Sommige exemplaren staan bij een Duitse dealer en hebben occasion garantie die in geheel Europa geldig is. Een voordeel ten opzichte van de grote auto’s in dit overzicht is dat de kosten om het rijdend te houden lager liggen. Denk aan onderdelen en dergelijke.
Afschrijvingsprognose
Een grote Opel met bijzondere techniek aan boord is niet een investering om binnen een paar jaar op te cashen. Integendeel, kijk maar naar de vorige generatie Insignia OPC. Maar deze Insignia’s zijn aanzienlijk lichter en zuiniger. Daarbij zie je ze bijna niet meer. En dat trekgewicht is echt een USP van de Insignia waar we ze nooit over gehoord hebben gek genoeg. Desalnietemin schrijf je de helft wel af in 3-4 jaar tijd.
Yolo: Toyota Land Cruiser Van 2.8 D4-D (150)
€ 24.995
2012
195.000 km
Wat is het?
Als het enkel en alleen een sterke trekauto zoekt, neem dan de beste Toyota Land Cruiser die je kan vinden. En ja, we zeggen wel Yolo, maar zoals wel vaker valt dat reuze mee. Als er één auto geschikt is voor het zware werk en heel erg betrouwbaar, dan is het de Toyota Land Cruiser wel. Voor 25 mille heb je een grijs kenteken uitvoering 2 ton op de klok. Dat lijkt veel voor een Land Cruiser, maar dat is het niet. Je ziet het overigens ook aan de prijzen, want er staan zat Land Cruisers met meer kilometers voor hetzelfde bedrag te koop.
Hoe rijdt het?
Ja, eigenlijk niet eens zo heel erg goed. Je mag het niet zeggen, maar een viercilinder diesel met bedrijfswagen-wortels en een ladderchassis is niet echt genieten. Maar het is typisch zo’n auto die je zwaar op zijn donder moet geven om ‘m te waarderen. Met de assen in de blubber, zware paardentrailer erachter en in de regen: zo’n Land Cruiser trekt het. Lage gearing is aanwezig, uiteraard. En offroad kom je echt een heel eind met deze Toyota. Ga er alleen niet elke dag 400 km mee rijden voor je lol. Dan zijn er betere opties, maar zoek je een hele sterke trekauto, dan is dit simpelweg de beste optie.
Kosten Toyota
- Verbruik: 1 op 9,19
- Brandstof: € 269
- Gewicht: 2.080 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 182 (bestelauto particulier
- Verzekering: € 95 p.m.
- Kosten per maand: € 546
Onderhoudsprognose
Niets. Het is een Toyota. Zonder gekheid, deze auto’s hebben een zeer goed imago en dat is volledig terecht. Wat men nog weleens vergeet is dat het onderhouden van een 2.000 kg zware offroader erg duur is. Daar komt nog eens bij dat onderdelen soms echt verrassend prijzig kunnen zijn. Het voordeel is wel dat er weinig onderhoudskosten zijn.
Afschrijvingsprognose
Niet zo heel erg veel. Zeker niet als je weinig rijdt. Als je ‘m scherp bij een particulier kan inkopen, ben je spekkoper en kun je bijna afschrijvingsvrij rondrijden.
Conclusie sterke trekauto voor paardentrailer:
Kilometerstand zegt bij lange na niet alles en met 80.000 km maximaal is het erg lastig om iets te vinden dat aan de eisen voldoet. Dat gezegd hebbende, er is natuurlijk wel wat te vinden. Alles valt of staat met hoe vaak je met die paarden rijdt. Onze aanrader: die Jeep Grand Cherokee en dan met de 3.0 CRD diesel. Geweldige reisauto’s én geweldig om niet te trekken.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
Rob zegt
Ik had de Ssangyong Rexton willen voorstellen, maar die verkopen ze blijkbaar alleen nog maar met grijs kenteken.
Nouja, de 2e generatie Volkswagen Touareg dan maar. Gewoon een voorname SUV en is toch wat meer ‘auto’ dan de Landcruiser of Amarok. Redelijk aanbod ook wel. Keuze uit benzine, diesel of hybride.
O plaat zegt
Toyota Land Cruiser, Toyota Hilux, Jeep Wrangler of een pick up van het formaat F150-Ram. De rest kan je gewoon overslaan.
Robert zegt
Zo’n Insignia is toch wel een verrassende keuze optie. Zou je eigenlijk de yolo kunnen noemen want iedereen en z’n moeder zal een 4×4 SUV in gedachten hebben gehad. In ieder geval is deze verre te prefereren boven elke andere suggestie voor die keren dat je er níet een paardentrailer achter hoeft te hangen.
Wouter24 zegt
Twee paardstrailer met ook daadwerkelijk twee paarden erin? Hoeveel kilometers worden er gereden met en zonder aanhanger?
Het is altijd een compromis als je ook een comfortabele auto zoekt zonder trailer.
Zijn de meeste kilometers met zware trailer? Vergeet dan bovenstaande personenauto’s, je rijd alles aan snot met dure reparaties ten gevolg. Altijd voor gewicht (meer er voor dan erachter rijd het fijnst), ladderchassis en veel koppel kiezen.
Patrol, Pajero, Land Cruiser, Discovery, dat werk.
Heb je maar af en toe een zwaar trekbeest nodig? Huur een bus of tweepaardsauto.
youknowme zegt
Goede overweging inderdaad. En liever een auto met anderhalve ton op de klok die nog niks heeft getrokken dan een auto met 80000km die alleen maar is gebruikt om karren te trekken. Onderhoud aan transmissie en differentieel is zeker niet onbelangrijk als je vaak een kar achter de auto hebt hangen, zelfs bij een landcruiser.
jaso013 zegt
Ik dacht precies hetzelfde. 2 volwassen paarden incl trailer is 2000kg ongeveer. Dat een auto het mag en kan trekken wil niet direct zeggen dat het ook verstandig is om het met die auto te doen.
milanomt zegt
Stelvio 2.2 JTD? Die mogen ook 2.300KG trekken, er wordt hier beweer dat de Land Cruiser de beste is maar ik zeg dan toch Range Rover, de sport kan ook prima en mag 200KG kogeldruk hebben.
Richmond zegt
Vallen die binnen het budget dan?
Vreddy_B zegt
Bij de stelvio is her afhankelijk welke uitvoering je hebt (staat op mijn shortlist) maar de 150 en 180pk hebben een trekgewicht van maar 1700kg. Terwijl het in de basis toch dezelfde auto is. Misschien mindere koeling, ik heb geen idee verder.
bmw318i zegt
Gezinssamenstelling: NVT (we gokken op 2 paarden, red) 😂😂😂
Het duurde 2 tellen, toen viel het kwartje….
tenaci zegt
Ik zou de voorkeur geven aan de Landcruiser met 2 ton boven de Cherokee met 80.000 km.
audiA41.8TFSI2013 zegt
https://www.flevomobiel.nl/Mitsubishi/Pajero/3.2-Di-D-161pk-GLS-HR-AWD-AircoNaviTrekgewicht-2.800kg-5230884/1589/1/9/details.aspx?zoek=&mrkid=54&mrk=Mitsubishi&so=gallerij
MITSUBISHI PAJERO 3.2 liter 6 cilinder. 10.000 EURO. Minder dan 100.000 km (logische km stand aldus RDW). Japanse degelijkheid. Oerdegelijk! 4×4.
Nederlandse auto en eerste eigenaar (volgens RDW).
Muis zegt
Beste optie in mijn optiek is de Lexus RX450H 4WD 2009-2015. Deze mag 2000 kg trekken en loopt gemiddeld 1 op 11-12. MRB 125 p/m. Onderhoud is peanuts bij de Lexus dealer (10 jaar garantie en 15 jaar op hybride accu pakket). Zelf daarom jaren geleden met dezelfde behoefte deze aangeschaft. Zeker geen spijt van gehad. Zoek een president, hier zit echt alles op wat je wil. Ondanks de leeftijd en km’s verkoopt de Lexus dealer deze auto’s nog gewoon met garantie : https://www.autotrack.nl/a/lexus-rx-benzine-2010-54179473?_ga=2.39042791.577366839.1692643155-1441282787.1651520617
youknowme zegt
De Kia Sorento is wellicht ook wel een goede optie. Mag volgensmij 2500kg trekken. Onder de €25000 zijn ze te vinden met acceptabele kilometerstanden. Trekken kunnen ze uitstekend en als er geen trailer achter hangt rijden ze nog steeds lekker.
ghengiskhan zegt
Mijn Alfa 159 2.4 Q4 met een grotere turbo enzo. Doet een kleine 300 pk en 560 Nm. En met de vierwielaandrijving kan hij het ook kwijt. Maar persoonlijk weiger ik paarden te trekken. Daar huurt mijn vrouw naar iemand anders voor in. Mijn Alfa is geen trekpaard.
vaakbenjetebang zegt
@ghengiskhan: …. en hoe veel mag zo’n 159 ook alweer trekken? Bar weinig, meen ik me te herinneren van mijn zoektocht naar een trekauto.
ghengiskhan zegt
Don’t know, don’t care.
Richmond zegt
Waarvoor zeg je het dan?
Gele Koplamp zegt
Inderdaad “slechts” 1500 kg
zesinlijn zegt
Howcanimakethisaboutme…
mashell zegt
Volvo XC70, gewoon omdat het zo hoort. Hulde overigens voor de header foto, prachtige Peugeot met twee pk…
kniesoor zegt
Een Hyundai Pony, natuurlijk. Al kan je daar hooguit twee Shetlanders mee trekken 🙂
mc96 zegt
Als je een twee paards trailer wil trekken met twee paarden er in zou ik met een budget van 25K op zoek gaan naar een VW transporter oid. Als de twee paards trailer in de praktijk allleen maar wordt gebruikt voor het vervoeren van 1 paard of een paard en een shetlandertje zou ik m terug laten keuren.
Crosscabouter zegt
De Opel is een leuke verrassing in dit lijstje. Mocht je echt alleen maar de trailer gaan trekker dan zou ik toch aan een F150, Tundra of Ram1500 denken. Je merkt niet dat de trailererachter hangt en het is allemaal redelijk bullit proof. Mocht je de auto daarnaast ook gewoon zonder trailer gebruiken vind ik de Opel een leuke optie….
Aon zegt
Ff doorsparen naar een mclaren met trekhaak. Kun je zoveel trekken als je wil.
Peerke zegt
Wij rijden een X3 en deze mag, indien af fabriek met trekhaak, 2400kg trekken. Bij normaal rijgedrag is 1 op 10 mogelijk met een 35i, met caravan van 2 ton erachter naar Oostenrijk 1 op 7 gemiddeld. 28i zal misschien nog iets zuiniger zijn.
Weet alleen niet of deze onder de 80k km te vinden zijn binnen het budget.
allesmetturbo zegt
Dodge ram, beste keus en op gas relatief goedkoop te rijden (ook als particulier)
Dutchdriftking zegt
Amarok V6 TDI met wat meer kilometers natuurlijk.
shicomm zegt
Dat die paarden zo duur zijn betekend niet automatisch dat je met onrealistische wensen kunt komen met een beperkt budget… maar goed..
De amarok is best aardig maar die zal flink moeten aanpoten om een dubbele trailer te kunnen trekken.
Met de V6 gaat dat nog maar dat 2 litertje gaat het zwaar krijgen…
Kan ook qua onderhoud nog wel eens heel vies gaan tegenvallen.
De jeep is helemaal zo gek nog niet.
Zeker geschikt voor de taak.
Onderhoud kan een dingetje zijn maar dat geld eigenlijk voor alles hier.
De opel zou ik overslaan.
Dat ie het werk op papier kan doen betekend niet dat het ook verstandig is om het dan maar te doen..
Het goedkopere onderhoud kan waarschijnlijk meteen het raam uit als ie een poosje met de tong op de schoenen heeft gezeten.
De yolo is eigenlijk helemaal geen yolo want het is gewoon een goeie keuze.
Misschien wat saai maar wel zeer geschikt voor het werk.
Bij de landcruiser is de kilometerstand nooit een issue mits ie netjes onderhouden is.
Belangrijkste punt ; van het hele rijtje houd deze het meeste waarde vast.
Gezien het vrij dunne budget niet geheel onbelangrijk imho.