De partij van de demissionair premier -waarvan we weten dat hij een autoliefhebber is- komt eindelijk aan het woord. Wat zijn de standpunten van het CDA, hebben ze geleerd van de fouten uit het verleden en hoe gaat men om met de door hun zo gewilde maar volledig geflopte invoer van de kilometerheffing?
- Wat rijdt de lijsttrekker (prive en zakelijk)? En hoeveel auto’s heeft hij/zij in totaal in het huishouden?
Mercedes C-klasse thuis, en zijn dienstauto is een Mercedes S-klasse
- Kiezen jullie voor meer trajectcontrole? of gerichter controleren?
De trajectcontroles zijn effectief maar niet flexibel. Op wegen als de A4 en de A12 bij Woerden werkt het goed, maar bijvoorbeeld bij Den Haag en Rotterdam Noord heeft trajectcontrole met 80 km/h juist een averechts effect gehad. Daar zijn de file’s en luchtvervuiling juist toegenomen. Daarom zijn wij voorstander van een goede mix, waarbij wij extra controles inzetten op kwetsbare plaatsen, zoals in 2010 bij werk aan de weg.
- Moet het inhaalverbod voor vrachtwagens strenger gehandhaafd worden?
De regels moeten worden nagekomen. Als ergens een inhaalverbod geldt dan moeten we dat handhaven. Tegelijkertijd is het niet te doen om op elke weg waar een inhaalverbod geldt een agent neer te zetten, dan komen we niet meer toe aan andere belangrijke zaken. Daarom geldt ook hier dat er regelmatig gecontroleerd moet worden, met een nadruk op die plaatsen waar het extra gevaarlijk is, extra druk is of waar we melding krijgen dat het de spuigaten uitloopt.
- Zijn jullie in principe voor of tegen een vorm van km-heffing (de gebruiker betaalt) en is beprijzing a.h.v. verbruik/CO2 uitstoot voor u een optie/voorwaarde
Ja, het CDA is voor een vorm van kilometerheffing. Het voorstel dat tot nu toe ontwikkeld is, is echter te complex gebleken. Iedereen wilde van alles extra regelen, waardoor het systeem bezweek onder z’n eigen gewicht. Wij kiezen daarom voor een vlakke heffing. Iedere automobilist betaalt ongeacht zijn auto overal en altijd hetzelfde tarief. Dan kun je het technisch zo eenvoudig mogelijk houden, bijvoorbeeld door de kilometerteller die al in de auto zit te ijken. Dan is ook voor iedereen helder dat we het netjes doen en de vaste lasten net zoveel verlagen als de opbrengst van de kilometerheffing wordt. Inderdaad wordt nu via de brandstof ook al accijns geheven, maar doordat we ook nog een motorrijtuigenbelasting per jaar heffen zijn de kosten van één rit vertekend. Als we die kosten verplaatsen naar een kilometertarief wordt het voor de automobilist eenvoudiger om de werkelijke kosten van een autorit te vergelijken met de kosten van bijvoorbeeld een treinkaartje.
- Waarom focust de politiek zich zo op verbruik tijdens het rijden, waarom wordt bijvoorbeeld de cradle-to-cradle milieubelasting niet meegenomen in de fiscale overwegingen?
Voor de toekomst is een cradle-to-cradle benadering een belangrijk doel van het CDA. Die benadering is echter nog vrij recent en er bestaan nog geen goede keurmerken of labels waarmee we onomstotelijk kunnen vaststellen welke auto beter scoort dan een andere. Als je gaat ingrijpen in belastingmaatregelen dan is zo’n solide basis wel een harde voorwaarde. Op termijn zou een cradle-to-cradle score prima in de plaats kunnen komen van de huidige CO2-differentiatie.
- Wat is uiteindelijk belangrijker, de overheidsbegroting rond krijgen of milieumaatregelen?
Dat is een kip-ei discussie. Als we de begroting niet rond krijgen kunnen we geen milieumaatregelen treffen, als we geen milieumaatregelen treffen komt ons land onder water te staan en komen we alsnog voor enorme investeringen te staan. We moeten de komende jaren een fors tekort wegwerken, maar als we ons richten op maatregelen die werken en zoveel mogelijk burgers en bedrijven stimuleren om hun steentje bij te dragen dan kunnen we op beide terreinen goed scoren.
- Als u, als politieke partij, de dagelijkse files ziet, beschouwt u dat als falen van de politiek, of beschouwt u files als een onvermijdelijk in onze maatschappij?
Files zijn een effect van de economische groei: als het goed gaat en we verdienen met z’n allen meer geld dan gaan we ook meer de weg op. Tegelijkertijd moeten we wel reëel zijn, onder de paarse kabinetten is er fors bezuinigd op aanleg en onderhoud van wegen en wij hebben dat de afgelopen jaren geprobeerd in te lopen. Dat gaat niet van de ene dag op de andere, maar met de Spoedwet wegverbreding hebben we wel snel heel veel spitsstroken en verbredingen kunnen aanleggen. Geen naoorlogs kabinet heeft zoveel kilometers rijstrook erbij gelegd als wij de afgelopen 4 jaar. Daarmee hebben we in elk geval de druk van de ketel afgehaald. Toch hebben we een vorm van kilometerheffing nodig om op langere termijn ons land mobiel te houden.
- Wat zijn de plannen met betrekking tot filebestrijding?
Op enkele trajecten ontbreken schakels zoals de A4 Midden Delfland en van de A15 naar de A12, die willen wij aanleggen. Verder wordt er in het hele land nog hard aan de weg gewerkt om de achterstand in te lopen, daar zal het volgende kabinet veel profijt van hebben. Een eenvoudige vorm van beprijzen vermindert de files met 35-40%, een aantal ontbrekende schakels en de huidige verbredingen doen de rest. De files zullen we nooit helemaal oplossen, maar met dit pakket moet het wel een heel stuk beter worden.
- Is een hogere maximumsnelheid in de avonduren volgens jullie mogelijk?
Vorig jaar zijn wij begonnen met proeven voor dynamische maximum snelheden. Als het rustig is iets harder en minder hard als het drukker wordt of als milieu of geluidshinder dat nodig maakt. De resultaten van die proeven moeten we afwachten maar de eerste indrukken zijn hoopvol. Als dat inderdaad het geval is dan gaan we daar zeker mee door, de nieuwste matrixborden die boven de weg hangen zijn inmiddels al voorbereid om dit in de toekomst mogelijk te maken.
- Hoe denken jullie maatregelen te nemen zonder de indruk te wekken de automobilist als melkkoe te behandelen?
Het CDA heeft voor de kilometerheffing altijd 3 randvoorwaarden gehad, die zullen we naar de toekomst toe glashelder vasthouden:
1. Opbrengst-neutraal: invoering van de km-heffing mag het Rijk niet meer geld opleveren dan nu met vaste belasting wordt opgehaald.
2. Niet te duur: de kosten van een systeem mogen hooguit 5% van de totale omzet kosten.
3. Alle opbrengsten worden gebruikt voor infrastructuur.
Zo kan de automobilist zeker zijn dat de auto bij het CDA geen melkkoe wordt.
- Wat is het standpunt over elektrisch rijden en hoe willen jullie dat eventueel promoten?
Het CDA wil schoner rijden en duurzame mobiliteit stimuleren op een techniekneutrale wijze. Dat wil zeggen dat wij schone auto’s stimuleren, ongeacht of zij nu elektrisch rijden, hybride of op bio-brandstof. Dat doen we al door de regelingen die wij hebben ingevoerd zoals de vrijstelling van de BPM-luxebelasting en van de Motorrijtuigenbelasting voor extreem schone auto’s. Ook leaserijders krijgen een gereduceerde bijtelling als zij voor een schone auto kiezen. Die regelingen hebben ervoor gezorgd dat wij koploper in de wereld zijn met het grootste aandeel schone auto’s in het wagenpark. Het beleid werkt en daar gaan wij dus ook vol mee door.
- Bent u een regelmatige autoblog bezoeker? En heeft u een boodschap voor de autoblog-lezer / autoliefhebber?
-edit: geen officieel antwoord gekregen. Maar zowel Balkenende als Eurlings zijn/waren natuurlijk vaste bezoekers–
Dat was het. Standpunten van andere partijen vind je HIER!
super458 zegt
Niet op eurlings stemmen, krijgen we weer die rotzooi van kilometerheffing (als hij in de kamer komt, komt hij er vast mee aanzetten, ook al word hij geen minister van verkerer)
robbie zegt
@super458: Goed nieuws voor jou, je kan niet eens op Eurlings stemmen aangezien hij niet meedoet aan de verkiezingen. Wellicht moet jij je eerst eens verdiepen in de materie voordat je wat roept?
super458 zegt
@robbie: 9 juni is voor mij een feestdag. Tenzij PVV veel stemmen krijgt.
alltimer zegt
ik had niet verwacht dat ik dit zou zeggen,
maar deze antwoorden spreken mij nog het meeste aan van allemaal.
Benz.. zegt
Ik hoop dat het CDA samen met de VVD een goede gezamelijke coalitie kunnen vormen.
Als hij z’n beloftes maar nakomt..
V-Power zegt
@super458
> Eurlings stapt uit de politiek om een gezin te starten, dus daar heb je geen last van.
Ik vind wel dat het CDA duidelijke, en vooral haalbare standpunten neerzet. Als ze nou de wegenbelasting en benzine accijns weghalen voor 1 vast kilometer tarief hoor je mij niet klagen!
Cantago zegt
Ik kan Eurlings hoe dan ook niet uitstaan… Maar ik moet zeggen dat ik dit ook allemaal maar wat slap vind, allemaal van die halve tussenoplossingen enzo. Nergens worden ECHTE keuzes gemaakt! Met zo iemand aan de leiding is het een hoop geklets en komt er niks van de vloer af behalve ergernis!
Mr. V8 zegt
Nederland kan op ons rekenen. Net zoals de afgelopen 8 jaar zeker?! Laat me niet lachen..
Dev zegt
Ik heb het idee dat er overal maar wat langsaf geluld word. Hoe het nu gaat zien we allemaal wel, dat hoef je niet iedere keer politiek correct in een antwoord te verwerken. We willen vooral weten wat er gaat veranderen, en daar schort het nogal aan. Al de standpunten die hier in de antwoorden naar voren toe komen zijn in de afgelopen regeringsperioden namelijk ook al eens aan bod geweest, maar er gebeurt gewoon niets met het CDA.
Tom B. zegt
klinkt goed allemaal, ik denk dat ik al weet waar ik op ga stemmen.
@Cantago; ze kunnen nu wel zeggen dat de maximale snelheid overal naar 140km/u gaat, maar dat is lang niet overal haalbaar. Het CDA noemt nu allemaal haalbare plannen die langzaam maar zeker het autorijden meer plezierig maken.
8 zegt
Is een hogere maximumsnelheid in de avonduren volgens jullie mogelijk?
Vorig jaar zijn wij begonnen met proeven voor dynamische maximum snelheden. Als het rustig is iets harder en minder hard als het drukker wordt of als milieu of geluidshinder dat nodig maakt. De resultaten van die proeven moeten we afwachten maar de eerste indrukken zijn hoopvol. Als dat inderdaad het geval is dan gaan we daar zeker mee door, de nieuwste matrixborden die boven de weg hangen zijn inmiddels al voorbereid om dit in de toekomst mogelijk te maken.
Heeft iemand hier iets van gemerkt , behalve dan dat de dynamische snelheden die alleen maar langzamer zijn dan 120.
De enige dynamische snelheid-test die ik ken (ben even in het buitenland geweest) is bij Tilburg . Daar hebben ze de a58 van 120 naar 100 overdag gezet en zeggen ze dat 120 de snelheid in de avond kan zijn. Beetje bullshit aangezien deze weg voorheen 120 was.
Neemt niet weg dat de snelheid van 120 naar 100 gezet is naar aanleiding van fijnstof/smog en geluidshinder (Gemeente Tilburg heeft helemaal tegen de snelweg aan zitten bouwen de afgelopen jaren)
Wat ik hier van de CDA zie is dat ze naar de oren van de mensen praten maar vergeten dat ze zelf met al hun Balkenende en paarse kabinetten de reden zijn waarom deze beperkingen zijn doorgevoerd in de laatste 6 kabinetperiodes.
sjazz zegt
Met eurlings is niks mis. Hij heeft de pech gehad dat iedereen zijn onderwerp heeft aangevallen. En laten we eerlijk zijn: op elk voorstel kun je schieten. JP komt hier zeker niet verkeerd over. Laten we iig hopen dat er geen links kabinet komt…
Vreddy_B zegt
Ben het niet overal mee eens, maar dit ziet er tot nu wel heet meest realistisch uit. Kan me er wel in vinden. De andere partijen hebben voorals nog of fantasie ideeën of partij belangen die de automobilist niet ten goede komen.
David zegt
LOL!
Ja hoor! Als wij in nederland niet iets minder gaan autorijden staat ons land zo onderwater! :lol:
Laurens zegt
Ik kan me voorstellen dat Balkenende die PvdA spuugzat is…
Jochempie zegt
GL-PvdA-D66-VVD
Freez zegt
Die vlaktax is echt de allerslechtste oplossing die is te verzinnen voor het omzetten van de BPM.
Het betekend namelijk dat je voor bijvoorbeeld een BMW X5 dezelfde kilometerprijs betaald als voor een Aygo. Hoeveel BPM betalen we nu voor de X5 en hoeveel voor een Aygo. En waarom is dit eerlijker?
Werkelijk waar, hoe onnozel kunnen we het maken! Het aanschaffen en rijden van een dure slurper wordt goedkoper, en rijden van een zuinige supermini wordt veel duurder.
Freez zegt
Tevens even uitrekenen wat dat betekend voor (personen) diesels met een hoge BPM en exorbitante wegenbelasting. Hoeveel cent per kilometer gaat dat worden? En gewoon de kilometerteller aflezen? Heerlijk fraudegevoelig en even simpel als oliedom! Voor die mensen die dit inschatten als een haalbaar en goed alternatief Think again!!
Simpson zegt
wat een lulverhaal. als ik het goed lees komt ons land onder water te staan als we de begroting niet rond krijgen.
alle opbrengsten van de kilometerheffing gaan naar infrastructuur, met uitzondering van de “kosten”
Jochempie zegt
9 juni is Donald Duck jarig. Dat is er bijzonder aan die dag.
stefan zegt
CDA staat voor christenen denken asociaal.