Enkele journalisten klimmen de geopolitiek in en werpen de vraag op of het wel veilig is een Chinees te kopen.
Voor de helderheid, we bedoelen natuurlijk een Chinese auto met de titel, in dezelfde zin als we het over ‘een Italiaan’ of ‘een Duitser’ hebben op deze site. Niet ‘Chinees’ in de zin van Babi Ketjap (kan ook gevaarlijk zijn) of een mens die je te werk stelt in je goudmijn. Je moet het er tegenwoordig voor de helderheid even bijzetten. Enfin, met dat potentiële misverstand uit de weg geruimd, kunnen we het onderwerp bespreken. Is het eigenlijk wel veilig -voor je portemonnee- om Chinees te rijden? De vraag wordt gesteld door onze zuiderburen van HLN en herhaald door de collegae van het AD.
Opschuiven
En op zich is de vraag natuurlijk relevant. Want, zoals we al enige keren gemeld hebben op deze site: Chinese merken pakken steeds meer marktaandeel op de Nederlandse automarkt. De Lynk & Co 01 vind je terug op elke straathoek. Li Shufu heeft dat handig gedaan. Eerst was Volvo ‘Chinees’ maar in naam nog Zweeds. Nu is de Lynk & Co 01 feitelijk de ‘Volvo XC40 voor minder’. Zo schuiven we steeds een stapje verder op.
Plethora aan Chinese auto’s
Naast Lynk & Co kennen we inmiddels ook al BYD, MG, Forthing, DFSK, BAIC, Seres, SWM, JAC, BAW, Nio, Polestar, Xpeng, Hongqi en Zeekr. En de verwachting is dat daar nog veel meer merken bij gaan komen die zullen proberen de Europese markt te kraken. Of er ruimte is voor al die merken om voldoende marktaandeel te pakken het een winstgevende onderneming te maken? De vraag stellen, is ‘m min of meer beantwoorden. Daarnaast is er ook nog de vraag: wat als China nou Taiwan binnenvalt? Komen er dan sancties tegen Chinese auto’s?
Mitsubishi, Daihatsu en SAAB
Dus doemen een aantal vragen op of het wel verstandig is zo’n auto te kopen, in het geval dat het misgaat. In het verleden hebben we gezien dat bedrijven die failliet gingen, door de EU gedwongen werden bestaande klanten van service te blijven voorzien. Mitsubishi en Daihatsu vertrokken allebei van de Europese markt, maar werden gedwongen service te blijven leveren. Bij SAAB werd er een aparte entiteit opgesteld die tot op de dag van vandaag onderdelen blijft maken.
EU kan niks
Maar in geval deze Chinese bedrijven, is het de vraag wat men vanuit de EU kan om dit soort service af te dwingen. Ook hier geldt eigenlijk: de vraag stellen, is ‘m beantwoorden. We hebben daar net zoveel kans op als de kans dat Sigrid en Rob Xi Jinping overtuigen dat kolencentrales toch echt niet meer bon ton zijn anno 2023.
wagg0l zonder onderdelen
Dus, zo speculeert men, zou je wel eens zonder onderdelen kunnen komen te staan met je nieuwe Chinese wagg0l. Of dat een overweging is die de gemiddelde leasert mee moet nemen in zijn keuze voor een auto voor de komende vier à vijf jaar…mwah. Maar als je een particulier bent die lekker goedkoop een eerste EV wil kopen om die op te rijden? Geen enkele goed daad blijft onbestraft…
moveyourmind zegt
Niks aan de hand.
Bij de SpyShop zijn de meest cruciale onderdelen voor Chinese auto’s gewoon te koop.
maarteno zegt
Aangezien ze Tesla’s nu weigeren bij bepaalde objecten in China (militair/overheid) en ook militairen en overheidsfunctionarissen geen Tesla’s mogen rijden. Verteld dit mij slechts één ding: koop geen Chinese auto want je weet zeker dat ze je afluisteren en foto’s maken van objecten die ze interessant vinden. Want zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten. Dus wat zij denken dat Tesla misschien (kan) doen, doen ze zelf 100% zeker weten.
tortuga zegt
Zelfs chinese robotstofzuigers scannen je huis…
pentar zegt
Dat doen de stofzuigers van iRobot/Roomba (van het Amerikaanse Amazon) ook. Dat is handig, want dan weten ze precies hoe groot je huis is en welke spulletjes je nog nodig hebt.
adbrotjeknor zegt
Since the Roomba® robotic vacuum cleaner was first introduced in 2002, iRobot products have been produced by contract manufacturers in China. https://about.irobot.com › Corporate-Social-Responsibility
Edge zegt
Edit: fixed
Robert zegt
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de kwaliteit van deze nieuwe merken. Je hebt als klant tenslotte geen enkele referentie naar wat dan ook voor zaken als after sales, garantie aansprakelijkheid, bewezen betrouwbaarheid enzovoort. Nu zal in alle gevallen eerst de dealer en de importeur de eerste aansprakelijkheid moeten dragen, maar uiteindelijk ben je toch afhankelijk van het merk zelf.
Johanneke zegt
Zo’n MG hybride gereden. Kwalitatief ruk. Zoop benzine, alles vet goedkoop. Was ook een erg goedkope auto. Maarja, vond het niks dus, zelfs niet als huurauto.
Voor de rest is China eng en vallen ze voor 2030 Taiwan aan, als ik mensen die er verstand van hebben moet geloven. Je weet wel, experts van het leger. Ze zijn als een malle een vloot aan het bouwen (grootste ter wereld ondertussen).
Dusja ik probeer China overal te bannen uit mijn leven. Inb4 de comments dat ik een naïeve sukkel ben en dat er genoeg in mijn huis Chinees is. Ja. I know.
JelmerS zegt
Als de fabrikant alleen online en op eigen titel verkoopt, dan wordt het lastig. Goed voorbeeld van een merk als SAAB, gezien het veel GM spul was zal dat vrij eenvoudig te regelen zijn. Hoe zit het met een Startup model als de Fisker Karma?
Ik verwacht dat de merken van Geely dit beter gaan doen dan de meeste andere vage merken. In het geval van Smart zou je misschien nog via Mercedes nog wat rechten hebben?
petroldrinker zegt
Tja, ik ben principieel tegen chinese merken, producten niet zo, want dan kan je niks meer kopen, nee puur chinese merken
detroitv8 zegt
Om politieke redenen liever geen Chinese auto. En ja, dit is getypt vanaf een waarschijnlijk in China geproduceerde telefoon. Maar dat hoeft ons niet blind te maken voor de gevaren. We maken onze eigen markten kapot.
goodvibrations zegt
Duitsland is nu de dupe van het makkelijk weggeven van kennis in het verleden..
Het was kortzichtig van de Europese en Westerse politiek te accepteren hoe China omging met Intellectueel eigendom van fabrikanten.. die fabrikanten accepteerden dit want: China is een enorme markt.. Logisch maar te veel korte termijn denken. Respect voor deze strategie voor China, want het heeft hen enorm geholpen. Nu kunnen ze inmiddels voor minder geld een beter product aanbieden.. Dank politiek en ook, dank centepisser die niet zijn eigen markt steunt.. kies dan iig een Tesla of Japanner.. Dit alles mond uit in een strijd om de (wereld) macht en dan helpt het niet als je China ook nog steunt met je autokeuze..
En ook niet als we afscheid nemen van Tata Steel, Shell, Boeren bedrijven etc. Want dan ben je helemaal afhankelijk van alles wat uit het oosten komt.. Stelletje dromers 😉😛
Vind de EX30 dan wel weer een goede aanbieding! 🙈
mashell zegt
Waarom dan wel een Japanner of Amerikaan? Niet alleen is Amerika nog erger dan China (zij beheersen de grote propaganda machines, Google, Facebook, Insta, Netflix, Reddit, filmstudios en laten ons denken dat de VS goed is en China slecht) maar datzelfde Amerika heeft een rol in vrijwel alle recente oorlogen.
Het Europese model is gebaseerd op vrede door vrije handel. Dat model willen we wereldwijd toepassen, dus juist wel in China kopen zodat zij afhankelijk worden van ons geld en daarmee onder onze invloed komen, dat is veel beter voor de Chinezen, Taiwanezen en Oeigoeren dan jouw voorgestelde isolatie politiek. Kijk naar Rusland, dat hebben we niet in de Navo gehaald omdat de wapen industrie een vijand nodig heeft. Daar is niks goeds van gekomen.
Johanneke zegt
Amerika heeft geen slaven en is een democratie.
Klaaaaaarrrr.
mashell zegt
Haha. Nee, de wijze waarop ze in VS met de lagere sociale klassen omgaat lijkt anders best wel op slavernij en het denken dat democratie de enige geldige staatsvorm is een ouderwetse een imperialistische gedachte. Bovendien hoe democratisch is de VS eigenlijk met z’n twee partijen, z’n gerrymandering en rare kiesmannen?
ty5500 zegt
China is duizend maal erger. In Amerika kan ik fuck Biden en Trump op internet posten en roepen op times square als ik wil. In China, wel, ik ben men leven nog niet beu.
Amerika heeft zeker zijn gebreken en ze zijn geen koorknaapjes. Maar ze sluiten wel duizend maal beter aan bij onze idealen (democratie, vrije markt enzovoort) en ze zijn er reeds twee keer geweest om ons uit de nood te helpen toen het redelijk duister was in Europa.
Los daarvan, als je ziet dat de laatste tijd China steeds de kant van imperialistische dictators kiest, dan weet je dat ze allesbehalve een goede vriend zijn.
Wolflow zegt
Zullen we het maar niet hebben over wie grootste aandeelhouder van Mercedes is dan?!
schuimbekje3 zegt
vreemd, als trump de eigen markt wil beschermen is het een mafkees en moet de linkse staatstv er ook nog elke dag wel melding van maken, gaan de vs ineens china apps, china tech blocken en bannen zonder enigbewijs is het slim, doen de chinezen het MET bewijs, dan zijn ZIJ niet te vertrouwen… vreemd dat hersenspoelen ook werkt met mensen die geen eigen hersens hebben…
Joris24 zegt
Fixed
arta zegt
Ik zou gebrek aan onderdelen/ondersteuning in calculeren bij aankoop.
Om de risico’s daarop en risico van restwaarde te ondervangen kun je private lease overwegen.
Dat er dat wordt gedeeld is een gegeven, maar ik kan heel slecht inschatten wat er wanneer gedeeld wordt en wat de impact daarvan is voor de gemiddelde consument. Vrijwel alle merken en modellen uit alle landen verzamelen data uit de auto.
Moeten we allemaal toch maar doorrijden in een Dacia en bellen met de 3210….
mijosu zegt
Geen Chinees. Ja ik weet het.
alfaqv zegt
Hoe zit het dan met Duitse merken, zoals BMW, die net een export vergunning heeft gekregen van de Chinese overheid om BMW’s, gebouwd in China, te exporten naar Europa om ze daar te verkopen?
Of andere merken met Chinese onderdelen of aandeelhouders?
Het klinkt misschien wat pessimistisch, maar China heeft een eventuele 3de WO allang gewonnen omdat ze al hiel diep geworteld zitten in de wereldwijde economische samenleving.
Daar gaat het niet kopen van een Chinese auto helemaal niks aan veranderen.
potjak zegt
Mitsubishi en Daihatsu vertrokken allebei van de Europese markt? Mitsubishi is toch nog altijd actief, niet met een groot aanbod maar wel actief.