De stembussen voor de Autoblog Auto van het Jaar 2024 zijn geopend!
Onlangs werd de shortlist bekend gemaakt voor de European Car of the Year, maar jullie zaten natuurlijk met smart te wachten op de shortlist van de échte Auto van het Jaar-verkiezing. De enige echte Autoblog Auto van het Jaar, verkozen door jullie, de lezers.
Vorig jaar pakte de Porsche 992 Dakar de overwinning, maar nu hebben we weer acht gloednieuwe kandidaten voor jullie. Om in aanmerking te komen voor de felbegeerde titel Autoblog Auto van het Jaar moet de auto dit jaar al geleverd zijn geweest. Auto’s die wel onthuld zijn maar nog niet leverbaar tellen dus niet mee.
De shortlist
Na lang vergaderen zijn we tot de volgende shortlist gekomen. Op alfabetische volgorde:
- Alpine A290/Renault 5
- Audi Q6 e-tron
- BMW M5
- Dacia Duster
- Kia EV3
- Ferrari 12Cilindri
- Ford Capri
- Porsche Macan
Open minded als we zijn hebben we het hele automotive spectrum meegenomen, van betaalbare cross-overs tot eh… dure cross-overs. En vooruit, we hebben er ook nog een powersedan met V8 genomineerd en een supercar met atmosferische V12. En natuurlijk de Ford Capri, want dat is tenslotte de terugkeer van een legende.
We zullen verder niet al te veel woorden vuil maken aan de kandidaten, om jullie keuze niet te beïnvloeden. Bepaal dus vooral zelf welke auto voor jou de Auto van het Jaar is, door hieronder te stemmen:
Wie wordt Autoblog Auto van het Jaar 2024?
Stem nu!
Gebruik je de app? Dan kun je via deze link stemmen.
audirs3 zegt
Macan FTW!!1!
hippopotamus zegt
De nieuwe R5 voor mij. Hoop dat de vele mede-enthousiastelingen op het web daad bij woord voegen en we ‘m veel gaan zien rijden.
kniesoor zegt
Sluit me hierbij aan.
potjak zegt
Eens!
pier zegt
Ook gestemd op de R5! Komt er over 2 jaar wel als de kop eraf is.
DeWitteCondor zegt
Absoluut. De R5.
mashell zegt
Die springt er wat mij betreft ook uit.
etiennep zegt
Daar kan je dus niet op stemmen
Johanneke zegt
Er is 1 auto met meer cilinders dan alle andere auto’s bij elkaar. Ligt eraan welke Duster je pakt. De Renault 5 gaat de normale verkiezing winnen, en dat is helemaal terecht, maar dit is een liefhebberswebsite. Er is maar 1 keuze naar mijn mening.
Richmond zegt
Het is Autoblog niet autoliefhebbers blog of petrolhead blog. Dus ook mensen die een auto even belangrijk vinden als een nieuw strijkijzer kunnen en mogen stemmen
baardmijt zegt
En een autoliefhebber wil de auto met de meeste cilinders?
Ik heb iets met auto’s, zou mezelf een liefhebber noemen. Maar een auto is meer dan een zo groot mogelijke motor met zoveel mogelijk cilinders.
Ik kan auto’s waarderen om de schoonheid van de koets, om het slimme ontwerp van het geheel, om de prestaties, om het gevoel dat ze geven als je ermee rijdt of een combinatie daarvan.
Ik waardeer bijvoorbeeld een eerste generatie Renault Twingo omdat het een heel doordachte auto is, met een origineel voorkomen. Als ik ermee rijd weet ik waarom ik er geen een heb gehad, maar niettemin vind ik het een toffe auto. Een vierde generatie Civic is niet bijzonder mooi of snel of briljant. Maar het reed in vergelijking tot zijn klassegenoten zoveel fijner dat ik nooit begreep dat er zoveel Golfs en Kadetts rond reden. Een Donkervoort vind ik ook geweldig om weer heel andere redenen. Een Citroën CX is in mijn ogen prachtig om te zien, vooral de eerste en het rijdt op een heel andere manier dan ik eigenlijk fijn vind ook uitermate goed. Alfa’s type 105, een RX7, Ferrari 250 gt, BMW Z3 coupe, Daihatsu Rocky, Suzuki Cappuccino, Unimog… Er is zoveel uiteenlopend spul dat een liefhebber aan kan spreken.
Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde soort liefhebber. Dan zag je overal alleen maar Primera’s en Kia Carens’ rijden.
Johanneke zegt
Pssst. Er staat bij: naar mijn mening.
En je laatste zin is echt heel zwakjes, je probeert op de man te spelen. Die auto’s rij ik niet als liefhebber, die rij ik met verstand. Spotgoedkoop en goed. Ik schaam mij daar niet voor. Ik ben trots dat ik voor zo weinig geld zo lekker kan rijden. Die kutCarens heeft ondertussen draadloos android auto en camera bijvoorbeeld, dat zie ik mensen niet eens hebben in auto’s die 4x zo duur zijn en minder vermogen hebben.
Heeft een doel overigens, die goedkope auto’s. Plan is om over 5 jaar de hypotheek af te lossen voor pure bestaanszekerheid, voor mij en mijn gezin mocht er wat met mij gebeuren. Ligt er een beetje aan wat de crypto en de aandelen doen of ik het echt ga redden of net niet. Midden 30 hypotheekje afgelost straks, 1100 per maand overhouden. Als dat gebeurt is wordt het tijd voor een mooiere auto dan wat ik nu heb.
baardmijt zegt
Je schamen voor de auto die je hebt is natuurlijk sowieso onzin.
Punt is dat een auto ook voor een liefhebber meer is dan alleen een dikke motor. En iedereen heeft gelukkig zo zijn eigen voorkeuren. Zo is een camera en allerlei luxe op je voiture voor jou blijkbaar een meerwaarde, prima. Voor een ander voegt dat niet zoveel toe. De beste keuze, de perfecte auto bestaat gewoon niet. De een wil moeiteloze prestaties en is verzot op zijn elektrieke kanon en kan prima beargumenteren waarom dat de beste is. Een ander vindt dat saai en wil meer te doen hebben en beloond worden voor die inspanningen met wat voor een ander wellicht hinderlijk gebrul is.
En een auto kan mooi en snel zijn, maar in de echte wereld kan ik persoonlijk niet zoveel met iets dat veel te snel is om binnen acceptabele grenzen ten volle te benutten. Een ander geniet van het potentieel zonder het te gebruiken, ook prima. En in diezelfde echte wereld is er zelfs voor een autoliefhebber meer dan alleen zijn of haar auto of auto’s. En dus kiest de liefhebber ook altijd in meer of mindere mate met het verstand. Dat hoef je niet te verdedigen hoor, iedereen is vrij om die keuze zelf te maken. Net zoals andere liefhebbers iets anders interessanter mogen vinden dan die dikke meercilinder. Ik ging aan op de opmerking dat de liefhebber maar één keuze zou hebben.
Was niet mijn bedoeling jouw autokeuze aan te vallen, snap heel.goed dat je daar blij mee bent. De mijne is nog goedkoper en ook daar ben ik blij mee. Meer om aan te geven dat ook een liefhebber zelf mag kiezen en dat mensen nu eenmaal verschillende dingen belangrijk of wenselijk vinden.
Johanneke zegt
Nogmaals: ik zeg ik mijn comment: er is maar 1 keuze NAAR MIJN MENING. Dat jij een andere mening hebt hoef je geen verslag over te schrijven.
baardmijt zegt
👍🏻
Remi Vingerhoedt zegt
Ik neem de alleskunner: M5
Mini Joe zegt
Jullie zijn te vroeg, de DS 8 komt 12 december, dus nog even wachten met die verkiezing 🫨
AC zegt
Paar mooie opties maar guitig en nostalgisch toch de Renault. En niet verkeerd ook schijnt volgens de eerste testen.
joosstra zegt
Die Ferrari ziet er op deze foto uit als een VW ID4.
zjos zegt
Ik heb ze allemaal bekeken. Maar ik sla dit jaar maar over. Ik vind ze of niet mooi of het is wel mooi maar dan weer alleen EV . Ik onthoud me van stemming en hoop op betere tijden.
Hupke zegt
Wat is dit voor een lijstje … staat geen een auto tussen die auto van het jaar verdient te worden.
De Renault 5, is een goed probeersel maar net niet.
Een hoop 13 in een dozijn SUV’s die amper van elkaar te onderscheiden zijn, who cares?
Een BMW M5 met nog meer obesitas, een Ferrari, mooi, maar doet onder voor het origineel.
Maar wat dan wel de auto van het jaar moet zijn kan ik niet zeggen, was niet noemenswaardig dit jaar.
PunicaOase zegt
Gestemd op de A290/R5: ziet er super uit, schijnt meer dan prima te rijden, voor een EV niet al te duur.. Hopelijk is ie goed in elkaar geschroefd dan lijkt me het echt een leuk karretje (voor erbij)..
nicolasr zegt
Duster!!!
kniesoor zegt
Kijkend naar de andere commentaren hier een originele keuze. Dan is de vraag : waarom de Duster ?
Dutchdriftking zegt
Toch bijzonder, voor mij is het de Dacia of de Ferrari, over uitersten gesproken! Maar beiden zijn uniek in hun segment, en verdienen daarom deze prijs.