Laat je stem gelden! Welke auto moet volgens jou Autoblog Auto van het Jaar 2022 worden?
Benzine of elektrisch?
Er zijn in 2022 weer veel automotive hoogtepunten geweest. Nieuwe modellen die werden geïntroduceerd en dat in een combinatie van zowel benzine of elektrisch (of allebei). We zitten duidelijk in een transitie. Enerzijds vieren autofabrikanten de laatste dagen van de verbrandingsmotor, met machtige benzinebommen als de Porsche 911 GT3 RS en Lotus Emira. Anderzijds brengt het elektrische autolandschap producten voort die je nooit eerder had kunnen bedenken. Een 585 pk sterke Kia EV6 GT, om maar een voorbeeld te noemen.
Shortlist 2022
Natuurlijk hebben we ook dit jaar een shortlist samengesteld om je vingers bij af te likken. Deze shortlist bestaat uit negen topkandidaten. Uiteraard hebben we ook hier onze criteria op toegepast. Een vereiste is bijvoorbeeld dat leveringen van de betreffende auto in 2022 zijn gestart en staat er maximaal één model per merk op de lijst. Dat levert soms pittige keuzes op, maar uiteindelijk is er een shortlist uit voortgekomen. Het is een vereiste dat de auto tot de verbeelding spreekt, ook kijken we naar de techniek en is rijplezier een zeer belangrijke factor.
Na het benodigde redactieoverleg is daar de volgende lijst uit voortgekomen. De kanshebbers voor de Autoblog Auto van het Jaar 2022 zijn – trommelgeroffel – de Porsche 911 GT3 RS, Kia EV6 GT, Mercedes-AMG SL, Mclaren Artura, BMW M3 Touring, de nieuwe Range Rover, Alfa Romeo Tonale, Lotus Emira, Volkswagen ID.Buzz.
Genoeg opmerkelijke kandidaten wat ons betreft. De allereerste BMW M3 Touring bijvoorbeeld, maar er is ook voor het eerst sinds jaren weer een Alfa Romeo in de shortlist terug te vinden. En wat natuurlijk te denken van Lotus, met de gloednieuwe Emira.
Stemmen maar!
Twee volledig elektrische auto’s, drie plug-in-hybrides en vier auto’s met een ‘ouderwetse’ verbrandingsmotor. Van welke auto uit 2022 gaat jouw hart sneller kloppen? Uiteindelijk is het aan jullie om te bepalen wie de Autoblog Auto van het Jaar 2022 wordt! Kortom, laat je stem horen.
Eerdere winnaars van de Autoblog Auto van het Jaar-verkiezing waren de Volvo XC90 (2015), Alfa Romeo Giulia (2016), Porsche Panamera Sport Turismo (2017), Alpine A110 (2018) en Porsche Taycan (2019) en in 2020 was de Polestar 2 de publiekslieveling van Autoblog.nl-lezers. In 2021 ging de Porsche 911 GT3 Touring er met de felbegeerde titel vandoor. Welke auto is wat jou betreft dé Autoblog Auto van het Jaar 2022?
In de app stem je via Autoblog Auto van het Jaar 2022
Autoblog Auto van het Jaar 2022?
Stem nu!
Ruben Van Dijk zegt
BMW M3 touring zoizo!
smex zegt
De auto met het lelijkste front uit het lijstje verdient die prijs niet.
Jens_Roadster zegt
Nee, gewoon nee.
ECU zegt
Ja, gewoon ja.
Johanneke zegt
Sowieso?
ID.Buzz is de enige vernieuwende auto op dit lijstje, dus doe die dan maar. De rest is of een evolutie van een eerder model of iets soortgelijks is bij andere merken te vinden.
rwdftw zegt
Ik doe met je mee! Misschien niet om dezelfde redenen echter. Ik zie echt veel te veel van die “jonge pappa’s” die vanwege de gezinsuitbreiding in zo’n afzichtelijke SUV gaan rijden. Ik snap het wel, hoge instap, zonder bukken de kleine op de achterbank en ruimte om alle zut mee te nemen die bij de uitbreiding hoort.
Dan is de ID.Buzz een heel goed alternatief. Even hoge zit, geen aflopende daklijn en 1200 liter ruimte zonder iets te hoeven doen. En ja, ik vind de ID.Buzz er gewoon ontzettend geinig uit zien. Het smoelt gewoon lekker, het is elektrisch en je mag ook nog een ton trekken. Een kleine caravan is dus ook geen probleem.
Johanneke zegt
Ik heb nogal een gezin, ik heb een tildrempel nooit als moeilijk gezien. Als je je kind van 10 kilo niet in een auto kan tillen heb je echt problemen met je rug ofzo.
Overigens heb ik het idee dat de crossover hype zo aangeslagen is omdat het gewoon groter is / oogt. Waarom subtiel als het ook groter kan. Niet eens van binnen. Want ik zag gisteren bijvoorbeeld een Ford S max rijden. Dat is ruim. En dat ziet er 10x beter uit dan al die designs van nu met 1000 lijntjes en ongespoten bumpers, nepuitlaten. Maarja dat spreekt mensen hun piemel aan ofzo.
mashell zegt
Absoluut heeft de ID.Buzz een geslaagde design en verdiend die het winnen maar gaan mekkeren over “afzichtelijke SUV’s” en dan een busje voorstellen is nogal apart…
Richmond zegt
Eens met je argumenten en er moeten zeker meer van dit soort auto’s komen. Dus het is idd vernieuwend omdat het niet de zoveelste suv is. Maar het is geen mpv, geen vervanging voor de sharan en moet dan ook niet zo genoemd worden, want diens flexibiliteit heeft het niet. Het multi purpose deel. Een leuk uitziende ev people carrier.
Richmond zegt
Wat vind jij vernieuwend aan de is buzz?
Robert zegt
Het. Is. Géén. Crossover. SUV.
Need I say more?
mashell zegt
Het is een busje. Een busje dat lijkt op een busje uit 1950. Hij is leuk, fris van kleur, geen SUV maar de ID.Buzz is ook minst vernieuwende auto in dit lijstje.
Johanneke zegt
Ja weet niet eigenlijk, ga wel bij een ander merk een elektrische MPV kopen dan.
Oh wacht.
Fairlight zegt
De Fiat/Citroën/Peugeot/Opel/Toyota showroom rolt de loper voor je uit, Genoeg keus, iets kleiner van de ID Buzz (Berlingo), iets groter (Zafira/Traveller).
Ervaringstip, met BAFA subsidie zijn ze voordelig in Duitsland te halen.
Richmond zegt
het is niet eens een MPV, het is een personen transporter op ID4 basis. Dus gewoon de ev versie van de transporter. want ik zie niet de ruimte en de flexibiliteit die MPV’s hebben. Uitneembare, schuifbare en omklapbare stoelen.
rollingstoned zegt
“De rest is of een evolutie van een eerder model of iets soortgelijks is bij andere merken te vinden.”
Want een doodgewoon transporterbusje zoals de ID.Buzz is dat niet?
Richmond zegt
Precies dat. Het wordt afgedaan alsof het een doorbraak is zoals de Voyager, Espace of Scenic. Maar dat is het niet. Het gewoon is een Transporter op ID4 basis met een soort van retro carrosserie zodat je denkt dat je de T1 hebt. En dat is prima zolang we niet doen alsof het meer is dan dat.
ECU zegt
Zum kotzen model. ID shit met andere opbouw.
ECU zegt
Nein, zum kotzen. Opgehoogde ID 3 shit.
DeWitteCondor zegt
Check!
In elk geval niet de Kia EV6, wat doet dat ding in deze lijst überhaupt? Er moet ook iets voor Jan met de Pet bij?
balliere zegt
De GR86
Onehp zegt
Eens! Net geen winnaar van Evo car of the year, en de enige betaalbare auto in de lineup.
bmw1cabrio zegt
Betaalbaar is een zeer subjectief begrip. En al helemaal als het een auto van het jaar moet worden.
Onehp zegt
@bmw1cabario mijn fout, dubbelzinnig, ik bedoelde in de Evo car of the year line-up die anders bestond uit de:
– Audi R8 V10 rwd
– Ferrrari 296
– McLaren Artura
– GT4 RS
– M4 CSL
– Maserati MC20
– SL55
Vergeleken met die concurrentie is ie dus echt super betaalbaar ;)
retsok zegt
Ik stem ook op de GR86, meer heb je niet nodig. As good as it gets.
jpvlcarspotter zegt
gt 3 rs
kniesoor zegt
Uiteraard !
Johanneke zegt
Alleen is de Cayman in alle opzichten beter om het circuit mee op te gaan. Motor op de juiste plek, kleiner en lichter.
En als daily is het een verschrikkelijke auto. Dus ik vind het geen winnaar.
ECU zegt
Top, ook winnaar bij ons op het kamp.
cossiekiller zegt
Als de gt3 rs niet zo lelijk was, had ik hem gekozen. Dan maar voor de Kia gegaan…
aphelien zegt
M3 Touring! Met handbak uiteraard.
Onehp zegt
@aphelien LOL bestaat niet als manuele, dan maar niet dus…
aphelien zegt
Shit, alleen beschikbaar als Competition? Zo zonde…
michaelras zegt
uiteindelijk wil je gewoon toch een 911
Johanneke zegt
Een 911 turbo als daily zeker. Om het circuit mee op te gaan veel liever een Cayman.
smart2000 zegt
Bij mij net omgekeerd. Q8 als daily Turbo S als weekend.😀
ECU zegt
Nein, kein VW bitte.
rollingstoned zegt
De Lotus natuurlijk.
rijnounsdoor zegt
Hehe, jij snapt het!👍
Jens_Roadster zegt
GT3 RS natuurlijk!
Dutchdriftking zegt
Voor mij de SL. Ik ben nu eenmaal gek op auto’s voor oude mannen. Het liefst ook in een oude mannen uitvoering.
Onehp zegt
De Emira en de Buzz in elk hun categorie.
EV6 GT… een EV wordt niet per se leuker als ie sneller wordt. 200kg meer en 100km minder ver (en nog veel minder als je het prestatieverschil aanspreekt) vgl met de basis rwd waar het ESP ook af kan… en met het snelle laden op lange afstand een van de allersnelste EVs (ja heb er toevallig eentje). Hou liever een benzine speeltje erbij voor het prijsverschil…
utregcity zegt
Kia EV6 GT (kijk eens waar ze vandaag gekomen zijn). 🏆
godfather zegt
Mercedes SL!
tenaci zegt
De Lotus!
Nemus zegt
Ik vind de iD Buzz de meest verfrissende auto van de laatste 10 jaar. Eindelijk eens een auto die het monovolume-segment eigenhandig uit het slop trekt (want wees eerlijk, de ID. Buzz is géén bus) en gewoon de coolste Volkswagen van het moment is (alhoewel de Arteon daar waarschijnlijk anders over denkt).
Ik geef toe dat de M3 Touring op papier mijn hart steelt, maar van zodra ze haar neus laat zien is de pret over. Als ze de neus had gehad van de ‘normale’ 3-touring was de winnaar bekend.
ECU zegt
Als jij je neus laat zien, ben ik ook weg.
3246cm252kw zegt
M3 Touring 😉
maxidyne zegt
De Emira, genoten van het hele aankoop traject, ontvangst en eerste roadtrip op het kanaal van Harry’s Garage. Schitterende auto, heerlijk geluid en mooie heritage.
hanselegans zegt
Inderdaad, Emira. Perfect van grootte, vermogen, vormgeving, geschiedenis, comfort. Of je bent niet akkoord met mij. Maar mijn hartje slaat sneller als ik eentje zie.
rollingstoned zegt
Ja, echt een puike aflevering weer.
Zelf ook fan van Harry’s Garage is ;-)
n0zem zegt
MC20
smart2000 zegt
Porsche 911 GT3 RS
giertjuh zegt
ID-buzz
ECU zegt
Natte droom nan de bouwvakkers.
piedlourd zegt
Ik ben niet zo van de Lotus maar die Emira rijdt uitstekend en heeft een heel lekker geluid met die supercharger. Moi je trouve en tout cas
BRT zegt
Voor mij de M3 touring! Ik mag hopen dat die verschrikkelijke Kia het in ieder geval niet wordt.
87sandyd zegt
Van dit lijstje de Lotus want dat is echt een bijzonder verschijning, een leuke keus van Lotus en een hele goede auto volgens alle journo’s.
Mis alleen echt de civic type R. Blijkt een absolute eindbaas te zijn
snelheidisrelatief zegt
Volkswagen ID.Buzz
(ooo--V--ooo) zegt
159
petroldrinker zegt
Zolang het er een is die GEEN EV is, vind ik alles best…
Overigens persoonlijke keuze de GT3RS
koeberg zegt
Jij vind de aandrijflijn belangrijker dan de carrosserie? Mag hoor, Persoonlijk kijk ik meer naar hoe een auto er uit ziet. Ik zou bijvoorbeeld niet snel een SUV kiezen.
bramos zegt
Kia… de ‘gewone’ variant is al enorm knap in de markt gezet en om er dan met een over de top versie nog eens overheen te klappen…. Wie had dit ooit een paar jaar geleden verwacht van KIA!
baf07 zegt
M3 touring
johan1976 zegt
Kia ev6GT
JanJansen zegt
VW iDBuzz, het is de enige in zijn segment en gaat hopelijk het (bedrijfs)auto landschap echt veranderen.
Maar alleen omdat de Donkervoort F22 niet mee mag doen.
Aon zegt
Der zit geen scooter tussen, dus kies ik voor de goede ID Buzzz
mashell zegt
Een handjevol onbetaalbare sportwagens, een te smalle SUV, twee busjes, een lease topper en een opgevoerde vertegenwoordigers wagen. Dan zegt het verstand: de EV6, want die heeft Tesla op haar plaats gezet. Het hart zegt ID.Buzz, want die is zo schattig.
ECU zegt
Me love you, zo schattig
audirs3 zegt
Kia EV6 GT
Cees zegt
Weinig originaliteit, behalve de VW ID Buzz +1
base85v zegt
ID Buzz
styns zegt
Natuurlijk de m3 touring. Vanwege overduidelijke redenen 👌
oetelaar zegt
BMW M3 Touring, omdat het een rijdersauto is en nog praktisch ook. Wat wil je nog meer?
bobje zegt
Ik kies voor de betrouwbaarste! De Range Rover
koeberg zegt
Uit nostalgie de Buzz gekozen.
randy zegt
Ik ga voor de knalfa. Enige beetje normale auto in dit lijstje. Id buzz is over het paard getild, en de rest is te duur voor de alle man.
leaper035t zegt
De GT3 RS is te obvious als keuze en is ook geen straatauto. Bovendien is het gewoon een lelijk ding.
We smeken al jaren om een M3 Touring. Daarnaast maakt Lotus een fantastische comeback met o.a. de Emira.
Daarom ga ik voor een gelijke stand tussen de BMW M3 Touring en de Emira.
kennone zegt
GT3 RS!!!!!
mijosu zegt
ID Buzz
bluebird zegt
Als verstokt alfist kies ik voor de M3 Touring. In de ijdele hoop dat er een Giulia SW komt…zou voor mij de ideale auto zijn.