Welke auto gaat er met de winst vandoor?
We hebben een interessant jaar achter de rug. We maakten kennis met de eerste elektrische Porsche, Mercedes-AMG liet zien meer dan 420 pk te kunnen pompen uit een tweeliter viercilinder, Ferrari kondigde de opvolger van de 488 GTB aan én de Toyota Supra maakte zijn comeback.
Voor de Autoblog Auto van het Jaar maken we altijd een shortlist met een select aantal kandidaten. In dit geval zijn er negen gegadigden. Om het lijstje enigszins overzichtelijk te houden kiezen we één model per merk. Zo bombardeerde Audi Sport bijvoorbeeld een reeks RS-modellen dit jaar, maar is de RS 6 Avant gekozen als de uiteindelijke kandidaat.
Winnaars van recente voorgaande jaren waren de Alpine A110 (2018), Porsche Panamera Sport Turismo (2017), de Alfa Romeo Giulia (2016) en de Volvo XC90 (2015).
De poll staat al enkele dagen live waardoor we het over een tussenstand kunnen hebben. Momenteel staat de Porsche Taycan aan kop. Gaat een elektrische auto voor het eerst de felbegeerde titel winnen? De RS 6 Avant staat op een tweede plaats, gevolgd door de BMW M8 op plek drie. Zoals gezegd is het een tussenstand: er kan nog van alles gebeuren!
Wat is volgens jou de Autoblog Auto van het Jaar 2019?
Let op: stemmen kan alleen via de site
goodfellar1 zegt
Is that a supra, bro?
dutchc4rs zegt
@goodfellar1: bro, is that a supra
kennone zegt
@dutchc4rs: eej moatje! Is da n’ Supra?
dracae zegt
@goodfellar1: Welllllll….it kinda is a BMW….
svdv zegt
Ik zou voor de chiron super sport gaan. Omdat het de eerste auto is die de 300 nog heeft gehaald en waarschijnlijk de laatste niet-elektrische hypercar is
87sandyd zegt
Taycan voor mij. Als Porsche ergens aan begint, nemen ze ook geen halve maatregelen.
Het is, gewoon, een Porsche. Maar wel met innovatie techniek, een revolutie vwb interieur en in 1 klap de best sturende elektrische auto.
berlinetta zegt
Ik heb gestemd op de Taycan, omdat het in mijn ogen de auto is die de grootste impact heeft gehad dit jaar.
rickross zegt
@berlinetta: wat was de impact van de taycan dan?
mashell zegt
@rickross: elektrisch rijden is sinds de Taycan niet alleen meer om lekker goedkoop zakelijk te kunnen rijden maar nu ook om sportief te kunnen rijden, en dat in Duitse premium kwaliteit.
Vanquish zegt
@mashell: Dat geneuzel over “Premium” altijd. Ik vind het een onzinnige term die eigenlijk alleen maar staat voor duur en conservatief. En zeker niet voor kwaliteit.
Als ik verhalen hoor over motorproblemen bij auto’s valt het mij op dat de merken erg vaak Duitse “premium” merken betreft. Ja, materiaalgebruik zal wel beter zijn, maar daar is de prijs dan ook naar. Ook mooie materialen kunnen loslaten en slijten. Kwaliteit van mooie materialen kan dus nog steeds ruk zijn. Dat laten de diverse jaarlijkse lijstjes ook wel zien. Je zou verwachten dat zo’n lijstje met betrouwbaarste auto’s vol zou staan met “premium kwaliteitsspul”. Grappig dat die lijsten vaak worden aangevoerd door niet-premium auto’s.
Ik pleit voor een totale afschaffing van het woord “premium”.
Overigens heb ik net als jij op de Taycan gestemd. Niet omdat het “Duitse premium kwaliteit” is, maar omdat het een mooie, goed doordachte auto is.
berlinetta zegt
@rickross: Voor mij is het de eerste EV die ik echt begeerlijk vind. Daarnaast is het ook de auto die dit jaar volgens mij voor de meeste reacties op AB heeft gezorgd en uiteindelijk gaat het om de verkiezing van de AB auto van het jaar.
P1m zegt
Ik mis de Tesla Model 3 in dit rijtje? Die heeft met afstand de meeste impact gemaakt op de NL automarkt in 2019. Er is onwijs veel over geschreven, gezegd én er zijn er bizar veel van verkocht. Lijkt mij de terechte winnaar…
sls63amg zegt
@P1m: ze vragen om de auto, geen strijkijzer, van het jaar
P1m zegt
@sls63amg: Misschien juist wel daarom, op één of andere manier maakt deze auto de tongen los ;-)
pier zegt
@sls63amg: ik heb er zaterdag voor het eerst in gereden en hij heeft me positief verrast. Voor zakelijk verkeer perfecte auto.
gwnbmw zegt
@P1m: is die niet in 2017 aangekondigd?
P1m zegt
@gwnbmw: hmm ja dat is waar!
Dizono zegt
Ferrari Roma! Beter dan die dubbel gefacelifte 458… Dan maar de nieuwe Land Rover Defender. Oh, wacht. Ehmm… dan twijfel ik toch wel tussen de elektrische Corsa of toch die Honda e. En de nieuwe Mazda 3 met SkyActivX is ook fijn en rap! Ergo, ik mis toch wel wat leuke auto’s uit dit jaar.
mashell zegt
@dizono: die Roma is natuurlijk uitgesloten van deelname omdat er anders geen serieuze verkiezing zou zijn.
ukbob zegt
@Dizono: eens. had de Mazda 3 skyactiv X, mini-E en andere opties ook wel in het lijstje verwacht.
Edge zegt
@dizono: Roma? Wat te denken van de SF90 Stradale, Monza SP1 en SP2 en 812 GTS? Voor mij is de F8 Tributo de minst interessante keus van de Ferrari’s die dit jaar het lijstje hadden kunnen halen.
johnhert zegt
@Edge: De 812 gts is nog te pruimen maar de rest die je noemt vins ik écht ontzettend lelijk. Het lijken wel goedkope Chinese probeersels. Imo totaal niet Ferrari waardig…
str8six zegt
Heb gestemd op de M8 for obvious reasons. Maar ik had al verwacht de de Taycan er met de winst vandoor zou gaan, dat zou mijn tweede keuze zijn.
johnwaters zegt
@str8six: om voor de hand liggende redenen was ook goed geweest hoor.
str8six zegt
@johnwaters: Jan Waters ook.
Onehp zegt
@str8six: lol
michaelcorleone zegt
1. Toyota Supra
En mijn nummer 2: BMW M8.
Jochempie zegt
Het moet iets zijn dat het juiste toekomstpad combineert met jongensdromen. Dat kan alleen de Taycan zijn! Fabelachtige auto.
johnwaters zegt
wat vervelend, ik had zo graag op een Tesla gestemd.
Dutchdriftking zegt
De Taycan voor mij. Na tien(!) jaar eindelijk een serieus Duits antwoord op Tesla. Al is de auto rationeel gezien nog altijd niet op Tesla niveau.
TimmiX zegt
Heb gestemd op de Mercedes A45 (A klasse, eigenlijk) want ik vind dat ze echt wel een grote stap hebben gezet met name in het interieur in deze klasse. Zet wel een nieuwe standaard voor de rest. Taycan was mijn tweede keuze al wel veel exclusiever natuurlijk en daarmee automatisch minder belangrijk imo.
Had ook wel de Mazda 3 en VW ID3 verwacht in de lijst. En begrijp niet helemaal waarom de Toyota Supra en Ferrari F8 in de lijst staan. Beide hebben niets innovatiefs. Zelfde eigenlijk voor de RS6… Hierop wordt alleen gestemd omdat ze ‘cool’ zijn. Niet om hun daadwerkelijke bijdrage in de autoindustrie.
TimmiX zegt
@timmix: Was niet de bedoeling dat dit als reply werd gepost, sorry Dutchdriftking. @autoblog waar is de edit/delete button!?
joejojo2012 zegt
Peug e-208. Naar mij mening omdat elektrisch rijden hierdoor steeds bereikbaarder wordt voor de massa…..en dat = kassa waardoor ontwikkelingskosten breder over het modellengamma van een merk gesmeerd kunnen worden = lagere prijzen. Het had net zo goed een Opel E-Corsa kunnen zijn.
kniesoor zegt
@joejojo2012: Ik sluit me bij je aan. OK, ook een beetje uit balorigheid, omdat het het enige niet PK/Nm-monster uit het keuzemenu is.
Onehp zegt
@amghans: beetje omgekeerde wereld, maar ik vind de ontwikkeling van auto’s die weinig mogen kosten het meest intressant. En als Tesla de deur heeft geopend, is nu de uitdaging mensen erdoor te krijgen… En de Peugeot is daar een heel knappe aanbieding vind ik.
escort77 zegt
2010, de toen nieuwe Saab 9-5, dat waren nog eens tijden…
(inb4 ok boomer ?)
janmetdelangeachternaam zegt
Waar kan ik stemmen? Ik zie de tekst dat er een poll is verwerkt maar geen duidelijke link
RubenPriest zegt
@janmetdelangeachternaam: stemmen moet via de site, dat kan helaas niet via de app
faalhaas zegt
Waar is de Lada Niva?
RobUSA zegt
@rubenpriest : Corvette C8 anyone ??
johnhert zegt
@RobUSA: Die is naar mijn mening echt héél lelijk….
lekkerlinksrijden zegt
De enige die mij echt wat doet is de Roma.
karaya zegt
De Peugeot natuurlijk, mooie vormgeving en een schappelijke prijs.
Als je voor de Taycan gaat, stem je met je lul, niet met je hoofd.
mashell zegt
@karaya: en wat is daar mis mee? Waarom moet een compleet irrelevante verkiezing van jou zo rationeel benaderd worden? Mens, leef, weg met dat Calvinistische, heb gevoel in dat aanhangsel en stem op wat je leuk vindt!
scrmeagle zegt
Geen van allen! Ik had op de Alpina B5 Touring gestemd.
Edge zegt
Als de Taycan een jaartje eerder op de markt was gekomen had ik daarop gestemd. Nu is de Taycan echter genomineerd in hetzelfde jaar als de Peugeot e-208 en kan ik niet anders dan de Peugeot mijn stem geven. Natuurlijk is de Taycan een snellere, luxere en misschien ook mooiere auto dan de e-208, maar de e-208 maakt het voor een gigantische groep automobilisten mogelijk om een volwaardige, degelijke elektrische auto te rijden. Uit het lijstje met genomineerden, is het de auto waarvan ik verwacht dat ‘ie de grootste impact op ons straatbeld gaat hebben.
phaeton zegt
@Edge: Maar hé, een RS6 is voor de Instagram generatie ook heel innovatief.
imaginenl zegt
Taaikan gestemd en mis de Defender en Polestar 1in het rijtje
fmgarcia zegt
Ik moet zeggen dat ik na het zeer geslaagde item over de RSQ8 ook wel om ben. Zie totaal de meerwaarde niet meer van een RS6 avant en doorgaans minder grote mocciemobile ook.
hanso zegt
Dat de Mazda (3) Skyactiv-X niet in de lijst voorkomt is schandalig want dat is de enige auto met echt revolutionaire techniek aan boord!
vaakbenjetebang zegt
Voor mij de Renault. Is het de beste uit het rijtje? Objectief gemeten: welnee. De snelste? Tuurlijk niet. De meest innovatieve? Ook zeker niet.
Waarom dan toch mijn winnaar? Omdat het eigenlijk uit de opties de enige is waar een doorsnee fabrikant laat zien toch iets heel speciaals te kunnen en te willen maken waar eigenlijk maar een heel kleine markt voor is. Verdienen ze dus waarschijnlijk vrijwel niks aan en het is ook al niet de weg naar de toekomst zodat ze het als investering zou kunnen rechtvaardigen. Gewoon een lekker rij-ijzer voor de liefhebber. Goed, die liefhebber moet een flinke zak met geld meebrengen voor het genoegen, maar toch. Renault bouwt het toch maar weer, en ook hier geldt: beter duur dan niet te koop. Echt een gaaf ding.
schreute01 zegt
Waardeloos eenzijdig rijtje. De enige niet sportieve auto is de Peugeot. En de Mazda CX-30 Skyactiv-X ontbreekt. Ik stem dus niet.
jpvdb zegt
Haal die rs6 heel gauw uit dat overzicht. Na jarenlang een van de meest geniale auto te zijn geweest hebben ze hem in één klap verpest door hem om te dopen tot schreeuwerige aandachtssloep. Bah.