Komt de Stellantis zes-in-lijn ook in Peugeots en Alfa’s te liggen?
Ondanks downsizing en elektrificatie is het een motortype dat we telkens vaker tegenkomen: de zes-in-lijn. Mercedes-Benz is teruggekeerd naar de zes-in-lijn, net als Jaguar. Die Jaguar zescilinder lijnmotoren zien we ook in Land Rovers. Daarnaast heeft Mazda aangekondigd zes-in-lijn motoren te zullen gaan bouwen. En uiteraard is daar BMW nog, uiteraard. Ondanks dat de 418i Gran Coupé M Sport Individual (zonder badge) van de buurman een driecilinder heeft, kun je in veel modellen een zes-in-lijn bestellen.
Maar daar komt er eentje bij: de Stellantis zes-in0lijn! Maar waarom zouden ze dat doen? De meeste merken gaan over op elektrische aandrijflijnen. Daar past toch geen dikke zescilinder lijnmotor bij? Dat klopt op zich wel, maar met alleen EV’s kunnen de fabrikanten nog niet de broekriem ophouden. In landen als Noorwegen en Nederland worden EV’s enorm interessant gemaakt, maar er zijn genoeg landen waar elektrisch rijden (nog) niet de oplossing is.
Stellantis zes-in-lijn is eigenlijk viercilinder +2
Je moet het ook precies zien vanaf de andere kant. De zes-in-lijn is in veel gevallen een viercilinder + 2 cilinders. De motoren dienen eerder ter vervanging van de huidige achtcilinders dan dat de motor in het vooronder komt te liggen van de nieuwe Peugeot 508 of DS 9. Alhoewel dat supercool zou zijn.
He-le-maal officieel is de Stellantis zes-in-lijn uiteraard nog niet. Een oplettende bezoeker van Allpar zag dat de motor sinds 22 december van dit jaar in productie is gegaan. De zes-in-lijn van Stellantis gaat ‘GMET6’ heten. Er is een ‘HO’-variant (High Output) met om en nabij de 500 pk, een normale versie met 360 pk zal later verschijnen, aldus motor1.com. Daarnaast is ook de productielocatie van de GMET6 bekend: Ramos Arzipe in Mexico.
Plug-in
De zes-in-lijn is overigens wel degelijk bedoeld voor een schoner milieu. Ten eerste is het de ideale motor om de V8 te vervangen. Daar bouwt Stellantis er een hele hoop van voor diverse RAM, Dodge en Jeep-producten. De zes-in-lijn motor van Stellantis zal gewoon een 2.0 viercilinder plus de helft zijn, dus een modulaire bouw helpt de kosten te drukken.
Het grote voordeel van de zes-in-lijn is dat er veel ruimte is aan de zijkant voor elektrificatie. Verwacht de motor dus ook in diverse plug-in hybride-uitvoeringen. Hopelijk ook in de Peugeot 508 PSE (zie header), maar waarschijnlijker is dat de Wagoneer, Grand Cherokee en dergelijke van deze motoren gebruik zullen maken.
Dutchdriftking zegt
6 in lijn in de lengte, een nieuwe Alfa D-segmenter met deze motor. In de basis achterwiel aangedreven, en uiteraard een mooie wagon.
karhengst zegt
Zou van mij ook meteen gebruikt mogen worden voor de 508, Insignia of de grote DS zelfs. Stuk voor stuk merken met mooie designs, waar de grote overhang aan de voorzijde een smet vormt. Het rijgedrag zal er ook baat bij hebben.
Dutchdriftking zegt
@karhengst Helemaal eens. Met 500pk een leuke Insignia OPC.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Hey, een achtcilinder is eigenlijk een viercilinder plus vier. En een twaalfcilinder een zescilinder plus zes of is dat twee keer een vier cilinder plus twee???
jvthof zegt
@sirdrinksalotofpetrol: twee x viercilinder+2 is een v10 ;) geen v12, dat is dan een viercilinder x 3
b088y zegt
@sirdrinksalotofpetrol: uitleg staat er toch bij, motor is niet ontworpen als 6 cilinder. Net zoals double 6 in een Daimler, W8 in Passat.
AbdelJabbar zegt
@sirdrinksalotofpetrol: jij mag niet meer met doen. Maar ik zal het je toch uitleggen ook al vind ik dat je naar een make up blog moet. Er wordt bedoeld dat bijvoorbeeld de cilinders exact hetzelfde zijn in zowel de 4 cilinder als de 6 cilinder. In plaats van een 456cc en een 487cc cilinderinhoud is het nu 1 waarde en dus heb je maar 1 productie nodig.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Haha, ik moest lachen! Ik ff kijken op libelle.nl
w0ut zegt
twaalfcilinder is gewoon een driecilinder maal 4. :-)
Henkie zegt
Dit klopt bij de nieuwe Cosworth v12’s. Die zijn opgebouwd uit 4 3 cilinders. Bron Drivetribe.
zwepp zegt
@sirdrinksalotofpetrol: Nee, want dan zou het een V10 zijn. Rekenen blijft toch een dingetje.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Het staat er niet heel duidelijk dat geef ik toe, maar ik bedoel dus 2x een vier plus twee. Dus 2 4+2 blokken aan elkaar geknoopt. Dus niet 4+4+2 maar 4+2×2 (=12).
invictus66 zegt
Ok, ´t is hier geen wiskunde blog en ik snap wel wat je bedoelt, maar 4+2×2 is echt wel 8. Je bedoelt (4+2)×2, dat is wel 12 😉
wessel04 zegt
@zwepp: 4×3 is volgens mij nog altijd 12
humpyourdog zegt
@sirdrinksalotofpetrol: beetje minderen met die petrol…
Wolflow zegt
@sirdrinksalotofpetrol: ik heb altijd gedacht dat een viercilinder een ééncilinder maal vier was
haroldt zegt
Dat wordt net als die vele Duitse modellen lange neus.
kniesoor zegt
@sirdrinksalotofpetrol: Welnee man, een achtcilinder is een Wortel-64-motor, een twaalfcilinder een Wortel-144-motor, dat weet toch iedereen ?
mustang750supersnake zegt
6 in lijn met 500pk…..die wil ik horen😄 …plus, dan nog met electro-spul erbij dus zo’n 7/800pk????
ar166 zegt
Hoop wel dat ze de 3.8 V8 in de Maserati Trofeo’s houden!
Alfarobert zegt
Alfa heeft al een6 cilinder 2,9 maar dat is een V blok. Lijnmotoren blijken wel veel mooier te lopen.
kniesoor zegt
Misschien heeft een lijn-6 een trillingsvrijere loop dan een V6. Maar qua geluid hebben ze beide hun charmes : een Busso V6, bijvoorbeeld, klinkt geweldig. Maar anders dan een lijn-6 van BMW, die op zíjn manier ook geweldig klinkt. Kortom lastig om de één beter te vinden dan de ander.
mustang750supersnake zegt
@amghans: de vr6 van vw klinkt ook heel goed..sleutelwoord is dus 6cilinder😁