Dat betekent dus toch nog geluid! Stellantis werkt aan waterstof verbrandingsmotoren om de prijzen laag te houden.
De transitie (blegh, dat woord alleen al) van de traditionele benzinemotor naar elektrische auto’s verloopt op zich best spoedig. Althans, in Noorwegen en Nederland althans. Ook in China staan ze er open voor. Maar in absolute aantallen valt het in Europa en de VS toch behoorlijk tegen. De Tesla Model S bewees 10 jaar geleden al dat een elektrische auto heel erg tof kon zijn, maar waarom rijden we er niet massaal in?
Links en rechts zijn er wel wat barstjes te zien in de overgang. Natuurlijk zijn er een groot aantal gevallen waarbij de elektrische auto gewoon de ideale vervanger is voor de plofmotor. Maar dat is dus niet altijd zo
Stellantis waterstof verbrandingsmotoren
Stellantis investeert namelijk flink in waterstof verbrandingsmotoren. Dat is een technologie waarmee Toyota al aan het experimenteren is (met de GR Yaris H2 en Corolla), maar nu wil Stellantis dat ook gaan doen. Dat zei Carlos Tavares, de grote baas van het enorme concern, bij de opening van de brandstofcel-fabriek van Symbio in Lyon, aldus Autocar.
Symbio is een samenwerking tussen Stellantis, Forvia (een toeleverancier) en Michelin (bandjes). Tavares ziet waterstof niet als DE vervanging voor, maar EEN vervanging. Volgens hem zijn er vier oplossingen voor de mobiliteit en de elektrische auto is daar eentje van. Net als waterstof verbrandingsmotoren, waterstof met brandstofcel en synthetische brandstoffen.
Tavares hekelt daarbij de “wrede overheidsmaatregelen” die fabrikanten duwt richting elektrische auto’s. Volgens hem “verstoort het dogmatische denken de realiteit”. Het grootste probleem zijn de kosten. Auto’s zijn namelijk onbetaalbaar geworden.
Voor- en nadelen
Stellantis wil zich diversificeren om zo de klant tegemoet te komen voor wie een elektrische auto geen optie is. Lees: ze willen ook betaalbare auto’s aanbieden.
Het voordeel van verbrandingsmotoren op waterstof is dat veel van de architectuur behouden kan worden van de motor. Er zijn overigens ook uitdagingen. Ten eerste moet er een deugdelijk netwerk zijn om ze te vullen en groene waterstof opwekken is nog een dingetje.
Stellantis heeft op dit moment wel een paar bedrijfswagens die werken met waterstof en een brandstofcel. Binnenkort komt daar – voor de Amerikaanse markt – een Ram pick-up op waterstof bij. Er zijn nog niet veel auto’s met waterstof op een verbrandingsmotor. De genoemde Toyota’s en de Alpine Alpenglow concept zijn tot nu toe de enige.
Richmond zegt
Andere uitdaging is om deze volledig uitstoot vrij te maken. Het is nog steeds een verbrandingsmotor met draaiende delen die smering nodig hebben en uitlaatgassen. Het is geen waterdamp en elvenstof dat eruit komt.
O plaat zegt
In elke Europese verkiezing blijkt dat er steeds minder en minder mensen in het riedeltje van uitstoot en opwarming geloven. Gelieve dus de democratie te respecteren. Als groen links een meerderheid krijgt in alle Europese landen zullen we doen alsof er een uitstoot probleem is en het behandelen.
okdoei zegt
Nu maak jij de veel voorkomende denkfout dat de partij of persoon die de meeste stemmen of likes krijgt degene zijn/is die gelijk heeft.
Zo werkt het niet want er zijn me toch een hoop mensen die zich totaal niet verdiepen en/of geen idee hebben en/of de media volgen en/of zich puur baseren op beperkt anekdotisch bewijs.
maotje zegt
Misschien is het juist belangrijk om te luisteren naar mensen die ervoor gestudeerd hebben en kennis van zaken hebben. Ik neem aan dat jij ook niet je haar laat knippen door een tandarts?
Dat mensen niet willen betalen en daarom tegengas geven omdat ze niet willen veranderen wilt niet zeggen dat er geen probleem is.
mashell zegt
Mensen nemen anders wel F1 kennis aan van een tandarts… Als je het goed doet kun een groot deel van de populatie echt alles wijsmaken.
maotje zegt
@mashell. Dat zijn makkelijk beinvloedbare personen. Helaaslopen er daar te veel van rond. Zelf nadenken is voor veel mensen niet bij.
Rokende Wielen zegt
M.a.w. als de boodschap vervelend is, gaan we ‘m democratisch negeren? Wetenschap, economie en politiek staan in een bewegend spanningsveld. En dan heb je ook nog wetgeving waar iedereen zich aan dient te houden. Ook de politiek dient zich daaraan te houden. Dus democratisch wegstemmen betekent niet dat een wetenschappelijk aantoonbaar probleem ineens verdwijnt. Een mening is niet wetenschappelijk aantoonbaar voor de goede orde.
mashell zegt
In elke Europese verkiezing de laatste tijd blijkt dat nog steeds erg veel mensen dom genoeg zijn om in de praatjes van populisten te trappen. Die maken de mensen wijs dat de wereld maakbaar is door politici. Maar bijvoorbeeld vluchtelingen- en klimaatproblemetiek verdwijnt natuurlijk niet als je het negeert.
Ik denk dat het komt door sociale media, daar lezen de mensen niet de feiten maar verzinsels die ze wel goed uitkomen. Ze zijn de religie verloren maar willen nog steeds maar al te graag geloven wat ze lezen. En dan zijn er natuurlijk politici die daarop handig inspringen. Kansels, kranten, radio radio, televisie, sociale media hebben allemaal periodes gekend waarin ze gebruikt zijn (en nog worden) om mensen te beïnvloeden.
arta zegt
Als de meerderheid niet meer geloofd in de zwaartekracht, moeten we dat dan accepteren!?
chrisvis zegt
Ok, maar net hetzelfde met ev’s hé. Al die flauwekul dat een ev zero emmision is slaat evengoed op niets. Volledig groene stroom hebben we alsnog niet en dan praten we nog niet over het o zo groene ontginningsproces van al de metalen die we nodig hebben voor een ev te produceren. Collega van mij gisteren nog een audi gekocht bij de dealer en die wist ook te vertellen dat een ev enkel gekocht word door bedrijven (door de interessante bijpassing) maar dat een particulier gewoon niet koopt ofwel een benzine…Mijn thuiswonende nicht heeft haar mercedes a 250e niet meer mogen opladen omdat de elektriciteitsrekening meer dan 800€+ was tov het jaar ervoor (ondanks zonnepanelen)….jullie denken soms dat elektriciteit ook maar uit de kraan komt lopen….
Richmond zegt
Natuurlijk niet, maar die energie wordt ook gemaakt om je ICE productie te maken en nog veel meer om waterstof te maken. Dus een waterstof ICE is nog veel vervuilender in de productie. Een EV zorgt dan iig nog voor geen lokale uitstoot. Dus binnen de bebouwde kom wordt de lucht schoner (lange termijn)/ minder vervuild.
Dutchdriftking zegt
Toch grappig, dat eerst iedereen 15 jaar lang Toyota uitlacht met hun waterstof, en nu de transitie naar elektrisch rijden eindelijk op gang komt wordt men ineens wakker en gaan we naar alternatieven kijken.
V8Vantage zegt
Dat heet massavorming. Heeft een Belgische professor eens wat over geschreven. ;-) A.k.a. kuddegedrag.
mashell zegt
Je ziet wel dat eigenlijk iedereen serieus inzet op electrisch rijden en men waterstof als energiedrager heel kleinschalig er naast doet om niet met lege handen te staan voor het geval de wind draait als iemand uitvindt hoe je met weinig energie waterstof uit water kunt maken.
Joris24 zegt
Tsja… Als ik naar m’n eigen situatie kijk, is het helemaal zo gek niet om íets als energiedrager te gebruiken om energie op te slaan als er overschotten zijn. Ik heb bij goeie zomerdagen tot 100kWh aan het net teruggeleverd (niet dat iemand daarop zat te wachten, maar je moet wat hè), en nu trekt de warmtepomp tot 40kWh per winterdag weg terwijl ik niks opwek. Een thuisaccu van 100kWh kost 15.000 euro en weegt 500 kilo. Daarvoor zou ik dus 2,5 dag in m’n eigen behoefte kunnen voorzien. Totaal kansloos.
Als ik nou die energie kon omzetten in waterstof en dat kon opslaan (elektrolyse is een mega simpel proces), en ook mijn auto er nog eens op kon laten rijden, zou dat best interessant zijn. Een elektrische auto is voor ons ook helemaal niet interessant, want juist onder werktijd, als de zon schijnt, is die dan vaak weg. En dan ga je hem ’s avonds opladen, als je zelf toch maar weinig energie levert. Met het afschaffen van salderen gaan wij gewoon enorm op kosten gedreven worden, terwijl we met nieuwbouw geen gasaansluiting meer mochten…
Laat maar eens komen die waterstof, hoe meer alternatieven, hoe beter. Een accu is allermist zaligmakend.
V8Vantage zegt
Dat kan, je hebt nu al oplossingen voor pleziervaart (iets grotere modellen) en een waterstof omzetter ter grote van een tafelmodelkoelkast. Dit i.c.m. een fuelcell en je bent weer een stapje dichterbij onafhankelijkheid mocht dat je ding zijn.
d422 zegt
Dit wordt m.i. ook de toekomst. Het opslaan van energie-overschotten in batterijen is efficiënt, maar behoeft ook dure batterijen die worden gemaakt van zeldzame metalen. Deze metalen zijn schaars en worden onder erbarmelijke omstandigheden voor mens en milieu gedolven.
Kleinschalige, gedecentraliseerde elektrolyse is inderdaad een mooie oplossing. Ons gasleidingnetwerk is al deels geschikt voor het transporteren van waterstof. Leidingen kunnen vrij eenvoudig worden aangepast voor het vervoeren van waterstof. Sterker nog: Mijn nieuwe CV-ketel is al voorbereid op een bepaald percentage waterstof-inmenging. Daarnaast zou je waterstof ook in een vrachtwagen of in gascilinders kunnen vervoeren.
Er kleven natuurlijk ook nadelen aan, maar er zijn legio mogelijkheden voor waterstof in de toekomst. En wat is er nu mooier dan een verbrandingsmotor met de eigenschappen en het geluid van een benzinemotor, puur en alleen voor gearheads zoals wij.
steephh zegt
@joris24 klinkt leuk natuurlijk, zolang je er niet inhoudelijk over na gaat denken.
De hoeveelheid tanks die je nodig hebt voor seizoensopslag om een zinvolle hoeveelheid waterstof op te slaan om impact te maken in de winter is natuurlijk niet niks. Vergeet dan ook niet dat je rekening moet houden met de verliezen bij het omzetten van waterstof > elektriciteit en wanneer je de waterstof in een ICE-voertuig gaat gebruiken nog veel meer.
De installatie om je eigen opgewekte energie om te zetten naar waterstof is helaas ook niet gratis, (net als de grote hoeveelheid tanks), wil je het onder druk brengen naar bijv. 700 bar om het in een voertuig te gaan gebruiken dan ben je nog veel meer geld kwijt. Dergelijke installaties gebruiken daarnaast ook nog eens een significante hoeveelheid elektriciteit (een van de redenen waarom de verliezen zo hoog zijn bij het gebruik van waterstof in voertuigen), laat staan dat er allerlei veiligheids- en vergunningseisen bij komen kijken. Een van de redenen waarom we tankstations hebben, in plaats van in ieder huis in de kelder een groot vat vol met benzine of diesel om het jaar door te komen. :-)
De huizen en bedrijven die wel een (grote) propaantank hebben, staan vaak in het buitengebied. Op voldoende afstand van bebouwing geïnstalleerd, met alle regelgeving en veiligheidseisen in acht genomen.
Ik zie ’t niet gebeuren voor consumentengebruik, gevalletje sprookjesdenken in mijn ogen. Semi publieke oplossingen wellicht wel, maar op grotere schaal. Het huidige gasleidingnetwerk gebruiken is ook nog geen uitgemaakte zaak; er worden nog steeds tests mee uitgevoerd en het is niet bekend of dit al succesvol kan.
@d422 de toepassing die jij noemt, een ICE-waterstofauto voor de huidige petrolhead, dat zie ik wel gebeuren.
Stukje onderbouwing nog voor mijn stukje proza: https://www.wattisduurzaam.nl/15443/energie-beleid/tien-peperdure-misverstanden-over-wondermiddel-waterstof-2/
Joris24 zegt
Bedankt voor je reactie, gelukkig ben ik het zeker ook niet met je oneens op veel vlakken. Maar het is ook een feit dat een accu op dit moment ook totaal ongeschikt is om een behoorlijke capaciteit op te slaan. Als er niet een grote, betrouwbare, stabiele centrale energiebron bij komt in de vorm van bijvoorbeeld een kerncentrale, wordt de problematiek inzake energieopslag alleen maar complexer.
Ik moet ergens heen met m’n energie, dus de vraag is waarheen. Ik heb trouwens nog een 40 voets zeecontainer in de tuin op meer dan 15 meter afstand van m’n huis, daar kan ik best een tank van het een of ander in kwijt… Maar zoals je terecht zegt zal daar vanalles aan vast hangen wat veiligheidseisen en voorschriften betreft.
Hoe je het ook wendt of keert, ik heb een energiebehoefte van meer dan 1200kWh per wintermaand, en dat wek ik in de zomer ook op. Als dat nou duurzaam opgeslagen kan worden dan ben ik daadwerkelijk energieneutraal, in plaats van nu alleen door salderen.
steephh zegt
@joris24 Ook jij bedankt voor je reactie! Helemaal mee eens, die accu is zeker – sterker nog, meer nog – totaal ongeschikt voor langdurige seizoensopslag.
Er zijn natuurlijk wel allerlei manieren om energie voor kortere periodes op te slaan. Daarmee kunnen we in ieder geval een stabiele energievoorziening garanderen. Met dynamische energietarieven wordt het lucratief om ook energie op te slaan door marktpartijen. Of dat nu door bedrijven gebeurd, of op semi-publiek niveau maakt dan niet zoveel uit. En wellicht dat een of meerdere kerncentrales alsnog significant kunnen bijdragen.
Langdurige energieopslag, in de vorm van seizoensopslag zie ik zelf niet zo snel gebeuren. De reden waarom: https://www.wattisduurzaam.nl/16238/energie-beleid/waterstof-uit-waardeloze-groene-stroom-is-keihard-kansloos-2/ Hoewel ik onderzoek van bijvoorbeeld opslag van waterstof in bijvoorbeeld oude gasvelden wel van harte aanmoedig.
Voor een zogeheten dunkelflaute denk ik zelf we dit kunnen opvangen met omgebouwde gascentrales op waterstof uit de industrie. https://www.wattisduurzaam.nl/15737/energie-opslaan/doet-u-ook-geen-oog-meer-dicht-sinds-u-weet-van-de-dunkelflaute/
Wat je zelf dan nog lokaal kan opslaan; ik hoop dat daar nog veel meer oplossingen voor gaan komen. Bijvoorbeeld in de vorm van warmteopslag, onder je huis. Alle beetjes helpen. :)
vondick zegt
Dan is jouw energiebehoefte extreem groot. Wij hebben een grote 2-onder-1-kapper en hebben maar 1500kwh stroom en 500kuub gas per jaar nodig.
Verder ben ik het helemaal met je eens. Toen ze in 2003 de saldering introduceerden (top idee, virtuele opslag), hadden ze het meteen moeten concretiseren met een lange termijn plan voor daadwerkelijke opslag. In de jaren 50 hadden ze al ideeën om een hoge dijk om het IJsselmeer te leggen om in de zomer het water omhoog te pompen en in de winter te laten leegstromen door turbines. Zo heb je ook opslag. En wat dacht je van flow-cell techniek ideaal voor stationaire opslag: https://tweakers.net/reviews/10652/flowcelaccus-voor-energieopslag-schaalbaar-en-geopolitiek-onafhankelijk.html
Joris24 zegt
Ja, wij hebben een zelfontworpen vrijstaand huis bovenop een heuvel, totaal op de tocht, onze begane grond is al meer dan 120m². De voorgevel heeft een oppervlak van 100m² met heel veel glas, dus ondanks dat het een zeer goed geïsoleerd huis is hebben we inderdaad gewoon veel energie nodig om te verwarmen.
Ik lees met interesse alle overige berichten hier. Voor nu hebben we onze energietarieven 3 jaar vast staan, zonder terugleverboete, ik denk dat we ook in 2025 nog wel een redelijk deel kunnen salderen. Daarna moeten we maar eens kijken hoe de markt zich ontwikkelt. We zijn ‘gelukkig’ niet de enige met dit probleem. En zoals Steephh al zegt, als het interessant wordt voor marktpartijen komt daar misschien ook een soort collectieve oplossing uit.
audirs3 zegt
@Joris24 de beste manier om je eigen energie op te slaan, is mijns inziens om grote hoeveelheden water in buffervaten op te warmen. Google eens Borg energy storage. Dus in de zomer laat je je warmtepomp met een hoge COP lekker draaien, duizenden liters water opwarmen. En in de winter laat je dat warme water lekker door je huis stromen. Relatief heel weinig verlies, veel efficiënter dan omzetten in waterstof.
Joris24 zegt
Op zich interessant, maar “De afmetingen zijn 3,8 bij 2,9 bij 1,6 meter, de opslagcapaciteit zo’n 200 kilowattuur. “. Het is een 4.000litervat. Ik denk niet dat de baten groter zijn dan de kosten in dat geval. De leverancier van onze warmtepomp gaf aan dat je al minstens met een 10.000 litervat zou moeten gaan bufferen om enigszins te kunnen besparen op energieverbruik, dus enkel om de ‘warmte’ van overdag op te slaan zodat de pomp ’s nachts niet hoeft te lopen. Dan bespaar je dus énkel op dag-nachtritme. Maar als het overdag 10 graden is en ’s nachts -2, scheelt het gigantisch veel energie om de warmte aan de buitenlucht te onttrekken. Bedankt voor je tip wel, zal hem in mijn achterhoofd houden. En goeie autokeuze trouwens ;)
pimmie zegt
Ik heb hier voor onze nieuwbouwwoning ook naar gekeken. Waterzakken in de kruipruimte of tanks ingegraven in de tuin. Met 4.000 liter water zou ik het aanspringen van de warmtepomp in het najaar met 2 weken kunnen uitstellen. En dan moet de winter nog beginnen. Ik vraag me af of je bij de hoeveelheden die je dan nodig hebt wel genoeg kunt opwekken in de zomer om al dat water te verwarmen.
Rick-dos zegt
Het interesseert mij vrij weinig op wat we uiteindelijk zullen overstappen als we maar olie los gaan laten en gelukkig zijn we daar druk mee bezig.
Ik ben al sinds mijn 5e een petrolhead in hart en nieren maar zelfs ik zie dat ‘het anders moet’ (lekker zo’n uitspraak van rechts van de laatste tijd maar dan de andere kant op).
V8Vantage zegt
Olie loslaten? Heb je enig idee wat er van of met behulp van olie gemaakt wordt?
Rick-dos zegt
Ja dat heb ik zeker maar we hebben het hier over auto’s. Maar ik begrijp dat je verslaafd bent aan de olie?
V8Vantage zegt
Ik begrijp dat jij zomaar aannames maakt op basis van niets? Dus als we zo beginnen Jij bent een boomknuffelaar die graag mos eet?
shicomm zegt
Da’s op papier geen gek idee maar met de huidige kg prijzen van waterstof gaat het lastig verkopen worden ben ik bang…
Een mirai vol gooien kost al meer dan 50 euri momenteel ; dat lijkt goedkoop in vergelijk met een volle tank benzine maar als het niet een brandstofcel maar een verbrandingsmotor is die het spul gaat consumeren zal het verbruik toch vies gaan toenemen.