Althans, dat zegt Stellantis zelf.
Ondergetekende snapt het niet helemaal meer. Bevinden we ons nou in een crisis, gaat het economisch nou juist heel goed, of is het een beetje om het even? Als je de talkshows mag geloven staat de wereld namelijk op het punt in brand te vliegen.
Dat uit zich in hoge benzineprijzen, maar ook in een enorme migratie waardoor er nauwelijks meer huizen te krijgen zijn en er een enorm beroep wordt gedaan op de mankracht in onder meer de zorg en het onderwijs. Allemaal ingrediënten voor een dikke crisis.
Maar Stellantis heeft daar geen last van. Zij verkopen zich de ballen uit de broer. Zeggen ze zelf althans in een ronkend persbericht.
Stellantis verkoopt zich de ballen uit de broek
In het eerste kwartaal zijn er namelijk 4,4% meer auto’s van het concern verkocht. Daarmee komt het totale marktaandeel uit op 18,8%. Oftewel, van iedere 100 auto’s die er verkocht worden, zijn 18,8 van Stellantis.
En dat gaat om zowel elektrische, als ‘gewone’ auto’s. Vooral in Duitsland en Portugal was de groei van het aantal Stellantis-auto’s flink, dat liep in de dubbele cijfers. In alle andere landen -waaronder Nederland- was de groei kleiner, maar die was er wel degelijk.
De auto’s die het meest worden verkocht zijn wel ev’s. Dat gaat namelijk om de Peugeot e-208 en de Fiat 500e. Kleine elektrische auto’s voor een -relatief- bescheiden prijs. Dat slaat blijkbaar aan in Europa. Helaas geldt dat niet voor de Alfa Romeo Giullia. Die verkoopt helaas nog steeds te weinig.
En dat vinden wij jammer. Doe ons daarom een lol en koop er allemaal 1. Gewoon, omdat iedereen daar blij van wordt.
jensoffbutton zegt
De wereld staat natuurlijk niet in brand, dat is gewoon een riedeltje van populistische partijen die angst zaaien.
Inflatie wilt net zeggen dat de economie oververhit is.
We gaan meer op vakantie dan ooit en consumeren meer dan ooit & zijn bereid om daar veel geld aan te geven. Migratie is er ook van alle tijden. Dat het versneld heeft ook vooral met het klimaat te maken, het is eigenlijk egoïstisch om hier de petrolhead te zijn, het (Sub)Sahara volk te laten vergaren met droogtes om dan te klagen als ze hier wat de friste komen opzoeken.
De auto verkoopcijfers zullen ook wel weer stijgen want de afgelopen jaren was er net een terugval. Maar een auto blijft niet meegaan, je kan het wat rekken, maar ooit springt te ketting.
William zegt
Asielzoekers komen tegenwoordig gewoon met AirFrance. Niet vanwege klimaatverandering, maar voor het gratis geld, gratis zorg en een gratis huis van 300.000 euro die ze in Nederland krijgen.
lekkerlinksrijden zegt
Je bent de gratis Miele vergeten
Richmond zegt
Dat gratis huis valt mee. Het zijn kantoorgebouwen die omgebouwd worden. Het soort locatie waar de meeste Nederlanders incl studenten niet willen wonen. Met als dat er zo graag gezegd wordt dat de Oostblokkers onze banen innemen. Het planten van aardbeien of asperges. Want dat willen de Nederlanders liever doen dan die lui. Nee die roepen vanaf de zijlijn terwijl ze thuis in de ww zitten of ziektewet.
Al sinds de jaren 50 is er een tekort met woningen. Enerzijds omdat er altijd al te weinig werd gebouwd om de bevolkingsgroei bij te benen, Anderzijds doordat men niet meer met grote gezinnen in 1 woning zit. Dus de demografie is veranderd. Men blijft ook minder lang bij elkaar. Vervolgens ga je dan van 1 huis die je samen deelt naar 2 aparte woningen. Men leeft ook langer, krijgt thuiszorg om de Kwaliteit van leven te behouden en ze niet naar het verzorgingshuis hoeven. Ook omdat het daar ook vol zit. Maar dat betekent dat de doorstroming ook daar stokt. Men wil niet meer bij de ouders wonen tot ze gaan trouwen, nee met 16 op kamers eb als de studie klaar is dan een eigen stekje. Ook voor die groep zijn er woningen nodig. En de meeste bedrijven zijn geen Philips of ASML die een complete woonwijk bouwt voor de medewerkers. Een ASML bestaat mede dankzij de vele expats, omdat hier te weinig geschikt personeel te vinden is. Dus krijg je arbeidsmigranten die ook een plekje nodig hebben.
Er zijn vele redenen waarom er te weinig woningen zijn, maar de asiel migratie om welke reden dan ook is niet eens de hoofdoorzaak of zelfs dusdanig van invloed dat dat het woningtekort verklaart. Maar het is gemakkelijk de schuld te geven. Want je ziet ze ook echt in hordes op straat rondlopen, want zoveel zouden het er moeten zijn willen ze de oorzaak zijn van het woning tekort
hans75 zegt
je gelooft je eigen onzin ook nog?
Richmond zegt
Niet mijn onzin. Dat is wat bijvoorbeeld de burgemeester van Haarlem zegt, verschillende hoogleraren gespecialiseerd in de woningmarkt, arbeidsmarkt, migratie. Maar vooral de deskundigheid mening afdoen als onzin tbv het vinden van verhaaltjes die passen bij je onderbuikgevoel
waterisnat zegt
een kijkje in de upside down wereld blijft altijd leuk
okdoei zegt
Ik kijk sinds begin 2022 geen talkshows meer, dus, crisis? Oh?
dakarbemo zegt
“maar ook in een enorme migratie waardoor er nauwelijks meer huizen te krijgen” Dat zelfs deze feitevrije uitgebreid gedebunkte nonsense de weg naar een publicatie autoblog weet te vinden laat zien hoe slecht op de hoogte Nederland is. Veruit de grootste aanjager van het woningtekort is namelijk niet De TSunAMi van mensen met een onbekend kleurtje, geurtje of godje waar we ons zo schofterig mogelijk tegen moeten gedragen, maar dat we massaal steeds meer alleen wonen, jong en oud. In grafiekjes met CBS cijfers kan je heel mooi zien dat in die tijd dat het aantal huizen in Nederland verdubbeld is, het aantal inwoners maar matig stijgt, oftewel steeds minder mensen per huis. Ondanks alle harde roepers is blijven cijfers, de cijfers :)
hotze zegt
Meer migranten onder één dak stoppen begrijp ik uit jouw betoog.
William zegt
Als alle volkskrant lezers eens beginnen met agressieve jongemannen uit Syrie, Afghanistan en Algerije in huis te nemen dan is de woningnood dus opgelost :-)
Joris24 zegt
Dat is niet helemaal waar. Onze bevolking groeit al een aantal jaren alleen door immigratie. Als er geen of minder immigratie was, zou de woningnood wel degelijk lager zijn. In 2022 immigreerden iets meer dan 400 duizend mensen naar Nederland. Dat is ook gewoon een gegeven van het CBS; en dat zijn forse aantallen.
THSD zegt
@pomoek
Stellantis en ev’s…wederom een bevestiging dus ontkennen heeft geen zin 😉
hotze zegt
De behoefte aan kleine ev’s wordt groter en Autoblog adviseert ons een Giullia aan te schaffen? :-)
nicolasr zegt
Precies. Het antwoord is altijd Giullia! Of 159.
verdebosco zegt
Dat de Giulia matig of slecht verkoopt ligt aan Stellantis. Motoren met hoge BPM doen het merk in Nederland de das om. Verder is de facelift niet bijzonder goed en het allerbelangrijkste: de uitrusting, weinig en saaie kleuren en pakketten die al vanaf het begin in de configurator zitten, plus de Veloce-stoelen hadden allang de standaard moeten zijn. Van deze prachtige Giulia.
JelmerS zegt
Maserati bouwt toch ook hybrid en EV op het platform van de Giulia, dan denk ik steeds waarom kan alfa dat nou niet?
ericc zegt
Ik denk niet dat Maserati een oud platform gebruikt om een nieuwe EV te bouwen. Maar Alfa kan wel dit platform gebruiken voor een nieuwe SUV of berline.
Richmond zegt
De motoren van de 508 zijn wel schoon en ook die auto verkoopt niet. Als het niet Zweeds of Duits is (en vw en Opel tellen niet mee) verkoop her in Nederland niet. En in het algemeen ook niet. Men zit niet te wachten op een Italiaans alternatief voor een 3 serie / c klasse/ a4 / s60
Anders zou die wel verkocht worden..dus verkeerd in de markt gezet qua prijsstelling net als de 508. Maak het 10-15k goedkoper dan zal de interesse groter worden
marcomanta zegt
Wij van wc eend?
Jantje_555 zegt
Ben benieuwd naar de percentages. EVs verkopen slecht, dan plots weer enorm goed. Ik heb moeite te weten wat ik moet geloven.