Dit zegt Stellantis over de geruchten dat de merken van het concern iets te vrezen hebben.
Met 14 automerken behoort Stellantis tot de top van autoconcerns, samen met de Volkswagen Groep en Toyota. Niet alle merken binnen Stellantis doen het even lekker. Er zijn zelfs geruchten dat het autoconcern merken in de etalage zet.
Stellantis merken
Zo werd recent duidelijk dat het alles behalve lekker gaat met Maserati. De Italiaanse autofabrikant leverde maar liefst 50 procent van de verkopen in. Ook bij Alfa Romeo is er duidelijk werk aan de winkel. Dan zijn er nog de merken aan de andere kant van de plas die binnen het portfolio van Stellantis vallen.
Het komt niet vaak voor dat een concern of moederbedrijf reageert op geruchten. Toch voelde Stellantis zich genoodzaakt met een statement naar buiten te komen. In het statement zegt het bedrijf op dit moment geen enkele van de 14 merken te gaan afstoten.
Wel houden ze een slag om de arm. De merken krijgen 10 jaar de tijd om een winstgevende, duurzame en stabiele business neer te zetten. Stellantis benadrukt dat de merken Jeep, Ram, Chrysler en Dodge het voortouw nemen op het gebied van vergroening.
De slag om de arm is natuurlijk het tijdbestek van 10 jaar. Wat als de merken na 10 jaar niet leveren wat Stellantis voor ogen heeft? Zeg nooit nooit. We kunnen nu nog genieten deze bekende merken onder de vleugels van het gigantische autoconcern. En er zitten mooie, nieuwe modellen in de pijplijn.
Stellantis acknowledges the interest in its North American brands and reaffirms the Company’s commitment to its entire portfolio of 14 powerful, iconic brands, which were each given a 10-year timeframe to build a profitable and sustainable business
Stellantis
Echter, als zelfs na investeringen en nieuwe modellen blijkt dat de merken niet levensvatbaar zijn is afscheid nemen onvermijdelijk. Dat is nu nog absoluut niet aan de orde, aldus Stellantis met dit statement. Ik ben benieuwd hoe het over 10 jaar zit..
PrettyAwesome zegt
Wat een paniekbericht weer… typerend voor de huidige wereldwijde heersende vorm van journalistiek… Stellantis heeft vorig jaar al gezegd dat ze de niet zo lekker lopende merken, 10 jaar de tijd zouden geven. Dit Statement is vast bedoelt om de bang aangelegde aandeelhouders kalm te houden en de koers van de aandelen te reguleren…
Stefje zegt
De grote vraag id, hoe gaan ze dit voor elkaar krijgen? De producten zijn nou eenmaal waardeloos. Hoge afschrijvingen vergeleken met concurrenten, en veel lagere gebruiksvriendelijkheid.
Ik had laatst in Italie een paar dagen zo’n Jeep Renegade. Wat een treurnis was dat. Zelden zo’n slechte auto mee gehad. Niet perse vanwege bouw kwaliteit, maar vanwege de UI, zitpositie, afwerking, algehele feel bij de auto.
Ik betaal echt liever voor een Duitse auto dan dat ik dit gratis zou mogen rijden.
Zolang ze dat niet voor elkaar krijgen om op te lossen zie ik ze niet snel uit de problemen komen.
Oh, en maak Maserati eens 30% goedkoper. Dan zouden die ook veel meer aftrek vinden. Nu laat iedereen het staan omdat wr zoveel beters voor zoveel minder te krijgen is.
bischero zegt
Grappig hoe meningen verschillen. Met de Stellantis producten heb ik geen ervaring. Daarbij rijd ik nu een nieuwe Duitser, perfect ding, zeker de UI en afwerking. Maar zou hem zonder te knipperen wisselen voor een Giulia Veloce (geen BEV, dus niet in policy te passen). Veel dynamischer rijgedrag, zeker niet perfect, maar wel zoveel meer smile per kilometer. Dan zet ik hem dus maar als tweede auto op de stoep, best of both worlds 😎
Specht zegt
Stellantis is opgericht in januari 2021.
Dus van de 10 jaar zijn er nu nog 6,5 jaar over. Lancia, Fiat, Alfa en Maserati hebben dus echt niet meer zoveel tijd.
Peugeot, Citroen, Opel zitten wat dat betreft in een betere koers, en wellicht is dat ook niet zo vreemd aangezien PSA duidelijk de grootste stem had in die fusie met FCA.
V8Vantage zegt
Was dat een fusie? Dacht een overname van FCA door PSA. Maar kan het verkeerd hebben. En idd van die 10 jaar is al een fors deel voorbij.
mashell zegt
De manier om een overname succesvol door te voeren is het een fusie noemen… Krijg je stuk minder weerstand bij de overgenomen partij.
pier zegt
In dit geval is het wel degelijk een fusie en geen overname want zowel FCA als PSA kregen 50% in handen.
iphonistvongates zegt
Normaliter corrigeer ik andere aardbewoners nooit op maandagen maar u bedoelt waarschijnlijk de verticale integratie of volledige synergie. Bij een fusie is er vaak een bovenliggende partij die de andere partij opsoupeert met een symbolische troostprijs (afgeslankte continuïteit) voor de onderliggende partij.
PrettyAwesome zegt
@specht. Die uitspraak is pas vorijg jaar gedaan, dat maakt het nog 9 jaar.
potver7 zegt
Dat ze het vorig jaar naar buiten hebben gebracht wil niet zeggen dat de termijn vorig jaar is ingegaan natuurlijk.
mc96 zegt
Een periode van 10 jaar…… Dat is een eeuwigheid in automotive marketing…..
MarcoM zegt
Ach, als er een nieuwe CEO komt, dan waait de wind gewoon de andere kant op.
mashell zegt
Als er een nieuwe CEO komt dan is dat omdat de vorige CEO de problemen met de niet presenterende merken niet heeft kunnen oplossen. Verkoop is zoals je al suggereert opeens niet onmogelijk meer.
potver7 zegt
Maar dat wil niet zeggen dat er vóór 2034 geen merken verkocht worden natuurlijk. We weten namelijk niet wanneer die 10 jaar begonnen is.