Heeft Stellantis het probleem gevonden om van Maserati toch een succes te maken?
Het zijn op dit moment niet de leukste tijden om een dealer van Maserati te zijn. Ja, je hebt een prachtige showroom met mooie auto’s staan. Het is wel de bedoeling dat die auto’s een weg vinden naar een klant. Dat laatste krijgt het Italiaanse merk mondjesmaat voor elkaar.
Maserati verkoop in 2024
De verkopen van Maserati zijn ingestort als een plumpudding. Natuurlijk moeten de alarmbellen rinkelen bij Stellantis om het tij te keren. Eerder dit jaar gingen er geruchten om Maserati in de etalage te zetten. Later ontkrachtte het concern door middel van een officieel statement.
Van een verkoop is geen sprake, toch is er duidelijk werk aan de winkel. Stellantis CEO Carlos Tavares durft te benoemen waarom het nu niet goed gaat met Maserati. Volgens hem ligt het niet aan het portfolio van het merk. Met kersverse modellen, zowel benzine als elektrisch, heeft Maserati volgens hem voor ieder wat wils.
“With Maserati, we have the right cars and we have the right technologies. We can offer thermal or 100% electric luxury sports cars. If sales are sluggish right now, it is a matter of marketing. We have also improved a lot on the quality front, but now we need to work on marketing. We lack prospects and leads, we need to reach potential customers and deliver the right message for the right positioning.”
Carlos Tavares, CEO Stellantis
Nee, volgens Tavares heeft het probleem met marketing te maken. Maserati verkoopt niet goed omdat ze niet de juiste klanten weten te vinden. Met alle respect naar Tavares, ik ben maar een eenvoudige blogger, maar zou dit daadwerkelijk het issue zijn? Mensen wakker schudden die nu voor een Porsche of Bentley shoppen en zeggen hey, wij hebben ook gave auto’s?
De bescheiden mening van ondergetekende is dat Maserati het niet gaat redden met marketing alleen. Het ‘probleem’ zit hem wat mij betreft in de combinatie auto en prijs. De huidige Maserati’s zijn stevig aan de prijs, waardoor mensen toch geneigd zijn voor een ander merk te gaan. MC20? Liever een Ferrari. GranTurismo? Doe maar een dikke 911. Grecale? Liever een Macan. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
De vraag is of Stellantis het voor elkaar gaat boksen om Maserati aantrekkelijk genoeg neer te zetten zodat de auto’s van het merk weer hebberig maakt, met verbeterde marketing of niet. (via Motor1)
Hawkeye72 zegt
Grotendeels auto’s voor een klant die niet meer bestaat. Er zijn bijna geen chique mensen met veel geld meer, het gaat toch (wereldwijd) steeds meer om opvallen en schreeuwen. Wel zonde, maar dat is met marketing niet te fixen.
verdebosco zegt
Wel eens van LVMH gehoord? Zoek het op en kijk dan nog eens naar je tekst. China is allang om naar chique en 1,4 miljard Indiërs volgen snel en op de voet een miljard Afrikanen. Binnen 10-15 jaar.
dtwo zegt
Zou kunnen. Opvallen en schreeuwen ging met de atmosferische V8 voorheen uitstekend. Veel te goed wat mij betreft, aanstellerige herrie bakken. De huidige generatie Maserati’s is beschaafder en verfijnder, spreekt mij meer aan. Dus terug naar die luidruchtige V8 en het moet weer goedkomen met de verkopen ;-)
Richmond zegt
Dan zouden Bentley en rolls royce ook niks verkopen
Michiel1 zegt
Je bevestigt toch precies zijn punt? Marketing is er toch juist om je bescheiden mening aan te passen, om te zorgen dat je ipv 911 denkt: gran turismooo
Dutchdriftking zegt
Dit dus. Die Quattroporte in Intouchables was nog eens goeie marketing…
JelmerS zegt
Die epische V8 soundtrack kunnen ze niet op terugvallen. Een Mercedes SL kan ook chiq zijn en dan wel die V8
Dutchdriftking zegt
Ferrari heeft wel een V8 beschikbaar toch? De MC20 had een geknepen SF90 moeten zijn…
Hawkeye72 zegt
Met marketing maak een chique auto niet opeens schreeuwerig. Design moet ook aanslaan.
Michiel1 zegt
Klopt, maar dat heeft niets met mijn opmerking over de paragraaf met de mening van Ruben te maken.
Hawkeye72 zegt
Met marketing maak een chique auto niet opeens schreeuwerig. Design moet ook aanslaan.
Benny_Weisz zegt
Maserati’s zijn te duur voor wat ze bieden.
Een full-options Grecale (een Alfa-Romeo Tonale met een Maserati sausje eroverheen) is net zo duur als een leuk aangeklede Cayenne E-Hybrid.
Om maar niet over de restwaarde te hebben…..
rbou zegt
Alfa Stelvio niet Tonale.
Benny_Weisz zegt
De Stelvio vormt de basis van de Levante, niet van de Grecale
LaLancia zegt
Fout. De Levante staat op het M156 platform, de Grecale staat op het Giorgio platform (Stelvio/Giulia).
tmon zegt
Als ze eens 3 van die wagen aan insta figuren geven. En 2 semi kapotte aan van die reparatie kanalen. Dan kom je misschien op de radar van nieuw publiek?
HZW zegt
Het probleem is het Motoren aanbod.
Ik zou geen Maserati (Quattroporte) met een 6 cilinder motor kopen.
Een Trofeo met dan een 580 pk 3.7 V8 motor is toch wel het minste wat je er in wil hebben.
Ook de MC20 had gewoon een V8 moeten hebben, en ook een Grecale/Levante/Ghibli met 2.0ltr motor is natuurlijk dramatisch, voor het vele geld, wat die dingen moeten kosten.
Gewoon de 580 pk 3.7 V8 motor erin en dat dan met Plug-in Hybrid en 650+ pk.
jensoffbutton zegt
Mij lijkt betrouwbaarheid het grootste issue.
Daarin staat een merk als Porsche heel sterk in. Je denkt niet dat je gaat stil vallen in een 911. In een Maserati wel.
De verhalen blijven toch zo van ‘staat meer in de garage van de dealer dan van de eigenaar’.
Stellantis heeft ook niet de beste perceptie op dat vlak; Peugeot maakt nog altijd probleem motoren etc.
Als ik 100.000 had ging ik toch niet bij Maserati shoppen. Net zoals als ik 50.000 had eerder een BMW of Mercedes zou nemen dan een Alfa Romeo. De italianen hebben een beter design maar daar stopt het. Soms is het ook allemaal wat outdated, als je naar die Ghibli kijkt ziet alles er zo 2014 uit.
Richmond zegt
Mensen zijn niet geïnteresseerd onder welk groot concern een automerk valt. En ook al heeft Peugeot njet zo beste motoren, de gewone man blijft toch rijden in Peugeot. Dus dan zal een meer vermogende man er nog minder om geven.
donjunior zegt
“Als ik 100.000 had ging ik toch niet bij Maserati shoppen.”
Je komt ook niet echt ver met 100.000 bij Maserati. En dat is precies het probleem.
De Grecale begint vanaf 120.000
Ghibil vanaf 127.000
GranTurismo vanaf 198.000
QuatroPorte vanaf 231.000
flow82 zegt
Het prijspunt ligt gewoon net te hoog. Voor dat geld, dan wil je liever een Italiaan iets met meer cillinders of je kiest Duits/Engels. Ik denk dat indien ze wat lager zouden mikken qua prijs, er nog best genoeg markt is voor Maserati. Aan het design ligt het iig niet. Maar marges zoals bij Ferrari kunnen ze qua positionering naar mijn mening niet waar maken.
Stefje zegt
Dit is het. Meer is het niet. Gewoon een derde van de prijs er af en het laat zich makkelijk verkopen. Echter is die marge er niet. En dus heeft Maserati een serieus probleem.
banderas zegt
Marketing lijkt me zeker een ding. Je leest en hoort ook amper wat over Maserati tov andere merken. Je wil als Maserati in 1 adem benoemd worden met merken als Ferrari e.d. En dat gebeurt nu niet, dus men ‘vergeet’ dat Maserati ook een alternatief biedt.
str8six zegt
Zo’n MC20 vind ik toch weer een van de mooiste moderne auto’s op de markt
Specht zegt
Het is niet alleen marketing, het is ook het ontbreken van epische motoren. Een 911 heeft gewoon altijd een flatsix boxer.
Maserati had het bij de V8 moeten houden, evt aangevuld met de V6en die ze nu hebben.
Verder is mijn indruk dat als je in een wereldje zit met dezelfde soort rijkdom en status dat niemand een maserati neemt als de rest van je vrienden/kennissen/zakenrelaties/etc bijv. allemaal Porsche rijden.
Is gewoon exact dezelfde gedachtengang als dat Jan Modaal tegenwoordig een donkergrijze Golf of Kia rijd om maar niet op te vallen buiten de grijze massa.
mc96 zegt
Ik denk dat ie wel gelijk heeft. Als iedereen een rationele keuze maakte bij het kopen van een sportwagen kocht iedereen een Porsche 911 Turbo ( ik chargeer even). Mensen kopen dure sportauto’s omdat ze succes uit willen stralen, willen worden gezien als winnaars enz (ik chargeer weer). Nu zijn de rolmodellen influencers, topsporters en succesvolle acteurs/zangers (m/v/x). Als ik Stellantis was zou ik zorgen dat dat soort lieden Masera gaan rijden. Dan komt de rest van zelf.
Roskampies zegt
Juiste marketing. Zorgvuldig uitgeplozen en geplaatst in films influencers events muziek etc maakt hebberig. Waarom is Hennesey ineens een hippe drank?? Hypen mits correct gedaan kan wonderen doen bij een doelgroep die geen kennis heeft van historie. Dus ja correcte marketing kan wonderen verrichten over een lange periode.
keecee zegt
Marketing draait om de 4 P’s.
Soms 5. Prijs is daar één van. Zoals velen hiervoor al zeiden. Alleen wordt marketing meer verward met reclame. Dat is maar 1 p.
verdebosco zegt
Tavares heeft gelijk. Voor het eerst in lange tijd. De marketing is ver te zoeken, hoewel het vreemd is dat dit aspect zo ver uit beeld is geraakt. Eigenlijk onbegrijpelijk, maar goed…
Verder kan die Grecale vast nog een slag goedkoper, en die MC20 standaard de looks geven van de MC20 GT2 (of als optie). Oh ja, en lak verkopen voor 30.000 euro is wel erg royaal. Een Maserati is geen Ferrari of laat staan een Bugatti. Bovendien wil ik graag die “hammer” terug van de Trofeo’s. Een V8 zal niet lukken (hoewel een mooie Biturbo 3.2 V8 is historisch zeer verantwoord, elektrisch aangedreven turbo’s erop en dat geluid!..), maar toch.
bmwadept zegt
Influencers in Maserati laten rijden? Hun volgers hebben het geld niet om ereen te kopen.
Misschien moet Maseratie grote en luxe evenementen sponsoren, auto’s ontwikkelen voor de zakelijke markt met aantrekkelijke leasevoorwaarden.
Wolflow zegt
Bij Maserati is het probleem al jaren een combinatie van gebrek aan betrouwbaarheid in combinatie met niet bestaande garantie
citroen55 zegt
Als je de website van Maserati bekijkt, dan zijn ze wel een beetje de weg kwijt.
speedy1123 zegt
Het ligt wel degelijk aan het portofolio van Maserati. Op de MC20 na is er momenteel geen mooie nieuwe Maserati en de MC20 is niet spannend genoeg. Ferrari ’s zijn ook veel duurder geworden t.o.v.. een aantal jaar geleden maar zij verbreken verkooprecords! Het merk zelf is niet meer spannend genoeg. Ga racen, kom met meer spannende modellen en richt je niet op EV. En kom eens met een nieuwe Levante en GranTurismo i.p.v. een faceliftje van een stokoud model. En kom eens met een topmodel zoals een opvolger van de MC12 dat is pas marketing. Het merk heeft aandacht nodig. Er moet weer een posterauto komen.
MarcoM zegt
Maak ze eens betrouwbaar misschien?
rendomjoeser zegt
Ik dacht al: “Waarom heb ik geen Maserati”?
minimoke1984 zegt
Mensen willen idd geen elektrische Maserati. Voor veel minder geld koop je een (veel) snellere Plaid, die ook meer range heeft, je kan er met meer personen en bagage in en zelfs de afschrijving is minder.. Ok de Maser is misschien luxer en exclusiever en mooier maar dan heb je de 3 pluspunten gehad..