Alle busjes van Stellantis krijgen in één klap een facelift. En dat zijn er heel wat.
Op deze rustige maandagmiddag worden we opeens overspoeld met bedrijfswagennieuws. Er is namelijk een facelift voor de Opel Combo, de Opel Vivaro, de Opel Movano, de Peugeot Partner, de Peugeot Expert, de Peugeot Boxer, de Citroën Berlingo, de Citroën Jumpy, de Citroën Jumper, de Fiat Scudo, de Fiat Doblo én de Fiat Ducato. Oftewel: alle busjes van Stellantis.
Omdat jullie waarschijnlijk niet zitten te wachten op twaalf artikelen over bedrijfswagens zullen we al deze facelifts maar meteen in één keer behandelen. Dat is sowieso wel handig, want de techniek is overal hetzelfde.
Meer range
Op technisch gebied is het grootste nieuws dat de elektrische versies meer range hebben gekregen. De compacte busjes (de Combo, Partner, Berlingo en Doblo) krijgen een vernieuwde 50 kWh-batterij, die goed is voor een WLTP-actieradius tot 350 km. Voorheen had je 280 km range, dus dat is toch 25% meer.
Een maatje groter, bij de Vivaro, Expert, Jumpy en Scudo, is er de keuze tussen een 50 kWh-batterij en een 75 kWh-batterij. Met de grootste accu heb je een range van 350 km. Je komt daarmee dus net zover als in een compact busje met de kleinere accu.
Met de grootste bussen (de Movano, Boxer, Ducato en Jumper) is ook de grootste stap gemaakt. Tot op heden had je hooguit 224 km range met een 70 kWh accu. Met dank aan een groot 110 kWh accupakket is dat 420 km geworden. Dat begint ergens op te lijken.
Opel
De verschillen tussen de Stellantis-busjes zitten ‘m in het uiterlijk. Nog meer dan voorheen hebben de busjes nu een eigen smoel gekregen. Zo zijn de Opels voorzien van de inmiddels welbekende Opel Vizor. Alleen bij de Movano ging dit een beetje lastig. Ook deze bus heeft een opgefriste neus gekregen, maar de Movano ziet er nog steeds uit als een Fiat Ducato.
Peugeot
Bij Peugeot beleeft het nieuwe logo zijn debuut op de bedrijfswagens. Dat is niet het enige, de Peugeot-busjes zijn ook te herkennen aan de drie opvallende strepen naast de koplampen, die zelf ook opnieuw ontworpen zijn. Net als Opel is ook Peugeot er niet in geslaagd om de Fiat Ducato een eigen gezicht te geven. Die valt dus een beetje uit de toon.
Citroën
Ook bij Citroën prijkt er een nieuw logo op de neus, wat nog maar zeer recent (vorige week) zijn debuut heeft gemaakt op de nieuwe ë-C3. In plaats van de double chevron die fraai geïntegreerd was in de grille, hebben we nu dus dit gedateerd ogende logo. Wen er maar aan. In de koplampen van de Jumpy zien we trouwens ook de designtaal van de ë-C3 terug.
Fiat
Bij Fiat, tot slot, zien we de meest minimalistische neus. Omdat het elektrische busjes betreft is de grille gereduceerd tot een dun streepje tussen de koplampen, met daaronder het Fiat-logo. Behalve de Ducato, die nog wel een grille heeft.
En dat waren ze dan, alle twaalf de facelifts. Daarmee hebben we meteen het bedrijfswagennieuws van Stellantis voor de komende jaren gehad. Alhoewel, Stellantis heeft nog niet de versies met een verbrandingsmotor laten zien…
mashell zegt
Waarom bieden ze eigenlijk die busjes onder al die namen aan? Is ze alleen als (bijvoorbeeld) Fiat aanbieden niet handiger?
Richmond zegt
Waarschijnlijk denken ze aan merktrouw.
Toyota heeft ook nog een partner en expert variant. Die zullen ook wel vernieuwd worden
Edge zegt
Sterker nog, Toyota en Stellantis hebben vorig jaar aangekondigd de samenwerking uit te breiden. Toyota gaat een gerebadgede versie van de Ducato/Jumper/Boxer/Movano verkopen. Toyota zal alleen wel een eigen momentje pakken om die dingen te presenteren, want Toyota is natuurlijk geen onderdeel van Stellantis.
Richmond zegt
Oh ja Toyota had nog geen grote bus. Terwijl ze al langer meedoen met de expert en ook al een tijdje met de partner.
schuimbekje3 zegt
dat is nu net de reden dat ik ze nooit zou kopen, want een merk staat voor iets… en hieruit blijkt dat ze daar zelf niets mee hebben, want als er op dezelfde auto of bus 5 verschillende merken geplakt kunnen worden, dan staat dat merk dus voor niets.. mensen die een opel. kopen omdat het een opel is zijn gewoon (censuur)… zeker als het geen opel is maar een peupelatoen is…
martijnev zegt
Of een cifipepel
wimof zegt
In plaats van ze allemaal 7.000€ goedkoper te maken.
Ik heb het een beetje gehad met al die witwasserij,
Totaal naast de kwestie maar typerend voor de tijdsgeest: België,
Leerdammer, nu extra met 2 sneden (sneetjes) gewicht blijft hetzelfde en ze zijn gewoon dunner, hoelang moeten we dit blijven pikken.
ID Buzz in Nederland min 10.000€ op stockwagens, België, een aalmoes
DaveB zegt
Kan iemand dit vertalen?
moveyourmind zegt
Dat niemand bij Stellantis op de barricaden gesprongen is om die nieuwe styling van de grilles tegen te houden. Ze hadden het zo mooi voor elkaar met de herkenbare fraai gestileerde grilles die op alle modellen goed stond. Komen ze nu met een soort van goedkope clownsneus.
Ed Mini Einser zegt
Alleen de Opels komen er goed vanaf! De rest…. zullen we het maar niet over hebben.
shellplc zegt
Hangt vaak ook wel samen met de kleur die je kiest, valt bij de ene meer op dan bij de ander.
lekkerlinksrijden zegt
En nu de laadruimte vullen waarvoor deze is bedoelt en dan kijken wat er vd range overblijft, ik vrees lachwekkend weinig
Richmond zegt
Toch zie ik post nl, DHL en soortgenoten steeds vaker met elektrische busjes. Maar het is nog niet voor iedereen geschikt nee.
tenaci zegt
Nu de Toyota’s nog, of doen die dit rondje niet mee?
Loek zegt
Ik zie de Expert/Jumpy/Scudo/ProAce/Vivaro bij bosjes en het viel me toevallig laatst op dat er inderdaad geen onderscheid tussen te maken is. Dat is nu wel beter nu elk merk zijn dagrijverlichting uniek heeft. De dagrijverlichting van de Citroën, n.a.v. de recente concepts en de eC3, is best leuk geworden.
Bij de kleinsten (Partner/Berlingo etc) vind ik vooral de Opel goed gelukt, de rest mwoah. Die Peugeot-grille is een beetje vergezocht, de rest een beetje basaal.
De Jumper/Boxer etc laat aan alles zien dat ‘ie een vredige dood wil sterven na 15 jaar trouwe dienst. Op zich maakt het niet uit want goedkoop te maken maar dat er maar ruimte was voor één paneeltje op deze inmiddels vierde facelift zegt wel genoeg volgens mij. Ik weet weinig over die bus, ik zie ze overigens wel veel, maar volgens mij is het tijd voor iets nieuws. Helemaal nu Renault met een nieuwe Master komt.
THSD zegt
Bij een maatje groter hoort de expert te staan ipv boxer 😉
machielvdd zegt
Ja ik zag door de busjes het bos niet meer. Is gefixt!
Dutchdriftking zegt
De Movano/Ducato blijft nog even het zelfde totdat de totale bus vernieuwd wordt?
Jantje_555 zegt
Kunnen ze niet gewoon al deze merken schrappen en een
Stellantis Van small
Stellantis Van medium
Stellantis Van large
aanbieden.