Het personeel van de fabriek in Turijn krijgt een hele lange kerstvakantie.
Veel Europese fabrikanten zitten in de problemen, en dan met name de non-premiummerken. Volkswagen moet meerdere fabrieken sluiten, Ford schrapt banen en Fiat heeft al meerdere keren de productie moeten stopzetten.
Nu is het weer raak: de Stellantis-fabriek in Turijn wordt vanaf 2 december de productie opnieuw stilgelegd. Na meerdere productiepauzes was de boel in november weer opgestart, maar dat duurt dus niet lang. De productie wordt nu voor vijf weken stilgelegd, dus de hele maand december worden er geen auto’s gebouwd in Turijn.
De reden is wederom de Fiat 500e, die maar niet wil verkopen. Dat is de echter niet de enige auto waarvan de productie wordt stilgelegd. De productie van de Maserati GranTurismo en GranCabrio – die in dezelfde fabriek van de band rollen – komt eveneens tot stilstand. De verkoop van de Maserati’s is ook niet je van het. Dat is volgens Stellantis vooral de schuld van China en de VS.
Het probleem ligt niet alleen bij EV’s en luxeauto’s, want in november werd ook de productie van de Fiat Panda stilgelegd. Terwijl dat gewoon een betaalbare benzineauto is. Stellantis heeft het dus op meerdere fronten lastig.
Bron: Bloomberg
Rudy zegt
Heb het idee dat Maserati de GranTurismo te duur in de markt zet om het in potentie een verkoop topper te kunnen maken. Want slecht is die auto helemaal niet volgens mij, maar hij is te duur voor wat hij bied.
Richmond zegt
Ze hebben nu gemikt op concurrenten als de Roma en db12. Maar met wie moet die dan concurreren vind je?
petroldrinker zegt
Dat is denk ik ook direct zn probleem, hij probeert met autos te concurreren die wel een motor type hebben die mensen willen in tegenstelling tot de Maserati..
Richmond zegt
Volgens mij was het met brandstof motor ook al geen hardloper.
Richmond zegt
Even alleen nl:
2024: 5 stuks
2023: 1 stuks
2019-2022: 0 stuks
2018: 1
2016 & 17: 0
Dus het probleem is niet de motor.
audirs3 zegt
Fijn dat ze ook meteen aangeven waar de problemen vooral liggen: China en VS.
Waar in 2007 Europa nog goed was voor 31% van de autoproductie, en China slechts 13%, is dat nu bijna volledig omgedraaid. In 2022 kwam 32% van de auto’s uit China, en slechts 19% uit Europa. En die trekt lijkt voorlopig nog door te zetten.
We hebben al veel industriën ooit verloren, zoals scheepsbouw. Ik zie met de automobiel industrie hetzelde gebeuren. En dat heeft helemaal niks met de “green deal” ofzo te maken.
mashell zegt
Voordat we over verliezen van industrieën praten, de Chinezen produceren vooral auto’s voor de (enorme) lokale markt waar ze voorheen ook veel uit Europa importeerden.
Dat gaat waarschijnlijk niet terug komen r en dus moet de Europese autoindustrie zich weer op Europa richten (zeker omdat heffingen Trump de VS dwingt VS wagens te kopen).
citroen55 zegt
Dat de 500e te duur is, is een van de redenen van matige verkoop. Intussen is er gewoon een overaanbod en EV’s zijn al duur, dus is de prijs zeker doorslaggevend. En als je dan kijkt naar de kosten in Europa vs China, ja dan zal Europa steeds meer gaan verliezen.
PunicaOase zegt
Iedereen gaat voor de betere en net iets ruimere MINI.. en straks de ook nog goedkopere Renault 5..
HZW zegt
De 500e is te klein en veel te duur, zelfs kleine kinderen kunnen amper achterin zitten