De fusie tussen FCA en PSA onder de naam Stellantis is nu officieel afgerond. Ook Nederland speelt een rol in de fusie.
Werp een blik op de beurzen van Parijs en Milaan vandaag en je ziet de nieuwe naam STLA opduiken. De fusie tussen FCA en PSA is klaar en daarmee kan er ook gehandeld worden in het aandeel van dit nieuwe bedrijf. Vanaf morgen kan er ook op Wall Street handel worden gevoerd met STLA.
Zonder gekke vertragingen en andere tegenvallers is de fusie tussen FCA en PSA keurig verlopen. Het heeft al met al iets meer dan een jaar in beslag genomen. Officieel is dit nu het vierde grootste autoconcern ter wereld. Stellantis gaat naar verwachting meer dan 8 miljoen auto’s wereldwijd verkopen. Alleen Renault-Nissan-Mitsubishi, Toyota en de Volkswagen Groep zijn grotere bedrijven.
Stellantis heeft een enorm portfolio aan merken. Het zijn er in totaal 14. Laten we het eens op een rijtje zetten om een idee van dit kersverse autoconcern te krijgen. Dit zijn ze op alfabetische volgorde.
- Abarth
- Alfa Romeo
- Chrysler
- Citroën
- Dodge
- DS Automobiles
- Fiat
- Jeep
- Lancia
- Maserati
- Opel
- Peugeot
- RAM
- Vauxhall
Er is geen garantie dat alle 14 merken een toekomst hebben met Stellantis. Zo klinken er geluiden dat Chrysler mogelijk op de fles gaat. De verdeling tussen FCA en PSA is gelijk. Dat betekent dat beide bedrijven een aandeel hebben van 50 procent in Stellantis. Daarnaast zijn er ook nog externe partijen die een aandeel hebben in het geheel. Denk aan de familie Peugeot, maar ook de Franse staat en het Chinese Dongfeng. De Nederlandse rol binnen de fusie is dat het hoofdkantoor in Amsterdam zal zijn. Carlos Tavares is de CEO van het concern en John Elkann is bestuurder.
karhengst zegt
Afijn, het merk wat dus geen Alfa buiten Italië wilde bouwen en er daarom maar een Fiat label op plakte, laat zich nu mooi fiscaal paaien in Amsterdam. Waarschijnlijk met als smoes dat het neutraal gebied is. Lekker bezig!
Maar goed, dat er maar een hoop mooie modellen op de markt mogen komen. Met de Giulia, 508 en recente DS modellen tonen ze aan het best te kunnen.
rve007 zegt
@karhengst: fiat was al geruime tijd in Nederland gevestigd als brievenbus hoofdkantoor. Juist voor de Fransen is het opmerkelijk dat ze voor deze constructie kiezen.
deSjonnies zegt
Enig idee hoe ondernemers in het land van Marianne genaaid worden?
Loek zegt
Volgens mij heeft Stellantis met die 14 merken bij elkaar minder modellen dan BMW, Audi of Mercedes per merk hebben.
TheMaster zegt
TSLA > STLA
mashell zegt
Wat? Gaat Tesla op in Stellantis? Dat is pas breeking nieuws!
Dutchdriftking zegt
Leuk hoor, maar wanneer komt er een nieuwe Alfa? desnoods elektrisch.
Richmond zegt
@dutchdriftking: de tonale komt toch dit jaar?
Dutchdriftking zegt
@benja01: Het is Alfa he, zal nog minimaal vier jaar uitgesteld worden.
pindakoning zegt
Zullen gezellige aandeelhoudersvergaderingen worden..
O plaat zegt
Benieuwd hoeveel eenheid worst ze gaan maken van alle merken in hun portfolio. Dat Chrysler er mee zal stoppen is geen nieuws. Ze stoppen na dit jaar met de 300c/dodge charger en dan heeft Chrysler geen enkel model meer en dus geen bestaansrecht. Zonde gezien de historie van het merk, maar Ray Charles had het kunnen zien aankomen. Dan volgt Lancia op de kap blok…
Esprit_de_Flandre zegt
@shiva: Hola, je vergeet de Chrysler Pacifica. Die doet het nog behoorlijk, maar zit natuurlijk wel in een krimpende markt. Ik vraag het me af of ze Chrysler durven droppen. Het moet mogelijk zijn om het weer tot leven te wekken volgens mij. Volop inzetten op EV’s, dat is GM ook van plan…
rve007 zegt
@shiva: volgens mij gaan ze Chrysler gebruiken om rebadge modellen van Peugeot en Citroën naar Amerika te brengen. Daarna pas stappen die beide merken zelf in de US markt.
pignon zegt
Daar gaat nog wel flink de bezem doorheen. Tavares heeft het geleerd van Ghosn. Er moet geld verdiend worden. De rest is bullshit en allen voor Autoblog-adepten interessant
tazmania zegt
Het is echt ongekend hoe slecht jullie app nog steeds werkt. Na een tijdje de Autoblog app weer eens gedownload; op een recente IPhone bedekt een advertentie de content en wordt de tekst dubbel weergegeven. *app wissen doet, doei Autoblog*
bierbuik zegt
@tazmania: doei Tasmania!
verplicht zegt
@bierbuik: gezien het aantal reacties onder de blogs aanzienlijk terug is gelopen zou ik niet te hard zwaaien naar gebruikers die aangeven niet meer te komen.
Waar ik jarenlang meerdere malen per dag kwam en de reacties vaak ontzettend informatief en leuk waren om te lezen is dat de laatste tijd (lees sinds de site helemaal new and improved is *kuch kuch*) misschien een paar keer per week.
Alleen Willeme red de boel nog een beetje.
Esprit_de_Flandre zegt
@verplicht: Wat ook niet helpt is dat als je reageert op een reactie er niet meer automatisch @gebruikersnaam komt in het tekstvak. Daarmee kon je mooi volgen of iemand gereageerd had op wat je zelf gezegd had, en zo ontstaan conversaties. Vaak onbelangrijke en soms scheldwedstrijdjes, maar toch, nu en dan had je dan eens een goeie discussie, en kan je er wat van leren. Maar zonder die @xyz komt dat niet meer in de vermeldingen en ik ga niet alle artikels terug lopen om te zien of iemand reageerde die te lui was om @mijnnaam te typen.
Luister U mee, @Wouter @RubenPriest @Willeme @hayte @jaapiyo @machielvdd @wieziterhiereigenlijknogallemaalteschrijven?
mashell zegt
Hoe ziet dat hoofdkantoor in Amsterdam er eigenlijk uit? Lijkt het op elke andere brievenbus of is het een beetje luxer aangekleed?
Robert zegt
@mashell: die brievenbus is een schoolvoorbeeld van het nieuwe conglomeraat:
– de doorvoeropening als ook de grootte van het postvak zijn lomp groot (Amerikaans)
– de klep dekt de doorvoeropening nèt niet helemaal af (Italiaans)
– de klep hangt scheef (Franse slag)
– het enige wat (de eerste zes maanden) probleemloos functioneert zijn de scharniertjes (ingekocht in China)
alfapeter zegt
Nederland: belastingsparadijs voor autofabrikanten, iets minder voor autobezitters.
Jansen zegt
Ik vind dit dus wij gaaf… Hopelijk gaan er mooie kruisbestuivingen plaats vinden. Citroën en Maserati horen bij elkaar…. Om maar wat te noemen.
mashell zegt
Citroën en Maserati? Jij houdt wel van een beetje SadoMasochisme?
jensoffbutton zegt
Er zal allesinds eens een bulldozer moeten gaan door het gamma.
Ik vond dat Opel al teveel in het vaarwater van Peugeot zat, dat is toch echt dezelfde doelgroep?
Nu heb je dat terug met fiat, dat zit ook zo wat in Citroens vaarwater. Lancia is dan beetje wat DS is.
Wat ik zou doen:
Abarth: Sportief en klein
Alfa Romeo: De Audi van Stellantis, sportief hoger segment
Chrysler: Schrappen
Citroën: Goedkoop en speels
Dodge: Schrappen
DS Automobiles: Hoger segment, klassiek niet sportief design
Fiat: Enkel de 500 en varianten houden in elektrische vorm, concurrent van Mini gamma. Rest teveel vaarwater citroen.
Jeep: Elektrische SUV’s voor op terrein
Lancia: Schrappen
Maserati: Sportief super-high end, concurrent voor Bentley/Aston Martin/porsche..
Opel: Sportief, gericht op jonge mensen. Beetje de Seat van stellantis spelen.
Peugeot: Gericht op zakelijk publiek en boomers, midden segment en goedkoper dan alfa. de VW van Stellantis zonder veel sportmodellen.
RAM: Elektrische pickups
Vauxhall: Schrappen, waarom nog moeite doen om opels te rebadgen.
O plaat zegt
Dodge schrappen zou dom zijn.
Met hun 15 jaar oude challenger brengen ze meer wagens aan de man dan Chevrolet met hun Camaro. Dat model alleen geeft hun bestaansrecht.
Een nieuw model Challenger en de Hellcat motor in een gerebadgde Alfa Romeo leggen en er charger logo’s op kleven en het merk kan terug 25jaar verder.
mashell zegt
Ik zou een paar dingen anders doen:
Abarth: gewoon het GTI label voor Fiat’s.
Alfa: sportief design maar qua prijs meer Honda en Volvo dan Audi en BMW.
Chrysler: flinke impuls geven. De Amerikaanse markt is enorm.
Citroen: gewoon zo laten, mainstream met een vleugje smaak.
DS: kan weg.
Opel: Boomer paradijs, verboden voor mensen jonger dan 50.
Peugeot: regelrecht tegenover Volkswagen (en Skoda dat zijn best doet om VW weg te concurreren).
RAM: weg er mee, met een echte een Jeep pickup (en dat niet zo’n trekdrop ding als de Gladiator) kun je meer marge maken.
Richmond zegt
@jensoffbutton: je moet wereld breed kijken niet alleen Europa. Dodge is in Amerika groot.
alfapeter zegt
De kost van enkele Vauxhall badges is verwaarloosbaar om nationalistische Britten te behagen.
raoufff zegt
Mooi, nog meer eenheidsworst op de weg.