![](https://www.autoblog.nl/files/2024/10/YpsilonLineUp-970x545.jpg)
Stellantis gaat al over twee jaar hun merkenportfolio tegen het licht houden.
Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall en als meest recente aanwinst Leapmotor. Stellantis hanteert tot op heden het motto: hoe meer zielen hoe meer vreugd. De vraag is echter of dat op termijn houdbaar is.
Het zijn namelijk niet stuk voor stuk goedlopende bedrijven. Zo gaat het met Maserati ronduit slecht (ze staan in het rood) en of Lancia weer een succes wordt valt ook nog te bezien. Om nog maar te zwijgen over Chrysler, wat op dit moment alleen nog de Pacifica heeft.
Hoewel Stellantis alle merken een kans wil geven (wat lovenswaardig is), zullen er op een gegeven moment toch moeilijke beslissingen genomen moeten worden. Dat gaat ook gebeuren, en misschien nog wel eerder dan verwacht.
Stellantis heeft een meerjarenplan wat tot 2030 loopt, maar op twee derde daarvan willen ze het een en ander evalueren. Dat meldt topman Carlos Tavares. Dat betekent dat er over twee á drie jaar beslissingen genomen zullen worden over de toekomst van de merken. En dan zal er misschien geconcludeerd worden dat sommige merken geen toekomst hebben…
Dat hoeft niet te betekenen dat een merk meteen de nek omgedraaid wordt. Het kan natuurlijk ook dat Stellantis een merk afstoot en dat iemand anders nog een poging mag wagen. Dat lijkt een reëel scenario voor bijvoorbeeld Maserati, wat door de jaren heen al aardig wat eigenaren heeft gehad. Het is net een dubieuze occasion.
Bron: Automotive News Europe
Dat wordt het einde van Lancia en Maserati… :(
En Abarth
Wat een hoop “nono-nieuws” over Stellantis in de AB-burelen tegenwoordig.
Kunnen jullie niet gewoon wachten tot er écht concreet iets (positief) nieuws te melden valt..?
Ik ben bang Dat Lancia, Maserati, en Alfa Romeo wel eens kunnen verdwijnen… Als Maserati nu eens van Ferrari word zodat ze met de juiste marketing kunnen concurreren met Porsche, en Alfa Romeo met de juiste intenties een concurrent van Alfa Romeo wordt, dan hebben ze misschien nog een kans. Voor Lancia zie ik het heel donker in. Net als DS overigens.
Alfa een concurrent van BMW vermoed ik?
Wat zei Piëch eens, toen hij Alfa Romeo wilde kopen: het gaat ze nog niet slecht genoeg om in de etalage te zetten. Misschien dat het nu wel gaat gebeuren
Het is een kansloos project als je er een 13 in het dozijn, autokliek van wil maken.
5 auto’s met de zelfde techniek en dan nog half gerebadged met minimale verschillen gaat gewoon niet werken.
Tevens raken alle merken hun eigen indentiteit kwijt.
Die nieuwe Lancia Ypsilon is een halve Opel Corsa met Peugeot techniek.
Zo’n tutti frutti auto wil in niet eens gratis hebben.
Ik vind de ypsilon mooier dan de corsa of 208
begrijpelijk. wat is het verschil nog tussen een elektrische Opel en een elektrische citroen, behalve de badge…
Ongeveer hetzelfde als het het verschil tussen een benzine Opel zoals de Corsa en een benzine Peugeot als de 208?
Maak van DS en Abarth weer gewoon de luxere en sportieve labels en reduceer de noodzaak om al die modellen te moeten maken. Maserati de deur uit, want de techniek moet exotischer worden voor die prijs en dat kunnen ze niet delenet andere merken. Leap motor gewoon in China laten en geen marketingbudget instoppen voor Europa. En Alfa, ja gewoon doorgaan met beloven dat het allemaal goed komt..
Ik denk dat er uiteindelijk maar 6 merken over blijven, te weten : Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Jeep, Opel, Peugeot,
De rest : Chrysler, Dodge, DS, Lancia, en Maserati, worden de nek omgedraaid, of de merk namen worden verkocht.
Abarth is gedegradeerd tot niet meer dan een uitrusting niveau, want de Abarth’s 500e en 600e zijn compleet de Abarth naam onwaardig.
Ik zou zelfs niet raar opkijken als er ook nog een Abarth Grande Panda EV komt met 155 pk.
Voor 2026 zijn alle goede medewerkers ook al verdwenen bij Stellantis dus hoeft men de auto’s ook niet meer aan te bieden.
Ik heb echt een hekel aan al die opgeklopte onzin merken als Albarth, DS en Cupra. Ze proberen iets van niets te maken. Bij historishe merken als Alfa Romeo (en ik ben een Alfasti) Lancia etc die drijven op een bedrijfscultuur die er al lang niet meer is.
Wat mij betreft steken ze de energie meer in de bestaande merken, hoe ze nu Chryseler laten dood bloeden bijvoorbeeld is echt zonde.