Stellantis pakt het grootste nadeel van EV’s aan.
Over elektrische auto’s wordt een hoop geschreven. Ja, ook door ons. Het is inmiddels onderdeel geworden van de autobusiness. Binnenkort is het de standaard en straks zullen de verbrandingsmotoren de uitzondering zijn. De reden is natuurlijk logisch, een EV is vele malen efficiënter dan een auto met plofmotor én je hebt geen directe uitstoot.
Het grootste probleem met de elektrische auto is niet de elektromotor, maar die accu. Een accu heeft een lage energiedichtheid. Ongeveer 15-17 maal kleiner dan benzine. Dus dan mag een EV efficiënt zijn, je hebt een extreem grote en zware accu nodig om een actieradius te halen die enigszins acceptabel te noemen is.
Stellantis pakt grootste nadeel EV’s keihard aan
Stellantis gaat dat grootste nadeel van EV’s keihard aanpakken, zoals Mark Rutte zou zeggen. Dus de auto’s krijgen niet zozeer een betere actieradius, maar een betere accu. Nu kunnen we dat van alle merken wel verwachten. Net als die oude GSM-telefoons en laptops kun je nu langer doen met een kleinere accu. Dat gaat ook gebeuren met EV’s.
Maar Stellantis heeft een grote stap aangekondigd. Ned Curic laat aan Autocar weten dat de accu’s niet ietsje, maar véél lichter gaan worden. Curic is de technische chef van Stellantis en kan het dus weten. Hij opende daar de Mirofori-fabriek in Italië. Daar worden nu de Fiat 500 en bijna alle Maserati’s gebouwd. En vanaf nu is het ook de locatie voor het accu technologie centrum van Stellantis.
Gewicht met 50% naar beneden
Het is de bedoeling dat het gewicht van de accu’s halveert. Dat zal niet binnen een weekje gerealiseerd zijn, maar gaat tot 2030 duren. Stellantis heeft flink geïnvesteerd in een bedrijf genaamd ‘Lytten’. Lytten specialiseert zich in lichtere Lithium Sulphur accu’s. Deze accu’s hebben meer voordelen dan een lager gewicht. Ze zijn minder schadelijk voor het milieu en goedkoper om te produceren. Alleen maar positief nieuws, dus.
Accu’s zijn écht onnoemelijk zwaar. In sommige gevallen 25% van het gewicht afkomstig van de accu! Gewichten van 400 tot 500 kg zijn geen uitzondering. Dan hebben we het niet alleen over mijn zus, maar over de accu’s. Ter referentie: een volle brandstoftank weegt maximaal 100 kg.
Een lichtere accu zorgt voor een lichtere auto. En die zal vervolgens weer efficiënter zijn. Dat niet alleen, ze worden dan ook leuker om te rijden. Want ondanks dat accu’s vaak erg laag geplaatst zijn, voel je dat gewicht zetten in bochten.
1320nl zegt
20230… dat duurt nog eventjes
rollingstoned zegt
“maar gaat tot 20230 duren”
Ik vrees dat wij dat niet meer mee gaan maken ;-)
Dutchdriftking zegt
En nu hopen dat dit daadwerkelijk lukt. Een lichte eletrische Alfa van Stellatis blijft tenslotte wel de natte droom.
Fernando zegt
ze hebben tijd tot 20230 om dat te realiseren
fanboy zegt
Als je nu ziet dat ze 270pk uit een kleine ronde schijf motor kunnen halen die je (bij een ouderwetse auto) zo op de versnellingsbak kan schroeven, dan blijft er wel heel veel ruimte en gewicht over voor accu’s.
Je zou zelfs een lichtere EV kunnen bouwen in een conversie project, dan het origineel was.
Maar goed, men wil wel wat rijbereik, dus het valt meestal wel iets zwaarder uit.
koen0373 zegt
Het grootste probleem van een EV is, volgens mij het ontbreken van een hoogtoerige benzinemotor. :-)
steephh zegt
@koen0373
Het grootste probleem van een benzineauto is, volgens mij het ontbreken van 4 benen en een hoofd. :-)
Jozo zegt
Lijkt me niet dat specifiek Stellantis dit voor elkaar gaat/probeert te krijgen, maar elke fabrikant die EV’s produceert.
reactief zegt
Ja inderdaad. En als je kijkt naar de huidige EV-techniek bij Stellantis lijkt het me stug als ze ineens voorop gaan lopen, want op dit moment lopen ze toch wel achter….
herve11f zegt
Grootste probleem is nig steeds de laadtijd en infrastructuur. Na 100 keer snelladen is het afgelopen met de garantie.
fanboy zegt
@herve11f: Bij wie is dat zo?
Er rijden EVs rond die vrijwel alleen maar snelladen.
Wolflow zegt
Snel mag dan alleen wel tussen aanhalingstekens
herve11f zegt
Hyundai ioniq5
maotje zegt
Bij welke fabrikant geld deze regel?
cdlop01 zegt
Gigacasting + lichte accu’s = succes. Kijk bij de Chinezen en Tesla. Als voorbeeld van Tesla niet gevolgd wordt dan kan Stellantis het vergeten, en onderweg nog honderduizenden werknemers in EU autoindustrie wegsaneren.
Wolflow zegt
Grootste nadeel is niet gewicht maar benodigde tijd om te laden en de paar kilometer die er vervolgens maar mee kunt rijden
waterisnat zegt
Weer de keiharde (gestapelde)leugens, zo kenmerkend in deze tijd van collectivistische opgang. De electromotor is enkel efficient als je de laatste stap bekijkt, niet als je het gehele proces bekijkt. Dit is appels met peren vergelijken. Net als er geen subsidie naar de fossiele industrie gaat en e.g. windmolens/zon niet met nuclear of kolen te vergelijken is, want niet vergelijkbare producten. Deze herdefiniering van woorden (ergo; valse aannames) en gedeeltelijke resultaten valselijk extrapoleren (zie CO2 lab waardes onder 100ppm die niks met atmosferisch CO2 in leefbare waardes van >150ppm te maken hebben volgens alle metingen) is zo kolderiek, maar schijnbaar is de realiteit niet relevant voor het gros van de samenleving. Dit misbruik van de term wetenschap om te “herverdelen” (lees; roven) gaat ons echter zo opbreken. (/rant)
mashell zegt
Hoezo? Elektrische aandrijving is vanaf windmolen en zonnepark tot aan de wielen veel efficiënter dan een verbrandingsmotor keten.
Flutterbear zegt
Het probleem is niet gewicht maar prijs. De LFP of LifePO4 accu is zwaarder, veiliger en belangrijkste goedkoper. Wie de goedkoopste accu’s heeft verkoopt de meeste auto’s, simpel.
mashell zegt
Als de accu zwaarder wordt neem je een elektromotor één tandje groter en zo heb je al snel 300pk en rijdt het lekker vlot. Gewicht is goed te maskeren.
Flutterbear zegt
Onze 1500 kg Golf met 100 kW is vlot zat hoor! Je hebt echt geen 300 pk nodig. De prijs is echter niet te maskeren. ;-)