Stellantis denkt dat de opkomst van de Chinese auto vooral te maken heeft met de EU.
Vele merken zijn er nog apetrots op dat hun auto’s gewoon hier in Europa gebouwd worden. Naast dat dat lekker op je cv staat, is het wel zo fijn dat je spul gewoon uit je thuisgebied komt. Toch is het vechten om die fabrieken en productielijnen hier te houden. Vooral omdat er vele goedkopere alternatieven zijn door bijvoorbeeld in andere werelddelen te gaan bouwen.
Chinese auto’s
En die andere werelddelen laten al zien waar het probleem ligt voor de Europese automerken die wél besluiten hier te blijven. Stellantis-CEO Carlos Tavares probeert er bijvoorbeeld alles aan te doen om de Europese fabrieken te laten draaien, maar bemerkt dat er een serieuze dreiging ontstaat uit China. Hij bemerkt dat een Chinese auto, vooral qua EV’s, gemiddeld gezien een stuk minder kost dan een Europese rivaal. Da’s op zich niks nieuws, maar Tavares zegt dat het probleem vooral bij Europa ligt. De koopkracht in de meeste Europese landen neemt sterk af en dat terwijl er steeds meer – voornamelijk Chinese EV’s – alternatieven komen. Volgens Stellantis zijn Europese EV’s zo’n 40 procent duurder dan alternatieven uit China. Met de vinger op de knip wordt zo’n Chinese auto dan wel erg interessant.
Impopulair
Tavares legt de opkomst van de goedkope Chinese auto dus vooral bij de EU en hun uitstootregels. De oplossingen zullen leiden tot ‘impopulaire beslissingen’ volgens de topman. Zo moet de capaciteit van een fabriek dan naar beneden en moet de fabriek verhuisd worden naar een tactischere locatie. Of het aan banden leggen van de EU als industriegebied, wat China in een minder goede positie zou leiden. Dat is dan wel weer gevaarlijk voor de Europese merken die in China opereren en hun banden met elkaar. Bovendien zegt Tavares dat je hoe dan ook een grote stap moet nemen en ‘er een hard gevecht op de loer staat’. (via Automobilwoche)
willemvdberg zegt
Is het artikel met google translate vertaalt uit het duits? Het leest een beetje krom, maar kan mijn vinger er niet op leggen..
doublechevron65 zegt
Gewoon de Autoblog schrijfstijl, daar letten ze niet op grammatica en en goede leesbaarheid.
autodrome zegt
Tja, als je ligt te slapen dan wordt je vanzelf wakker uit een nare droom. De Chinese overheid subsidieert al jaren tech bedrijven om in specifieke sectoren dominant te worden. Marktaandeel kopen heet dat.
RutgerK zegt
Volgens mij heeft de Europese autoindustrie er ook alles aan gedaan om zo min mogelijk te hoeven innoveren.
Zwaar gelobbyd tegen Europese regels die de autoindustrie dan maar moesten dwingen te innoveren omdat ze uit zichzelf niets deden. Waterstof 30 jaar lang als oplossing gepresenteerd maar verder dan een een paar experimentele auto’s kwam het niet. Dieselgate, Overname van andere merken, gedreigd hele regio’s te ontwrichten door fabrieken weg te gaan sluiten.
Nu klagen dat je duurder bent is makkelijk. Natuurlijk is er oneerlijke concurrentie vanuit China maar met een technologische voorsprong kunnen hogere prijzen verantwoord worden, zoals dat vroeger ook het geval was.
cloverleaf zegt
Chinese productiebedrijven worden massaal gesubsidieerd door de overheid aldaar. Dus Stellantis heeft wel degelijk een goed punt! Oneerlijke concurrentie
banderas zegt
En Franse merken zijn al niet tig keer overheid gehouden door staatssteun??
jvthof1983 zegt
Eens! En andersom, Europese merken die daar willen leveren moeten verplicht een alliantie aangaan met 1 van de fabrikanten daar zodat er ook verdiend gaat worden aan Europese auto’s. Dat zou de eu ook moeten doen
Flutterbear zegt
Stellantis is anders zelf ook aardig bezig on zichzelf te slopen… Misschien moet de staatssteun gestopt worden zodat dit ongezonde bedrijf failliet gaat. Dat aanblijven modereren schiet ook niet op.
Stellantis rules the sky zegt
Als je niet weet waar je over spreekt, zegt dan niks.
Flutterbear zegt
Met z’n snap ik je wel, maar eigenlijk toch niet. Echter BMW, Diamler, Ford, Nissan-Renault en Volkswagen doen het bedrijfsmatig te gewoon véél beter. Zelfs Toyota zonder serieus EV in het model gamma heeft een betere toekomst.
Flutterbear zegt
Natuurlijk zijn Chinese EVs goedkoper. Alle grondstoffen voor de accucellen komen daar vandaan en ze gebruiken een andere samenstelling. Ondertussen brengt nog geen Europese merk EVs uit met de goedkopere Chinese batterij (behalve Tesla).
nissanfairladyz zegt
Man je zegt precies wat ik denk. Europese merken zetten vooral in op auto’s die 1. Heel zwaar zijn en 2. Niet aerodynamisch. Wat doen EU bedrijven om dit te compenseren. Dure NMC batterijen met hogere capaciteit die de kostprijs omhoog drukken.
NMC heeft helemaal niet de toekomst in betaalbare elektrische auto’s. Dat is LFP welke Tesla wel in hun gamma heeft met de RWD versie van de 3 en de Y.
Maar de rest van EU blijft maar dom zijn. Zij echte zulke ouwe domme baby boomer managers die er helemaal niks van snappen.
Waarom brengt geen enkele EU automerk een auto uit met LFP batterij? En waarom zet China daar vol op in?
LFP is namelijk heel goedkoop en kan heel lang mee.
Ik denk dat de Europeese engineers het gewoon niet voor elkaar krijgen met hun “modulaire” gedachtegoed om een licht en aerodynamische auto op de weg te kunnen zetten met LFP. Dat lukt ze gewoon niet. Terwijl BYD uit China met een superieur innovatieve blade batterij komt.
Dit gaat de doodsteek worden voor EU auto bedrijven en ja er komt een auto productie oorlog aan. Waarbij wat bedrijven gaan omvallen. En 95% van de LFP batterijen worden gebouwd in China terwijl LFP een Amerikaanse uitvinding is. Maar er is iets met het patent waardoor alleen Chineese bedrijven zowat alles maken. Ik zelf ben ook bezig om een thuis batterij op te zetten… heb gekeken naar de beste batterijen hiervoor en kom uit op Chineese merken. Terwijl ik dan liever niet wil maar het is zo. CATL maakt de beste batterijen hiervoor.
EU auto bedrijven gaan eraan als die baby boomer managers niet even goed nadenken!!!!
tortuga zegt
Gewoon de volledige chinese markt maakt alles stuk. Niet alleen autos, maar alles waar je aan kan denken dat zo veel malen langer duurt voor productie is hun schuld.
hanso zegt
“Als we duizenden miljarden dollars investeren hebben we een leidende positie in de energietransitie” zie hier de realiteit.
Redrum zegt
We zijn gewoon te laat begonnen. Musk zei dit jaren geleden al en werd door velen, zoals gewoonlijk, als wappie afgedaan. Ziehier het resultaat. In Europa hebben we er alles aangedaan om EVs tegen te houden. (Lobby, media, constructeurs,…) De chinezen zijn er gewoon ingevlogen met inderdaad massale (oneerlijke) steun.
Europa zou zichzelf beter wat ondersteunen en wat minder politiek correct zijn tov een China of US.
nissanfairladyz zegt
Het grappig is wel jaren geleden kenden we al wel een waterstof lobby die is opgezet door de Europeese olie industrie genaamd hydrogen europe. Maar er is daarvoor nooit een elektrische auto lobby geweest. Er is altijd TEGEN de elektrisxhe auto gewerkt.
En nu zijn bijvoorbeeld de batterijen in een Tesla instapmodel al de inkoop prijs van 5000 dollar uit China. En zijn deze autos goedkoper te maken dan brandstof auto’s. Kijk maar naar de dikke marges erop.
Tesla moest niks voor niks de prijzen in China laten zakken. Je hebt daar een Tesla al voor minder geld als Chinees dan hier een Volkswagen Golf benzine instap model.
En nu komen de Chinezen zo met elektrische auto’s die even duur of zelfs goedkoper zijn dan brandstod auto’s uit de EU. En batterijen die 1 a 2 miljoen kilometers meegaan. Want dat doen LFP batterijen. En geen enkele EU auto fabrikant die een auto heeft met een LFP accu…. dom dom dom van EU auto bedrijven.
tweetyv6 zegt
Importheffing.
rogerzz zegt
Doen Chinezen ook enorm om de Chinese economie te beschermen, dus dan moeten we inderdaad consequent zijn.
alassad zegt
Hij heeft hier gewoon een goed punt. Europese auto’s, mits niet gebouwd in China, worden flink extra belast in China terwijl andersom wij de kraan wagenwijd openzetten voor staatgesubsidieerde Chinese EV’s.
Stellantis rules the sky zegt
Tavares heeft altijd goede, realistische opmerkingen.
Redrum zegt
Maar veel te laat…..
nissanfairladyz zegt
Redelijk realisrisch maar hij blijft wijzen naar externe factoren. Typische baby boomer manager. Wat kan hij er zelf aan doen intern om het tij te keren voor zijn bedrijf? Tesla gaat toch ook niet zeuren naar externe factoren.
mashell zegt
Tja, wij in Europa geloven in vrije handel.
Rick-dos zegt
Net zoals we ons loskoppelen van Rusland als het om olie en gas gaat moeten we dat ook met China doen. Tijdens de Corona hebben we al gezien wat voor een problemen dat levert als we essentiële producten niet in de EU zelf maken. Daarnaast mogen we de handel met China wel veel harder gaan aanpakken. Stel soortgelijke regels als daar op dat als Chinese merken hier auto’s willen verkopen dat ze een samenwerking met Europese bedrijven moeten aangaan. Of stel dat een bepaald percentage van auto’s hier gebouwd moeten worden.
Vrije wereldhandel moeten we zeker niet kapot maken maar landen zoals Rusland en China maken het wel verdomd moeilijk.
ericc zegt
Uurlonen in Europa liggen ook een pak hoger dan in China. Investeringen worden met argusogen bekeken en regelgeving laat inversteerders vluchten naar lage loonlanden. Zware kluif voor Europa om dat op te lossen.
Redrum zegt
Er wordt ook gewoon nog steeds veel afgekeken en gestolen. IP is niets waard voor hen. Principieel zou ikzelf niet overstag gaan door een Chinese auto te kopen voor wat minder geld. We hebben het zelf ook in de hand.
simonbv zegt
Fabrikanten en importeurs hebben er alles aan gedaan om de dealers zo groot mogelijk te maken. Nu er een paar grote dealers over zijn zoals Van Mossel en Stern/Hedin zijn het juist die dealers die de Chinese concurrent binnen halen. Zonder groot dealer netwerk hadden de Chinezen het een stuk moeilijker gehad.
Reinier zegt
40% van de Mercedes’en worden in China verkocht. Ook andere Europese merken verdienen zwaar aan China. Alleen Stellantis is daar nog niet zo goed in. Maar wel klagen als Chinezen auto’s verkopen in Europa.
mashell zegt
Er rijden echt nog wel meer Peugeots en Citroens in China dan Chinese auto’s in Europa. Tavares is hier gewoon voor importheffingen aan het lobbyen.
vetnek zegt
Omdat al die Chinese merken ‘t goede personeel weghalen bij Stellantis en poen te besteden. Bij Stellantis blijft niets meer over dan een lege huls met veel generaals en weinig soldaten
PunicaOase zegt
Ik zie zelden tot nooit een Chinese EV.. bijna alles is van de gerenommeerde merken.. die paar el cheapo MG’s lijken me geen probleem..
nissanfairladyz zegt
Klopt. En die andere auto’s van Nio en BYD zijn nog aardig hoog geprijsd dat ik liever een Tesla koop. Er zit dus wel degelijk een beste importheffing op. Ook Tesla moet dat betalen. Hun berlijn fabriek niet omdat die op Europees grondgebies staat. Dus het valt wel mee… nog wel. De batterijen uit China zijn wel beter dan de batterijen die EU auto bedrijven gebruiken.
eunosroadster zegt
Stellantis moet überhaupt eerst eens verkocht auto’s gaan uitleveren voor men commentaar geeft op anderen…