Het moment dat je wist dat komen ging is eindelijk daar. Stellantis CEO Carlos Tavares moet het veld ruimen.
De wereld is best moelijk als je topmanager bent. Harde keuzes moeten gemaakt worden. Echt iets toevoegen kan je natuurlijk niet. Dus ja, hoe dan daadkrachtig over te komen? Stoot je divisies af om kortstondig winst te kunnen boeken. Of begeef je je op het gebied van mergers and acquisitions met de belofte van synergieën en schaalvoordelen die je aan aandeelhouders kan verkopen?
Bij Stellantis is men de afgelopen jaren kneiterhard voor de tweede optie gegaan. Maar van een afstandje is het een beetje moeilijk om te zien hoe dat ooit moest gaan werken. Stellantis lijkt vooral vastbesloten om het oude General Motors te worden. Dat Amerikaanse concern dat ooit de grootste autofabrikant ter wereld was. Maar uiteindelijk alleen nog middelmaat maakte. Waar het vervolgens door platformdelen, alle merken onder de paraplu mee vervuilde. Geen puik idee.
Het klinkt allemaal leuk dat kosten delen. Maar het samenvoegen van merken die in hun eentje al weinig bestaansrecht hebben is vaak een kwestie van niks plus niks is nog steeds niks, zelden tot een plus een is drie.
Binnen de gelederen van Stellantis was er dan ook al gerommel en geroezemoes. Het bedrijfsresultaat gaat fors de verkeerde kant op. En dealers in ‘Murica en Europa waren boos om tegenvallende verkopen. CEO Tavares nam zelf de verantwoordelijkheid om hen gerust te stellen. Dat is op zich mooi, maar de tijd van de geboren Portugees aan het roer van het mega-concern komt nu toch tot een einde. Een zacht einde weliswaar, want hij mag zijn contract tot begin 2026 uitdienen. Maar daarna moet hij wieberen.
In de tussentijd krijgen verschillende regio’s nu een onderbaas waardoor de positie van Tavares al enigszins uitgekleed lijkt te worden. Medelijden hoeven we niet te hebben met de beste man overigens. Vorig jaar tikte hij bijna 40 miljoen Dollar binnen als vergoeding voor zijn diensten. Het pensioen zal dan ook comfortabel zijn. Maar ja, CEO’s zijn desalniettemin meestal niet het type mens dat graag op het strand gaat liggen. Waarvan akte.
PrettyAwesome zegt
“…maar uiteindelijk alleen maar middelmaat maakte…” ik denk toch dat dit een beetje een ‘bash-artikel’ naar Stellantis, als je dit met droge ogen kunt beweren zonder de vergelijking met VAG producten buiten beschouwing te laten?
KEV9 zegt
Het is een gegeven dat sommige autoblogredacteurs een strakke plasser van Duitse merken krijgen.
jaapiyo zegt
VAG schraapt ook knaken dezer dagen en je ziet dat die daardoor ook langzaam de bietenbrug opgaan.
Allison Burgers zegt
Waarom moet het in een artikel over Tavares over VAG gaan?
PrettyAwesome zegt
@Allison Burgers, wat, of hoe, of niet, lees jij, dat jij die vraag stelt?
mashell zegt
Het zou inderdaad logischer zijn om het over zijn disco verleden te hebben: https://youtu.be/J123lM0RvzM
kniesoor zegt
Zijn dat suikerbieten, rode bieten, over wat voor bieten hebben we het hier eigenlijk ? En is het een weegbrug, draaibrug, tuibrug, hangbrug ?
Het bedrijfsleven is net profvoetjebal : als het niet lekker draait, vliegt de eindverantwoordelijke er als eerste uit. QED.
alcantara zegt
Altijd weer die dekselse bietenbrug op Autoblog!
pietertje123 zegt
het is wel een dingetje aan worden bij AB: schrijft er eentje een keer wat grappigs, moet het vervolgens eindeloos herhaald worden alsof er niets nieuws of zelfs ouders meer geschreven kan worden.
Zo werden we al doodgegooid met die ‘honeybadger’, zo erg zelfs dat ze hem de F1 uitgegooid hebben om AB maar te doen stoppen.
En die bietenbrug, kan ook een graanbrug zijn, daar heeft maar een heel klein deel van de lezers enig idee bij waar dat vandaan komt. En als je het eenmaal weet, dan is die grap echt al tig keer te vaak gebruikt.
back to topic: heb blijft me verbazen dat dit soort boardroom een-tweetjes blijven lukken: overnemen, samenwerken en dan overnemen, kapot concurreren en dan overnemen…. onder de noemer kostenbesparen door samenvoegen van gedeelde kostenposten. Totale onzin als je achteraf kijkt wat het gekost heeft en dat het niets meer opbrengt. Maar dan zijn de piefen al vertrokken met hun zakken vol. 40 miljoen voor 1 man per JAAR?! Zo slim is die mens niet dat hij dat opbrengt.
HZW zegt
Dat hele Stellantis project is dus waardeloos, alles op Peugeot techniek bouwen wordt hem niet, en die EV zooi wordt het ook niet.
Niemand wil een Franse, Alfa Romeo, FIAT, of Lancia, hebben, Italianen al helemaal niet, dat overal die PureTech motor troep in moet, daar zit ook niemand op te wachten, de FIAT GSE Motor serie is veel beter spul.
Laat de Italiaanse Merken gewoon Italiaanse motoren gebruiken.
De FIAT EV 500e verkoopt niet, en een nieuwe FIAT 500 Hybrid met Peugeot motor gaat ook niet verkopen, daar zit ook niemand op te wachten.
De hoop is gewoon dat FIAT zo slim is dat er gewoon een Alfa Romeo/FIAT 1.5 GSE Hybrid 130 pk motor in de nieuwe 500 Hybrid komt, en niet die PureTech zooi.
mashell zegt
Zit je niet vol vooroordelen? Is er nu nog steeds wat mis met de Puretech motoren?
De nummer één plek om kosten te besparen is motoren ontwikkeling. Niet alleen is dat een aflopende zaak met de onvermijdelijke elektrificatie maar de klant merkt er toch niks van, drie- en viercilinder motoren zijn uitwisselbare onderdelen, dragen niet bij aan het karakter van het voertuig.
Ik denk dat ze er verstandig aan doen om helemaal geen brandstof 500 te maken maar op basis van de 208 een Punto. Dat heeft voor de Corsa en Ypsilon ook goed uit gepakt.
waterisnat zegt
Goed geschreven leuk artikel, en ja, de running gag van de bietenbrug is juist leuk. Oud nederlandse spreekwoorden gebruiken mag altijd.
OT: Stellantis als geheel svp snel failliet laten gaan. Niks tax geld naar toe sluisen. Gewoon realiseren dat het allemaal slechte producten zijn, al jaren, waar de consument niks van wil weten. Darwinisme FTW.
HZW zegt
Fiat kan er beter uit stappen en met Renault in zee gaan, zoals dat het plan was voor dat PSA zijn intrede deed.
mashell zegt
Er zijn geruchten dat ook Renault zich bij Stelantis gaat voegen… Volgens mij kan Fiat er niet uitstappen al zouden ze dat willen, zo liggen de machtsverhoudingen niet.
HZW zegt
Het gerucht gaat dat Renault, de merken Nissan en Mitsubishi, gaat kwijt raken.
Honda zou Aasen op de overname van Nissan, en ook Mitsubishi, zou door Honda toegevoegd kunnen worden.
In dat geval wordt Renault te klein om zelfstandig te blijven, en dus zou toetreding tot Stellantis een overweging zijn.
De Franse overheid heeft zowel bij Renault en Peugeot een vinger in de pap.
Dus zouden ze gebaat kunnen zijn als dat samen gevoegd wordt met Stellantis.
marcomanta zegt
De merken Tesla, Kia, Hyundai en Chinese merken (tot dat de heffing kwam), doen het heel goed, kijk eens naar garantie bijvoorbeeld of betrouwbaarheid. De Europese merken gingen te makkelijk of soms nonchalant om met “het gaat vanzelf”, maar die tijd is geweest.
cossiekiller zegt
Niet erg. Hij kan altijd zijn zangcarriere terug opstarten…