Stellantis bereidt zich voor om synthetische brandstoffen toe te passen. Dus geen EV’s meer?
Op de middellange termijn lijkt elektrisch rijden voorlopig de toekomst te zijn. Qua laad-infrastructuur en aanbod qua voertuigen is het de enige reële optie voor als auto’s met een verbrandingsmotor keihard verboden zijn in de toekomst. In veel landen is 2030 of 2035 het moment dat ze niet meer verkocht mogen worden.
We zijn echt benieuwd hoe ze dat in Europa gaan regelen. Als je kijkt in Scandinavië en Nederland, dan is het redelijk voor elkaar en kunnen we misschien wel eerder overstappen. Maar in de rest van Europa is er een hoop werk te doen. Alsof er landen c.q. regio’s zijn die op zoek zijn naar een alternatief.
Stellantis bereidt zich voor
En dat lijkt er te komen met synthetische brandstoffen. Op dit moment is Stellantis zijn motoren aan het voor berieden hierop. Of alle motoren van Stellantis hieronder vallen, is niet duidelijk. het gaat in totaal om 28 verschillende motortypes, dus wel een hele hoop. Het gaat om zowel benzinemotoren als diesels.
Stellantis doet dit echter niet om de komst van de EV een halt toe te roepen. Het gaat erom dat de huidige motoren zo duurzaam mogelijk gebruikt zijn. Overigens betreft het niet alleen motoren die in de planning staan. Het is de bedoeling dat motorenfamilies vanaf 2014 geschikt zijn voor synthetische brandstoffen, aangezien die nu getest worden. Volgens Stellantis is het niet noodzakelijk om de brandfstofpomp te vervangen voor een een andere.
Minder CO2
Voor Stellantis is het een uitkomst, want zo daalt de CO2-uitstoot van het wagenpark. Handig, want zowel de EU als Stellantis wil graag de CO2-uitstoot uiteindelijk naar nul brengen. We zijn benieuwd hoe dat gaat uitpakken, uiteraard.
Stellantis zal vanaf 2030 enkel en alleen auto’s verkopen met elektromotor in Europa. In dit geval zijn dat allemaal BEV’s, dus met een enorme accu in plaats van brandstofcel. We zijn benieuwd of Stellantis zich aan zijn eigen afspraak gaat houden. De EU heeft namelijk een clausule dat verbrandingsmotoren na 2035 eventueel verkocht kunnen worden. Zo lang ze maar op synthetische brandstoffen kunnen lopen. Verwacht dus meer concerns die zich er op gaan storten.
Via: Carscoops
Meer lezen? Hier tank je de goedkoopste benzine van Nederland!
O plaat zegt
Kijk een Peugeot of Fiat driecilinder kan gerust vervangen worden door een elektrische aandrijving. Maar in het geval van Ferrari of Dodge is een ICE motor hun bestaansrecht. Laat aub een paar liefhebber wagens bestaan. Ze zijn toch slechts een klein percentage van het aantal voertuigen die ze verkopen net zo als we ook nog steeds vinyl platen verkopen ook al zijn digitale streams ecologischer.
ericc zegt
Ferrari valt niet onder Stellantis, Maserati wel!
lekkerlinksrijden zegt
Ecologischer? Dat weet ik nog niet zo zeker, als je weet wat die datacenters aan energie vreten en aan grondstoffen
ericc zegt
Nu ze die prachtige V6 van Maserati hebben ontworpen, zou het zonde zijn dat een stel overbetaalde politieke partijen deze de grond inboren. Maar ze kunnen hun ICE ‘s motoren nog altijd kwijt in de rest van de wereld waar ze na 2035 nog wel welkom zijn en geen idioten in de politiek zitten!
ronnys zegt
Ik weet niet wat er idioter is..
Als we niets doen, dan stijgt te temperatuur op deze aard kloot rond 2100 minimaal 4 graden. Dan is een groot deel onbewoonbaar. Hierdoor zijn er dan ongeveer 1 miljard!! vluchtelingen die verder naar het noorden een huisje komen zoeken.
Zit je daar op te wachten?
Nog afgezien van het feit dat de kans dat Amsterdam tegen die tijd nog bestaat ook niet groot is.
Of dat nu een fijn vooruit zicht is betwijfel ik ook. Hoe fijn een V8 ook mag klinken.
ericc zegt
Als China blijft vervuilen (42% van de CO2 enkel door hen) dan zal de 4% van de 27 Europese landen daar niets aan veranderen. Cijfers heb ik niet uit mijn duim gezogen!
maotje zegt
Dan moet china dus stoppen met producten maken voor het rijke westen. Maar waar halen wij dan al die producten vandaan? Moeten we ze zelf gaan maken. Dan kunnen we een co2 neutraal europa in 2050 wel schudden.
Wel even goed na blijven denken voordat je iets roep.
ericc zegt
Als we het zelf maken, zal de kwaliteit beter zijn. Meer werkgelegenheid in Europa en minder schepen die de Ali-expres rommel naar Europa verscheept. Bovendien bouwr China in snel tempo steenkoolcentrales om elektriciteit op te wekken. Neen, denk zelf even na en informeer je beter voor je commentaar geeft.
maotje zegt
Je weet dat china het grootste windmolenpark ter wereld heeft? China als enige land ter wereld op grote schaal waterstof op een groene manier maakt? China flink inzet op elektrische auto,s zowel fabricage als de verkoopmarkt in eigen land die goed loopt.
Dat ze een hoop kolencentrales hebben gebouwd is ook niet gek. Het land heeft 80,5 x zoveel inwoners als nederland en heeft de laatste 25 jr vanuit armoedig land gigantische economische groei meegemaakt. Die mensen hebben ook intussen allemaal een elektrische aansluiting gekregen en een tv in huis en willen net als jij ook savonds lekker tv kijken en savonds een lampje aan willen. Dat vraagt ineens een hoop stroom natuurlijk. Of gun je die mensen dat niet?
italned zegt
Brainwashed, so sad..
petroldrinker zegt
Alles beter dan duracell konijnen
willeme zegt
@petroldrinker: wat is er mis met Duracell konijnen? Peugeot e-208 rijdt misschien wel beter dan de reguliere 208 met 1.2 motor. Ik snap dat je een V8 of V12 tof vindt (vinden we allemaal ;-)), maar het gaat hier voornamelijk om standaard downsize driecilindertjes en vierpitters.
petroldrinker zegt
Doe mij toch echt maar die downsize blokjes boven een EV hoor, heb beiden gereden die je aanhaalt, en blijf erbij, liever de downsize blokjes dan die duracell versie
willeme zegt
@petroldrinker:
Begrijp mij niet verkeerd, ik kan een goede boxermotor waarderen en krijg het week in de knietjes van een dikke diesel!
Maar op welk vlak is de 1.2 driecilinder beter dan de elektrische versie? Want die e-208 heeft meer vermogen, meer koppel, een betere reactie op het gaspedaal en lijkt ook iets comfortabeler te rijden. Wellicht betere dempers.
Ik heb ze ook beide gereden (in de Corsa weliswaar ;-)) en kan onmogelijk zeggen dat die downsize blokjes fijner rijden, want dat is ‘feitelijk’ gezien gewoon niet waar. Er zit een beetje persoonlijke voorkeur bij begrijp ik, maar dan nog.
Drie cilinders, ellenlange overbrengingen, lijzige reactie op het pedaal: dat is toch niet fijner dan een soepele duw in de rug? Daarbij valt het meergewicht naar EV bij de e-208 erg mee, dus ik vind het wondervaarlijk dat je de downsize blokjes beter vindt.
Maar het is gewoon omdat je elektrisch rijden haat (niet vreemd gezien je nickname ;-)) of is er ook een andere reden?
petroldrinker zegt
Ik heb ondertussen vele EV’s gereden, en bij elk heb ik dezelfde reden om lekker ice te blijven. Ik irriteer mij mateloos aan het gebrek van bezig zijn achter het stuur met schakelen etc (ook automaten schakel ik altijd zelf)
Het geen aandrijfgeluid hebben mis ik nog het meest, zelfs bij een 0.9 3 pitter, ik houdt niet van stilte, en nee de radio harder zetten vervangt dat niet voor mij. Om nog te zwijgen over hoelang laden duurt, en dan ook niet meer de lekkere geur erbij.
Die duw in je rug hebben meeste EV’s alleen tot 50kmh, met uitzondering vd dikke EV’s, boven de 50 zijn ze echt niet zo snel meer als iedereen altijd verkondigd
petroldrinker zegt
En haten op de EV zelf is het niet, ik haat dat het gepushed word als enige optie voor de toekomst wat mega bullshit is, als ze de brandstof motoren parallel laten bestaan, zal je mij niks anti EV’s meer horen zeggen, maar het een moet wijken voor het ander, en daar gaat het voor mij fout, stel je voor dat we zeggen een bepaald ras moet wijken voor een ander omdat die vind beter te zijn, dan ia de wereld te klein…
Richmond zegt
Omdat als de keuze er is, zoals bij veel dingen, mensen kiezen voor het bekende/ goedkope. Mensen zijn van nature bang voor verandering tenzij het overduidelijk een gevoel van ergens bij horen geeft (social media/ mobiele telefoons) of een persoonlijk probleem oplost. Anders moet het gepusht worden. Zonder pushen hadden we geen veiligheidsgordels, abs, airbags etc. Je gaat niet iets laten bestaan voor mensen die perse emotie/ betrokkenheid willen hebben bij het Autorijden. Een typemachine geeft ook meer emotie dan een laptop, maar niemand op werk gaat dat gebruiken. Ik houd net als jij van motorgeluid en geur van benzine en alles wat een brandstof motor biedt. Maar ik snap dat het krampachtig vasthouden daaraan niks oplost. En al die argumenten over dat ze in het Oostblok, Rusland, China of Afrika niks doen en daardoor het geen nut heeft dat wij in de eu het wel doen. Is kop in het zand steken gedrag.
maotje zegt
Ja zo’n 3 cil tokkelt lekker en is echt fun en emotie 🤦🏻♂️
coupedriver zegt
Ja, kijk naar de Yaris GR. Op zich blijft dat hetzelfde met minder vermogen. Ik begrijp perfect wat petroldrinker bedoelt. En het is inderdaad dat gepush… Net nog meegereden met een IX3, comfortabel (hoewel de banden luid zijn) , maar dan is ook alles gezegd. Laat ze naast mekaar bestaan en iedereen is happy. En met synthetische brandstof in mijn ogen nog milieuvriendelijker ook.
maotje zegt
Ja zo’n yaris gr van meer dan 50 k is ook wel synoniem voor al die andere 3 cilindertjes zeg. Komop man.
Zonder pushen gebeurd dr natuurlijk niks. Zonder pushen kun je nooit een verandering teweeg brengen.
dees zegt
Wat ze hier doen is gewoon risico spreiden.
Je moet als bedrijf nooit alles op 1 ding inzetten (EV).
Toyota doet hetzelfde, ze ontwikkelen solid state accu’s en dus EV, waterstof autos en ombouw van ICE naar waterstof.
Want stel je zet alles in op EV en over 10 jaar word deze ingehaald door een van de alternatieven. Dan lig je gewoon flink achter op de rest.
Richmond zegt
Dat is lastig , je kan niet op alle paarden wedden en kijken of eentje wint. Want dan geef je bakken met geld uit waar je een groot deel niet van terug krijgt. Daarom zijn ook merken ook weer afgestapt van de waterstof trein.
anthwan zegt
Hoe zit het met Kassa en Stellantis? Al een rechtzaak?
Richmond zegt
Die was er met de THP ook niet gekomen, dus komt er nu ook niet.
p993 zegt
Mag de kofferbak ook even open, aub?