Stel een 1 Serie samen en probeer ‘m eens aan te kleden, zonder het M Sport pakket. Lukt bijna niet.
Vannacht werden jullie allemaal verblijdt door @RubenPriest met de komst van de nieuwe BMW 1 Serie. Ineens stond daar een compleet nieuwe generatie. We gaan nu van de F40 naar de F70. Dat lijkt heel erg snel en dat is het ook. De F40 kwam namelijk in 2019 op de markt en was dus eigenlijk nog ‘best vers’. Het lijkt er dan ook op dat BMW een ‘E70’ gedaan heeft. De hardpoints van de F70 en F40 lijken gelijk, dus meer evolutie dan revolutie. Collega @machielvdd is op dit moment alle kleine details aan het uitpluizen voor jullie.
Uiteraard zijn jullie van de schrik bekomen qua uiterlijk. Dat is sinds 2001 altijd eventjes wennen bij BMW. Nu is het altijd persoonlijk, maar de auto is er op vooruitgegaan. Het is wederom zo’n model dat je even in het echt moet zien, om ‘m te kunnen waarderen. Sowieso is de 1 Serie ook altijd een beetje funky geweest.
Stel je eigen 1 Serie samen
Uiteraard is het ook maar net hoe je ‘m samenstelt. Gelukkig kwamen we erachter dat de 1 Serie configurator live staat, dus gingen we meteen even voor je kijken. Wat ons opvalt: BMW wil je heel erg graag een M Pakket verkopen op de nieuwe BMW 1 Serie. De tijden dat je een sportstuurwiel, sportonderstel, donkere hemelbekleding of zo los on bestellen, liggen achter ons. Sterker nog: op het moment dat je een model selecteert, maakt BMW er automatisch een M Sport van.
Dat komt door de transmissie-keuze, want het is nieuw dat als je de gewone automaat kiest, de gewone 1 Serie krijgt. Wil je schakelen met flippers, dan moet je automatisch de M Sport hebben. Natuurlijk is het allemaal niet zo’n halszaak. In veel gevallen zijn de sportieve opties voor iemand die toch wel een M Sport wenst, maar de keuze wordt zo wel redelijk beperkt. Een belangrijk onderdeel van een premium-auto is dat je ‘m verregaand naar wens kunt samenstellen.
Doe het lekker zelf!
Wat dan wel weer prettig is, is dat de zilverkleurige velg terug lijkt te komen. Tegenwoordig leven we in barre tijden en zijn we gewend geraakt aan donkergrijze, zwarte of (horror) bicolor velgen.
Maar je kunt als je wil, voor 267,40 euro, de standaard wielen in het zilver krijgen. Een soortgelijke keuze zagen we ook bij de zojuist vernieuwde BMW M3 en M4, die je nu eindelijk met zilverkleurige wielen kan bestellen (hoofdredacteur @michaelras kwam dit schitterende exemplaar tegen).
Enfin, wacht de lunchpauze even af en slinger in de tijd van de baas de BMW-configurator aan. Dat hebben wij immers ook gedaan!
Oh, en laat even weten welke specificatie je hebt gekozen en wat de eindprijs was. De winnaar mag ‘m daadwerkelijk bestellen op eigen kosten!
Meer lezen? Dit zijn de goedkoopste benzineauto’s met 300 pk in Nederland!
Dutchdriftking zegt
Het is gelukt hoor. Een paarse zonder M pakket met 163pk diesel en beige nep lederen interieur. Op 17 inch zilveren wielen die als winterset kunnen dienen. Regelen we zelf wel een setje style 225 voor de zomer.
harrie zegt
Potverdomme, ik ben petrolhead dus wil zelf het bieskleurtje van het bagagenetje kunnen bepalen ja!
Johanneke zegt
Vind de basis motor tegenvallen. In een golf kan je al een krachtigere en zuinigere 1.5 etsi krijgen, of de 2.0 met 180pk in de mazda 3. Bij BMW denk je toch aan ietsje meer dan de non premium concurrentie.
Richmond zegt
Je betaald voor her logo op de neus
kennone zegt
Vergeleken de 1 serie is de Mazda echt een hele mooie auto. Ik zou het wel weten!
martinus.tussengas zegt
Net even op kia.com gekeken, prima configurator hoor.
pier zegt
Had eerst een grijze non-M 120 voor 50k maar dat was toch wat saai. Toen voor de 135 gegaan en die kwam op €93.559,50. Maar ik denk dat ik die vijftig cent er nog wel vanaf praat!
Trojan zegt
Wat een bedrag voor een 1-serie! Voor dat geld werd het voor mij een heel leuk samengestelde i4 M50.
Jurgen zegt
Tja, zijn natuurlijk niet te vergelijken, lomp zware elektrische zakensedan of een hot hatch met een lekkere benzinemotor, is nogal een verschil. En bij Audi en Mercedes kosten die hot hatches ook dit soort bedragen hè.
Trojan zegt
Het is vanuit BMW ook helemaal niet raar (vergeleken met marktwaarde/concurrentie), maar het is vooral de BPM regeling die ervoor zorgt dat je dus voor ’t zelfde geld een ruime 5-zitter EV-kanon met 544pk kan aanschaffen (weliswaar elektrisch ja, maar uit ervaring: dat kan toch echt wel leuk rijden en sturen). Ik snap ’t als mensen toch de hot-hatch kiezen voor de fun: totaal andere beleving natuurlijk. En je weet 1 ding zeker met die prijs: zo’n 135i zal een vrij exclusief karretje blijven.
ttr6 zegt
Lijkt dus sterk op mijn bestelmoment van mijn I4. Wat ik ook probeerde, als ik een beetje meer kleur wilde bestellen kon dat alleen via de M-sport optie. eerst dan kwamen de leuke kleuren in beeld. Uiteraard mag je na die M-sport optie van meer dan € 3K , ook nog extra betalen voor die kleur. Heb mij er zo aan geergerd dat ik een witte besteld heb. Wel metallic, anders werd het wel heeeeel saai.
Zo verdient BMW GmbH zijn geld. Saaie basisuitvoering aanbieden en de klant scheel laten betalen voor de opties die je toch echt wel wilt hebben op zo’n duur ding.
Nou ja, uiteindelijk had ik hem ook gewoon NIET kunnen kopen……..dat is dan ook weer waar.
Fruitcake zegt
Vuilnisman, mag deze in de crusher?
Loek zegt
Zoals bijna elke BMW was mijn eerste reactie iets in de trend van “huh, oh, da’s even anders” maar niet echt op een hele positieve manier. Ik zie er van voren (recht van voren vooral) heel veel Ford Fiesta in. En als ik een compacte hatchback wil die lijkt op een Ford Fiesta, wil ik een Ford Fiesta.
Niet dat de 1 Serie F40 nou een hoogtepunt was quq design, de verhoudingen (vooral vooraan tussen grille en koplampen) hebben mij nooit overtuigd. Da’s bij deze wel beter maar het design is er enorm inwisselbaar van geworden. Sterker nog: die bijna aan elkaar gegroeide nieren geven de impressie dat BMW niet eens wil dat deze auto de iconische grille moet hebben. Zelfde als wat er nog over is van de corona rings. En eigenlijk vind ik het vervallen van de ‘i’ aan het einde van de naam daar ook onder vallen. Alsof BMW al hun historische knipogen langzaam uitfaseert, terwijl dat juist is wat hun designs imo altijd zo sterk heeft gemaakt.
Moet ik wel zeggen, zoals die paarse in het artikel is samengesteld blief ik ‘m wel.
Richmond zegt
Vandaag liep ik langs een f40, wat ze bij de f70 gedaan hebben is de koplampen 180 graden gedraaid en vervolgens de 40 door de 70 vervangen en bam nieuw model en meer marge
Alfonso_Alfist zegt
Zo een BMW die qua design niet polariseert, vind hem wel erg genereriek doet van zijkant wat denken aan de Fiat Tipo. Qua motoren ook niets bijzonders en wat een prijzen zeg.6 jaar terug had ik nog een ‘bomvolle’ 225d cabrio voor net onder de 60k nu voor 10k minder een kale kont. Vind eigenlijk vele nieuwe generatie auto’s stuk minder&goedkoopheid uitstralen als voorheen Golf 8 vs 7, Audi A3, RWD 1 Serie vs FWD. Uitzondering dan de A-Klasse en Mazda 3.
Mijn tijdloze Giulietta verouderd wat betreft ook niet