Doen alsof jij een gloednieuwe 3,6 miljoen kostende Ferrari F80 mag kopen? Dat kan in de configurator van de nieuwste Fezza.
Hoofdstuk zes in het boek ‘de meest epische Ferrari’s’ is sinds vandaag geopend. Met de F80 volgt Ferrari de LaFerrari op en plaatst het merk de auto direct in de bloedlijn van The Big Five. Dat was de geuzennaam voor de vijf voorgangers van de F80: de 288 GTO, de F40, de F50, de Enzo en de LaFerrari.
Ferrari F80
De Ferrari F80 breekt traditie met zijn voorgangers op een paar manieren. Na twee keer een V8 en drie keer een V12, krijgt de F80 een V6, bijvoorbeeld. Qua naamgeving is hij dan wel weer terug bij het oude. De F60 en F70 kregen als productieversie een andere naam, de Enzo werd vernoemd naar de oprichter van het merk en de LaFerrari… Tsja. Eigenlijk moest ‘ie F150 heten, maar het werd LaFerrari. Misschien dus maar beter dat Ferrari gewoon weer bij hun roots blijft en voor simpelweg F80 kiest.
Waar Ferrari trouwens ook traditie breekt met het gros van de modellen: personalisatie. Enzo Ferrari was altijd stellig: een Ferrari hoort rood. Daarom dat de 288 GTO en F40 de fabriek altijd verlieten in Rosso Corsa. Alle exemplaren van de 288 en F40 die hiervan afwijken zijn later herspoten. Vanaf de F50 kreeg je een (behelpen) keuzemenu: Rosso Corsa, Rosso Barchetta, Giallo Fly, Nero of Argento. En bij de Enzo kreeg je nog minder opties: Rosso Corsa, Giallo Modena of Nero Daytona. Wel mocht je vanaf de Enzo als je een écht goede Ferrari-klant bent meer kleuren kiezen. Voor de LaFerrari had je bijna het hele kleurenpalet met een enorme reeks Tailor Made-opties.
Configurator
Nu er een configurator is voor de Ferrari F80 wordt duidelijk dat het door Enzo gewenste gebrek aan personalisatie niet van toepassing is. Je hebt zelfs een breed scala aan kleurkeuzes en andere geinige opties. Je kan alle kanten op!
Bovenstaand voorbeeld is een klassieker, Rosso Corsa met een rood interieur. Wat direct opvalt: het dak is altijd zwart, het zwarte paneel tussen de koplampen blijft altijd zwart. Het dak zou wellicht nog naar speciale wens een kleur gespoten kunnen worden, maar Ferrari is terughoudend over het stuk tussen de koplampen. Bij de 12Cilindri was dat ook een hele bewuste keuze om die te allen tijde zwart te houden. De ‘passagiersstoel’ is ook niet van kleur te veranderen. Dit omdat daar geen stoel zit, maar de gordel en hoofdsteun zijn direct in de rugleuning gespijkerd. Alle keuzes die je maakt in het interieur zijn dus enkel van toepassing op de bestuurdersstoel, behalve de gordels. Je hebt overigens de keuze tussen harnasgordels of gewone driepuntsgordels.
Race ready
Voor het hele interieur van de Ferrari F80 geldt dat het ongepast lijkt om voor de ‘comfort’-opties te gaan. Het passagiersdisplay bijvoorbeeld: je gunt je metgezel niet eens een rugleuning, maar precieze data over hoe hard je tegen de achterwand van de auto aangedrukt wordt wel. Alcantara stuur? Kijk je daar naar op het circuit dan? En doe ook gewoon harnassen. Als je echt zo nodig een auto wil die lekker makkelijk is, zouden wij een 296 GTB aanraden.
Goed, een beetje cynisch misschien, maar zo voelt het wel. Mocht je toch de F80 mooi willen aankleden, dan kan dat middels vele opties op de stoelen qua contrastkleur, stofkleur en stiksels. Je kan verschillende delen van het interieur bekleden met alcantara, maar de meest kleurrijke optie is donkerblauw. Verder is het zoals het is, in elke F80.
Velgen
Bij het exterieur heb je ook maar een paar opties, maar eigenlijk is het vooral de kleur die je kan kiezen in de Ferrari F80-configurator. Qua velgen heb je drie opties. Volledig zilver, volledig zwart of de tussenmaat: zwarte velgen met zilveren rand. Zoals @mashell aankaartte in de reacties: het doet wel erg denken aan de ‘Mission E’-velgen van de Porsche Taycan. Volledig zilver vinden wij het mooist.
Livery
Je kan ook kiezen voor wat extra stickers en kleurstellingen op je Ferrari F80. Zo kan je een racenummer op de deur plakken, of net voor het achterwiel en op de voorklep. Ook kan je kiezen voor een racestreep over het hele dak. Je hebt de keuze uit zo’n 15 streepkleuren en optioneel mag je een klein streepje aan de rechterkant plaatsen in rood, geel, zwart of grijs. Net als bij de Ferrari 488 Pista ‘duikt’ de streep vooraan de S-duct in om vooruit bij de splitter weer uit te komen.
Kleuren
Qua kleuren is Ferrari ook bij de F80 lekker traditioneel. Eigenlijk vrijwel elke kleur komt van een ander (ouder) Ferrari-model. Voor de buitenkant geldt gek genoeg dat lekker chique en stijlvol doen eigenlijk best werkt, getuige onderstaand voorbeeld in Verde Toscana. Om mezelf even heerlijk tegen te spreken: ineens is het bijna jammer dat je geen beige interieur erbij mag bestellen. Opnieuw: dan moet je maar een 12Cilindri bestellen.
Zwart, moet je dat doen? Het verbergt het zwarte stuk tussen de koplampen, dat dan weer wel. Eigenlijk is het ietwat zonde, een auto als deze zwart laten.
En ten slotte, je kan dus ook gekke kleurtjes combineren met liveries op de Ferrari F80. Zo kan je dus Green Jewel combineren met een gele streep. Lotus Evija who?
Zelf doen
Goed, genoeg te pielen. Wij kunnen jouw smaak niet voor je bepalen, dus kijk vooral zelf wat je zou willen voor je Ferrari F80 via diens configurator.
jaso013 zegt
In alle getoonde kleuren is get nog steeds een lelijke auto. Bizarre specs, dat wel maar echt geen mooie auto.
str8six zegt
Zwart, dan valt die streep aan de voorkant niet op.
a_buis zegt
Dit is de eerste onbegeerlijke Ferrari die ik heb zien uitkomen, muv de specs. Wat een front. Ziet er uit alsof hij net een crashtest heeft ondergaan. En faalde…
Lambrusco zegt
Oef… ik wil dit mooi vinden want Ferrari.. maar het lukt me (nog) niet. Ik mis de Pininfirina tijden soms wel. Geen spoortje stoere elegantie te vinden op dit apparaat. Of Nouja elegant was de F40 ook niet echt maar goed.
Lambrusco zegt
@Lambrusco kleine aanvulling, ik snap de neus gewoon niet. Op de foto’s is het vorige artikel (vergelijking met McLaren) komt de auto iets beter uit de verf.
tortuga zegt
Geel met gele stoel en zilveren velgen en alle carbon details weggevinkt ow ja en een dikke zwarte streep.
Edge zegt
Als je hem in het felgroen bestelt en dat “vizier” bij de koplampen oranje, blauw, paars of rood laat wrappen hjeb je een soort supersnelle Ninja Turtle op wielen.
Maar goed, mijn spec: Zilveren velgen en Rosso Supercar voor de restwaarde, en dan langs de wrapboer om wat dingetjes te laten fixen: Die lelijke body color lip onderop net zo zwart als de rest van de voorbumper laten wrappen, en dat zwarte stuk tussen de koplampen in body color laten wrappen. Omdat het een Ferrari is moet het natuurlijk wel rood zijn, dus ik zou lekker saai en voorspelbaar voor Rosso Corsa gaan.
Edge zegt
Dit bedoel ik dus. Tim Holmes (liveryontwerper) heeft een quick en dirty edit van de F80 gemaakt waarbij dat vizier ook rood is. Zeg nou zelf, dat ziet er toch 100 keer beter uit? https://i.imgur.com/hhNHRBI.jpeg
GebakkenLei zegt
En dit is dus van dezelfde makers als de Roma
amphiby zegt
Die streep. Wat een ding.
De rest van de auto is echt wel ok. Niet zo mooi als de W1, maar wel gewoon een future classic. Maar die streep.
Dat ding verpest de hele auto en omdat deze niet normaal meegespoten kan worden verwacht ik een levendige handel via de tuners/veredelaars, wat voor een keer geen vloeken in de Kerk is 😅
Polo Fun zegt
Beter bed.
Frankypanky zegt
Sinds de California/430/FF heeft Ferrari geen auto meer gemaakt waarvan ik zeg; “Die wil ik!”
Dus ik pas …
berrybentley zegt
Kiezen is überhaupt geen optie voor je, dus niet zo stoer doen.
Ghiacciato zegt
Kiezen is voor niemand een optie want toegewezen.
Verder adviseer ik je vriendelijk je aan je eigen advies te houden.
Dutchdriftking zegt
In het rood met zilveren wielen toch het mooiste. Nee, niet de mooiste Ferrari aller tijden, maar vergeleken bij de twee voorgangers is het eigenlijk een bijzonder mooi exemplaar. Nu nog een handige fotoshopper voor die zwarte balk. Ik ben wel eens benieuwd hoe dit er in kleur uit ziet.
kennone zegt
Een V12 had in mijn ogen beter gepast voor 3,6 miljoen
Richmond zegt
Tsja zo kunnen ze de link met F1 en WEC verkopen en tegelijkertijd zeggen dat ze milieubewust zijn door er een elektronisch component er aan toe te voegen.. misschien zou het met een v12 allemaal te groot en te zwaar worden. De F40 had ook geen V12
Snelle zegt
Na de Roma eindelijk weer een Ferrari om naar uit te kijken qua design. De laatste tijd kon ik niet zeggen dat ze hele mooie auto’s aan het bouwen waren. Maar deze, wat een beauty
Allison Burgers zegt
Wat een woest onaantrekkelijke auto.
maussieknip zegt
Is dit misschien de nieuwe editie van Lego Technics op basis van …. Welke Ferrari? Ik vind hem echt niet mooi en veel te hoekerig voor een reallife Ferrari. Zo ongelooflijk zonde dat het dit is geworden. Vind het echt geen waardige opvolger om te zien van de 288 GTO en de F40, maar ook niet van de andere voorlopers. Ferrari zou zich moeten schamen dat ze dit gebouwd hebben (van Lego)
mustang750supersnake zegt
tjesus wat n lelijk hok zeg!
kunnen nou echt alleen nog chinezen een mooie auto neerzetten?😔
grrrrrene zegt
Vroeger maakte Ferrari mooie auto’s. Dit is echt een gedrocht. Het zal ongetwijfeld een geweldig sturende auto zijn, maar het oog wil ook wat. Je moet toch vol trots naar je Ferrari op de oprit (oprijlaan?) kunnen kijken en hem even voor een ritje nemen?