Nederland is in Europa het beste jongetje van de klas op het gebied van elektrisch rijden. Nergens meer laadpalen dan hier, maar hoe zit het met de stekkerstress in de rest van Europa?
Om kort te zijn: klote. Over de grens is de laadpaal dichtheid veel minder groot. Hou als brave elektrische rijder maar rekening met laadfiles en stekkerstress. Want waar hier in elk dorp en elke wijk wel een laadpaal te vinden is, is dat in de rest van Europa niet altijd het geval. Om over snelladen nog maar te zwijgen.
Route plannen
Met de huidige benzineprijzen is het in ons land een zegen om een EV te rijden. Vooral als je thuis kunt laden (liefst uit je zonnepaneel) of nog beter: bij je baas. Ga je op vakantie dan vergt dat enige planning en rekenen met de zakjapanner om met de specs van je auto uit te rekenen hoe ver je kunt komen én waar je kunt (snel)laden. En bij het boeken van je hotel of camping kun je ook maar beter meteen de laadmogelijkheden checken.
Ons aller Frans Timmermans (PvdA’er die 12 talen spreekt en namens ons in de Europese Commissie allemaal mooie klimaatplannen bedenkt) is dat ook opgevallen. Zo wil hij graag alle bedrijfswagens volledig elektrisch, maar die moeten dan wel geladen kunnen worden. Een ander plannetje van hem is daarom het aantal laadstations langs de Europese snelwegen flink uit te breiden. In 2030 zou je dan maximaal 60 kilometer hoeven te rijden tot de volgende laadmogelijkheid.
Verantwoordelijkheid lidstaten
Die stations moeten commercieel worden uitgebaat, maar de lidstaten moeten wel de locaties aanwijzen, vergunningen leveren en ruimte op het stroomnet creëren. In de praktijk gaat dat allemaal iets minder snel dan de EU zou willen. Verrassing…
Er is nog een typisch Europees compromis in de maak over uitzonderingen in de afgelegen dunbevolkte gebieden natuurlijk, maar in de basis ligt de afspraak er.
Nederland beste jongetje van de klas
Geen verrassing misschien, maar Nederland is zo ongeveer het enige land dat nu al aan alle eisen kan voldoen. Staatssecretaris Vivianne Heijen van Infrastructuur is apetrots en roept in De Telegraaf dat iedereen de zekerheid moet hebben dat er altijd een laadpaal beschikbaar voor je is langs de snelweg. Deze Europese afspraak is goed nieuws, maar ze staan er nog niet. Tempo moeten ze maken aldus de Nederlandse Politica van CDA huize. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.
Laat dat maar aan de Europese Unie over. In het najaar komt het Europese Parlement waarschijnlijk op zijn vroegst met haar standpunt, dus die snelheid zit wel snor… Not. Wij zeggen, een aparte commissie, een laadcommissaris per land en een lading ambtenaren om alles te coördineren. Dan halen we 2030 misschien net.
Voor deze zomer zit er nog niets anders op dan je route ouderwets te plannen en goed uit rekenen tot waar je kunt. En als je echt moet laden en de paal is bezet, dan zit er niets anders op dan wachten.
densk zegt
Tanken, even slikken en weer wegwezen. Geen laadpaalstress voor mij. Al zal ik er vast ooit aan geloven.
bernoulli zegt
Precies. Tanken in Duitsland geeft geen enkele stress. :)
https://i.regiogroei.cloud/1104×620/7429aea3-ff99-32fd-b4ce-364ac1171f10.jpg
Kost een paar uur, maar dan sparen wel wel een paar Euro uit.
bernoulli zegt
Gewoon een paar powerbanks mee in de tas.
wimof zegt
Heb je die prijzen al bekeken,?
Bella Macchina zegt
Niet dat ik jullie, de Telegraaf of staatsecretaris Heijen niet geloof maar hoe zit het eigenlijk in Noorwegen, geen Europese Gemeenschap maar toch wel Europa, die in promoten van electische auto’s toch nog een stuk extremer zijn?
Dutchdriftking zegt
Net weer getankt, we kunnen weer 1300km, succes met je stekker.
Bella Macchina zegt
Waarschijnlijk zit de betrokkene thuis gewoon op de bank terwijl de auto laadt. Dat compenseert meer dan voldoende tijd voor die ene keer per jaar dat hij verder rijdt dan een batterijlading rijkt.
redbeams zegt
Yep en straks in 2025 als je wegenbelasting gaat betalen en de salderingsregeling afgebouwd wordt dan baal je dat je prive een ev heb gekocht 😉
Richmond zegt
En dan zullen ze die op ice ook wel verhogen om mensen in een ev te krijgen
fanboy zegt
@redbeams: Haha hoezo? De EV is super relaxed om in de zomer je overschot rechtstreeks in op te slaan. Baas van je eigen energie.
Ga jij dan maar lekker 2025 3 euro per liter betalen.
redbeams zegt
@fanboy hey geen probleem hoor…ik kan het tenminste betalen 😉
Ik hoor je over 3 jaar wel weer…het is niet eerlijk 😂
fanboy zegt
@redbeams: Huh wat bedoel je?
Ik vind de mensen juist nu veel zeuren dat het niet eerlijk is. Dan heb ik het niet over armere mensen zonder mogelijkheden, maar over Jan modaal en rijker.
wimof zegt
En dan moeten de accijnzen nog komen,
In België hebben we een zeer groot off-shore park, maar geen transportkabel(s), daar gaan e nog een jaar of 10 over procederen, # Vlaanderen procedureland (en ik ben geen nva’er)
fanboy zegt
@dutchdriftking: Haha jij liever dan ik met deze prijzen!
Wanneer moet je nou 1300km rijden? Op vakantie ja.
In het dagelijkse gebruik hoef ik vrijwel nooit ergens te laden langs de (snel)weg. Scheelt een hele hoop geld en tijd.
Vakantie doen we vaak met camper, daar gaat nog dure diesel in helaas.
Dutchdriftking zegt
@fanboy: Naar valantie toe, maar ook op vakantie zelf is het erg prettig. Tanken in Oostenrijk, twee weken genieten in Italië, en dan de terugweg pas in Oostenrijk weer tanken. Plotseling weg moeten terwijl er maar een kwart tank in zit? geen enkel probleem. Het geeft gewoon heel erg veel rust. Voor kleine stukjes en woonwerk hebben we een tweede auto, hopelijk kunnen we deze op termijn vervangen voor een elektrische variant. Voor de fun kilometers gaan we met de motor.
fanboy zegt
@dutchdriftking: Ja met vakantie. De rest van het jaar ben je veel meer geld (en tijd) kwijt aan tanken. Jij liever dan ik.
Overigens gaan wij meestal met 4×4 bus op vakantie. De oude, de nieuwe, na 500km is het toch wel tanken denk ik. Maar prima, de kinderen hebben het vaak al eerder gehad en hebben dan pauze nodig. Ik denk dat ik ket een elektrische auto nauwlijks later aankom.
arthur75 zegt
Iedere keer weer blij dat ik thuis kan inpluggen, maar voor de vakantie nemen we wel de benzineslurpende 4×4 mee en blijft de ev de oprit bewaken.
fanboy zegt
@arthur75: hier hetzelfde! Weloswaar met 4×4 diesel bussen. Maar wil misschien ook benzine 4×4 overstappen of toch elektrische 4×4, zodat we 1 auto voor alles hebben.
mashell zegt
Ben met de e-tron naar Spanje gereden. Het valt allemaal wel mee.
wimof zegt
Het valt allemaal wel mee en dat wanneer je +- 100.000€ geïnvesteerd hebt.
fanboy zegt
@wimof: Ik heb een elektrische auto van 23K en die kan ook 400km. Hij laadt alleen niet zo snel als een E tron of een Tesla. Dus ja, dan duurt het iets langer op vakantie. De rest van het jaar sneller/goedkoper.
Is voor mij de reden geweest om niet 30.000 euro meer uit te geven aan een Tesla o.i.d. die het allemaal beter kan.
Redrum zegt
Als het met een e-tron al meevalt dan is het ICE tijdperk echt over 😬
chrisvis zegt
“1 laadcommissaris en enkele ambtenaren per land en het komt wel in orde”😂😂😂 wij hadden in België 7 ministers van volksgezondheid om Corona het hoofd te bieden en dat liep nog voor geen meter!!!
Shaw zegt
Massaal blijven gebruiken deze term mensen #stekkerstress
Prachtig woord. Chapeau, Michel!
Woord van het jaar; Stekkerstress.
stekkerkoning zegt
Komaan zeg. Zonder teveel moeite haalt een gemiddelde elektrische auto 300 kilometer op één acculading, dus dat is twee uur rijden en een (ruim) kwartier pauze. Dan zijn er apps om het oplaadleven makkelijker te maken. Gewoon die van de aanbieder van je laadpas. Eventueel Chargemap om vooraf een goede inschatting te kunnen maken van de betrouwbaarheid van de lader. Of de complete route inclusief laadstops plannen met A Better Routeplanner (wat Tesla gewoon direct uit de fabriek kan, bij Polestar trouwens te installeren op de auto). Chauvinisten kunnen er een spelletje van maken om zoveel mogelijk te laden bij Fastned, realisten hangen aan Ionity, pragmatici pielen wat met hun apps en merken het verder wel.
Dit is een sensatieartikel waarin gedaan wordt alsof men in het buitenland bijna onbekend is met het concept stroom.
utregcity zegt
Ik ben nu met een Honda e (ja echt!) in Noorwegen op vakantie. Heb er al 1.200km opzitten en laden gaat hier prima. Snelladers genoeg hier. Moet wel zeggen, heb 5 Noorse App’s en 2 laadpassen nodig (gehad), maar anders kun je altijd nog ter plekke via een website inloggen/betalen. Handiger was geweest als je gewoon met 1 App en/of laadpas overal in Europa zou kunnen laden, zonder gedoe. Laad ze daar maar eens aan werken, daar in Brussel. 🥸
stekkerkoning zegt
Van mij krijg je respect. Met de Honda e zijn het vrij kleine etappes en geen enorme dagafstanden, gaat prima, wel iets om je op in te stellen. Is het wat je verwachtte of waren er met rijden een paar tegenvallers?
Ik wil ooit nog met een BMW i3 naar de Noordkaap. Maar dan heb ik nodig: een BMW i3 (worden duurder en niet goedkoper), voldoende vakantiedagen (valt wel wat te ritselen), geld (blijven sparen). Het blijft nog even bij dromen. Om vooral veel kilometers in Noorwegen te kunnen afleggen, is het best handig om in één ruk met de MS Romantika van Groningen naar Noorwegen te kunnen varen. Dit alles uiteraard volkomen terzijde.
utregcity zegt
Valt enorm mee. Zoals al aangegeven, er zijn laadpalen genoeg en heb geen haast, want vakantie. Rijd zo 350km per dag en dan 1x laden onderweg. Heb ook overnacht in een cabin aan een schitterend fjordmeer en stroom van cabin gebruikt. Vlgde dag weer 100% vol. Door het heuvelachtige landschap had ik op een gegeven moment een actieradius van 308km en dat kan helemaal niet. 😂 Vanuit Groningen is zeker aan te raden! 😎
fanboy zegt
@stekkerkoning: Waarom specifiek de i3?
Ik wil zelf ook lange roadtrip met EV doen, en dan vind ik het leuk om met een auto te doen die ik al heb, omdat het kan.
Robin zegt
We rijden nu al een paar jaar tussen de corona door elektrisch naar oostenrijk (wintersport), vorig jaar zomer naar Italie en deze zomer naar Spanje., In plaats van 1300 km doorblazen elke 2 uur een kwartiertje (koffie) of half uurtje (lunch) pauze en dan weer door. Stil, zonder uitstoot en met heel veel plezier (ooit een pas gereden met een elektrische auto? En naar beneden weer bijna vol) Zie ik gisteren in Emlichheim een file staan bij de pomp om goedkoop te tanken. Net als in de zomer in luxemburg.. Ja, ik heb heel veel stress sinds we elektrisch rijden.
arsimo zegt
Wat een ongeinformeerde stemmingmakerij.
Afgelopen augustus tweeweekse trip met de EV door Scandinavië (Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden en weer terug via Denemarken en Duitsland naar Nederland) gemaakt, zo’n 4000km. Afgelopen april-mei vakantie 12-daagse vakantie met dezelfde EV naar Italië (met bezoekjes aan Milaan, Florence, Pisa, Venetië) gehouden. Heen via Zwitserland, terug via Oostenrijk (met bezoek aan Salzburg) met dus twee keer door de Alpen. Totaal 3500km. Compleet vlekkeloos wbt laden, nergens wachten op een laadplek, lekker vlot. Kruissnelheid rond de 130 km/uur waar dat mag.
Tuurlijk zijn er nog plekjes in Europa waar het nog goed plannen en mogelijk wat improviseren is met een EV. Maar in regel prima te doen. Ook buiten Noorwegen en Nederland staat de wereld niet stil.
juels zegt
Daar heb je gewoon apps voor om je stops op vakantie uit te rekenen. Voor je je vertrekpunt en bestemming in, type auto, uitvoering, niveau accu* bij vertrek en gewenst niveau bij aankomst*, en de app rekent uit waar je kunt laden en hoe lang dat het duurt.
Enige wat wel verstandig is om een bestemming uit te zoeken waar je zonder al te veel moeite kunt laden.
*Optioneel
degrotemuis zegt
Apps, meervoud? Wat je beschrijft klinkt als abrp, welke andere zijn er in appvorm?
Maar inderdaad niet reuze spannend, als je minimaal rond de 200 km range hebt en niet teveel haast kan je jezelf al prima redden. Oké, voor mijn gevoel is snelladen in het buitenland nog een stukje vaker max 50kW, maar ook dat wordt langzaam wel beter. En Frankrijk was 2 jaar terug nog een tikje uitdagend. Maar verder eigenlijk nooit laadstress gehad. Met ABRP, standaard navigatie en Chargemap al diverse ritjes door west Europa gemaakt en alleen in Frankrijk 2 jaar terug dus een paar keer echt uit moeten wijken naar een AC laadpunt omdat er diverse DC laders in storing stonden.
utregcity zegt
ABRP is da bom! Ander App’s zijn ruk. 😎
Redrum zegt
Het enige waar je echt moet opletten, is dat je bij je overnachting(en) kan laden. Hoeft niet maar brengt de “laadstress” naar ongeveer 0. Onderweg met de Tesla superchargers is het helemaal een feest en moet je nergens meer naar kijken. Je ziet hoeveel er bezet zijn en indien nodig zou je dan nog kunnen uitwijken.
Ik denk inderdaad dat mensen die geen EV rijden meer stress hebben dan EV rijders maar goed
JimAl66 zegt
Klopt, vrienden van mij rijden in een Tesla 3, gaan al jaaaaren met gemak op vakantie in heel Europa; kwestie van plannen (laad-app!) en als je pas met EV begint dan uiteraard wennen en daar zit de crux. M’n schoonvader rijdt al jaren hybride c.q. EV.., maar na een ritje Frankrijk (600 km heen/terug) met z’n Kona was hij klaar met die buitenlandse “laadstress/omrijden/laadpaal in vaag dorp omdat laden op locatie niet snel/goed genoeg ging” en heeft hij na pensioennering zijn jongensdroom gevolgd en een 2e hands Cayenne E-Hybrid gekocht ;-) (rijdt ook heerlijk trouwens)