Een weekje na de beurs van Milaan, was er eigenlijk ook elektrisch motornieuws?
Elektrische motorfietsen.. Het blijft vooralsnog een niche terwijl bij de vierwielers van elektrisch niet meer wordt opgekeken. Toch wil ik jullie meenemen door een hoop elektrisch tweewielernieuws dat we na de EICMA in Milaan hebben verzameld. De modellen verschillen van vooruitstrevend met een futuristisch design tot een zo op het eerste oog traditionele motorfiets. Zo knipoogt de nieuwe Energica Eva Ribelle naar mijn idee flink naar de Ducati Streetfighter. In tegenstelling tot de Cake Ösa die meer weg heeft van Black & Decker Workmate met een elektromotor erop geschroefd.
Cake Öse
Deze Workmate op wielen is gebouwd om te profiteren van de alternatieve aandrijflijn. Het mag dan ook duidelijk zijn dat dit exemplaar gebouwd is op basis van functionaliteit en dat het Zweedse bedrijf aandacht voor design heeft weggelaten. De Öse is een zelfrijdende krachtbron al zie ik de timmerman zijn Makita hier nog niet zo snel op vervoeren en aansluiten.
Opstappen, of instappen, kan vanaf $ 4.500 op de Lite versie zonder accu. Accu’s kosten $2.000 (5,4 pk constant) of $3.000 (9.4 pk constant). De motor zelf heeft een piek van 13,4 pk en zal hiermee geen snelheidsmonster zijn. 120 km bereik met de duurste accu is voldoende voor stadsverkeer.
Energica Eva Ribelle
Laat ik even beginnen met mijn voorliefde voor Italiaanse motoren. Ik ben namelijk verliefd op Ducati’s en MV Agusta’s. Energica is een Italiaanse motorfietsen producent met uitsluitend elektrische motoren. Het design van hun nieuwste telg, de Eva Ribelle, doet mij met zijn buizenframe dan ook denken aan de Ducati streetfighter.
In vergelijking met zijn voorganger heeft de Ribelle een sportievere zithouding. De belangrijkste vernieuwing zit echter onderhuids. Energica heeft een nieuwe batterij waarmee ze de grootste capaciteit (21,5 kWh ) op een productiemotorfiets ter wereld hebben. 180 kilometer rijbereik op de snelweg, 400 kilometer in de stad en gecombineerd 230 kilometer is verrassend.
Connected ride laat heel makkelijk zien hoe ver je nog kunt rijden met de accu, hoe lang de motor nog moet laden en waar je deze laadpalen dan kunt vinden. Binnen 1 uur is de accu volledig opgeladen. Dit maakt de beperkingen van elektrisch rijden gelukkig steeds kleiner.
Kymco RevoNEX
Een jaar geleden presenteerde Kymco het SuperNEX concept. Dit bleek niet alleen een lekkermakertje. De RevoNEX gaat namelijk in 2021 in productie. Kymco richt zich op de traditionele motorrijder en voegt zelfs een versnellingsbak met 6 versnellingen en een koppeling toe. De Active Acoustic Motor moet in combinatie met het geluid van de mechanische transmissie nog meer traditionele beleving toevoegen. Deze naked streetfighter lijkt uit een geheel te bestaan en geeft de motor daarmee een uniek design.
Ondanks dat Kymco de specs nog even voor zichzelf houdt, zijn de prestaties veelbelovend. Aan de 205 km/u topsnelheid zullen we op de Nederlandse snelwegen helaas niet veel meer hebben. De Öhlins ophanging zal de RevoNEX dan weer lekker over de landweggetjes laten sturen. Snel even optrekken met Launch Control en met Brembo’s tot stilstand komen. Verder is al bekend dat rijmodi aan te passen zijn. Helaas is over de laadtijd en het bereik ook nog niks concreets te melden.
Verge TS
Wat meteen opvalt is dat deze motor een wiel heeft zonder naaf. De elektromotor gebruikt geen as of riem maar juist het wiel als belangrijkste draaiende onderdeel. Het design wordt hiermee verbluffend, evenals het prijskaartje. Deze motor heeft een prijs van € 24.990 en als je er eentje wilt bemachtigen in 2020 moet je een bedrag van € 2.000 voorschieten voor inschrijving.
Ook deze motorfiets is voorzien van Öhlins ophanging en Brembo remmen. Deze moeten de versnelling van de 107 paardenkrachten (en vooral de kilo’s van al die accu’s) weten af te remmen. De motor beschikt over een snellader en met het accupakket kun je 200 snelwegkilometers, of 300 stadskilometers maken. Verdere specificaties zijn helaas nog niet bekend. Inschrijven doe je dus op basis van weinig informatie.
Vins EV-01
Vins is een producent die 2 takt sportmotoren bouwt. Of zij de elektrische markt zijn toegetreden vanwege het milieu is dan ook maar de vraag. Hun 170 kg wegende EV-01 laat zien waar ze in de toekomst heen willen. De motor heeft een strak design en het neusje doet mij zelfs een beetje denken aan de Yamaha R1. De EV-01 is uitgerust met een app gestuurd systeem waarmee je rijmodi, vermogen en andere instellingen kunt aanpassen.
De motor en batterij zijn geleend van de Zero SR dat package is goed voor 70 pk. Door motor en batterij te lenen kan Vins zich richten op de rest van de motor. Het carbon monoframe, de carbon achterbrug en vork zullen de motor, in tegenstelling tot de Zero, niet goedkoop maken. Wel zorgt dit natuurlijk voor de gewichtsbesparing wat ervoor zorgt dat de fiets een stukje fijner te besturen is.
Keuze
Ik zelf ben verknocht aan mijn 2 cilinder Panigale. Mocht ik toch wat anders willen en voor elektrisch gaan ging ik voor de Energica Eva Ribelle vanwege zijn design en nog veel belangrijker, het rijbereik. Een heerlijk zondags tourritje moet met die 230 gecombineerde kilometers prima haalbaar zijn. De Kymco maakt mij toch wat huiverig met zijn versnellingsbak en geluidssysteem, wellicht dat deze huivering weg valt zodra je hiermee rijdt.
Wat zou jullie keuze zijn?
tenaci zegt
Op een of andere manier komt die Cake erg charmant op mij over. Zou prima zijn voor mijn woon/werkkilometers. Maar wat een geld voor wat aan elkaar gelast staal en accu en een elektromotor.
fanboy zegt
@tenaci: Het is ook meer een scooter. Die gewoon wat harder loopt. Je zou het zelf nog kunnen bouwen. Gewoon bouwblokken van ali expres / ebay.
thomasthomas zegt
@tenaci: straks voor 1/3 bij de Ikea
stefanham zegt
Britt en motoren, klinkt goed. Wie bent u?
lacker zegt
Hi @Britt, jou kende ik nog niet. Leuk artikel. Een eigen Ducati Panigale? Dat is toch een uitnodiging om daar een foto van te laten zien!
dutchc4rs zegt
@lacker: van @britt of de panigale :)
ricardo964 zegt
@dutchc4rs: een foto van Britt en de Ducati:
https://motormeiden.tv/britt-ducati-moest-zo-snel-mogelijk-gehaald-worden/
Shaw zegt
“Aan de 205 km/u topsnelheid zullen we op de Nederlandse snelwegen helaas niet veel meer hebben”. Aan jullie praktijk prediken zal het niet liggen he!? Met vrienden als Autoblog heb je geen andere vijanden meer nodig. Jullie doen goed je best in de transitie van Autoblog naar Wielenblog, kun je straks ook eBikes gaan testen! Snap het wel jullie worden beiden al grijs.. en twee-honderd whoow das snel man!
camber24 zegt
@shaw: Beetje flauw…
Sprekend voor mezelf vind ik het wel tof dat er af en toe artikelen over motoren zijn. Dit terwijl ik niets met motoren heb. De schrijfstijl vind ik namelijk erg prettig; losjes, ontspannen, en prima te verteren voor mij als liefhebber van 4 wielen. Toch altijd leuk om je open te stellen voor nieuwe inzichten in mobiliteit?
Shaw zegt
@camber24: rij zelf ook elektrische e-bike, ding haalt 33km/h! Over fietspaadjes en steegjes hier door de vinex, slechts 2/3 langzamer dan op de tientalle meters brede A2 waar je 100 mag. Nee, mij ontgaat waarom ik zou moeten opzien naar elektrische motoren, doe mij maar een Ducati die veel sneller dan 205km/h gaat. Daar droom IK bij weg. Openstaan voor nieuwe ontwikkelngen: ja, maar waar is de Vooruitgang?
torsen zegt
@shaw: Laat Ducati nou net een zwik e-bikes geïntroduceerd hebben. Vanaf €3699,- kun je al op een e-scrambler stappen. Dromen hoeft niet meer!
racerx zegt
@shaw: op twee wielen voelt 200 best snel hoor.
Hubert zegt
@racerx:
Als het achter de opstaande kuip van je BMW RT is, dan valt dat best mee.
krikke240z zegt
@Hubert: Ja, maar dat heeft de naked Kymco niet. Op mijn Speed triple hou ik 200 niet lang vol. Ook helemaal niet leuk.
racerx zegt
@Hubert: ook dan gaat het vlot hoor, 200 op mijn K1200S is gewoon rap. Plat op de tank 310 op GPS met mn racer is iets dat ik hooguit 3x gedaan heb ?
kars zegt
Oef, die Verge is wel errug gaaf hoor!
Ik vind de Ribelle een beetje een mix tussen een Duc SF en de Yamaha MT-10, waarbij dat laatste niet erg positief is..
artje zegt
Er komen mooie dingen aan met de nieuwe technieken denk ik, ook wel weer leuk.
MaartenD zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
tjorque zegt
Dat die verge maar 24k zal kosten geloof ik nooit.
Die energica ziet er wel goed uit, voor zover ik dat op een klein fotootje kan beoordelen.
Maar motorrijden en elektrisch… neen dat zie ik nog helemaal niet zitten.
Bewaar de batterijen maar voor in m’n auto.
racerx zegt
Met een hele korte laadtijd en een range van 200km zou ik het best eens willen proberen, het schakelen ga ik wel missen…
racerx zegt
@britt: Panigale 1199, 1299 of V4? of toch een 899/959.
jpoers zegt
@racerx: dan ga je toch voor de kymco, die heeft 6 versnellingen staat in de tekst.
racerx zegt
@jpoers: oh serieus? Niet goed gelezen dan… de meeste racers zoals de Energica EGO en Lightning LS-218 hebben dat niet. Mooie ontwikkeling!
HZW zegt
Die Verge TS is wel lekker futuristisch, wat ik beter vind passen bij een EV Bike.
De Energica Eva Ribelle ziet er wel strak uit, maar geeft niet de indruk dat het een EV Bike is.
flutterby zegt
Zelf ben ik aan het kijken naar de Zero DSR Black Forrest voor woon-werkverkeer. Tot nog toe ben ik geen alternatief tegen gekomen met een windscherm, verwarmde handvaten en fatsoenlijk bereik.
fanboy zegt
@flutterby: Hoever is het?
Je kan ook kijken voor een motorscooter zoals deze, die zal misschien wel voldoen aan jouw eisen.
https://www.e-scooter.nl/vectrix-vx-1/
phdg zegt
@fanboy: aha, leuk om te weten dat deze nog gemaakt worden. Enkele jaren geleden mee gereden maar ik dacht dat ze ermee gestopt waren
flutterby zegt
@fanboy: mogen die ook op de snelweg? Al stelt een verkoper die praat over kW in de vorm van accucapaciteit mij niet echt gerust..
fanboy zegt
@flutterby: ja dat blijft blijkbaar moeilijk, kw en kwh.
Maar ze hebben 46kw vermogen, dat is meer dan zat en kun je denk ik makkelijk 120 mee rijden, dat lukt namelijk ook al met 10 of 20kw. Dus ja, voor op de snelweg
racerx zegt
@flutterby: als er geen alternatief is koop je die Zero toch gewoon, ziet er best geinig uit en voor woon/werk ideaal. Goedkoper rijden kan haast niet.
flutterby zegt
@racerx: ik heb geen haast om even 22k neer te tellen om op het werk te komen.
racerx zegt
@flutterby: dus je bent er niet naar aan het kijken, ok, verkeerd begrepen.
galgootje zegt
Hallo @Britt welkom! Leuk eerste stukje! Ik ga mee in jouw keuze, looks en range winnen hands down! Toch blijft het een vreemde gewaarwording, een electrische motor. Paar minuten op een electrische crosser gereden, bijzonder vreemd maar heerlijk always on koppel.
mynameisjeroen zegt
Ik ben helemaal niet tegen elektrisch rijden maar na ruim 15 jaar Ducati zal het wel even wennen zijn. Tot nu toe is er niks moois en betaalbaars op de markt. De Zero komt in de buurt maar oogt erg ielig. Als ik naar mijn Ducati kijk ben ik er gewoon nog niet klaar voor, alleen die onderhoudskosten :-/
racerx zegt
@mynameisjeroen: Ik heb t zelfde. Daarentegen biedt motorrijden heel veel meer leuke aspecten dan autorijden, waardoor ik wellicht wat beter kan leven met een gebrek aan trillen en lawaai. Even flink doorrijden en sturen zonder negatieve aandacht te trekken is ook wel een bijkomend voordeel… echter, ik zal zo lang mogelijk ICE motorfietsen blijven rijden, volgend jaar eens kijken naar een Aprilia RSV4 als opvolger voor de S1000RR. Mooi werk!
techniekmeneer zegt
Motorrijden doe ik juist voor de beleving. Lekker toeren beuken, heerlijk geluid erbij. Nee elektrisch rijden is leuk voor de leaserijders, niet voor mensen die voor hun plezier rijden.
slisse zegt
En deze, pionier in elektrische ?
https://www.zeromotorcycles.com/zero-srf/
sabrerator zegt
Ik vind die Kymco wel een gaaf ding.
Geen idee hoe dat nou rijdt, een elektrische motorfiets. Ben er wel benieuwd naar. Ik vind overigens het geluid wel een onderdeel van de beleving. Het wat rasperige geluid van mijn triple of de brul van mijn V4 is toch wel echt gaaf. Ook hoe het geluid veranderd bij verschillende toerentallen.
Die Triumph triple klinkt stationair of het ding elk moment uit zijn lagers kan lopen en bij 8000 toeren als een gehalveerde Porsche 911 op toeren.
Die Honda V4 is stationair net twee Ducati’s die samen warmdraaien en bij 10.000 toeren een soort van metalig hameren als een Amerikaanse V8.
En dat heb je niet elektrisch.
@britt: welkom!
Fijn om ook een dame aan boord te hebben.
Met een goede motorsmaak ook nog.
thomasthomas zegt
Wat zullen die mensen die langs dijkweggetjes wonen blij zijn met deze motors. Alle dagen rust ✌️
johanev zegt
Geluid is plots niet zo interessant meer bij elektrisch rijden. Zero en Energica prima fietsen. Nu ook Evoke motorcycle elektrisch en onder de € 10k nieuw. Omgeving, niet alleen dijkbewoners, blij. Jij ook blij; gemak, rijplezier en lage kosten.
Dutchdriftking zegt
Laten we het er op houden dat de ene fiets begeerlijker maakt dan de ander…