Goed nieuws. Nog steeds vinden er minder autodiefstallen plaats.
Zijn auto’s beter beveiligd of is de interesse van het boevengilde minder geworden? Feit is dat er steeds minder autodiefstallen plaatsvinden in Nederland. Het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) heeft tegenover De Telegraaf de cijfers over de eerste drie maanden van het jaar bekendgemaakt.
In het eerste kwartaal van 2020 zijn er 1.777 personenwagens gestolen. Dat is een daling van ruim vijf procent in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Auto’s als de Volkswagen Golf, Polo, Fiat 500, Renault Clio en de Toyota C-HR zijn nog altijd in trek. Deze modellen vertegenwoordigen de top 5 autodiefstallen in Nederland momenteel.
Een grote stijger onder de diefstallen is de Toyota RAV4. Werden er in het eerste kwartaal van 2019 ‘slechts’ 6 stuks gestolen. In het afgelopen kwartaal was het 34 keer raak. Net als met gestolen onderdelen gaat het hier om vraag en aanbod. Blijkbaar was de RAV4 veel in trek.
Dieven jatten niet alleen geparkeerde auto’s op straat. Ook vinden er een hoop autodiefstallen plaats met gehuurde auto’s en leaseauto’s. Omdat ze valse identiteitspapieren gebruiken zijn daders vaak lastig te achterhalen.
Het eerste kwartaal brengt een aantal opvallende constateringen naar voren. Er werden 100% meer zware bedrijfsvoertuigen gejat. In Q1 2019 verdwenen 10 stuks in deze categorie, het afgelopen kwartaal is dit aantal gestegen naar 20. Lichte bedrijfswagens waren tevens meer slachtoffer. Er verdwenen 460 stuks. Dat was vorig jaar nog 328, een stijging van 40,2 procent. Een positief puntje dan. De diefstal van motorfietsen nam met 10,2 procent af. Van 332 diefstallen naar 298.
pivavar zegt
Ik voorspel een nog veel grote daling voor de komende 3 maanden. Heb ik geen LIV voor nodig.
cossiekiller zegt
Amen to that.
– Signed – Company Open door.
mashell zegt
Waarom? Ik zou juist verwachten dat criminaliteit als autodiefstallen en plofkraken (geen kip op straat, dus geen getuigen en dus lekker makkelijk) nu zouden toenemen en drugshandel en fietsendiefstal (geen kip op straat of bij het station dus geen gelegenheid) zouden afnemen.
grasvreter zegt
Die hybride toyota’s worden die niet gejat voor de dure metalen die er in zitten? In de katalysator lees ik, al vraag ik mij dan weer af wat het verschil is tussen een katalysator van een hybride en een benzine auto..
alcantara zegt
Logisch, er rijden immers ook steeds minder begeerlijke auto’s rond in Nederland.
appeltaartislekker zegt
Kan het ook aan liggen gezien het feit dat de Nederlandse auto’s steeds ouder worden, dus ook onaantrekkelijker om oude meuk te stelen.
Dutchdriftking zegt
Tja, de vraag naar auto’s is natuurlijk ook gewoon een stuk lager, dus worden er minder op bestelling gestolen.
redneckarie zegt
Het gilde van het langdurig lenen wil ze wel “lenen” maar krijgt ze nu simpelweg de grens niet over en de storage boxen staan al vol met handel ondertussen
dwfc zegt
Tja, een tesla 3 wil je niet jatten. Is niks uit te halen !
RiKe zegt
De opslag locaties staan al vol met gejat spul wat ze de grens niet over krijgen, plus het aantal bestellingen voor onderdelen is gedaald omdat er minder gereden mag worden.
jometdebanjo zegt
Nou in Raamsdonkveer was het anders raak woensdagnacht. BMW 3 helemaal leeggehaald inclusief gat in het dak. Oostblokkers!