Al die LED-magie in de koplampen heeft een keerzijde.
Eerst was het halogeen, toen xenon en inmiddels zijn alle moderne auto’s uitgerust met LED. Het is heerlijk om mee te rijden. Kraakhelder licht en in de luxere auto’s is het soms verbazingwekkend om te zien hoe ver ze kunnen schijnen. Het is bijna magisch.
Koplampen hebben enorme ontwikkelingen meegemaakt. Je staat er soms niet bij stil. Lampen die in staat zijn om half groot licht te schijnen, zodat de tegemoetkomende automobilist niet te maken heeft met een felle lamp in zijn of haar gezicht. Maar is dat in de praktijk ook echt zo?
Koplampen verblinding
Volgens de ANWB is het zo dat ze steeds meer klachten ontvangen van automobilisten die te maken hebben met verblinding op de weg. Dat zegt de organisatie tegenover Nu.nl. Om verblinding te voorkomen kijkt men weg of knijpen ze de ogen even dicht. Dat kan weer zorgen voor gevaarlijke situaties in het verkeer.
Verblinding kan allerlei redenen hebben. Bijvoorbeeld omdat de verlichting verkeerd is afgesteld door een auto. Of omdat jij in een lage sportauto zit, met een crossover achter je. De koplamp kan dan precies verblindend in je binnenspiegel schijnen. LED-verlichting is feller dan bijvoorbeeld halogeen, wat het gevoel van verblinding versterkt.
De ANWB zegt dat acht op de tien mensen problemen ervaart met verblindende koplampen op de weg. Conclusies verbinden hoe groot dit probleem daadwerkelijk is kan de organisatie niet. Het is te onduidelijk in hoeverre verblinding een factor is in het geval van een verkeersongeluk. Daar zal onderzoek naar gedaan moeten worden.
Verblinding door autoverlichting komt niet uit de lucht vallen. Het onderwerp kwam jaren geleden al eens ter sprake. De RDW trok in 2020 aan de bel met het oproepen tot een strengere APK.
In veel gevallen kunnen automobilisten zelf al in actie komen. Stel de verlichting goed af (hoi Tesla Model Y), of laat deze afstellen. Daarmee voorkom je gevaarlijke situaties en het verblinden van een ander met je koplampen is gewoon bijzonder irritant. Dus, fix dat!
Foto: Jaguar F-Pace SVR via @wilbertphotography op Autoblog Spots
LaCotse zegt
Het aantal mensen met nachtvlinders is, vrees ik, ook schrikbarend… En je moet ook niet in de lamp kijken naar gewoon rechtdoor. Dan kun je onmogelijk verblind worden op een manier dat je crasht.
V8Vantage zegt
Nachtvlinders? Leuk he spellings correctie.
Gele Koplamp zegt
Onmogelijk?
Als het regent en het natte wegdek en de druppels al het weerkaatsen is het nog altijd mogelijk om verblind te worden. En (half)grootlicht dat zogenaamd tegenliggers niet zou verblinden is ook bullshit. Bij het minste heuveltje in de weg is het al raak. Lollige is dat zeker bij regen, sneeuw of ander slecht weer waarbij goede verlichting cruciaal is mijn oude, vertrouwde gele pitjes zorgen voor een prima contrast en zijn rustig voor de ogen.
En waarom? Is het echt zoveel veiliger om zelf iets meer te zien ten koste van tientallen medeweggebruikers?
Maar goed, omdat ik me besef dat ik niet iedereen kan overtuigen om vooral weer met gele verlichting te gaan rijden, kan ik een nachtbril (gele glazen) ook van harte aanbevelen.
Homer55 zegt
Niemand kijkt in de lamp.
Gulli zegt
https://www.google.com/maps/@51.9881888,4.5992303,3a,75y,247.29h,82.88t/data=!3m6!1e1!3m4!1sLGtizLkWHqZZDXn_O2NvmA!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttun
Dit bruggetje bij ons in de buurt ligt half in een s-bocht en gaat natuurlijk een klein beetje omhoog als je erop rijdt. Terwijl je dat doet schijnen de koplampen van tegenliggers midden in je muil (vanwege de s-bocht), en of de auto’s nou hoog of laag zijn maakt niet uit, want door het heuveltje dat je over moet gaan ze van laag naar hoog door je beeld. Er is dus geen ontkomen aan, je wordt gewoon verblind door je tegenligger. En dat was met normale koplampen al niet prettig, die nieuwe LEDs schijnen zo’n beetje door je hoofd heen.
Dubbel vervelend aangezien je op dat moment zelf nog de s-bocht aan het maken bent dus je moet zorgen dat je niet je tegenligger raakt, maar ook de fietsers/auto’s ná het bruggetje niet omver rijdt. Klinkt allemaal bijzonder dramatisch, maar het is op zijn minst onprettig, en in dit geval dus onoverkomelijk tot de ze indeling van de weg ooit aanpassen.
V8Vantage zegt
Een paar jaar geleden ervaarde ik dat bijna alleen maar bij een aantal Audi’s. Tegenwoordig is dat stokje overgenomen door Tesla. Bij ca 1 op de 3 Tesla’s.
hotze zegt
Bij de model Y ervaar ik 3 op de 3 Tesla’s die de hemel belichten.
Johanneke zegt
Dat ze zo helder zijn boeit mij niet heel veel, al vind ik sommige lampen wel bijzonder fel ja. Als ik echt verblind wordt is het erg vaak een tesla model 3. Is dat onderdeel van de zwakke kwaliteitscontrole van de eerdere modellen ofzo? Dingen staan slecht afgesteld.
Of oude peugeots. Die eten lampen. Zie je iemand met een kapotte lamp rijden, coinflip of het een oude peugeot is. Ben niet de enige wie dat is opgevallen toch?
2scan zegt
Bij Tesla model 3 gebeurt het wel eens door een OTA update dat de lampen opnieuw gekalibreerd moeten worden. 1 keer gehad in 3 jaar tijd. Kan je zelf doen in het menu, helemaal naar beneden, 3 keer omhoog en ze staan goed. Ik twijfel voor bij auto’s met slimme lichten
coupedriver zegt
Maar niemand doet dat dan, tegenwoordig bijna elke week wel verblind door een Tesla met één lamp dat naar de maan schijnt…
hotze zegt
Nou, die Tesla’s schijnen naar Mars.
Dat is alvast voor de onbenullen die naar Mars gaan emigreren, hebben ze iig genoeg licht daar. Kan niet snel genoeg gebeuren, het liefst ook met zoveel mogelijk dude’s. Waaronder Elon himself.
rogerzz zegt
Ho ho ho, niet koplampen (Xenon of LED) de schuld geven. Het valt mij op hoe laag mijn LED lampen zijn afgesteld en hoe enorm strak de lijn is op voor de auto die wordt geprojecteerd. Die verblinden niet en toch erg goed licht.
Tesla is inderdaad de olifant in de ruimte, als die toch eens wat licht op het asfalt wisten te krijgen in plaats van ±5 tot 10° omhoog, dan zou dit artikel niet geschreven zijn. Verder is een ‘grootlichtassistent’ of Automatisch Groot Licht zoals op een Polestar wel matig uitgevoerd, dan rij je standaard met groot licht als de Polestar daar zin in heeft, dus op de snelweg. Dan werken die sensoren natuurlijk voor geen meter als je in de tegenovergestelde richting, niet recht naar richting elkaar passeert op een vrij grote afstand en vangrail er tussen. Vreemd dat het legaal is.
moveyourmind zegt
Denk ik ook even hier dat Married at first sight gekwezel dat mijn vrouw zit te kijken te kunnen ontvluchten met het drama van Sarath die verblind is door de in your face koplampen van Malou…
Gaat het hier ook al over koplampen….
Robert zegt
Het ergste vind ik nog die zogenaamde slimme koplampen. Die zijn zo afgesteld dat ze een soort van zelfdimmend zijn, maar dat dus werkt niet als je bijvoorbeeld op een parallelweg rijdt en de auto met zulke koplampen op de hoofdrijbaan.
Een andere ergenis is vooral gebrek aan handhaving: van die sjappies die hun zesdehands Astra of Focus retrofitten met een AliExpress aftermarket xenon setje in halogeenlampen die daar helemaal de juiste spiegel of lens niet voor hebben.
david-e30 zegt
Voor mij zijn het vooral het grote aantal SUV’s. Die schijnen vaak op ooghoogte als je in een normale auto rijdt.
Ze zouden net als bij vrachtwagens maximum hoogte van koplampen moeten invoeren.
mashell zegt
Leuk over SUV’s klagen… Maar waar is de logica? Hoe hoger de lichtunit hoe meer de bundel naar beneden gericht is om de weg voor het voertuig te verlichten dus hoe minder verblinding. Maximale verblinding heb je met mistlampen, die zitten laag en schijnen recht naar voren.
Ik rijd zelf zo’n SUV met LED matrix en het komt wel eens voor dat er mensen zijn die met grootlicht naar je flitsen. Gek genoeg blijken dat als je dichtbij bent eigenlijk altijd oude jaren 80 of 90 barrels te zijn, die nog met H4 rijden. Dus of de camera systemen herkennen de zwakke lichtbundels van die oude voertuigen niet als serieuze verkeersdeelnemers of de bestuurders van die jaren 80 en 90 barrels knipperen vooral uit afgunst… Wat mij betreft is het een “probleem” van voorbijgaande aard.
Gele Koplamp zegt
Bij het lezen van je reactie snap ik helemaal waarom je een SUV nodig hebt
ra-smit zegt
Wat fijn dat je zelf het probleem al even aangeeft hoe het zou moeten zijn, maar waar het dus is de meeste gevallen mis gaat!: “Hoe hoger de lichtunit hoe meer de bundel naar beneden gericht is om de weg voor het voertuig te verlichten dus hoe minder verblinding.”
mashell zegt
Verblinding heb je alleen als je recht in de bundel kunt kijken, dat is bij een SUV zelfs minder dan bij een lagere wagen. Dus het gejammer over SUV’s is precies dat, stompzinnig gejammer, waarschijnlijk gemotiveerd door afgunst…
V8Vantage zegt
Ja klopt helemaal. Al grijp ik dan zelf wel even in door de assistent uit te zetten wanneer er iemand met fietslampjes tegemoet of voor mij rijdt.
Wat ook een grote groep vormt volgens mij zijn diegene die hun H4 lampjes vervangen hebben door Xenon of LED exemplaren. Met het ontbreken van automatische hoogte verstelling en lichtbundeling worden je ogen direct uitgebrand als je die tegemoet rijdt.
kilum zegt
En elke keer wanneer ik in mijn Ford Focus verblind wordt door mijn tegenligger dan is dat toch een SUV. Kun je een mooi verhaal ophangen. Maar is gewoon wat het is. Die lampen schijnen gewoon op ooghoogte voor iedereen die niet ook in een SUV rijdt.
mashell zegt
“Maar het is gewoon wat het is.” De ultieme dooddoener om elke vorm van gezond verstand overboord te gooien en maar te klagen om het klagen. Maar de natuurkunde is simpel, een lichtbron waar je recht in kijkt verblindt, een lichtbundel die naar beneden gericht is verblindt niet. SUV’s met hoger gemonteerde lampen schijnen meer naar beneden en verblinden dus minder dan lagere wagens met dezelfde verlichting. Natuurlijk zijn SUV’s vaak duurdere wagens met sterkere verlichting en matrix LED verlichting dat meer licht geeft en langer voor een deel het groot licht aan laat maar dat wil niet zeggen dat het ook meer verblindt.
kilum zegt
SUV’s en Crossovers hebben hun lampen nou eenmaal hoger staan. En mijn focus is gewoon een lage auto. Het maakt dan niet uit hoeveel jou lampen naar beneden schijnen. Want ze schijnen nog steeds in mijn ogen. Misschien dat het minder uitmaakt als je nog 100 meter verderop rijd. Maar op het moment dat we elkaar passeren krijg ik alsnog de volle laag.
DeWitteCondor zegt
Precies dit. Bij mij zitten de koplampen (triple led) ook hoog en het is opvallend in welke mate de bundel naar beneden schijnt. Ik vind ze zelfs wel erg conservatief afgesteld. Ik durf zelfs te beweren (gewaagd!) dat je beter een SUV kan hebben met bundel meer naar beneden gericht dan een sedan/station met de bundel (logischerwijs) meer naar voren. Dat is minder direct.
Het fenomeen wijt ik verder vooral aan Tesla. Mijn god wat zijn die dingen slecht afgesteld en hoe komt het in vredesnaam door de apk.
mashell zegt
Jij snapt het! Die Model 3’s uit eind 2019 gaan pas dit jaar voor het eerst door de APK.
david-e30 zegt
Wat een onzin, lichten worden afgesteld op een hoek, en die is bij een SUV niet groter dan bij een gewone personenwagen.
Dus ja SUV’s verblinden weldegelijk meer
PS: en dan zou het afgunst zijn, wat flauw, kan er gerust een rijden als ik dat zou willen, maar nee bedankt
rwdftw zegt
Wat ik merk is dat de modernste modellen worden uitgerust met matrix verlichting. Het is geen grootlicht, maar wel bijzonder hinderlijk. Een paar 100 meter voor je doen ze ineens normaal want dan heeft de camera ontdekt dat het ding niet alleen op de weg is.
En inderdaad die SUVs waarbij de koplamp op een meter hoogte zit. Moet je eens in het donker rijden met de Porsche 944 met die enorme achterruit en zo laag op de weg. Het is gewoon niet grappig meer.
johnhert zegt
Ik word er ook doodziek van, die led-troep schijnt verdomme dwars door je ziel heen.
V8Vantage zegt
De meeste mensen hebben geen ziel meer die op de snelweg rijden. Dat zijn bijna allemaal zombies. Of althans, ze rijden als zombies.
LoutervanPlezier zegt
Het is vreemd met al die moderne technieken, die technieken zijn er juist om dit te voorkomen. Er is vast weer mee gerommeld en, of blijkt in de praktijk gewoon, dat zoiets helemaal niet echt werkt?
Entwicklung88 zegt
Ik herken het verhaal deels. Zeker de grotere modellen zoals SUV’s en bestelbussen kunnen soms net op een hinderlijke hoogte zitten. Maar vind het tot nu toe prima te doen.
Op de fiets echter.. daar komen de LED-installaties ook steeds meer voor. En daar kom ik regelmatig tegenliggers tegen die de lamp echt bizar hoog instellen. Daar wordt ik wél door verblind.
vondick zegt
Juist. Vooral bij fietsers gaat het mis. 6 van de 10! Ik sein ze allemaal plat.
e38ossie zegt
De meeste verblinding komt van die achteraf gemonteerde xenon/LED troep die je bij de automaterialenzaak koopt. De koplampen zijn daar niet voor gemaakt met veel strooilicht als gevolg. Dat spul zou echt verboden moeten worden.
ra-smit zegt
Retrofit is een probleem dat ik steeds minder zie. Het zijn vooral de Tesla’s en VW ID’s die ik als verveld ervaar.
tortuga zegt
Als je een bril draagt is het me opgevallen dat het alleen maar erger wordt. Of dat de lichten nu afgesteld staan of niet. De licht bron reflecteerd in de voorruit en maakt zo opnieuw een koplamp. Het is net alsof je in een donkere ruimte staat met iemand tegenover je een zaklamp vast heeft. De persoon schijnt niet op jou. Maat toch zie je niet wat er achter hem gebeurd.
petroldrinker zegt
De enige autos waar ik het ooit mee ervaren heb, zijn Teslas die op je af komen op een binnendoorweg, of van die lui die niet weten hoe een grootlicht werkt wat je toch wel veel hebt tegenwoordig…
V8Vantage zegt
Er zijn ook steeds meer lui die überhaupt niet weten hoe het licht werkt. Die rijden in het donker doodleuk zonder verlichting aan, ja de dagrijverlichting staat wel aan maar dat telt niet.
Dutchdriftking zegt
Het ergste zijn (ja echt waar) de ambulances. Het groot licht schakelt automatisch mee met de zwaailampen. Dat was vroeger een goed idee, maar met die laserkoplampen van tegenwoordig kan je gerust meteen een kwartier langs de kant gaan staan…
pvg100 zegt
Als ik er over nadenk heb de laatste tijd meer last van elektrische fietsen met een veel te sterke LED verlichting ipv auto’s. Die dingen hebben natuurlijk minder te verantwoorden hoe sterk of naar waar hun licht mag schijnen.
Het is al enkele keren voorgevallen dat moest stilstaan om een fietser in de tegenovergestelde richting laten passeren omdat ik niet meer kon inschatten of ik hem van de baan ging rijden.
seatleon zegt
Ik herken dit ook. Met name de hogere auto’s kunnen erg verblinden als je zelf in een lage auto rijdt.
kas_par zegt
Nooit last van verblinding, behalve soms bij SUV’s en bestelbusjes en Tesla’s. Tesla heeft de verlichting echt niet op orde, zelfs de nummerplaat verlichting is daar (te) fel….
Het is jammer dat mensen massaal LED-verlichting de schuld geven terwijl LED juist verblinding kan voorkomen MITS goed afgesteld en het geen budget after-market kit is…