De charme van een tweewieler wint aan populariteit.
Hoewel je hier op Autoblog voornamelijk autonieuws zal lezen, kan het gebeuren dat je regelmatig stuit op nieuws met betrekking tot motorfietsen. Dit is geen toeval natuurlijk. In Nederland groeit zelfs de algemene interesse naar motoren. Dat zie je weer terug in de cijfers.
Ons land telt met 740.129 motoren een record aantal geregistreerde motorfietsen. Daarnaast zijn er 1.451.008 mensen met een motorrijbewijs. Dat blijkt uit cijfers die BOVAG heeft gedeeld. Dat komt neer op 8,04 procent van de Nederlandse bevolking. De meeste motormuizen zijn te vinden in de provincie Zuid-Holland, met 250.902 mensen met een motorrijbewijs. Daarna volgen Noord-Brabant (233.093), Noord-Holland (225.119) en Gelderland (194.225). Drenthe is koploper wat betreft mensen met een motorrijbewijs. 11,5 procent van de inwoners hebben er een.
Het aantal geslaagden neemt eveneens toe. Vorig jaar wisten 28.743 mensen te slagen voor het motorrijexamen. Dat is 5,6 procent meer in vergelijking met 2017, aldus BOVAG op basis van CBS-cijfers. Sinds aanpassingen aan het examen sinds 2013 stijgt het aantal geslaagden jaar op jaar. Vroeger waren er nog twee soorten motorrijbewijzen. Een examen voor lichte motoren en een examen voor zware motoren. Sinds 2013 zijn er drie categorieën. Deze aanpassing heeft ervoor gezorgd dat het aantal mensen met een motorrijbewijs meer toeneemt dan ooit tevoren.
hfdude zegt
Dat is mooi. Hopelijk een oplossing voor het tekort aan donoren.
kennone zegt
@hfdude; wat heb je nodig?, ga a.s. zaterdag voor mijn eerste les??
racerx zegt
@kennone: veel plezier!
eirmakk zegt
@kennone: veel plezier en heel veel succes gozer! Als ik op de motor zit vergeet ik al mijn problemen, want ik geniet er elke moment van. Dus trek je niks aan van die azijn drinkers en haal snel je rijbewijs. ??
dutchneon zegt
@eirmakk: Jij ziet de naysayers als azijnzijkers, eigenlijk zijn het lobbyisten in belang van jouw dierbaren….
Na acht jaar waarvan ik maar anderhalf jaar op een motor heb gereden (denk niet meer als 6000km) 2 dierbaren in mijn kleine kring verloren door motorongelukken en nog 2 flinke klappers, allen buiten hun schuld!!
michiel_vandelft zegt
@dutchneon: En daarom rijd ik voornamelijk circuit :)
suzikubelona zegt
@kennone: Een stel gezonde longen voor mijn vrouw graag. Vergeet je je niet te registreren? Ik wens je natuurlijk veel veilige en plezierige kilometers, iemand verliezen door een ongeval is verschrikkelijk. Maar als ik puur naar mijn eigen situatie kijk, is dat de enige manier waarop mijn kinderen straks nog een moeder kunnen hebben. Dus beste AB lezers, registreer jullie aub! ✌
schuiftrompet zegt
@suzikubelona: mijn longen heb je hoor, en ze zijn nog niet vernaggeld door rook en teer.
suzikubelona zegt
@schuiftrompet: ?✌?
racerx zegt
@suzikubelona: Reeds gedaan, sterkte kerel…
suzikubelona zegt
@racerx: Thnx!
kenner zegt
@kennone: succes!
Gulli zegt
@kennone: je weet dat Volvo geen motorfietsen met 5 cilinders maakt he?
focusrs1 zegt
@hfdude: daar heb je helemaal gelijk in.. heb mijn motor een paar jaar terug weggedaan omdat de medeweggebruikers letterlijk gek zijn het is te gevaarlijk vandaag de dag op de motor je bent te kwetsbaar
dutchneon zegt
@focusrs1: Compleet eens!!!
Zelf ook al 8 jaar mijn motorrijbewijs, maar rijd al 6 jaar niet meer. Inmiddels in mijn kleine kring ook al 1 familielid en vriend verloren, Schoonzus achterop gelanceerd na een aanrijding met een auto die het nodig vond, te draaien op een provinciale weg (nee er was van hardrijden geen sprake).
Vriend (43 en tourrijder) is op een drukke provinciale weg, in een bocht onderuit gegleden (koelvloeistof op de weg) hij reed tussen een rij auto’s op de weg, onderuit en frontaal onder een tegemoetkomende auto gegleden…
Daarnaast mijn beste maat die al 35jaar rijdt, laatste 10 jaar ook veel zakelijk op een GS1200 inmiddels ook overstag, na veel benadrukken van mijn kant wilde hij het niet opgeven, nu je gelooft het niet, door een fietser aangereden (stak over door rood) en hij al een jaar rug en nekklachten… (hij reed slechts 45km/h).
Laat het duidelijk zijn, in alle gevallen waren deze mensen die mij dierbaar zijn en waren nog springlevend geweest als ze niet op de motor hadden gezeten!
dutchneon zegt
@dutchneon: Oja ik vergeet mijn broer nog volledig, die heb ik destijds zelf overgehaald om het rbw samen te halen. Ik krijg hem er helaas nu niet meer vanaf, ondanks dat het zijn beste vriend was die zonder zijn schuld onderuit ging en daar zijn dood vond.
Nee hij rijd voorzichtig is zijn argument, aan hem zal het niet liggen, hij rijd maar af en toe alleen in het weekend…. maar ook hij is al onderuit gegaan, gelukkig binnen de bebouwde kom, door olie op de weg een kleine highsider, hij had alleen een gebroken teen en wat blauwe plekken. Wel zijn lederen pak afgeschreven, helm handschoenen en motor van 8000 euro total loss, toch klimt hij er weer op :(
techniekmeneer zegt
@dutchneon: Als je op zo’n manier gaat denken kun je beter de hele dag binnen gaan zitten. Als fietser kun je doodgereden worden, als voetganger ook en ga zo maar door. Ik ben het met je eens dat motorrijden gevaarlijk is. Ik zit vaak vol verbazing op de motor omdat er gewoon veel idioten rond rijden. Laat ik daar de motor voor staan? Nee, dood gaan we allemaal, ik wil graag wat genieten in het leven.
f40racer zegt
@dutchneon: Heel vervelend allemaal, maar meneer hier zegt voor zijn motorrijbewijs te gaan en jij gaat een lijst opnoemen van iedereen die je kent die een ongeluk heeft gehad. Wat wil je hier nu precies mee bereiken? Zolang je verstandig rijdt en eventuele fouten van andere weggebruikers goed kan inschatten heb je nog een aardige overlevingskans. Iedereen die zijn motorrijbewijs wil halen: laat je niet gekmaken. Verkeersdoden onder automobilisten zijn er ook dagelijks.
racerx zegt
@hfdude: als ik ga, dan zorg ik er wel voor dat ik zodanig in de kreukels lig dat er niet meer te gebruiken is ;-)
elemento zegt
@hfdude: ja rij maar 250 met je auto en wordt ook donor als je dat graag wilt. Meeste ongevallen met motor gebeurd omdat een mogool die auto rijdt niet uitkijkt
hehe zegt
@elemento: het voelt vaak wel zo als motorrijder, maar toch niet waar.
De meeste motorongelukken zijn eenzijdig
techniekmeneer zegt
@hehe: Eenzijdig ongeluk zegt niet dat er geen automobilist bij betrokken is. Ik maak het zelf ook vaak zat mee dat automobilisten druk met de telefoon bezig zijn en zonder te kijken van baan wisselen, waardoor ik met de motor uit moet wijken etc.
elemento zegt
@hehe: als mensen ook hun motorrijbewijs zouden hebben letten se beter op de weg
hfdude zegt
@elemento: helemaal waar. Heb zelf mn motor rbw een jaar geleden in India gehaald. En heb daar inmiddels vele veilige km’s achter de rug in een totaal ander straatbeeld dan hier. Feit blijft dat je kwetsbaarder bent als er wat gebeurd
reactief zegt
Ben wel benieuwd of dit een toename is van mensen die de motor inzetten voor woon werk verkeer of gewoon voor erbij. Want het aantal auto rijbewijzen daalt toch?
Als ik moest forenzen door de file zou ik ook direct voor de motor gaan. Die enkele keer dat ik mag aansluiten in de file… wat een armoede…
geelbarrel zegt
@reactief: allemaal in de file op de motor… ! Net als in Thailand.
sirprize zegt
@geelbarrel: een drukke stad waar niemand zich aan de regels houdt is geen autosnelweg in Nederland
towi1989 zegt
@reactief: ontdanks dat ik vorig jaar mijn motorrijbewijs heb behaalt sta ik toch dagelijks net de auto in de file.
Ik heb sinds het examen echter niet meer op een motor gezeten.
b00m3rang zegt
@towi1989: oeh, dat is wel een beetje gevaarlijk. Vooral bij dit soort risico bezigheden moet je je skills toch wel eens bijschaven. Huur n keer een motor of leen er een ergens. Mocht je ooit ineens moeten rijden heb je iig wat ervaring.
reactief zegt
@towi1989: Waarom dan toch niet op de motor?
thomcarspotter zegt
Vorig jaar ook mijn motorrijbewijs gehaald, en het plan is om over 2 maanden een motor te kopen. Helaas nu nog code 80 op het pasje maar dat vervalt zodra ik jarig ben geweest. Dan gauw een motor aanschaffen en lekker gebruiken voor woon-werk!
balboni zegt
@thomcarspotter: vorig jaar september het rijbewijs gehaald en sinds twee maanden een in perfecte staat verkerende Honda CB750 uit 1992 in bezit. Gebruik hem hoofdzakelijk voor woon-werk verkeer en natuurlijk in het weekend voor de mooiweerritten. Heerlijk!
b00m3rang zegt
@thomcarspotter: heb m vorig jaar eind september op mogen halen. Direct een triumph 955i aangeschaft (geelgoud). Prachtig ding. Ik kan zo binnendoor afsnijden naar mijn werk. Perfect!
racerx zegt
De auto wordt als hobby totaal onhaalbaar door de wel of niet terechte milieugekte. De motor heeft daar ook gewoon iets minder last van. Daarnaast is het een ideaal woon/werk middel zolang het niet glad is, 100x liever met de motor dan de auto. Sterker nog, ben aan het kijken naar een relatief goedkope cardan aangedreven motor om als km vreter naast de S1000RR in de schuur te zetten, zal wel een BMW K1200S worden. Dan wordt de auto alleen nog maar privé gebruikt.
dutchneon zegt
@racerx: Mijn advies, het advies wat ik 8 jaar geleden toen ik mijn rijbewijs ging halen ook in de wind sloeg; “motorrijden is niet voor op de openbare weg” ga maar circuit rijden als je wilt racen. En koop een leuke cabrio als je rustig wilt toeren… Ik heb het zelf ontdekt, ja het duurde even maar na anderhalf jaar kwam ik tot dezelfde conclusie, de openbare weg is levensgevaarlijk met de motor, de situaties waarop je niet kunt anticiperen zijn er in overvloed. Vaak gaat het goed, ik tel ook zomaar 5-6 momenten in anderhalf jaar, die voor mij een vrij beroerd af hadden kunnen lopen!
racerx zegt
@dutchneon: ik heb mn rijbewijs 11 jaar, 1 keer ernaast gelegen (eigen schuld).
dutchneon zegt
@racerx: Alle respect hoor, maar voor mij klinken jouw woorden net als die van een fervent roker die zijn 80 jarige ketting rokende opa als bewijs ziet dat het niet schadelijk is :(
racerx zegt
@dutchneon: dat mag, ik beleef er lol aan en activiteiten zonder risico vind ik sowieso al niet leuk. Mijn werk is ook alles behalve vrij van risico’s als het om bepaalde buitenland trips gaat, en dan heb ik t nog niet eens over die 30x dat ik op eigen initiatief uit een perfect werkend vliegtuig gesprongen ben…
Respect voor jouw denkwijze, die is aan mij echter niet besteed. ??
dutchneon zegt
@racerx: helder verhaal, er zijn inderdaad genoeg bezigheden die nog gevaarlijker zijn als motorrijden op de openbare weg. Als je zoals jij bewust anders in het leven staat prima, jouw keuze!
Echter betere voorlichting voor mensen die willen starten met motorrijden zou niet verkeerd zijn, het is niet alleen rozengeur en maneschijn, in slaap vallen zul je niet gauw doen met een motor, maar als iemand anders in een auto niet goed oplet kan het meteen fataal zijn, dat betekend dus ook het niet opletten door afleiding middels een telefoon in de hand en dat zijn er tegenwoordig nogal wat!
Bovendien, ik heb zelf een aantal keren utrecht amsterdam gereden, in de trajectcontrole…. man man man dat is terging voor een motorrijder, constant van rijstrook wisselende automobilisten om je heen, zonder de mogelijkheid om naar een lege ruimte te rijden…. want dan rijd je al gauw te hard.
Zeer onveilig
racerx zegt
@dutchneon: Snap ik, waardeloos om daar op twee wielen te rijden. Gelukkig kom ik nooit met motor in de randstad, scheelt volgens mij ook al de helft aan ellende ;)
jasbelle zegt
Eind vorig jaar ook mijn motorrijbewijs gehaald. Ik moet eerlijk toegeven dat het altijd onzin vond dat mensen motorrijden zo’n vrijheid vonden, maar sinds ik zelf mag rijden ben ik het helemaal met ze eens!
mashell zegt
@jasbelle: waar zit die vrijheid dan in? Je hebt een supersnel apparaat dat gemakkelijk versnelt, maar je hebt dezelfde snelheidslimiet om je aan te houden, dat vergt een ijzeren discipline. Je hebt een dik pak aan en ook nog eens een helm op. Ik zie daarin geen vrijheid, ik zie zowel letterlijk als figuurlijk juist een keurslijf.
techniekmeneer zegt
@mashell: Jij bent duidelijk geen motorrijder…
sabrerator zegt
@mashell:
We hebben niet allemaal een racemotor of een enorme behoefte aan extreme snelheden. Ik ben een rustige tourrijder die lekker met 80 over mooie weggetjes tokkelt. In mijn auto rijd ik veel harder op de snelweg dan op de motor, als ik met de motor al op de snelweg kom.
Op de motor ben ik vaak wat aan het zwerven. Zomaar wat rijden, zonder plan. Je ziet een weggetje en denkt: laat ik eens kijken waar dat uitkomt, en als het niks is keer ik om.
Met de auto zomaar wat rijden doe ik nooit. Ik heb dan altijd een doel waar ik heen moet. Soms neem ik dan wel een wat toeristischer route, maar ik eindig altijd waar ik zijn moet.
Met een motor is het rijden het doel. Het kijken, het ontdekken van nieuwe dingen, nieuwe gebieden of nieuwe wegen. Ik kom met de motor op plaatsen waar ik met de auto nooit zou komen. Je ruikt het gemaaide gras, hebt veel beter zicht, want geen dak (oké, cabrio geeft hetzelfde effect) en bent je veel bewuster van wegdek, omgeving, bediening van de machine en effecten daarvan. Iets harder betekent iets platter, met remmen de verhouding tussen voor-en achterrem, het is veel meer interactie.
Veel mensen gaan graag een stukje fietsen, jij misschien ook.
Dat doen mensen ook voor het plezier, niet altijd om ergens te komen. En dat is voor mij met motorrijden ook zo. Dat is voor mij die vrijheid waar ze het over hebben. Ik hou niet van fietsen, maar dat zou een alternatief kunnen zijn.
O plaat zegt
Er zijn goedkopere manieren om zelfmoord te plegen. Mensen betichten soms mijn oldies van levensgevaarlijk te zijn bij een ongeval maar toch denk ik dat je overlevings kansen in een auto gebouwd in de jaren 60 groter zijn dan op een motor ook al heb je het veiligste pak aan. Ondanks dat ik altijd fan van motorcross geweest ben en er nog één staan heb verkies ik toch de auto boven de motor. Het is de goedkoopste manier om hoge snelheden te kunnen halen, maar dan spaar ik liever door naar een snellere auto.
civicfk3 zegt
@shiva: Slaat weer nergens op, alsof alle motorrijders alleen standje volgas kennen. Er zijn ook mensen die gewoon rijden en saaie tourritjes maken.
sirprize zegt
@shiva: kortzichtige reactie. Ja, je bent kwetsbaar op de motor. Maar niet iedere motorrijder rijdt als een idioot.
dutchneon zegt
@sirprize: Het gevaar komt 9 van de 10 keer niet of niet alleen van hardrijden op de motor (ondanks dat de media, overheid en alle instanties daar altijd makkelijk de oorzaak leggen).
Veel vaker is het een foute inschatting van medeweggebruikers of gewoon botte pech, zoals een vriend van mij 43 (een echte toerrijder) in een relatief flauwe bocht, provinciaal in de drukte tussen auto’s onderuit op een spoor koelvloeistof en zo onder een tegemoetkomende auto geschoven, hij heeft geen afscheid meer kunnen nemen van zijn vrouw en kinderen :(
mashell zegt
@dutchneon: hard rijden met motorfietsen moeten we niet onderschatten. Ze rijden gemakkelijk heel snel en veel motorrijders zetten dat ook in, ze kunnen gemakkelijk even vlot inhalen en dan weer terugzakken naar de legele snelheid. En kunnen daarbij ook gemakkelijk over het hoofd gezien worden: jij wilt met je auto een provinciale weg op rijden, in de verte komt er een busje aan, kun je gemakkelijk voor en opeens terwijl je versnelt is daar tussen jou en het busje een motorrijder. Zoiets gaat in de boeken als “motorrijder over het hoofd gezien” maar is het eigenlijk niet precies.
Je bent als als motorrijder ook erg afhankelijk van de reflexen van anderen als het eens misgaat. Die vriend van jou overkwam het. Die vent die op die mooie zomerdag van zijn motor viel en voor mijn auto schoof omdat zijn motor uitgleed op een blok op een invoegstrook overkwam het. Dat ging goed maar was een kwestie van reflexen en veel geluk bij een ongeluk.
kenner zegt
@shiva: motorrijders zijn over het algemeen beter verkeersdeelnemers dan automobilisten. We zijn gewend om ver vooruit te kijken en anticiperen op fouten van anderen. Juist die zondagsrijders in hun oldies zijn levensgevaarlijk omdat ze amper aan het normale verkeer deelnemen.
mashell zegt
@kenner: klopt, de motorrijders met het beste verkeersinzicht laten de motorfiets gewoon in de schuur staan en gaan met de auto!
Het is een fabel dat motorrijders betere verkeersdeelnemers met meer inzicht zijn, de fabel doet het altijd goed in clubhuizen van motorclubs en bij motorrijscholen natuurlijk maar het is gewoon niet waar. Het is helaas het tegenovergestelde, motorrijden vergt een ijzeren discipline om je niet te laten verleiden nog sneller te gaan, dat kan bijna niemand opbrengen.
techniekmeneer zegt
@mashell: Onzin. Sinds ik mijn motorrijbewijs heb ben ik veel meer bezig met het verkeer om mij heen. Kijk meer naar het gedrag van andere weggebruikers, wat ze aan het doen zijn (kletsen met passagiers, met de telefoon spelen etc) Je bent gewoon veel kwetsbaarder dan in een auto, en daar pas je je rijstijl ook op aan.
sabrerator zegt
@mashell:
Gelul. Ik kan me uitstekend beheersen.
Volgens mij zijn er hier op Autoblog voldoende mensen die een enorm snelle auto hebben staan, Ferrari ‘s en dergelijke. Zouden die zichzelf constant op zitten vreten omdat ze niet altijd van het prestatiepotentieel gebruik kunnen maken?
Jaapie zegt
Het zal niet alleen aan de “charme” liggen maar ook aan je portemonnee. Aangezien er nog geen apk plicht is voor motoren, lagere wegenbelasting, vaak kan je de motor ook wel ergens gratis parkeren in de stad.
2wheeler zegt
@Jaapie: en de verzekering voor een appel en een ei
nietcreatief zegt
@jaapie: nou dit dus. Waar ik zelf heel ‘bang’ voor ben is dit: het type mens dat normaal een Aygo te werk reed omdat ze spotgoedkoop zijn en als Toyota hufterproof genoeg zijn om de onderhoudsintervallen te negeren/ flink op te rekken zijn het spuugzat file te rijden en kopen een motor. Die ze vervolgens op dezelfde manier ‘onderhouden’.
Met een Aygo op kale banden en 3 jaar oude olie aansluiten is 1 ding, iets dat er dat jaar met de APK wel weer afgevangen wordt, maar die motor hoeft niet te APK…
Hoe heette dat programma ver voor mijn tijd van net nadat APK verplicht was gesteld oom alweer?
Stefje zegt
Ik blijf het bizar vinden. De EU en NL zeker willen in 2050 dat er 0 verkeersdoden zijn. Intussen gaan door de BPM, MRB en alle andere belastingen (BTW, inkomsten, WOZ, etc) de koopkracht van NL’ers inzake auto’s omlaag, waardoor meer en meer mensen kennelijk op de motor stappen.
Motorrijden is leuk, maar ook letterlijk levensgevaarlijk. Jij kan als rijder niets verkeerd doen en toch dood gaan. Dat heb je met autorijden aanzienlijk minder. Ik zeg niet dat motorrijden verboden moet worden, maar 0 verkeersdoden willen enerzijds en motorrijden op de openbare weg toe blijven staan anderzijds zal ik nooit begrijpen. Geeft weer mooi aan hoe krom en intens naïef de politiek is.
racerx zegt
@stefje: moet je eens kijken wat er gaat gebeuren als je motorrijden gaat verbieden… Ikzelf ben dan binnen een jaar naar een land buiten de EU verkast. Maargoed, beetje meer koopkracht zou lekker zijn.
breakingpoint zegt
@stefje: je noemt die stalen kooien van gem. 1500kg veilig? Om een lichaam van ca.75kg van punt A naar punt B te vervoeren. Vind je dat dan niet fundamenteel verkeerd? Ik zou haadt durven zeggen dat je het verkeerde transportmiddel zou verbieden
mashell zegt
@breakingpoint: verwar jij niet veilig met inefficient? Auto’s zijn veel veiliger maar vooral daarom zijn ze inefficient.
shogun zegt
@mashell: ik denk dat hij mikt op het feit dat een “18 jarige weet nog niks van het leven en heeft nog 7 jaar nodig tot het risicoinschattende gedeelte van hersenen fatsoenlijk ontwikkeld is” achter het stuur van een 1500kg wegend voertuig een dodelijk wapen kan zijn (om maar een voorbeeld te noemen he, in elke leeftijdscategorie zit een hoog risisco groep).
dutchneon zegt
@breakingpoint: Het zijn juist de ‘veiligheidsmaatregelen’ die er voor zorgen dat auto’s steeds zwaarder worden, welke ontwikkeling heeft de motor daarin doorgemaakt? Inderdaad weinig.
Let wel ik wil niemand iets verbieden, ik wil je liever waarschuwen, al is het maar voor je dierbaren!
xytras zegt
@dutchneon: welke veiligheidsontwikkelingen heeft de motor doorgemaakt? ABS, cornering ABS, tractiecontrole, airbag (toegegeven, niet het meest stylistische veiligheidsaccessoire). Tegenwoordig kan je met een minimum ervaring volgas gaan met een 200pk sportmotor qua acceleratie en het overleven, dat deed je 20 jaar geleden niet echt, een bocht door geraken is iets anders natuurlijk, maar alweer, dat geldt ook voor de auto.
Algemeen bekeken, ja, het is waarschijnlijk gevaarlijker om tegenwoordig met de motor te rijden dan 20 jaar geleden (toegenomen verkeer zonder toegenomen verstand, opkomst gsm,…), maar dat geldt ook voor de auto zelf!
Ik ga er mij iig niet laten door afschrikken, je bepaalt zelf een deel hoe gevaarlijk je rijdt en er is idd een deel waar je geen controle over hebt, maar hetzelfde geldt voor auto’s (vraag maar eens aan al die automobilisten die zijn gesandwiched tss 2 vrachtwagens).
civicfk3 zegt
@stefje: Denk dat je eerder een snelheidsbegrenzer op je auto krijgt zodat je niet harder kan dan 130-140 dan een verbod op motorrijders.
Kijk je naar de statistiek dan zijn er vorig jaar 3 motorrijders meer omgekomen dan in 2017 terwijl er 32 meer autorijders zijn omgekomen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/16/11-procent-meer-verkeersdoden-in-2018
towi1989 zegt
@civicfk3: en nu de aantallen nog normaliseren naar gebruikers per vervoersmiddel en ik denk dat het er heel anders uit ziet.
towi1989 zegt
@towi1989: 650k motoren vs 8.5 mil personenautos. Gemiddeld wordt er met een motor per jaar 1200-3400km gereden, met een personenauto 13.000km.
mashell zegt
@stefje: motorrijden verbieden zou een snelle weg naar minder verkeersdoden zijn maar het als het verboeden van alcohol een te grote ingreep in de vrijheid van mensen. Maar er is een truuk als we dezelfde milieueisen aan motorfietsen hangen dan aan auto’s (waarom eigenlijk niet) dan worden de motorfietsen zo duur dat ze amper nog nieuw verkocht zullen worden. Dan is het 20 jaar later helemaal gebeurd met dat motorrijden en geen politicus heeft ze hoeven verbieden.
Stefje zegt
@mashell: Het verbieden van motorrijden is iets wat ik ook niet aanmoedig. Ik ben veel meer voor een beleid waarin duidelijk gemaakt wordt dat meedoen aan het verkeer een bepaalde mate van gevaar mee brengt. Dat is stukken realistischer. Het is fijn dat ze verkeersdoden tegen willen gaan, maar er gaan jaarlijks veel meer mensen dood aan alcohol, sigaretten en luchtvervuiling. Laten we daar maar eens mee beginnen als mensenlevens echt zo belangrijk zijn.. :)
mashell zegt
@stefje: waarom zouden we daar beginnen? En zijn we daar niet al lang begonnen? Alcohol is duur, geen 18 geen alcohol, rokers hebben we zelfs tot paria gemaakt. Naar buiten, ver van het gebouw met die sigaretten. Verkeersdoden is iets heel anders, het is nogal wat als pappa naar het werk vertrekt, op de motor om de files te ontwijken of om even lekker uit te waaien en nooit meer thuis komt. Dat is toch minder een eigen keuze dan een dood door alcohol of sigaretten te blijven gebruiken of door aan die drukke weg in de stad te blijven wonen. Motorrijden uitfaseren zou rationeel gezien een goed idee zijn maar geen politicus die daar z’n vingers aan durft te branden.
bmw2coupeeigenaar zegt
@mashell: Probleem is echter dat we meer files gaan krijgen.
mashell zegt
@bmw2coupeeigenaar: is dat zo? Ik denk eigenlijk dat het geen merkbaar verschil maakt, het aantal motorrijders op de snelweg is zo klein (schijnt helemaal niet zo leuk te zijn, dat snelweg rijden met een motorfiets) dat als zij de auto zouden nemen de files er niet echt langer van zouden worden. Op de snelweg zijn er ook maar weinig problemen met motorfietsen, hoogstens een slechte keuze van positie op de weg, sommige sukkels kruipen in je dode hoek, en rijden af en toe met een te hoge snelheid tussen de files door. De problemen zijn vooral in de stad, herrie, buiten de bebouwde kom, flink te snel rijden en gevaarlijk weggedrag. En vooral op dijkweggetjes, is er hinder, daar rijden er gewoon veel te veel op een mooie zomerdag.
Jaapie zegt
Het zal niet alleen aan de “charme” liggen , aangezien er nog geen apk plicht is voor motoren. Het rijden goedkoper is (wegenbelasting) en je de motor vaak wel ergens (ook in de steden) gratis kan neerzetten
bmw2coupeeigenaar zegt
Ik ken geen motorrijder die niet asociaal hard rijdt. Maar ik begrijp het wel. Acceleratie is immers verslavend en in een geval van een motor ‘spotgoedkoop’. Voor soortgelijke prestaties voor een auto ben je heel wat meer geld kwijt.
ghost zegt
Ik heb er vaak aan gedacht; maar niet aan mij besteed. 6 weken terug wederom een goede vriend mogen begraven, 27 jaar en doodgereden op z’n motor omdat een auto hem te laat zag..(nee hij reed geen absurde snelheid of roekeloos, de automobilist was fout in dit geval).
tstile zegt
Motorrijden is prachtig maar weet welk risico je neemt. Half NL zit te appen achter het stuur….
Dit post ik liever niet maar wie een sterke maag heeft en de risico’s echt wil zien;
Let op: 21+, nsfw etc
https://www.bestgore.com/?s=motorcycle
Zelf blijf ik wel in m’n autootje rijden voorlopig.
harleytijn zegt
Deelnemen aan het verkeer is gewoon gevaarlijk, als voetganger, fietser, bromfietser, automobilist en ja ook als motorrijder. In mijn omgeving fietsers overleden nadat een automobilist door rood reed! 4 mensen in een auto bij eenzijdig ongeval overleden! Heel treurig allemaal, maar we kunnen niet allemaal thuis blijven zitten (kun je trouwens ook een balk op je kop krijgen…). Goed anticiperen en goed kijken zal een hoop ellende schelen. Wat mij betreft mogen ze bijvoorbeeld ook je rijbewijs afpakken als je een telefoon in je hand hebt.
Ik rijd motor ja, en ik zal dat blijven doen, ondanks dat ik weet dat het gevaarlijk is, maar dat is oversteken ook, weet ik uit eigen ervaring. Als voetganger jaren terug aangereden door een straatracende gek die de controle over zijn auto verloor op een rechte weg. Gelukkig konden wij het allemaal navertellen.
Motorrijden geeft mij een gevoel van vrijheid en tijdens een rit maakt het mijn hoofd leeg. Het gevoel van vrijheid zit hem in de beleving en het gevoel met de omgeving. Je voelt ruikt en ervaart alles intenser als in een auto, zelfs een cabrio.
Als we elkaar op de weg wat meer gunnen en zelf wat meer tijd nemen, zou dat een hoop schelen.
620henk zegt
Ik Heb mijn rijbewijs begin februari gehaald, geen moment spijt gehad! Heb nu 5000km er op zitten. Woon werk doe ik mooi op landweggetjes, heerlijk ontspannen je kop leeg rijden. De trekkers waar ik soms achter vast zit neem ik graag voor lief!