Er zit stevige groei in het aantal motorrijders in Nederland.
Iedereen kent wel iemand in zijn omgeving die opeens in het weekeinde niet meer met de Volkswagen Golf of Tesla Model 3 van de baas naar je verjaardag komt, maar op zijn nieuwe motor. Vroeger zeiden we dan, ach Ome Kees zit in zijn midlifecrisis. Tegenwoordig is alles anders, want nu rijdt iedereen en zijn moeder motor.
Ook wij op de Autoblog redactie hebben in de persoon van @michaelras onze eigen motormuis in huis. In zijn geval geen midlifecrisis uiteraard (ik blijf hier graag nog even werken), maar hij moet wel steeds meer voetjes en handen uitsteken op zijn ritjes over de pittoreske Nederlandse dijkjes.
Want waar ondergetekende graag lafjes droog en koel/warm in de auto blijft zitten, zijn er steeds meer Nederlanders die juist een motor kopen. Alleen in oktober van dit jaar zijn er al een kwart meer motoren geregistreerd dan in oktober 2022.
Deze trend is overigens niet van één maand, maar ook over het hele jaar bekeken zijn er tot nu toe al dik 15 procent meer motoren op kenteken gezet dan in 2022.
Weekeinde rijders
Waar voorheen de motorrijder vooral lekker ontspannen in het weekeinde met mooi weer over de Lekdijk ging scheuren met zijn maten, is dat nu wel anders. De stijging is volgens Martijn van Eikenhorst van de RAI Vereniging ook op een andere manier te verklaren.
Het lijkt er volgens hem op dat steeds meer forenzen de motor ontdekken als alternatief voor de auto en het openbaar vervoer. Lekker tussen de files door en nooit een trein die uitpuilt of te laat is. En heel duur natuurlijk.
De groei zit hem ook in jongeren. Die gaan vaker een motorrijbewijs halen dan voorheen. Wellicht heeft het er ook mee te maken dat motorrijden ook goedkoper is dan het bezitten van een auto, maar dat is een onderbuikgevoel dat we hier zelf voor onze rekening nemen.
Nog even voor de volledigheid dan, welke merken kopen wij Nederlanders dan het allerliefst? Op nummer 1 staat Yamaha, op nummer 2 BMW en op nummer 3 Kawasaki.
Aon zegt
Dat komt, omdat meneer de Koekepeer, een telefoon heeft gekocht. Nu maar afwachten op het kaartje,
Van Dijk
dalmore zegt
Motor rijden is lang niet altijd goedkoper dan auto rijden, dat is sterk afhankelijk welke motor je vergelijkt (met welke auto).
Vaak wordt vergeten dat onderhoud van een motor frequenter nodig is dan de auto
kennone zegt
Hangt zeker af van de motor. Maar als het om geld te besparen gaat weet je ook wel dat je een relatief oude Jap moet kopen en geen Ducati. Wegenbelasting is rond een tientje en de verzekering vaak een paar euro. Gemiddeld verbruik van 1 op 20/25 en qua onderhoud hoef je je ook niet druk te maken als je het een keer overslaat. (Dit allemaal voor de relatief oude Jap dan he)
Ben benieuwd welke auto dan goedkoper gaat worden.
Rijd zelf een Ducati en op de grote beurt na zijn de kosten van onze auto toch echt wel hoger. (Volvo V70)
Gulli zegt
Vooropgesteld dat ik niet veel rij, alleen met mooi weer en in de weekeinden.
Ik ga dit jaar voor het eerst mijn motor voor onderhoud brengen, na 5 jaar en 10k kilometers in bezit. Het klein onderhoud heb ik in de tussentijd zelf gedaan (ketting, motorolie etc) maar voor de zekerheid wil ik hem nu toch wel eens door een garagebedrijf onder handen nemen.
10k beurt met nieuwe banden gaat me 750,- kosten, en dan wordt de motor gehaald en gebracht. Dat vind ik alleszins redelijk. De onderhoudskosten die ik in de tussentijd heb gemaakt zijn hooguit 200,- voor materiaal en gereedschap.
supertjeduc zegt
Nou goed koop , setje banden elke 7000 km a 300€ , ketting setje 250€ elke 20000 km
Meestal nog elk jaar een beurtje , verzekering, afschrijving
Ik heb er 4 en dan telt het flink op
p993 zegt
Ik vermoed dat 4 auto’s je meer zouden kosten!
620henk zegt
Ik ben van auto naar motor gegaan 4.5 jaar terug. Beide tegelijkertijd kon ik niet betalen. Beste keuze ooit wat mobiliteit betreft! Heerlijk ontspannen.
Voor vaste lasten is een motor veel goedkoper. Heb nu 2 op m’n naam, dit is totaal goedkoper in de maand dan alleen de verzekering van de auto toen der tijd.
Veel rijden is wel duur, elke 5k km olie wissel en elk jaar sowieso 1 keer nieuwe banden voor en achter. Heb 1 jaar 3 keer banden moeten verversen. Kleding voor elk seizoen is duur maar gaat relatief lang mee. Hoed onderhoud is wel belangrijk, mijn 390 duke heb ik met 10k gekocht en staat nu op 86k km. Halen deze 1 cilinder niet vaak begreep ik man de monteur. De 990 superduke staat nu op 70k, heb ze al gezien met meer dan 2ton.