Steeds meer verkeershufters worden bestempeld als verkeerscriminelen en vervolgd voor moord en/of doodslag.
Altijd lekker zo’n tendentieuze titel… alleen is het in dit geval gewoon de waarheid. In 2022 en 2023 werden namelijk 34 automobilisten voor de rechter gesleept. De beschuldiging: moord en/of doodslag.
In de twee jaren daarvoor waren het er nog 20. En dat is al veel te veel. De krant van wakker Nederland vroeg de cijfers op bij het Openbaar Ministerie en dat is toch wel even schrikken. Zeker omdat het OM er meteen bij zegt dat de aantallen nog wel eens hoger zouden kunnen liggen, omdat het registratiesysteem handmatig werkt en het zo maar zou kunnen dat er niet altijd een vinkje wordt gezet. Zo kennen we onze overheid weer.
Hardleerse verkeershufters
Die 34 zaken zijn zaken van hardleerse hufters die zonder problemen met een stuk in hun kraag bijvoorbeeld met 233 kilometer per uur niet hun eigen auto in de prak rijden, maar een heel gezin.
De T. haalt bijvoorbeeld de 33-jarige alcomobilist Thomas de G. uit Zevenbergen aan. Na negen vaasjes vond die het een goed idee om 250 kilometer per uur op de A59 bij Sprang-Capelle te gaan racen.
Vier gezinsleden uit Raamsdonksveer konden dat ritje niet meer navertellen toen De G. bovenop hun auto knalde. Vader (46), moeder (46), zoon (13) en dochter (10) kwamen daarbij om het leven. Oordeel rechter: doodslag, tien jaar de bak in én TBS. Want: Thomas had zijn roekeloze acties zelf ook nog gefilmd…
Welbewust risico
Vervolging van een bestuurder voor moord en/of doodslag kan als er kan worden aangenomen dat de automobilist in kwestie welbewust het risico neemt op het doden van een ander. Dat klinkt heel zwaar, maar te hard rijden, verkeersregels aan je laars lappen en achter het stuur gaan zitten met alcohol of drugs in je mik zijn van die welbewuste risico’s.
De wegenverkeerswet geeft veel mogelijkheden om verkeershufters aan te pakken. Als het om dodelijke ongevallen gaat waar meer ten laste kan worden gelegd dan roekeloos rijgedrag alleen, dan biedt ook de strafwet mogelijkheden.
Het aantal slachtoffers neemt de laatste jaren toe en met de hogere straffen moet er ook meer worden afgeschrikt. Helaas is het voor de slachtoffers dan al veel te laat. Toch is de harde aanpak belangrijk, want veel weggebruikers zijn hardleers en gaan keer op keer opnieuw de fout in. Dus moet al het wangedrag op de weg binnen alle mogelijkheden aangepakt worden. Aldus het OM tegen de krant
Niet hard genoeg
Toch kan de aanpak nog harder volgens de Vereniging Verkeersslachtoffers (VVS). Als het aan bestuurslid Hans van Maanen ligt moeten er al veel eerder pijnlijke straffen worden uitgedeeld (niet letterlijk, we zijn niet in Iran).
Je kunt hier voortdurend de fout ingaan totdat het desastreus afloopt met afgrijselijke gevolgen. Dan pas worden er echte maatregelen getroffen. Maar dan is het leed al geschied.
van Maanen legt uit aan de Telegraaf
De VVS pleit voor volledige rijontzegging voor verkeershufters. Niet eerst een cursusje of een tuin schoffelen, gewoon meteen inleveren dat rijbewijs. Voordat er slachtoffers vallen.
Wat ons betreft, denk na en neem verantwoordelijkheid. Wees geen verkeershufter, wees geen Thomas de G.!
Robert zegt
“De VVS pleit voor volledige rijontzegging voor verkeershufters. Niet eerst een cursusje of een tuin schoffelen, gewoon meteen inleveren dat rijbewijs. Voordat er slachtoffers vallen.”
– ja maar, beroepsuitoefening…
– ja maar, noodzaak…
– ja maar, slechte jeugd… privésituatie… ruzie thuis,,, baan kwijt….
Altijd wat met die daders. En ze komen er té vaak mee weg ook. Maar even zonder gekheid, ik geef de VVS in dezen groot gelijk.
rwdftw zegt
Als je kijkt naar de historische gegevens dan zal je opmerken dat een deel van de rijbewijslozen maling heeft aan de regels en gewoon instapt om een voertuig te besturen. De pakkans is niet zo heel groot en de strafmaat is met €420 euro volgens mij net zo hoog als je mobieltje in je handen hebben.
De maatschappij verhufterd en verhard in rap tempo. Niet alleen in het verkeer, maar overal. En steeds weer is iemand die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats was het slachtoffer. Korte lontjes, niet meer om kunnen gaan met teleurstellingen, emoties en tegenslagen, onopgevoed of het empathische gevoel van een baksteen. Veel mensen zitten in de hulpverlening omdat ze zelf ook zien dat het niet gaat. Veel anderen zouden dat moeten maar er is domweg geen plek want wegbezuinigd. En een deel loopt gewoon los rond.
Als het aan mij lag zouden we een veilige plek creëren voor de personen die bewezen hebben niet geschikt te zijn om los te lopen in deze maatschappij. Daar een groot hek omheen en dan mogen ze daar met zijn allen wonen. Geen gevangenis, geen TBS, nooit meer hoeven werken. Maar ook nooit meer eruit.
alfa147ti zegt
Ik mag altijd graag iets te hard rijden overdag, meestal op de acc 115km/u ik ben ook een aso, en gisteren was ik dat ook weer omdat iemand met 103km/ u dood leuk op de linker strook bleef rijden en je voelt het al aankomen als de baan rechts vrij is dan ga ik naar rechts, tegenwoordig heel normaal om ook gewoon links te blijven rijden maar daar hoor je niemand over net als de rechting aanwijzer.
drdre1 zegt
Precies, want hoeveel doden levert dat per jaar wel niet op?
banderas zegt
Vroeger had je snelle auto’s maar die waren zeker niet voor iedereen. Nu heb je vrij gemakkelijk al een 300/400 pk auto onder je kont. Helpt ook niet per se.
cdlop01 zegt
Rij 65k per jaar en idd, rijgedrag en hufterigheid sterk toegenomen, lijkt wel of wij collectief gek zijn geworden…. . Echt absurd wat je meemaakt, zeker rijgedrag van onze migranten uit Oost Europa, Noord Afrika en onze eigen jonge leaserijders, onvoorstelbaar.
heckblende zegt
65k per jaar? Das 0,74km/u…
Vind je het gek dat mensen zo doen?
werf76 zegt
Wegenverkeerswet schiet verschrikkelijk te kort. Daarom wordt er een ander wetgeving bij gepakt.
Zulke totaal idioten missen echt wat in hun bovenkamer. Met of zonder medicamenten, drugs of alcohol. Nooit meer een rijbewijs. Neem jij een leven, dan veroordeelt voor een leven.