Een opvallende ontwikkeling, de vraag neemt toe om geld te lenen voor de aanschaf van een auto.
Geld lenen, het is maar net hoe je bent opgevoed. Zo zijn er mensen die van mening zijn dat alleen geld kunt lenen voor een huis en zeker niet voor een auto. Anderen zijn juist van mening dat je prima wat cash kunt lenen voor een auto. Bijvoorbeeld als je een ondernemer bent die tegelijkertijd eigen vermogen wilt inzetten voor het groeien van een bedrijf.
Geld lenen voor een auto
Toch is het steeds gewoner geworden om geld te lenen voor een auto. Dat blijkt uit cijfers van kredietbemiddelaar Becam. Het bedrijf heeft in kaart gebracht waar klanten leningen voor willen hebben. Zo zijn verbouwingen in huis helemaal hot, maar opvallend genoeg is er tevens meer vraag naar autoleningen. Van de top 5 leendoelen staat de auto zelfs op nummer één.
Top 5 leendoelen
- Auto
- Verbouwing
- Geld lenen
- Interieur
- Caravan
De files zijn in vergelijking met 2019 extreem afgenomen. Toch is er meer vraag naar het hebben van een vervoersmiddel. Logisch ook, want met een virus dat rondgaat zit je lekkerder in je eigen auto dan in de bus of trein. De caravan blijkt tevens in trek. Nog zo’n logische ontwikkeling. Met de caravan (in of in de buurt van Nederland) vakantievieren is nu aantrekkelijker dan een verre vliegvakantie.
wildewesten zegt
Reden 3: geld lenen 😂
laurens86 zegt
@wildewesten: echt he, ik leen om het lenen. Verslaafd aan lenen?😄
René zegt
om m’n andere leningen af te betalen. Dat snap je toch wel?
dirkv zegt
@René: Voor overheden is dat de gewoonste zaak van de wereld.
Dutchdriftking zegt
@wildewesten: Inderdaad, kansloos.
Henkie zegt
Mij is altijd geleerd om alleen geld uit te geven wat je echt hebt. Alleen voor een huis zou ik een hypotheek afsluiten. Voor de rest is het gewoon sparen.
Het zelfde hanteer ik bij verzekeringen. Wat ik zelf op kan brengen heb ik geen verzekering voor.
hiostu zegt
Een huis heeft nog een onderpand wat doorgaans niet sterk in waarde verminderd, dus dat is een relatief veilige lening. Natuurlijk fluctueren de huizenprijzen ook, maar daarom moet je ook voorkomen dat je 100% van de waarde van je huis leent. Ook daar zie je dat een hypotheekverstrekker je lagere rente zal rekenen wanneer je minder dan 80% van de waarde van je huis leent, doordat het een lager risicoprofiel oplevert.
Geld lenen voor iets als een auto is inderdaad veel minder slim, omdat de waarde van de auto relatief snel verminderd. Veel sneller dan de lening doorgaans wordt afbetaald. Dus risico op schuld wanneer er iets misgaat is veel hoger.
Dus lang verhaal om te zeggen dat ik het 100% met je eens ben…
Tonnie zegt
@hiostu: ik heb nu toch 100% van de aanschafwaarde van m’n huis moeten lenen, omdat het eenmaal mijn eerste huis is. Maar alleen voor dat en voor de studie zou ik lenen, verder niet. Lenen voor de studie zie ik wel als een duurzame investering voor de toekomst.
pier zegt
Je kan prima 100% van de waarde van een huis lenen aangezien je toch in 30 jaar moet afbetalen. De huidige markt is alleen overspannen, dus het kan zijn dat je nu koopt tegen een relatief hoog tarief en er niet meer of misschien wat minder voor terug krijgt. Dat risico dek je dan af met aflossing.
Voor een interieur of een caravan geld lenen is wat mij betreft echt not done.
okdoei zegt
@hiostu: als je het op langere termijn bekijkt (15-20 jaar) zal een huis, mits gewoon onderhouden, op z’n minst meegroeien met de inflatie. Alleen als je een huis binnen 5 jaar wil verkopen, dan kan het zijn dat je moet inleveren.
En lenen op 100% van de waarde lijkt me niet echt een probleem. Lenen op 100% van wat je aankunt, vooral als koppel, is minder handig…
knapzuur zegt
Met de huidige rente ben je vanaf dag 1 al keihard aan het aflossen dus die 100% is aan het eind van je eerste jaar al ~97%..
techniekmeneer zegt
@Henkie: Precies. Met zo’n instelling kom je een heel eind in het leven.
pjotr zegt
Ik weet niet wat ik hier van moet denken. Voor prive doeleinden lijkt het mij een slechte ontwikkeling: als je het geld niet hebt, koop dan ouder of kleiner. Zegt de man met een bijna 19 jaar oude BMW ;)
Edge zegt
Ik vind het een opvallende ontwikkeling. 2020 was toch een bewogen jaar, een door corona opgelegde langdurige thuiswerkverplichting, onzekerheid over het voortbestaan van banen in veel sectoren. Dan zou je toch verwachten dat mensen, zo verstandig als ze zijn, geen nieuwe auto willen aanschaffen met geld wat ze helemaal niet hebben.
LaLancia zegt
@Edge: ik denk dat er een hoop mensen tussen zitten die voorheen met het ov gingen. Die willen dat niet meer, maar hebben geen geld voor een auto – of niet genoeg voor de auto die ze graag willen. Dus gaan ze het maar lenen. Vind het ook een zorgelijke ontwikkeling.
ouwedibbes83 zegt
@Edge: de lage rente zal ze wel over de streep trekken. Het kan ook zijn dat ze maar een klein gedeelte lenen van het totaalbedrag, dan is t minder risicovol.
Batsgeit zegt
Als je echt een auto nodig hebt dan snap ik dat je gaat lenen (hoewel ik dan eerder zou gaan private leasen). Maar geld lenen voor een caravan, really? Ga gewoon even sparen en haal voor een paar duizend euro een sleurhut van Marktplaats. Geen wonder dat mensen in geldnood raken.
viezefreddyw zegt
@Batsgeit: Met private lease zit je vaak weer met een maximaal aantal kilometers per jaar. Betaal je een X-bedrag voor 10.000 kilometer per jaar wat natuurlijk een laag aantal is. Private lease zou ik alleen interessant vinden als tweede auto voor de vrouw die toch amper rijdt.
Hubert zegt
Heb private lease en rijd er 25000 per jaar mee.
kosten vallen mee. En als je de eisen niet to hoog hebt staan, kun je voor 260/mnd een auto leasen met 25000km per jaar.
Extra km’s zijn bij mij 5 cent /lm. Dus dat is ook wel op te brengen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ieder maakt zijn eigen keuzes maar op de langere termijn is eenzelfde auto in private lease duurder per km dan tweedehands kopen. Als argument wordt vaak gebruikt “ja maar het is inclusief onderhoud en apk!”. Mooi verhaal, maar een nieuwe auto heeft tegenwoordig pas onderhoud nodig na 25dkm en apk na 4 jaar, dus daar win je weinig mee. Grootste nadeel wmb: na afloop heb je een hoop geld uitgeven (de auto feitelijk gekocht), maar heb je geen auto met restwaarde. Grootste voordeel: geen verrassingen en (heel even) in een nieuwe auto rijden.
krisp zegt
Ergens snap ik het wel: mensen willen koste wat kost niet met het OV reizen, maar hebben kennelijk ook geen geld voor een auto. Dan is dit een alternatief.
Ik ben er zelf ook niet van. Alleen voor ons huis hebben we geld geleend.
Johanneke zegt
Particulier lenen is een beetje scheef lijkt mij. Als je het niet hebt kan je beter een goedkoper alternatief nemen, of misschien private lease. Je moet gewoon geduld hebben. Ik wilde toen ik mijn huis kocht een nieuwe keuken, badkamer, 2 dakkapellen laten plaatsen, en de familieauto moet binnen een paar jaar vervangen zijn. Dus het is sparen. Keuken zit erin, geld voor de dakkappellen is er bijna, en er staat geld opzij mocht de auto er morgen mee kappen om een redelijke occasion te kopen. Had alles al kunnen hebben had ik geleend, maar goed, dat is uiteindelijk duurder. Rentes zonder onderpand als een huis zijn gewoon hoog.
mashell zegt
Jij budgetteert, ik ook. En dat is altijd verstandig. Maar als je niet kunt budgetteren, geen talent ervoor of bijvoorbeeld omdat het inkomen te laag is en je wens om te hebben is sterker dan je discipline dan ga je wel lenen. Ik maak me daarom zorgen om de instagram generatie, die zien al de anderen mooie dingen hebben en streven er heel sterk naar om dat ook te hebben. Dat kan eigenlijk alleen maar misgaan.
Erik zegt
Hmmm, 2 dakkapellen, deze kun je zeer goedkoop lenen met de Energiebespaarlening (stimuleringsregeling van de overheid). Afhankelijk van het bedrag 1,7% / 1,9% aan rente over 7 of 10 jaar.
nicolasr zegt
Snap ik wel. Als je ziet dat de vanafprijs van een simpele Toyota Yaris al 19.400 ekkermannen bedraagt, dan zijn er maar weinigen die dat zomaar kunnen ophoesten. En als je echt een nieuwe en (daarom) betrouwbare auto wil rijden, ontkom je dus niet aan om heel veel geld neer te tellen. En als je dat niet hebt is lenen de enige optie.
mashell zegt
Er zijn helemaal niet weinigen die zomaar 20k kunnen ophoesten. Gemiddeld heeft het Nederlandse huishouden 40k aan spaargeld, zie: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83834NED/table?ts=1566545753773
Hubert zegt
Dit hebben ze kunnen sparen door geen dure auto te kopen.
boomhauwer zegt
gemiddeld. Als mijn buurman 10000€ heeft en ik 0€ hebben we beide geen 5000€ elk.
mashell zegt
@boomhauwer: ja, zo werkt een gemiddelde. De mediaan ligt bij 15k. Dus net zoveel mensen hebben meer dan 15k op de rekening dan dat er meer dan 15k op de rekening hebben. Dus heel veel mensen hebben wel 20k.
Robert zegt
@mashell: je zou voor de aardigheid eens moeten kijken welke relatie er is tussen opgebouwd (gespaard) vermogen en leeftijd. Dan zul je tot de verrassing komen dat de meeste millennials weinig tot niets aan spaargeld op de rekening hebben staan.
De redenen hiervoor zijn niet eenduidig; oudere mensen hebben vaak een hoger spaarkapitaal doordat ze in een andere tijd een huis konden kopen, met een hypotheek op één salaris, ze accepteren vaak een lagere levensstandaard, hebben de salarissprong van de jaren zeventig en tachtig (toen de inflatie relatief hoog was) meegemaakt én hebben vaak weinig tot geen studieschulden e.d. opgebouwd.
Ik ben nu zelf in een positie dat ik voor mijn twee puberkinderen spaarpotjes heb gecreëerd, zodat als ze over 5-10 jaar het huis uit willen, ze er voor kunnen kiezen een huis te kopen zonder de kosten koper ook (in een extra lening) mee te financieren. Daarnaast ben ik ook begonnen met extra aflossingen op de hypotheek zodat, mocht de mogelijkheid zich voordoen, ik toch weer één of twee jaar eerder kan stoppen met werken of tijdens mijn pensioen wat meer te besteden heb.
Maar je zal ze de kost moeten geven die niet eens in de gelegenheid zitten om zoiets maar voor de toekomst op te zetten.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Milennials? Mijn vrouw is 40 en officieel ook milennial. Die hebben echt wel spaargeld.
Ik denk dat je generatie Z bedoelt.
ar156sw zegt
@mashell: 40k spaargeld,
maar ook 68k schuld…
mashell zegt
@ar156sw: yep. Hypotheek is zo’n hoge schuld dat het zelfs een dure naam moest hebben. Ik verbaasde me ook aan het grote bedrag aan effecten het gemiddelde huishouden heeft.
MrHyde zegt
Tsja, private lease is eigenlijk hetzelfde als geld lenen. Als je eronder uit wil, betaal je een boete die eigenlijk gelijk is als de afschrijving+ misgelopen winst.
De basis hoort te zijn, geen geld lenen. Uitzondering: als je daardoor juist geld bespaart. Bijvoorbeeld een veelrijder die 10k extra wil uitgeven aan een elektrische autop, ipv een diesel. Dan bespaart hij dit weer op korte termijn aan MRB en (deels) brandstofkosten (mits thuislanden).
karhengst zegt
Om maar even advocaat van de duivel te spelen: Geld lenen voor een nieuwe auto kan je natuurlijk ook op termijn de nodige kosten besparen. Je weet immers wat je vaste kosten zijn en je krijgt er een zeer betrouwbare wagen voor terug, zonder dat je het risico loopt in het eerste jaar na aanschaf direct tegen onverwachte extra kosten aan te lopen. Bij het sparen voor een tweedehands is het immers niet genoeg om te sparen voor enkel de auto.
Variomatic zegt
@karhengst: wat een kulredenatie, de afschrijving op een nieuwe auto plus de rentelasten van de lening tesamen overstijgen ruimschoots die enkele onvoorziene reparatiekosten. Lenen voor een auto is altijd duurder dan die auto kopen, hetzij nieuw danwel gebruikt.
MrHyde zegt
Dat ligt maar net aan je vergelijking. Zo ga ik er bijvoorbeeld al niet vanuit dat je ook bij een nieuwere auto nooit 100% leent (anders had je ook niet die oudere auto kunnen kopen in je vergelijk).
Rentelasten zijn fors, afschrijving op nieuw is ook vaak hoger (in absolute euro’s) maar ik ken wel voorbeelden waarbij het loonde om wat bij te lenen voor een iets duurdere auto, omdat dit onder aan de streep een kostenbesparing opleverde.
Het gaat immers om het totaal (afschrijving, rentekosten, MRB, onderhoud, brandstof, verzekering).
Maar, zoals terecht aangehaald: het is vrijwel nooit alleen maar op onderhoudskostem dat het loont.
hiostu zegt
Dat is niet helemaal waar. Er zijn bijzondere omstandigheden waardoor je zonder boete onder een private lease contract uitkunt. Zo zijn er lease maatschappijen die toestaan het contract te ontbinden zonder extra boete wanneer iemand zijn baan verlies, ernstig ziek wordt of bij overlijden.
MrHyde zegt
Dat klopt, gelukkig is dit steeds vaker gemeengoed bij private lease.
Bij private lease zonder die clausule, blijft het in mijn ogen hetzelfde als lenen, plus extra winstmarge voor het leasebedrijf. Je krijgt daar wel meer zekerheid voor terug, maar betaald er ook ruim voor.
snuffel77 zegt
@MrHyde: private lease wordt ook gezien als lening…!
Daarom stijgt het aantal ook in Nederland..
mashell zegt
“De basis hoort te zijn, geen geld lenen” ja meneer Calvijn…
Zo ben ik ook opgevoed, die gedachtegang heeft me rijk gemaakt maar het is een keuze. Er zijn andere keuzes mogelijk, zonder bezittingen leven in een klooster bijvoorbeeld of het andere uiterste, je kunt ook alles lenen wat je lenen kunt, leven als een miljardair en het proberen te rekken tot je dood gaat. Ik denk dat Donald Trump dat gaat lukken…
Hupke zegt
Tja, ik ken er zo wel wat die wat scherp aan de wind varen en de f-type nu betalen met loon dat wel zal komen als ze partner worden. Uiteindelijk wat je gehad hebt neemt niemand je af. En “winners” krijgen meer kansen. Maar op papier zijn die lui straatarm, de sossen gebruiken ze in hun statistieken “de 20% rijken bezitten meer dan de 80% armsten” maar hun levenskwaliteit is hoger dan de mijne.
flatsixx zegt
Als je een ZZP’er bent en je houdt liever reserves snap ik het volkomen. Niet als je boven je stand leeft.
Tonnie zegt
Geld lenen met als doel geld lenen. Wauw.
sjeemsbond zegt
Herfinancieren tegen betere condities. Ongelukkige woordkeuze van auteur.
escort77 zegt
Goede ontwikkeling. We hebben nu allemaal al een lening voor een huis gebaseerd op 2,5 inkomen en dan komt daar ook een lening bij voor een auto. Tel daarbij wat abonnementen voor verzekering, telefoon, Netflix enz op en we gaan qua financiën de VS achterna. Gegarandeerd problemen als het een keer tegenzit in het leven.
Johanneke zegt
Alles op afbetaling. De koelkast, de tv, de bank. Dan is het niet meer kijken wat je kan sparen per maand, maar wat je overhoudt voor meer spullen op maandelijkse betaling. Kom je nooit meer van af. Top systeem. Heeft nooit mensen in de problemen gebracht.
fmgarcia zegt
Ik heb helaas ook leenassist.
okdoei zegt
Worden private lease auto’s niet meegeteld hierin? Dat geldt namelijk ook als een soort lening volgens de banken en je bkr. Al leen je niet echt geld om een auto aan te schaffen…
Edge zegt
@okdoei: Lijkt me niet. Becam is verstrekt leningen en baseert zich op eigen cijfers, niet op die van het BKR. Je private lease loopt normaal gesproken niet via die jongens, maar via de leasemaatschappij of dealer.
okdoei zegt
@Edge: dan is het misschien dat mensen bij Becam juist veel meer lenen voor auto’s. Niet per definitie in het algemeen?
Vind het gewoon zo raar dat er ineens de meeste mensen geld lenen voor een auto. Alle mensen (familie, vrienden en collegas) die ik ken, is er niemand die dit doet.
Zeer anekdotisch bewijs en wellicht een conclusie dat ik met verstandige mensen omga?
Of dat ik geen vrienden heb.
Kan ook.
mc96 zegt
@Edge: private lease wordt gedeeltelijk meegeteld (het deel onderhoud, verzekering, wegenbelasting wordt niet meegenomen). Voor het resterende deel wel registratie
Edge zegt
@mc96: Ja, dat is mij bekend. Echter gaat het hier niet om cijfers van het Bureau Kredietregistratie (waar private lease wél wordt geregistreerd) maar om cijfers van kredietverstrekker/bemiddelaar Becam zelf. Je kunt bij Becam niet terecht voor private lease, dus dat kan ook niet in die cijfers zijn opgenomen.
maxidyne zegt
Het enige wat ik gefinancierd heb is ons huis, bedrijfspand en de vrachtwagens en trailers. Auto’s en dergelijke zijn allemaal eigen bezit. Mijn broer had ooit een auto gefinancierd, 3 weken later volledig afgeschreven door een ongeluk buiten zijn schuld om. 2 jaar later was hij nog aan het afbetalen voor iets wat hij niet meer had. Dat was 20 jaar geleden, geen idee wat voor een clausule ze nu gebruiken voor zulke situaties. Voor mijn bedrijf zit ik wel goed op dat gebied.
boomhauwer zegt
En als je jaren spaart voor je auto en je rijdt die dan in de prak, krijg je dan het geld terug omdat het gespaard was ipv geleend?
ar156sw zegt
@boomhauwer: Sterker nog… sparen is natuurlijk ook betalen voor iets dat je niet hebt. Alleen nog niet in plaats van niet meer. In beide gevallen is het natuurlijk onverstandig om niet goed verzekerd te zijn als het om een aanzienlijk bedrag gaat.
boomhauwer zegt
volledig mee akkoord.
tjorque zegt
Daar heb je een omnium verzekering voor… toch?
Michel-GR zegt
Voor een auto geld lenen..dan ben je ook een beetje van het pad af…
Enige goede reden is voor een huis of een eigen bedrijf de rest moet je gewoon voor sparen.
boomhauwer zegt
Grappig dat iedereen hier weer zo heilig is als de paus en enkel en alleen zou lenen voor een huis…
Mijn mening: Enkel lenen als het nodig hebt. Als je een auto NODIG hebt, is een lening geen domme beslissing. Zeker met de huidige lage rentes op een autolening. De interesten wegen niet op tegen jarenlang sparen (inflatie moet je ook rekening mee houden als je spaart). Het is wel zo slim om het te ontlenen bedrag zo laag mogelijk te houden dat het geen pijnpunt wordt in je maandelijkse budget. Als je na al je vaste kosten bv 1000€ over hebt, zou ik geen lening aanraden van +-500€ per maand voor ettelijke jaren.
scott zegt
Geen slechtere investering dan een auto kopen (old-timers buiten beschouwing gelaten) . EN daar ook nog geld voor gaan lenen?
Hupke zegt
Ik heb het nog nooit gedaan. Als je een nieuwe wagen niet direct kan betalen koop dan 2e hands denk ik. Maar net eens gekeken, autolening aan 0.89% op jaarbasis, als je de cash hebt en je zet die vast in een fonds dat de inflatie voor blijft kan je er mogelijk profit mee doen…
Alleen waarom zou je dan niet (zakelijk)leasen?
mopar zegt
@Hupke: Hangt van de situatie af. Als ik 50K op mijn bank heb en ik wil een auto van 35K kopen dan is financiering nog zo slecht niet. Zeker tegen de lage rentes tegenwoordig. Heb liever geld op de bank dan dat ik een groot deel ervan uitgeef aan een gebruiksobject. Zeker als er onvoorziene kosten komen is het altijd goed om een buffer te hebben. Die auto kan je altijd nog verkopen en met het spaargeld de lening afbetalen. Als je geld op de bank hebt dan is financiering best interessant. Als je blut bent of maandelijks net kan rondkomen is financiering het stomste wat je kan doen. Helaas draaien veel mensen dit om (financieren zonder de middelen daarvoor te hebben).
mopar zegt
Ja niet gek ook als je de prijzen van een enigszins normale auto in Nederland ziet.
Mijn ouders hebben me ook altijd opgevoed met de notie dat je alleen geld moet lenen voor een huis en niets anders. Ik vertel hen dan dat het even iets anders was in “hun” tijd. Dat je toen als modaal verdiener nog een huis kon kopen zonder jezelf helemaal scheel te lenen en dat een auto toen nog betaalbaar was. Een VW Golf met een paar opties gaat in Nederland al rap richting de €30K… Dat staat natuurlijk helemaal nergens meer op.
Las dat een huishouden in Nederland gemiddeld 40K op de bank heeft, dan zouden ze dus bijna al hun spaargeld moeten opmaken om een c-segment hatchback te kunnen kopen. Niemand die dat gaat doen natuurlijk.
RutgerK zegt
Ik denk dat de verdeling van die spaarbedragen belangrijker is dan het gemiddelde spaarbedrag.
roadster zegt
Ik ben ook opgevoed met het idee, dat je alleen voor een huis moet lenen. En een aantal jaren als hypotheek acceptant, hebben mijn opstelling hierin bevestigd. Heel wat hypotheekaanvragen gingen niet door, omdat het niet paste naast de BKR kredieten.
misterBo zegt
Top 5 doel lenen, nummer 3 “lenen”…..huh???
Hubert zegt
Ik snap sowieso niet waarom je als privépersoon een auto van 40K zou kopen. Vooral als je daarvoor een lening moet afsluiten.
Gewoon iets kleins / goedkoop / nieuws voor de kilometers die je alleen in de auto zit (dat zijn vaak de meeste).
En iets groots en oud voor de momenten dat je de ruimte nodig hebt.
RutgerK zegt
Bij een auto en caravan (een boot staat misschien wel op nummer 6) zijn het vooral ook de aanbieders van deze producten die zonder een onderliggende lening (‘private lease’) te weinig verkopen.
Ik woon aan het water en iedere zomer zie ik weer nieuwe sloepen langsvaren van 30.000-35.000 euro van aanbieders die de helft van hun website ingericht hebben om over financiering uitleg te geven. Sorry ik bedoel een verhaal te vertellen dat je voor een paar honderd euro per maand je boot een keer of 12 per jaar kan gebruiken.
bjr1983 zegt
Blijft mooi en al jaren hetzelfde: Iedereen spaart voordat ze iets kopen, niemand leent voor een auto. Ook al jaren: 80% van de geleverde auto is gefinancierd, of geleased. Geen verzonnen getal: 80%! Maar niemand leent en iedereen spaart hoor! Sure sure…
roadster zegt
Dat geldt misschien voor nieuwe auto’s. maar de meeste mensen kopen tweedehands. Ik heb in ieder geval nog nooit een nieuwe auto gekocht, en ben het ook niet van plan. En dat zal voor de meerderheid van de mensen gelden, die hier reageren.
boomhauwer zegt
Die overige 20% zit duidelijk hier te reageren :)
bassrt zegt
als je vandaag de dag klaar bent met studeren hebben de meeste ook geen geld op de bank staan. Studies vreten geld als de ouders niet gespaart hebben daarvoor. Wil je een huis kopen moet er al een bak geld daar in en dan komt de auto nog. Snap best dat mensen daar een lening voor afsluiten om een fatsoenlijke auto te rijden en geen oud barrel van 15-20 jaar oud.
En de prijzen van auto’s zijn tegenwoordig ook niet normaal. Zit te veel technologie in die wagens en de vanafprijzen rijzen de pan uit. Ik zit te kijken naar een nieuw model fiesta. Wil je er wel een paar opties op die handig zijn zoals led koplampen, winter pack voor de stoelverwarming en een achteruit camera. St-line pakket er op en boem 27.000 euries bij de dealer. Ik vind het verschrikkelijk veel geld.
Ik persoonlijk zit nu te kijken naar een stuk financial lease te doen. Betaal ik 350-400 euro per maand voor 4 jaar en daarna is de auto ook van mezelf. En deste langer er niks leuks voorbij komt hoe groter de eigen bijdrage en minder lenen.
sjeemsbond zegt
Waarom zou je 27k uitgegeven aan een nieuwe fiesta. Koop er een van 3/4 jaar oud en je bent voor de helft klaar. Nieuwe auto kopen is het stomste wat je kunt doen met je geld.
Dutchdriftking zegt
Ik snap vooral niet dat je geld leent voor een verbouwing. Een bouwdepot of een aanpassing aan de hypotheek is veelal financieel veel interessanter dan een algemene lening. En als de bank van mening is dat je bovenop je hypotheek geen ruimte hebt voor dergelijke zaken dan moet je wellicht ook niet elders gaan lenen.
roadster zegt
Maar om geld uit een bouwdepot te krijgen, moet je facturen indienen. En die krijg je niet bij zwart werk.
B00G1E zegt
Hier in de VS de normaalste zaak. Beide auto’s zijn met 0% rente over 5 jaar gefinancierd. Er zijn regelmatig promos waar de rente 0% is en je ook nog eens korting op de verkoopprijs krijgt. Je zal denk ik als je cash betaald nog meer korting krijgen maar goed dan moet je dat geld wel hebben en loop je natuurlijk die enorme rente op je spaarrekening mis;)
bartsss zegt
Wat een slechte ontwikkeling om te lenen. Alle 5 die er staan zal ik iig nooit voor lenen.
Tjah, de mensen denken nog steeds dat ’t gratis geld is ofzo.
fabian159 zegt
Tja waarom niet, je spaarde vroeger 20k en kocht een leuke auto. Nu weet je dat je auto niks meer waard gaat zijn of gigantisch in waarde gaat dalen dus je leent 20k bij voor een hippe electro mobiel. Welke minder in waarde gaat dalen.
techniekmeneer zegt
@fabian159: Of je spaart, en koopt een prima auto van 10k die niet meer zo veel afschrijft. Of moet het een duurdere auto zijn omdat de buurman hem ziet?
theghost zegt
Pfff, geld lenen voor een auto…. koop dan gewoon een goedkopere auto! Zelf heb ik ook een keer de keus gehad, beetje geld lenen en een duurdere grotere auto rijden of toch die leuke iets kleinere auto…. het wordt de kleinere auto. Als je moet lenen om iets te kopen kun je het niet betalen, dus doe het gewoon niet…. Het enige waarvoor je wel moet lenen is een woning…
alcantara zegt
Dus het werd een 911 ipv een Panamera?
Goede keus, groot is niet altijd beter en zeker niet bij auto’s.
techniekmeneer zegt
Geld lenen voor een auto…. Wat triest zeg.
tjorque zegt
In België is dat doodnormaal…
De leenkosten van mijn nieuwe auto zijn goedkoper dan nog 5 jaar langer met de scenic verder rijden die ik had.
Klaar.
kniesoor zegt
Aha, dus dat bedoelen ze met ‘leenauto’ !
undifined1 zegt
Waarom zou je lenen voor een auto, koop gewoon een 205 met een jaar apk voor de prijs van een avondje in de kroeg. Komt ie niet door de apk, haal je een andere
auto62 zegt
Zou wel wel zo nuttig zijn om het gemiddelde bedrag van de lening kennen om er een gefundeerd oordeel over te kunnen geven.
Alek zegt
Rente wordt steeds lager gedreven (door de ECB) en mensen lenen meer. Is ook de reden voor de hoge huizenprijzen.
Sparen dan kopen is je consumptie uitstellen. Het verschil met lenen is dat je je spul meteen hebt maar je betaald een boete in de vorm van rente.
De middenweg is simpel: half lenen op 4 jaar en half eigen geld voor een auto. Na 4 jaar is je auto de helft waard (nieuw is minder) en je hebt nog steeds dus je originele inleg. Dan verkoop je de auto en herhalen.
Zelf is het simpel uit te rekenen ongeveer. Deel wat de auto kost door twee: zoveel moet je lenen. Deel dat dan weer door 50 (12×4=48 om precies te zijn) en je hebt je maandelijkse kostenpost voor de lening. Je telt nog wat bij voor de rente maar goed, je ben hiermee al in de buurt.
Stel ik heb 400 per maand uit te geven aan een auto. Maar 50 en maal 2 (x100) is dat 40k. Dus ik kijk op marktplaats wat voor mooie spul voor 40k te kopen is. Natuurlijk moet ik al 20k op de bank hebben of moet de vorige auto zoveel waard zijn.
BEVs gooien roet in het eten omdat je nu niet meer weet wat de afschrijving gaat doen. Beide voor een BEV en voor een ICE.
En ook het steeds maar verhogen van de BPM de laatste 10 jaar heeft ervoor gezorgd dat tweedehands autos duurder zijn geworden (duurder aan het begin – nieuw – duurder ook tweedehands). Dus 1/2 afshcrijving in 4 jaar is eigenlijk minder geweest afgelopen 10 jaar maar is nu niet meer zo.
unimog406 zegt
Op zich niks mis mee om wat geld te lenen voor een auto, het risico is alleen dat daarin geen verstandige keuze gemaakt wordt en dat daaruit problemen ontstaan.
Ik heb al jaren geen ander krediet dan m’n hypotheek(-je), als ik 60 ben is de hele hypotheek afgelost, zelfs mogelijheid tot rood staan heb ik stop gezet, heb gekochte mobiele telefoon met een tientje abonnement. Ik heb een geheel nieuwe auto gekocht in januari 2020, om die te kopen heb ik de helft gefinancierd zodat ik na aanschaf voldoende reserve op m’n spaarrekening zou hebben (1 netto jaarsalaris is een bewust gekozen ondergrens). Vóór juni van dit jaar is die geleende helft afgelost. Geen probleem dus.