De omgekeerde wereld, laadpalen die verdwijnen. Wat is er gaande?
Met de beoogde transitie naar elektrisch is het wel zo prettig dat er voldoende laadpalen overal staan. De afgelopen jaren is er had gewerkt aan een mooie laadinfrastructuur, maar er is ook een andere kant. Er verdwijnen zelfs laadpalen langs de snelweg, daarover bericht de Telegraaf vanmorgen.
Snelweg laadpalen verdwijnen door gesloopte vergunningen
Dit heeft te maken met het feit dat rechters vergunningen van vorig jaar hebben vernietigd. Het gevolg is dat reeds geplaatste laadpalen weer uit de grond worden gehaald en verdwijnen. Dat zit zo.
Er ligt een wet op tafel waarbij keurig staat omschreven hoe een tankstation met verzorgingsplaatsen langs de snelweg eruit moet zien. Die wet had er eigenlijk al moeten zijn, maar is nog steeds niet van kracht. Daardoor is eind 2022 een tijdelijke beleidsregel ingesteld zodat de boel toch kan doordraaien. Bij steeds meer tankstations langs de snelweg zijn er ook bijvoorbeeld aanbieders die laadpalen willen installeren.
Onderdeel van de tijdelijke beleidsregel uit 2022 is dat er geen vergunning voor nieuwe nieuwe laadpalen mag worden afgegeven die er voor een langere termijn komen te staan. Met de nieuwe wet kan er immers weer een nieuw plan worden geschetst voor een rustplaats, als die laadpaal er dan al staat moet deze weer weg.
Door deze hele bureaucratie is er nu wat geks aan de hand. Door een rechterlijke uitspraak worden eerder verstrekte vergunningen vernietigd. Exploitanten die al laadpalen hebben geplaatst of bezig zijn met plaatsen hebben nu het nakijken: ze worden gesommeerd deze weer te verwijderen.
Volgens Maarten van Gaan-Gijbels van branchekoepel Vemobin zijn inmiddels op bijna 20 plaatsen vergunningen vernietigd. Daar moeten de laadpalen weer uit de grond.
Voor aanbieders van laadpalen is deze ontwikkeling dramatisch. Met het plaatsen van de laadpalen langs de snelweg zijn tonnen gemoeid. Met het verwijderen van de palen -anders krijgen ze een dwangsom opgelegd- is dat weggegooid geld. Als de wet er snel komt kan de beleidsregel vervallen. Maar ja, dan moet er wel gas worden gegeven..
Hawkeye72 zegt
Een er maar aan: het wordt allemaal elektrisch…..
Not.
fanboy zegt
@Hawkeye72: Al zou het een diesel pomp zijn of waterstof of een snellader, het maakt niet uit. Het is gewoon kapitaal vernietiging. We hebben wel wat beters doen met ons personeel dat dit soort onzin. Wat een ellende.
Teveel van dit soort geleuter en ons land functioneert niet meer
Marf zegt
Ik snap die aversie niet zo tegen electrisch rijden. In mijn omgeving zijn er ook mensen die perse hun mening aan mij moeten opdringen dat electrsich geen toekomst heeft.
Ze denken dat mij dat wat boeit. Ondertussen geniet ik al 4 jaar van electrisch rijden. Zal me een worst wezen wat de toekomst brengt. Elektrisch, waterstof of zonnebloemolie. Als het maar net zo prettig rijdt als electrisch.
Hawkeye72 zegt
Wen er maar aan: alles wordt elektrisch…
Allison Burgers zegt
Alles wordt juridisch, helaas.
Specht zegt
Nederland is zo heerlijk incompetent met regeltjes en wetten. Geld over balk gooien zijn we extreem goed in geworden nadat de gouden eeuw is geeindigd…
BMWbankier zegt
Als Nederland een commercieel bedrijf zou zijn, zouden we allang failliet zijn met onze jarenlange incompetente overheid.
i3bestuurder zegt
Wellicht dat er voor jou dan een heel mooie taak in het verschiet ligt. Richt een politieke partij op en toon heel Nederland je fantastische competenties. Als je werkelijk zo goed bent dat je anderen mag afzeiken dan moet het werven van leden voor je partij ook geen probleem zijn.
okdoei zegt
Als Nederland een commercieel bedrijf zou zijn, zouden we ieder kwartaal een “KPI meeting” hebben en minstens iedere maand een “townhall meeting”.
Yikes.
mashell zegt
Het is veel erger dan dat, de BV Nederland houdt haar KPI meeting onder de noemer “ministerraad” elke vrijdag. En de “townhall” is elke dag in de plenaire zaal van de tweede kamer.
Rokende Wielen zegt
Dan zouden we voor elke voorziening volgens jou zeker een positieve business case neer moeten leggen met een gegarandeerd rendement. Is dat er niet, beginnen we er niet aan, zoiets? En om een andere beroepsgroep aan te wijzen die voor het grote gewin gaat; nog geen twee decennia geleden was er zoiets als een wereldwijde kredietcrisis. Banken en grote beursgenoteerde bedrijven vielen om. Wie heeft ze gered? Juist: de overheid. En daar is de overheid nog steeds mee bezig om af te wikkelen.
Dus ja, bankiers aan het roer van de wereld?
Bron: https://nos.nl/l/2536794#:~:text=De%20overheid%20heeft%20opnieuw%20een,vandaag%20bekend%20in%20een%20Kamerbrief.
JanJansen zegt
Of je gedoogd het even. Die wetten zijn toch verzonnen deadlines.
Of ben ik nu te pragmatisch?
ouwedibbes83 zegt
Klinkt heel praktisch en goed uitvoerbaar.
b00st zegt
Té pragmatisch, doen we niet
Johanneke zegt
Hoe moeilijk kan het zijn om een wet (is hier een wet voor nodig) op te stellen hoe een tankstation / rustplaats er uit moet zien. Eind 2022 een tijdelijke regel dus, we gaan nu richting eind 2024 en de wet is er nog niet. Hoeveel uren zijn hier op geschreven. Waarom is iets simpels als parkeerplaats naast de snelweg zo moeilijk dat er dik twee jaar over gedaan moet worden.
Ik ben echt benieuwd wat de mensen die hier aan werken verdienen, en hoeveel uur ze hebben geschreven. Je zou bijna denken dat ze elkaar lekker aan het werk houden met hun BS banen.
lekkerlinksrijden zegt
Ze zijn nog aan het wachten op de externe onderzoeken die men heeft “gegund”. Dan moet alles en iedereen er nog wat van vinden dus 2028 bent u de eerste
mashell zegt
Zo simpel is een parkeerplaats naast de snelweg niet. De grond is van de staat en die wordt voor veel geld aan tankstationexploitanten verpacht. Maar die exploitanten willen logischerwijs dan liever geen concurrentie op hun gepachte rustplaats. En dat is wat de laadpalen natuurlijk wel zijn, daar zijn al rechtszaken over geweest. Dit moet dus duidelijk geregeld zijn en daar zit het probleem, na de corona crisis heeft team Rutte netto niks meer gedaan.
koeberg zegt
Het is zo moeilijk omdat er belangen mee gemoeid zijn. En de advocaten van de belanghebbenden (FastNed, Shell etc) zullen iedere letter van de wet in hun voordeel interpreteren.
De intentie van een wet kan nog zo duidelijk zijn; als er maar een woord ambigue opgevat kan worden dan zal een belanghebbende proberen daar misbruik van te maken om iets voor elkaar te krijgen wat niet de bedoeling is of om een concurrent iets te onthouden wat de wet wel beoogd.
De rechter moet daar dan iets mee en zal mogelijk de wetgever om duidelijkheid vragen.
Peter zegt
Geweldige een overheid die een monopolie creëert voor Fastned…..over een aantal jaren moeten ze de boel weer rechttrekken met nieuwe wetgeving om de marktwerking te stimuleren….
Robert zegt
Gelukkig. Ik dacht dat we na 20+ jaar aan VVD incompetentie, nu eindelijk een populistisch-conservatief Kabinet is aangetreden wat er voor het volk was, voor daadkrachtig beleid en een rechtvaardige overheid,
Maar gelukkig blijft alles zoals het is.
[/sarcasme]
arta zegt
Een logisch gevolg, maar fraai is het niet.
Fastned heeft aanbestedingen gewonnen voor het exploiteren van snellaadstations.
Shell en anderen hebben aanbestedingen gewonnen voor exploiteren van tankstations.
Ik snap heel goed dat FastNed bezwaar maakt als Shell ook stroom mag verkopen. Als FastNed benzine zou gaan verkopen bij de snelladers dan wordt Shell ook boos.
ghost zegt
Tesla toch weer slim bekeken door bij vele Van der Valk’s op het terrein te zitten en niet direct aan de weg.
mashell zegt
Ik ben absoluut geen Tesla fan, maar dat superchargernetwerk is qua omvang, locaties en werking briljant.
audirs3 zegt
Prima dat ze die trage en vaak niet werkende Shell Recharge laadpalen sluiten. Staat toch altijd al een Fastned naast, je moet dan wel malle Eppie zijn als je die niet gaat gebruiken.
killmin9 zegt
Sjongejongejonguh…. wat een hoop onzin weer. Telegraaf kopt: “Laadpalen langs snelwegen verdwijnen bij bosjes”. In dat hele artikel is geen enkel bewijs van ook maar 1 verwijderde laadpaal. Het gaat er vooral over dat uitbreidingen niet mogelijk zijn daar waar een exploitant dat graag had gewild. Want er wordt bezwaar gemaakt. Door wie wordt er dan bezwaar gemaakt? Door FastNed. Uh? Is dat niet een grote exploitant van laadpalen? Die zal echt niet zomaar een bezwaar indienen zodat laadpalen bij bosjes moeten verdwijnen. Waar haalt de Telegraaf haar wijsheid dan vandaan? Van “brancheorganisatie” VEMOBIN. In een ander interview met directeur Erik Klooster van VEMOBIN zegt hij zelf over zijn organisatie : ‘Wij vertegenwoordigen de raffinaderijen, brandstofleveranciers en tankstations in Nederland. Onze vereniging telt 14 leden en we zijn groeiende. We vertegenwoordigen zo’n 20.000 tot 30.000 medewerkers. In de branche gaan enkele miljarden per jaar om.”
14 leden, enkele miljarden…..uhh eens even kijken wie zou dat kunnen zijn? Shell? Is dit gewoon Shell die huilie-huilie doet omdat zij niet de weg van vergunningen wil doorlopen zoals Fastned dat wel heeft gedaan? En dat dan ook weer (heel slim) gebruikt voor anti-EV reclame? Ik had gehoopt dat Autoblog hier iets meer haar tanden in had gezet (ipv copy-paste). Want iedereen die een keertje langs de snelweg tankt kan met eigen ogen zien dat het aantal laadpalen alleen maar toeneemt. Ik heb nog nergens een kale plek gezien waar eerst een laadpaal heeft gestaan. Wel waar ze nog moeten komen.