BMW gaat haar pijlen nadrukkelijk op Tesla mikken met een nieuwe elektrische auto met range extender op basis van de volgende generatie BMW 5-serie.
Dat zijn althans de geruchten die het Engelse Car heeft opgevangen. BMW zou werken aan een model onder de sportieve i8, qua formaat vergelijkbaar met de 5-serie. Als basis voor de i5/i7 (de naam staat nog niet vast) dient het nieuwe CLAR-platform. Dit platform is modulair en zal vanaf de volgende generatie 5-serie voor alle vier- en achterwielaangedreven BMW’s gebruikt gaan worden. Het model moet concurreren met de Tesla Model S en de vanafprijs komt waarschijnlijk net onder die van de Tesla te liggen.
Qua ondersteltechniek zal de i5/i7 volgens Car sterk leunen op de verlengde BMW 5-serie voor de Chinese markt, zodat er meer ruimte is voor de batterijen, elektromotoren en de range-extender. Net als de BMW i8 zal de i5/i7 waarschijnlijk een plug-inhybride worden, maar dan wel een waarbij de verbrandingsmotor geen mechanische connectie heeft met de wielen. Voor de aandrijflijn zal vermoedelijk worden gewinkeld bij de BMW i8, al zal in de i5/i7 de verbrandingsmotor voorin liggen en de elektromotor achterin in plaats van andersom.
De BMW i5/i7 zal veel techniek delen met bovenstaande i8, al zullen de verbrandingsmotor en de elektromotor waarschijnlijk van plek verwisselen.
Gericht op China en VS
China en de Verenigde Staten zouden de belangrijkste markten zijn voor de nieuwe plug-in hybride van BMW, vandaar dat waarschijnlijk wordt gekozen voor een in die markten populaire sedan-achtige carrosserie. In 2018 moeten 4,5% van alle verkochte auto’s in de Verenigde Staten elektrische auto’s zijn, al dan niet met range extender. Voldoe je daar als autofabrikant niet aan, dan moet je zogenaamde clean-air certificaten kopen en de grootste aanbieder daarvan is op dit moment… Tesla! BMW zit daar niet op te wachten en komt wellicht dit jaar al, op de IAA in Frankfurt, met een conceptcar van de i5/i7.
Ook in ons land zou de i5/i7 wel eens aan kunnen gaan slaan. Vanaf volgend jaar moet over plug-inhybrides die minder dan 50 gram CO2 per 100 km uitstoten weliswaar 15% worden bijgeteld, minder zuinige auto’s gaan naar 21 of 25 procent. Hoewel het voordeel lager is dan bij de huidige bijtellingsregels, waarbij je over een plug-in hybride vaak maar 7% bijtelt, kan het nog altijd voldoende reden zijn om voor een semi-elektrische auto te kiezen.
tupperware zegt
Hmmmm, een Tesla concurrent die goedkoper dan die Tesla wordt, geven ze dan toch toe dat de model S premijummer is dan een BMW..?
Wat mij betreft mag BMW met een i4 komen, gewoon een sportbakkie op basis van de i3.
367pk zegt
@tupperware: i4 zou volgens de huidige BMW nomenclatuur een coupe-versie van de i3 moeten worden