Da’s een nadeel van tweedehands auto’s importeren. De kans dat er schadeauto’s tussen die import zitten is ook groter.
De import van Amerikaanse auto’s naar Europa zit flink in de lift. Uit cijfers van Carfax blijkt dat er in 2015 nog ruim 90.000 auto’s uit de VS naar Europa gehaald werden, in 2019 waren dat er al ruim 340.000. Een groei van bijna 280 procent dus. Je moet wat, als je geen nieuwe auto’s kunt krijgen door bijvoorbeeld het chiptekort.
Maar aan die medaille zit zoals altijd ook een keerzijde. Want tussen die ruim 340.000 Amerikaanse importauto’s, zitten er ook steeds meer met een schadeverleden. En om heel eerlijk te zijn, het is een stuk erger dan wij dachten. Het grootste deel van de Amerikaanse import is namelijk een risico, aldus Carfax.
Met bijna iedere auto is wel iets (flink) mis
Tot 2015 was er met ongeveer de helft van de Amerikaanse import iets aan de hand. Het gaat ver om die meteen als schadeauto’s te betitelen, maar er kleefde wel een risico aan. Anno 2021 was dat vele malen erger. Ongeveer 90% van alle auto’s die vanuit Amerika hierheen kwamen, hadden 1 of meerdere (ernstige) mankementen.
Carfax waarschuwt dan ook expliciet: Iedereen die in Europa een auto koopt die uit de VS komt, kan er bijna van uitgaan dat die auto onderliggende schade of serieuze problemen heeft. Dat is me nogal wat, niet?
Wie wil die Amerikaanse schadeauto’s hebben?
Ha, ik ben jullie voor. Jet Cars uit Rotterdam heeft er vast wel een paar staan, plus 50 piek voor de velgen. Nee, even serieus, die beschuldiging is natuurlijk een geintje, in elk geval niet hard te maken door ons. Maar wie wil ze dan wel hebben?
Dat zal je niet verbazen, de meeste Amerikaanse schadeauto’s gaan naar het oosten van Europa. Het gros wordt in Georgië verkocht, in 2019 werden daar 160.000 auto’s van Amerikaanse origine geïmporteerd. Duitsland voerde die auto’s ook gretig in, maar stopte daar eigenlijk bijna helemaal mee toen bekend werd dat deze auto’s zo vaak problemen hebben.
In Nederland loop je weinig risico
De meeste importauto’s in ons land zijn namelijk geen Amerikaanse schadeauto’s. Die komen voornamelijk uit Duitsland en iets minder vaak uit Frankrijk of België. Toch loont het dus wel de moeite om bij een importauto goed na te gaan of de historie klopt. Voor je het weet zit je opgezadeld met een ouwe Amerikaanse schadebak die eerst naar bijvoorbeeld Litouwen is gegaan en via Duitsland naar ons.
Mocht je dan tóch perse een auto uit Amerika willen importeren, ga dan zelf aan de slag. Je kunt beter op je eigen kunde en inzicht vertrouwen, dan op dat van een shabby tweedehands autoverkoper, niet?
SpeedGeek zegt
Wij hebben al enkele Amerikaanse auto’s (vooral M modellen) naar Nederland gehaald. Veel auto’s waarvan we ons verbaasde waarom ze daar Total Loss werden verklaard terwijl het niet veel werk was om ze weer in prima staat te krijgen. Veelal bleef het beperkt tot lagerschalen vervangen, kleine beschadigingen en technische mankementen oplossen en naar de keuring er mee.
Recent hadden we dan toevallig een M5 uit Litouwen, die weer uit Amerika kwam, die wat meer problemen had.
Het sneue is eigenlijk nog dat ze die auto’s met lange vorkheftrucs optillen. Heel de bodem/draagarmen beschadigd….
Niels zegt
@SpeedGeek: Klopt, kan in principe prima zolang je de auto’s met waterschade of die van uit een kettingbotsing links laat liggen..
AudiRS zegt
@SpeedGeek: en je moest eens weten hoeveel schade autos van de usa naar oost europa gaan, daar tegen lage kosten “hersteld” worden en vervolgens voor een klap geld worden verkocht in NL.
ghost zegt
Met zo’n app van Copart bijvoorbeeld is het ook luttig eenvoudig om iets te kopen in de States. Het is dat de prijzen van een container nu aan de hoge kant zijn, anders zou het ws nog meer gebeuren.
paulds65 zegt
@ghost: verkijk je niet op de copart prijs, komt nog ong 20% veilingkosten bij en dan nog een paar honderd dollar aan kosten.
paulds65 zegt
@paulds65: Woon zelf sinds kort in de vs en heb net mijn eerste opknapprojektje (motorfiets) gekocht.
jarnobakker zegt
Mijn auto bleek ook een import. De boekjes die erbij zaten waren in een taal die ik nog steeds niet heb kunnen vinden. Ik ben er al wel achter dat hij flinke schade heeft gehad aan 1 kant. Is wel heel netjes opgeknapt , maar ik zag het bij de lassen van de panelen.
rutgerg zegt
@jarnobakker: als in je weet niet welke taal het is? Gooi een stukje in google translate en hij herkent de taal voor je
Variomatic zegt
@jarnobakker: bleek ook..?? Dat zie je toch meteen op het kenteken?? En op basis van je chassisnummer is vaak simpel te achterhalen waar ie nieuw is geleverd.
DeWitteCondor zegt
@jarnobakker: dat is dus overduidelijk een voormalige salvage title (zie mijn bericht hieronder). Hoeft niet meteen een probleem te zijn maar het is te hopen dat je niet de prijs van een auto zonder schadeverleden hebt betaald want anders ben je dus opgelicht
techniekmeneer zegt
@jarnobakker: Bleek? Dat is toch het eerste wat je checkt alvorens je überhaupt een proefrit gaat maken?
kevindb zegt
Als je wilt weten of je auto een Amerikaanse import is, dan is het goed om het chassisnummer in te kloppen bij google afbeeldingen. Als het een ex schade auto betreft vind je daar vaak foto’s van de auto incl. de schade die toen aanwezig was.
dakarbemo zegt
Ligt t niet iets genuanceerder? Kan t rapport niet vinden maar meen dat in de US de term schadeauto op een title/kentekenbewijs-ish gegooid word ook al gaat het om vrij kleine/totaal simpel repareer schade zoals een paaltje tikken met je koplamp wat de waarde natuurlijk ook na reparatie ernstig beïnvloed terwijl dr verder niks mee aan de hand is na reparatie?
DeWitteCondor zegt
@dakarbemo: ja, het ligt genuanceerder. Het grootste probleem is auto’s die een salvage title hebben in de US. Het verschilt per staat wat daaronder wordt verstaan maar hangt vaak samen met x percentage aan schadekosten vgl met de dagwaarde. Ook diefstal etc kan daar soms toe leiden. Het wil niet zeggen dat de auto’s niet te repareren zijn maar als er eenmaal een salvage title op zit (volgens mij door de verzekeraar) mag je in de meeste staten niet meer de weg op. ECHTER, als je die auto oplapt en exporteert vervalt die titel. Dat kan erg lucratief zijn als je m dan voor de volle mep kan slijten terwijl ie in de US misschien 20% van die waarde had.
povel zegt
Ik heb een keer op het punt gestaan een 535 uit Duitsland te halen. Die bleek uit de VS te komen en gewoon het chassisnummer zelf op carfax ingetypt, kwam dus inderdaad uit dat het een schade auto was.
Richmond zegt
Maar gaat het om Amerikaanse auto’s van Amerikaanse merken of Amerikaanse versies van Europese auto’s
flyerbunch zegt
Dit artikel komt er wrs nadat er nu duizenden auto’s met waterschade (hurricane Ida) bij Copart staan te wachten op een nieuwe eigenaar? Staat veel mooi spul tussen voor 1/3 of de helft van de prijs.. de muffe geur en de hydrolock moet je er wel bijnemen!
mashell zegt
Onacceptabel dat de Amerikanen hun afval in Europa dumpen, McDonalds is al erg genoeg!
maotje zegt
@mashell: wij europeanen dumpen het in afrika. Maar dat vinden we heel normaal.
Siemi zegt
Dit komt helaas heel vaak voor. Ik ben nu nog op zoek naar de mogelijkheden om iemand met een BMW te helpen die hier mee is opgelicht. Heel triest en goed dat er aandacht aan wordt besteed. Het is alleen helaas voor normale mensen niet snel te zien.
Variomatic zegt
Fijne reclame voor Carfax dit. Het gros komt via Litouwen en Polen binnen waar de schade onvakkundig en met in West-Europa gestolen onderdelen wordt hersteld. Dat laatste is voor ons welhaast een nog groter probleem. Daadwerkelijk verkocht wordt het gros van die rommel met name in het Oostblok zelf en in Rusland, mondjesmaat vind je ze ook in Duitsland, ook gewoon bij handelaren. Bij o.a. Audi is het chassisnummer ook afwijkend voor de USA versie, daar herken je het al aan de eerstw lettercombinatie (WA1LF in plaats van WAUZZ). Volgens mij bij BMW e.d. ook.
shizzle zegt
Dit artikel heeft bij mij een miskoop voorkomen.
https://mrwheelson.nl/blog/10-redenen-waarom-je-een-amerikaanse-import-auto-moet-laten-staan?
ouwedibbes83 zegt
@shizzle: thanks! Dat voorbeeld met die M2 is heel beeldend.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Ff chassisnummer opvragen en googlen. Kom je vaak wel uit bij de Amerikaanse veilingsite waar de auto is verkocht. 9 van de 10 heeft een salvage title. Carfax is wel heel handig bij Amerikaanse auto’s, alles staat er in.
E550 zegt
Het is makkelijk om te zien of jouw Amerikaanse import een schade verleden heeft: Carfax. Niet waterdicht, maar beter dan onze systemen.
Georgië staat op 1 omdat dit een bekende route is om een auto, via Georgië, op kenteken te zetten in Rusland of een ander voormalig Sovjetrepubliek.
Veel auto’s worden via Copart gekocht, en dan opgeknapt in één van deze landen. Een schadeauto hoeft niet perse een slecht iets te zien. Het probleem zijn ‘lemons’. Als Carfax ‘lemons’ aangeeft, dan is dat vaak wel foute boel. Vaak kun je een lemon niet meer in de US verkopen en worden die auto’s voor export aangeboden.
Ik heb altijd een zwak gehad voor US-spec modellen. Voelt een beetje exotisch. Vaak zijn de basismodellen veel rijker uitgerust dan onze en hebben ze vaak een dikkere motor. De wat dikkere modellen zijn dan weer minder rijk uitgerust. Zo hebben veel BMW modellen nep lederen bekleding i.t.t NL-spec auto’s die vaak Merino leder hebben.