Het elektriciteitsnet is zo zwaar belast dat Stedin het onverstandig acht om EV’s tussen 16:00 en 21:00 op te laden.
De spits zoals je die kent op de snelweg, maar dan op het net. Zo kun je de situatie wel schetsen. Jan Leaseman, zijn buurvrouw en daar weer de buren van komen vrolijk thuis na een dag werken. Vervolgens pluggen ze de elektrische auto aan de publieke laadpaal, want ja: het overgrote deel van de Nederlandse huishoudens heeft geen eigen oprit. De bedoeling is om de auto ’s avonds weg te halen, of pas de volgende ochtend als ze weer naar het werk moeten.
EV’s niet laden
Juist daar zit het probleem. Netbeheerder Stedin trekt tegenover de NOS aan de bel. Eigenlijk kan dit helemaal niet. Het huidige energienet is hier niet op berekend. Tussen 16:00 en 21:00 is juist een piek qua gebruik van elektriciteit. De vaatwassers gaan aan, de CV-ketels doen hun werk, warmtepompen draaien, we koken, we doen een wasje, de televisie gaat aan. Noem maar op. Daar komt het massaal laden van elektrische auto’s ook nog bij.
Een (tijdelijke) oplossing is het gebruik van slimme laadpalen. Palen die het vermogen knijpen op piektijden om de elektriciteit beter te verdelen. Dat is jammer als je net je elektrische auto aan het opladen bent, want op dat moment gaat het laden (nog) langzamer. In Rotterdam draait men al een dergelijke proef waar Stedin aan meewerkt. De verwachting is dat de komende jaren in de grote steden 20 procent van de stroomcapaciteit opgaat aan openbare laadpalen.
Stedin omschrijft het als een tijdelijke oplossing. Het aantal elektrische auto’s en daarmee de vraag naar stroom groeit gestaag. Alleen slimme laadpalen zijn niet genoeg, het net blijft daarmee overbelast. De netbeheerder schetst het scenario dat in de huidige situatie tussen 16:00 en 21:00 de laadpalen eigenlijk moeten uitstaan om het energienet te beschermen.
Om te voorkomen dat Nederlandse huishoudens niet te maken krijgen met stroomstoringen moeten straten op de schop. Eén op de drie Nederlandse straten zal naar verwachting opengebroken moeten worden. Het huidige net is helemaal niet ingericht op elektrische auto’s die massaal aan de publieke laadpalen staan. Dat gaat de komende jaren wel gebeuren als de transitie zo doorzet. Er moet 105.000 kilometer kabel worden gelegd en 54.000 transformatorhuisjes bijgebouwd worden.
Die transitie gaat nog wat worden. Op dit moment bestaat slechts 5 procent van het Nederlandse wagenpark uit elektrische auto’s. De komende jaren gaat dit toenemen, flink werk aan de winkel om het elektriciteitsnet op de juiste manier in te richten. Als dat al mogelijk is.
Dutchdriftking zegt
En niemand die dit zag aankomen?🙈
Bram750 zegt
De netwerkbeheerders roepen al 15 jaar dat dit er aan zit te komen. In 2009 stond Essent stond met Enexis (netwerkbeheerder) op de AutoRAI om duidelijk te maken dat het laden slim moet en het netwerk uitgebreid moet worden. Niemand kan zeggen dat dit uit de lucht komt vallen, de investeringen voor een beter netwerk zijn gewoon nooit gedaan.
Robert zegt
Dit komt volledig op het conto van de politiek, die aanstuurt op een energietransitie, maar vervolgens enkel kiest voor het plukken van het laaghangend fruit in de noodzakelijke wet- en regelgeving die daarvoor benodigd is. Scoren met subsidies op elektrische auto’s en zonnepanelen is makkelijk. Zorgen dat je de bijbehorende infrastructuur ook hierop laat aansluiten, vergt veel meer inzet. En dat weten ze al meer dan twintig jaar…
En dus gaat het helemaal goed komen met die energietransitie, zo. Uit de krant van
wakker Nederlandvanmorgen: Warmtenet komt sociale huurders duur te staanVoor degenen die geen toegang hebben tot het volledige artikel, deze ondertitel vatte het al perfect samen:
“Bij de overgang van gas naar een warmtenet mag de energierekening niet hoger uitpakken. Toch is dat wel gebeurd bij sociale huurders in Amsterdam en Rotterdam – en fors ook.”
Ook dit is niet nieuw. Ik ken verhalen van vrienden en collega’s die een (nieuwbouw)huis betrokken in een van de vele Vinex wijken in de regio, met precies dezelfde klachten. En sommigen daarvan ruziën inmiddels al 15 jaar over een oplossing, gezien het feit dat ze al járen twee tot drie keer meer(!) betalen dan destijds door de gemeente en projectontwikkelaar werd voorgeschoteld.
lekkaah zegt
Vergeet ook niet dat die nieuwbouw, en dan met name appartementen net bunkers zijn. Bij vrienden staan in de winter de kiep-kantelramen gewoon open. In de zomer moet je eruit anders smelt je.
Trojan zegt
Dan hebben ze iets verkeerd gedaan bij je vrienden. Mijn nieuwbouwappartement wordt over 2 weken opgeleverd en ik kijk er juist naar uit. Ik woon nu in een jaren 30 huis wat de temperatuur van buiten feilloos overneemt: In de winter sterf je van de kou en in de zomer smelt je compleet je huis uit. Een beetje nieuwbouwappartement is fatsoenlijk geïsoleerd, heeft mechanische ventilatie in elke ruimte en heeft vloerverwarming+koeling in het hele huis. Ohja en die ramen kunnen ook altijd nog gewoon helemaal open. Ik weet wel waar het comfortabeler gaat zijn.
lekkaah zegt
Nou ja, mijn referentiekader bestaat uit 3 verschillende stellen in 3 verschillende appartementen op 3 verschillende locaties maar ik vrees toch echt dat het bij allen raak is. Ik hoop dat je mazzel hebt.
Trojan zegt
Tsja, en zo heb ik weer in menig nieuwbouw huis en appartement gestaan waar in de zomer de vloerkoeling keurig z’n werk doet en het op de dagen dat het in Nederland buiten richting de 35 graden loopt, er binnen een behaaglijk temperatuurtje van zo’n 23 graden heerst. Gaat wel goed komen met die ‘mazzel’.
rwdftw zegt
Ik hoop dat je geluk hebt. Ik woon in een jaren 80 woning met een beetje isolatie en dubbel glas. Het is in de zomer niet te warm en in de winter makkelijk warm te stoken.
Buren hebben een dochter die een paar km verderop in een nieuwbouw wijk woont. Ik kan je vertellen, daar smelt je weg in de zomer. De hitte is er ook niet meer uit te krijgen. Want goed geïsoleerd.
maotje zegt
De politiek? Wat denk je van de netbeheerders zelf? Waarom hebben ze geen actie ondernomen terwijl er al 15 jr gesproken wordt over de energietransitie?
Robert zegt
Zoals ik hieronder al heb toegelicht, kun je de netwerkbeheerders niet eens heel verwijten. Zij zijn roepende in een politieke woestijn geweest.
maotje zegt
@robert kun je ee link plaatsen waar dat uit blijkt. In mijn ogen hebben ze namelijk nooit wat laten horen en tot nu enel achterover geleund. Want uitbreiding kost geld en gaat ten koste van de winst.
Bram750 zegt
Essent/ Enexis (hun netwerkbeheerder) stonden in 2009 op de autoRAI met een eerste oplossing om het overbelasten van het bestaande netwerk tegen te gaan. Jan Peter Balkenende kwam destijds op de stand kijken; de politiek wist van de uitbreidingen die nodig waren/zijn.
Hier een link naar een presentatie uit 2010 waarin de huidige situatie wordt voorspeld; https://www.het-teg.nl/CMSDATA/Afbeeldingen/files/AP%20Enexis%20TEG%20kl.pdf
wimof zegt
In België hebben de intercommunales de steden en gementen (die aandeelhouder zijn) volgepropt met devidenten en die konden ze niet (meer) aanwenden om hun netwerk uit te breiden
JelmerS zegt
de dynamische prijscontracten helpen voor mij als thuislader heel goed om mijn laadgedrag aan te passen, het scheelt gewoon veel in de kosten. Het zou mooi zijn als dit prijsbeleid ook beter en vooral duidelijker bij de openbare laadpaal gaat werken. Daarnaast mogen de autofabrikanten en laadpaal fabrikanten nu wel eens echt werk gaan maken van het terugleveren van stroom, die toekomstplannen hebben we na al die jaren van praatjes nu nodig
awesome zegt
Netbeheerders hebben jarenlang zitten slapen.
lekkaah zegt
Vergeet niet dat de netbeheerders van de overheid zijn. Dat betekent dus sowieso het continu aankaarten van problemen die nooit opgelost zullen worden terwijl het potje elk jaar weer groeit.
Je zult nooit een overheidsinstantie horen roepen ‘we hebben het allemaal op orde, schaal maar af’.
maotje zegt
@lekkaah netbeheerfers zijn niet van de overheid. Is allemaal in t verleden geprivatiseerd.
lekkaah zegt
Deze zijn inmiddels weer in het bezit van een combinatie van gemeentes en staat.
Allison Burgers zegt
Landelijke netbeheerders zijn van de overheid. Bij regionale netbeheerders heeft de overheid altijd een meerderheidsbelang,
Robert zegt
@awesome: nee. Netbeheerders hebben zich al twintig jaar lang roepende gevoeld in een woestijn. De politiek van vier Kabinetten Balkenende gevolgd door vier Kabinetten Rutte was en is erop gericht dat scoren op de korte termijn belangrijker was (en is) dan een duurzaam beleid voor de lange termijn. En dus boden ze geen luisterend oor voor de noodzakelijke investeringen die noodzakelijk waren en zijn, om ons stroomnet geschikt te maken voor de bijna exponentiële groei van het elektriciteitsgebruik. Liever gaf men miljarden aan gratis geld weg aan leaserijders met ‘schone’ auto’s die aan het einde van het contract massaal werden geëxporteerd.
Maat van me werkt bij Tennet, die verwoordt het perfect: het kost hen tien jaar(!) van initiatief tot ingebruikname, om een hoofdstroomleiding (bij wijze van spreken) van oost naar west of noord naar zuid te leggen. En ondanks dat dit broodnodig is, doet met er al twintig jaar geen klap aan om de vergunningen aanvragen, inspraakrondes, bezwaarprocedures te verkorten tot, laten we eens gek doen, een traject van drie tot vijf jaar.
mashell zegt
Tennet… dat bedrijf dat verantwoordelijk is voor het hoogspanningsnet in Nederland maar de afgelopen jaren veel tijd, geld en energie verkwanseld heeft aan een Berlijnsstroomnet en de Nord-Sudtrasse die behalve Tennet helemaal niemand wil.
Maar het werkelijke probleem zit bij de Stedin’s, Lianders, Enexissen etc. Die hebben de kat uit de boom naast het kantoor gekeken terwijl de opkomst van windmolens, zonneparken, elektrische auto’s, zonnepanelen op daken, warmtepompen en dergelijke voor iedereen behalve hen heel duidelijk zichtbaar waren.
Trojan zegt
De oorzaak ligt zeker bij die partijen. Toch vind ik dat de verantwoordelijkheid van de politiek daar niet ophoudt. Wanneer de politiek ziet dat het elektriciteitsnet onvoldoende wordt aangepast op alle maatregelen die zij driftig richting de burger stimuleren dan is het wel even tijd voor een gesprekje. En als de partijen dan alsnog geen actie nemen, dan gaat de politiek netjes terug naar de burger om uit te leggen dat ze beter nog even kunnen wachten met die EV/warmtepomp/van het gas af. Nouja, we weten allemaal dat dat laatste niet is gebeurd, maar die transparantie zou toch leuk geweest zijn.
mashell zegt
De overheid en daarmee de politiek heeft ook zeker verantwoordelijkheid. Zij dienen prestatienormen op stellen waar die bedrijven aan moeten voldoen. Zij financieren die bedrijven en zorgen dat er koppen rollen als er onvoldoende gepresteerd wordt.
Trojan zegt
Klinkt op zich goed, maar zijn hier dan de normen niet gehaald en de koppen niet gerold? Ik blijf het toch buitengewoon apart vinden dat we in ons ontwikkelde en gereguleerde landje via het nieuws moeten vernemen dat het elektriciteitsnetwerk niet aansluit op de weg die de overheid is ingeslagen.
Robert zegt
Je moet je engineers wel aan het werk kunnen houden, als de Nederlandse overheid je niet aan voldoende opdrachten helpt, hè. De Nederlandse overheid is weliswaar grootaandeelhouder in Tennet, maar ze moeten wel draaien als commercieel bedrijf.
PunicaOase zegt
Weet niet wat er van klopt, maar heb ook gehoord dat de mensen en middelen er niet zijn om (spoedig) die 105K aan kabels en huisjes te regelen.
Overigens lijkt mij het laden tussen 16:00 en 21:00 wat afknijpen niet zo’n issue, die auto’s kunnen laden tot de volgende ochtend..
William zegt
Overal tekort aan mankracht en middelen: probeer maar eens een offerte te krijgen van een installateur. Meestal krijg je niet eens antwoord. Alles al tijden volgeboekt, en een chronisch tekort aan specialisten.
racerx zegt
Tenzij er niet genoeg laadpalen in een bepaalde regio zijn en er daardoor mensen achter het net vissen, omdat de laadplekken te lang bezet worden gehouden. Ik verwacht ook niet dat mensen om middernacht nog even hun auto gaan verzetten…
racerx zegt
Tja, dit soort berichten motiveren niet echt om mijn benzine auto in te ruilen voor een elektrische. Ik wilde het eigenlijk toch al niet omdat ik, ondanks woonachtig in tweekapper, geen eigen oprit heb, maar voor er wat licht aan het einde van de tunnel is blijf ik gewoon een auto op brandstof rijden. Liefst wil ik helemaal niet inboeten op gebruiksgemak, maar als het uiteindelijk moet, dan moet het maar.
steephh zegt
En tussen 21.00 – 06.00 is het energieverbruik juist redelijk minimaal. 9 uur waarin lekker geladen kan worden. Dat hoeft voor de meeste mensen zelfs niet eens elke dag.
Met V2G/V2H kan je het net met BEV’s in de piekuren juist ontlasten. Dat gaat je met een waterstofauto, benzine of dieselwagen niet lukken. En dat zal straks toch nodig zijn als we stoppen met gas, iedereen op inductie kookt en met warmtepompen het huis verwarmt. Dat trekt veeel meer (constant) piekvermogen aan het begin van de avond wanneer iedereen tijd komt.
En ja, hiermee wordt al getest: https://www.wedrivesolar.nl/actueel/wereldprimeur-in-utrecht-eerste-inzet-van-ioniq-5-voorzien-van-vehicle-to-grid-v2gtechnologie-door-hyundai-en-we-drive-solar
mashell zegt
Dan kun je zo’n mooi evenement houden met een burgemeester en een violiste maar wat is het nou eigenlijk? Omdat we verzuimd hebben om op tijd in de lokale distributienetten te investeren trekken we op piekmomenten de batterij van aan de laadpaal aangesloten elektrische auto’s leeg. Dat is een pleister maar geen oplossing. Voor de acceptatie van elektrisch rijden is het uiterst onwenselijk, de lading en actieradius moet voorspelbaar zijn en aan de laadpaal toenemen en niet afnemen. We zullen echt die netten moeten upgraden, daarvoor is ook geld voldoende want je betaald al jaren flink veel aan energiedistributie via je energierekening.
rulefollower zegt
Het wachten is op de eerste auto die het protocol open gooit en dezelfde vermogens gaat toelaten om stroom aan de batterij te onttrekken. Want met 3,7kW monofase ga je echt geen verschil maken.
In die link hebben ze het wel heet enthousiast over het vermogen om te laden, maar niet over het ontladen (beschamende 3,7kW). Dat stukje is dus waarschijnlijk ook niet meer dan een advertorial voor een greenwashing product.
mashell zegt
Die vermogens uit de batterij trekken dat gebeurt tijdens het rijden al, dus de batterij kan dat aan. Maar van DC naar AC drie fases omzetten, daar is ook een Ioniq 5 niet voor gemaakt.
rulefollower zegt
Correct.
Dus mogen we concluderen dat het luchtfietsen is met de huidige stand van de techniek?
Autobouwers zullen ook wel flinke disclaimers op gaan nemen in hun garantievoorwaarden als de auto niet meer als vervoermiddel gebruikt wordt maar als UPS. 2.000 km op de teller maar een uitgewoonde batterij.
William zegt
Politiek wensdenken versus de realiteit :-)
MarcoM zegt
En zo zijn we net als met het lokkertje zonnepanelen door onze overheid om de tuin geleid. Verder zeg ik niets.
potver7 zegt
Mogen we nog wel koken tussen 16:00 en 21:00u?
Robert zegt
Daar hebben ze een systeem voor ontwikkeld wat veel minder last heeft van netwerkcongestie. Het is…, kom help ff…, o ja: aardgas.
lekkaah zegt
Dat is natuurlijk niet de bedoeling.. :)
steephh zegt
@potver7 oh zeker wel. EV’s kunnen daarbij zelfs helpen het net te ontlasten dmv technieken als V2G/V2H. En dat gaat ook nodig zijn gezien het piekvermogen wat door al die huishoudens getrokken wordt rondom de avond. V2G/V2H met je benzine/diesel/waterstof is lastig daarentegen.
racerx zegt
Dat is toch alleen maar inzetbaar als je een eigen oprit hebt met laad/ontlaad mogelijkheid? Voor het gros van Nederland dus geen oplossing, tenzij EV’s van mensen met eigen oprit leeggetrokken worden ook voor andere huishoudens, wat me ook weer niet de bedoeling lijkt. Openbare laadpalen wil je zo snel mogelijk weer beschikbaar hebben, dus ook geen optie om dit te implementeren denk ik?
steephh zegt
@racerx als 95% van de mensen EV rijdt wil je ook genoeg publieke laadpunten. Ook dan kan je prima voldoende publieke oplaadpunten realiseren die V2G ondersteunen.
racerx zegt
Dat zie ik in de nabije toekomst dus niet gebeuren, misschien wel helemaal niet. Uiteindelijk zal elektrische mobiliteit moeten gaan voorzien in een manier om snel een auto weer range mee te geven, zoals een brandstofauto. Ik denk dat je alleen dan de door jou omschreven 95% kunt gaan halen in ons dichtbevolkte land, zonder dorpen en steden om te toveren tot laadpaalcentra. Dat lijkt me onwenselijk. Sneller laden = sneller plek maken voor een ander = minder palen nodig. Jeweetwel, het tankstation principe…
mashell zegt
Jawel, iedereen behalve de medewerkers van Stedin. Hun woningen worden in dit tijdsvenster compleet afgesloten van het stroomnet om hen te straffen voor hun incompetentie. Nou ja, zo zou het moeten zijn.
pomoek zegt
Uit het NOS bericht: De meeste elektrische auto’s worden op dit moment geladen met particuliere apparaten bij mensen thuis. Dat zijn er op dit moment naar schatting een half miljoen.
FF wat laaghangend fruit plukken: flexibel capaciteitstarief invoeren voor levering stroom. Dit zijn nu vaste bedragen. Hoe hoger de “bandbreedte” hoe meer je betaald. Zo stimuleer je dat mensen gelijkmatiger over de dag stroom verbruiken.
Auto’s verplicht uitvoeren met V2G/V2H zoals @steephh al aangaf.
Subsidie voor thuisbatterij invoeren vergelijkbaar met subsidie voor zonnepanelen. Is ook interessant voor mensen die geen zonnepanelen of EV hebben maar wel een flexibel contract.
lekkaah zegt
Subsidie voor een thuisbatterij zie ik niet gauw gebeuren.. Dat betekent minder geld naar de energiemaatschappijen, netbeheerders en de overheid (energiebelasting). Het is echter wel een van de meest voor de hand liggende oplossingen denk ik. Op tweakers hebben sommige dit al en dan in combinatie met een slimme server die energie opslaat als de prijs laag is, en ontladen (ofwel zelf gebruiken ofwel terugleveren aan het net) als de prijzen hoog zijn.
Kost nu (nog?) zo’n 12k, zo’n thuisaccu.
raoufff zegt
Ik ben zo blij met mijn saaie Passat sjoemeldiesel.
smeck zegt
Ik roep dit al sinds mn scriptie van 2012, en zelfs hier op autoblog, maar de enige reactie die ik krijg zijn : “je hebt gewoon een hekel aan EV’s” (rij er zelf een) en “je heb er geen verstand van blablabla, laat het aan experts over blablabla”. Feit dat zelfs de fabrikanten de bui al zien hangen en weer langzaam afstappen van EV’s en meer naar waterstof gaan kijken zegt genoeg.
Dus als je je afvraagt waarom er niets gebeurd met kennis die al meer dan 10 jaar bekend is, daar is je antwoord.
De EV/klimaat cult die alle kritiek wegwuift en lekker door blijft drammen want het probleem verleggen van de uitlaat naar het verbranden van bomen (biomassa), natuurgebieden slopen en er windmolen en zonnepanelen etc neer te plempen is veel beter voor de natuur…
pomoek zegt
@smeck: ik denk dat je nu iedereen teveel over een kam scheert. Er zijn genoeg EV/klimaat fanboys die wel degelijk al heel lang roepen dat netcongestie een probleem is.
De vraag is even hoe je dit gaat aanpakken. Wanneer je de EV doelstelling gaat terugschalen haal je meteen ook de druk weg bij de netbeheerders, die gaan dan weer lekker achterover leunen tot de volgende crisis. Dat kan, maar dan moet je elders wel je CO2 reductie vandaan gaan halen.
Maar waar dan? Industrie en bedrijven? Dan wordt alles dus duurder en verslechteren we de positie van Nederlandse bedrijven. Gas nog duurder maken door extra heffingen? Lijkt me niet dat huishoudens daar op zitten te wachten.
Dus op zich kan ik mij vinden in het knijpen van de toevoer van stroom op bepaalde momenten van de dag in combinatie van bijvoorbeeld het subsidiëren van thuisbatterijen.
smeck zegt
Netcongestie is een symptoom van een groter probleem, het hele NL stroomnet is nooit gemaakt voor een verdrievoudiging van stroomafname. Zowel de levering als het opwekken ervan. 15 jaar geleden waren er al plannen voor een smartgrid (automatisch levering en afnamen op elkaar afstemmen binnen verschillende gebieden), maar daar is niets meer gedaan omdat de netbeheerders lekker geld aan t harken waren. Probleem blijft nog steeds dat de bekabeling fysiek de aanvraag niet aankan. Alsof je krachtstroom door een usb kabel probeert te persen. Los nog van het feit dat we zonder 4-5 grote kerncentrales nooit de energie kunnen opwekken uit stervensdure, inefficiente wind en zonneparken die absurde hoeveelheden ruimte nodig hebben.
En waar de CO2 reductie vandaan halen? Auto’s zijn verantwoordelijk voor minder dan 10% van de totale uitstoot. Zelfs tijdens corona toen er bijna geen auto’s reden, amper vliegtuigen etc was er wereldwijd een daling van nog geen 8% waar te nemen, waarvan auto’s slechts een klein deel van zijn. Op globale schaal is NL verantwoordlijk voor nog geen 0,4%. Dus steek die miljarden in het verbeteren van de uitstoot in landen als India etc. door betere oplossingen in Nederland te laten produceren. Minder uitstoot en meer uitgaven in Nederland.
Afknijpen is de slechts mogelijke optie, of zijn we vergeten hoe de overheid de afgelopen …altijd…begint met een klein stukje beperken en dan in no-time alles afschaffen, of in dit geval bepalen wanneer jij wel of niet stroom mag verbruiken…
lekkaah zegt
Never waste a good crisis..
mashell zegt
Tja als je er onzin over biomassa bij sleept en “natuurgebieden slopen” dan wordt je natuurlijk niet serieus genomen.
Er zijn helemaal geen fabrikanten die afstappen van EV’s, zelfs Toyota doet steeds minder waterstof (totaal niet rendabel) en gaat steeds meer EV’s maken.
Maar je hebt een punt, we weten al 10 jaar dat het stroomnet een upgrade nodig heeft (net als de bovenleiding voor het spoor) maar er gebeurt helemaal niks. Net dat we allemaal weten dat onze mega veestapel niet houdbaar is, er gebeurt gewoon niks. Gebrek aan bestuurskracht, iedereen te vriend willen houden om dat pluche zeteltje maar te behouden dat is een groot probleem in Nederland. Zoveel gemeenteraden die niet eens durven te beslissen waar de windmolens moeten komen, provinciaal en landelijk is het zo mogelijk nog erger.
jaso013 zegt
Falende overheid is wederom een feit. Ik blijf lekker op het gas met een beetje ondersteuning van wat zonnepanelen. En een elektrische auto….. dat zie ik over een jaar of 10 wel weer.
stefanvts16v zegt
Ik had verwacht dat het al gepost zou zijn, maar blijkbaar niet… :)
Hoe gaan we het merendeel van de elektrische auto “bezitters” stimuleren om buiten deze tijden te laden? Oftewel, de leaserijders.
Want die maken toch echt de grootste groep uit volgens mij en het maakt hen echt geen r**t uit dat het opladen tussen 16.00-21.00 uur duurder is, want de baas betaalt het toch.
Daarnaast: kun je dan straks om 17:00 uur wel je elektrische auto aan de publieke laadpaal hangen, pasje ervoor houden en dat ie dan alsnog vanaf 21:00 uur gaat laden?