Meer dan een jaar geleden schreven we al eens over de Superbus van Wubbo Ockels, een gevaarte met 25 stoelen dat met een kruissnelheid van 150 tot 250 km/h tussen Amsterdam en Groningen zou gaan pendelen als alternatief voor het Zuiderzeelijntje. Begin dit jaar zouden er in Friesland wat tests plaatsvinden, waarna de Superbus op de Olympische Spelen in Beijing aan het publiek getoond zou worden. De onthulling is echter uitgesteld tot eind juni.
De Superbus heeft een extreem lage luchtweerstand en is voorzien van een elektromotor, die wordt opgeladen via zonnepanelen of windmolens. De CO2-uitstoot bedraagt minder dan de helft van die van een normale personenauto. Op speciaal aangelegde banen rijdt de Superbus ook nog eens sneller dan een gemiddelde trein – bovendien kan hij over flexibele routes opereren, aangezien hij als het nodig is ook de normale weg op kan. De ontwikkeling van het project vindt plaats bij de TU Delft onder leiding van Wubbo Ockels zelf.
De tests met de Superbus zullen binnenkort plaatsvinden, de datum is nog niet bekend.
Superbus not destined for Beijing
Superbus is not to be presented at the Olympic Games in Beijing after all. It has proved impossible to obtain permits in time for Superbus to use Chinese roads. TU Delft regrets this missed opportunity as the Superbus concept fits in so well with the sustainable nature of the Olympic village. Instead, the prototype will be unveiled in the Netherlands at the end of June.
Superbus is an innovative and sustainable public transport system which combines the benefits of a high-speed rail link with the flexibility of a car. Thanks to its low air resistance and electric engine, Superbus emits less than half the amount of CO2 emitted by a standard car. Superbus
can be charged by solar panels or windmills. The infrastructure needed for Superbus is much cheaper than other high-speed alternatives. Passengers call up Superbus via a text message or the internet. The routes can be flexible, as Superbus can travel not just on high-speed tracks (250 km/hour), but also on normal roads.Superbus is an initiative of Prof. Wubbo Ockels. TU Delft began developing Superbus in early 2006. Its favourable results compared to Maglev (magnetically-levitating trains) and other high-speed trains and its innovative nature led in June 2006 to the then Dutch Minister for Transport, Public Works and Water Management, Karla Peijs, allocating Euro 7 million for developing and testing an experimental vehicle for test and demonstration purposes.
Beekie zegt
van die TU is nog lekker veel over,,,
ik vraag me af of dit gaat werken want wat is de prijs???
M zegt
@ Beekie
Bij bouwkunde houden ze zich ook echt bezig met het ontwerpen van dit soort dingen:S
tom zegt
ha en de late avond ritten kun je wandelen
lincoln zegt
over 2 jaar ..
de paralympics .. komt ie beter tot zijn recht ..
evo zegt
Onlangs nog met een nauw betrokkene van het project gesproken. 250 km/u zal de bus amper halen omdat de acceleratie en deceleratie omwille van het comfort niet te heftig mogen zijn. Enorm flexibel zullen de routes niet worden (iets dat eerst het plan was), dus nu zullen er meer vaste ‘bushokjes’ op een standaard traject geplaatst worden. Hoe meer van die hokjes, hoe minder de superbus dus lekker kan vlammen…
En hoewel de TU net doet alsof zij het niet vervelend vindt dat de Superbus tijdens de Olympische Spelen geïntroduceerd wordt, is het natuurlijk wel een enorm gemiste kans…
sacha zegt
Ik zag Wubbo Ockels toevallig gisteren avond nog in de Republiek in Bloemendaal.
Chip zegt
mag ik je aanraken sacha?
emile zegt
enkeltje Rosmalen meer niet
smoke zegt
Het zal nog wel een tijdje duren voordat de bus (als alles al rond komt) operationeel is. Maar mocht hij gaan rijden dan is het inderdaad raadzaam om zo weinig mogelijk haltes in te voeren. Zoals evo al aangeeft is het wel de bedoeling dat het ding kan vlammen, anders kan je net zo goed de trein pakken.
Maximaal 5 haltes lijkt mij het verstandigst:
Groningen – Heerenveen – Lelystad – Almere – Amsterdam
En misschien ook nog wel Almere er tussenuit, gezien nabijheid Amsterdam. Hoe ze de routing over de Hollandse Brug willen doen is ook nog maar de vraag.
sacha zegt
@Chip: Tenzij je een lekker wijf bent liever niet.
Rob zegt
Ook even een status update van het project van Michiel aub?
Gebeurd daar al wat of blijft het bij plaatjes?
autoblogger zegt
@Rob: daar komen we vast en zeker op terug! ;)
AppieFlappie zegt
@Beekie
Gelukkig zit jij niet op de TU :D Domme mensen hebben we daar niet nodig
Voor eens en altijd: De TU is een wijk die ongeveer 15% van delft beslaat. Bijna elke opleiding heeft zijn eigen gebouw (op 2/3 gebouwen na). Wat is afgebrand is 1 opleiding: Bouwkunde. 1 gebouw afgebrand stelt qua ruimte niks voor. Wubbo Ockels zit trouwens in het Luchtvaart & Ruimtevaarttechniek gebouw. Het project wordt gerund door studenten van verschillende opleidingen. Het design wordt gedaan door een IO’er, de aerodynamica door luchtvaart en ruimtevaarders, de techniek van de auto door werktuigbouwers, de electronica door de informatica en elektrotechniek gasten, etc etc.
Bouwkunde zal waarschijnlijk totaal niks mee te maken hebben gehad.
Trouwens knap dat ze het wel halen in vergelijking met reacties dat het niet haalbaar zou zijn. Petje af voor ockels! Ik vind het een mooi ding, zal vast erg snel kunnen gaan, maar ik vraag me af de doelstellingen wel haalbaar zijn. Flexibiliteit is wel leuk en aardig, maar totaal niet praktisch (vooral in file-ziek nederland).
autoblogger zegt
@sacha: was Wubbo met de auto of met de bus?
Arie Nap zegt
@AppieFlappie
De superbus zit in een apart gebouw tegenover L&R hoor :)
Ach ja dat dit soort dingen uitlopen is eerder logisch dan vreemd
jan zegt
Jammer dat het als alternatief voor de hogesnelheidstrein wordt gepositioneerd, want dat is het echt niet. Niet eens een WC, dat is op korte afstanden aanvaardbaar, maar ik moet niet aan bijv. Parijs-Marseille denken.
Verdere nadelen: actieradius accu’s, heel veel chauffeurs nodig, geen dienstregeling, dus niet snel nog even de bus pakken, minder uurcapaciteit dan dubbeldeks-TGV (zelfs bij elke 6 seconden een bus).
En de trein kan al een eeuw op (zonne- en wind-)stroom rijden, dus dat is geen USP van de superbus. Bovendien zijn er werelwijd al duizenden kilometers hogesnelheidsspoor beschikbaar. Goedkoper is de superbus alleen op papier, maar dat is mijn superfiets die 280 km/uur wil ook.
wilco zegt
Electromotoren, lijkt me niet echt handig, moet je veel accus meesleuren. Kan er geen dikkere diesel die op plantaardige diesel draait in?
V12 diesel met 1200 pk ofzo.
super zegt
@arie nap
dat is toch het lage snelheids lab? (kluyverweg/rotterdamseweg). ps. voor niet techneuten; “lage” snelheid betekent subsoon zeg maar iets van \
super zegt
@arie nap
dat is toch het lage snelheids lab? (kluyverweg/rotterdamseweg). ps. voor niet techneuten; “lage” snelheid betekent subsoon zeg maar lager dan 1000km/h.
wubbo heeft overigens niet echt een geweldige rep op de TU, hij bezorgt hen wel veel aandacht maar z’n projecten zijn soms niet echt realistisch (ook die vlieger etc.) hij heeft trouwens niet al te lang geleden (jaar ofzo) een hartaanval gehad.
super zegt
sorry voor de dubbele posts maar autoblog kan kennelijk niet zo goed tegen “kleiner dan” tekens
AppieFlappie zegt
@Arie Nap
Ik zeg nergens dat de superbus zich IN L&R bevind. Ik zeg alleen dat Ockels daar een kamer heeft.
@ super
Iedereen vind het onrealistische projecten. Dat zeiden ze ook van de superbus, maar kijk eens hoe ver hij nu is. Zo lang er goeie wil en geld is, is alles haalbaar. Op de TU zeuren ze zoiezo veel meer, dan dat ze werkelijk wat doen. Ik denk eerder dat het jaloezie is.
En dat hij een hartaanval heeft gehad: wat heeft dat met met zijn projecten/reputatie te maken? Spoort ie niet?
super zegt
@appie
dat ie een hartaanval heeft gehad heeft er niets mee te maken idd.
die bus ben ik redelijk sceptisch over, ik denk ook niet dat alles haalbaar is met geld en goede wil. En dat zeuren hangt maar net af van welke faculteit/sectie het betreft.
DAT zegt
Wubbo Ockels, de Victor Muller van de wetenschap.
Ome Joop zegt
@ DAT : 100% correct statement.
Die vergunning voor de OS is een zuivere alibi reden, omdat het project gewoon niets gaat worden. En dat weten de echte technici al vanaf het begin.
lincoln zegt
@Chip .. ha ha ha .. super funny dude ..
DAT zegt
@sacha
Wat deed hij daar, veldonderzoek? ;)
RobK zegt
Ik was afgelopen vrijdag in Helmond. TNO/PDE automotive. Daar lag het subframe van de bus, dikke brembo klauwen en hele apparte schijven. Ze hadden mij verteld dat ze daar alles in elkaar hadden gezet. Ook de uber dure velgen gezien..
autoblogger zegt
@RobK: geen spyshots? ;)
rabster zegt
ik ben werkzaam op de superbus, namelijk de subframe/wielophanging delen. in 2 weken gaan we rijden. en inderdaad het ziet er erg belovend uit. dikke brembo klauwen, 26inch mg/carbon (grrotste ooit gemaakt van dit soort), elektromotoren zijn binnen (ook al getest), spyshots heb ik maar die zijn helas niet toegestaan om het publiek te maken.
gr
autoblogger zegt
UPDATE: Officiele melding van de TU Delft..
Superbus (initiatief van Prof Wubbo Ockels) is een nieuw innovatief duurzaam openbaar vervoer systeem dat de voordelen van een hogesnelheidslijn verbind met de flexibiliteit van een auto. Superbus vormt daarmee een alternatief voor de auto. Superbus is milieu gunstig, heeft geen uitstoot door de elektrische aandrijving en is zuinig door zijn lage luchtweerstand. Zelfs al wordt de elektriciteit door elektriciteit centrales geleverd is de CO2 uitstoot de helft minder dan een gewone auto. De elektrische energie zal in de toekomst steeds meer door zonnepanelen of windmolens worden geleverd zodat Superbus volledig duurzaam wordt. Superbus heeft voor de hoge snelheid traject een eenvoudige infrastructuur waarvan de kosten meer dan de helft lager zijn dan andere alternatieven voor hoge snelheid vervoer. Superbus levert een passagiersgerichte service tegen normale treinkosten en wordt besteld via SMS of internet. De routes zijn flexibel omdat Superbus naast op de hoge snelheids baan (250 km/uur) ook op alle gewone wegen kan rijden. De Superbus rijdt daar waar de passagiers dat willen. Superbus heeft daartoe in hoogte verstelbare wielen, terwijl ook de achterwielen kunnen worden gestuurd om bv over rotondes te rijden. Superbus is recentelijk ook voorgesteld als verbinding van Noord Nederland over de afsluitdijk (Noorderzeelijn).
De TU Delft heeft een Superbus ontwikkelingsprogramma gestart in begin 2006 en was vervolgens betrokken in de Zuiderzeelijn studie waardoor een vergelijking werd gemaakt met de Magneetzweefbaan en Hogesnelheidstrein. Door de gunstige resultaten: minder milieu impact, meer passagiers, minder kosten, en vanwege het innovatieve karakter heeft het kabinet in juni 2006 besloten 7 miljoen euro ter beschikking te stellen om een demonstratie en experimenteel voertuig te ontwikkelen en te bouwen. Naast de TU Delft en Connexxion (hoofdsponsors) ondersteunen vele sponsors de ontwikkeling. Het voertuig dat gebruik maakt van aerospace en formule 1 technologie (ontwerp Antonia Terzi) bestaat uit een full carbon body met 16 vleugel deuren, chic interieur en “een wegligging als een Ferrari met een comfort van een Bentley”. Deze zomer al zal het experimentele voertuig worden getest en worden voorgesteld aan de pers (“Lancering”)
Superbus vormt een potentieel exportproduct. Mede daarom werd eind 2005 aan het NOC-NSF voorgesteld om Superbus te presenteren bij de Olympische spelen in Beijing. Het leek een prachtig moment om de Olympische spelen aan duurzame ontwikkeling te koppelen hetgeen China beoogt met het Olympisch dorp.
Echter bij nader inzien blijkt dat de communicatie mogelijkheden van Superbus erg gelimiteerd zijn en dat de effecten ervan niet de grote benodigde inspanning rechtvaardigen. China heeft een sterke interesse in Superbus en er zijn concrete plannen Superbus te helpen ontwikkelen voor de Chinese markt. Daarnaast zijn er vele mogelijkheden in Nederland en daarbuiten om Superbus in zijn volle uitstraling te presenteren. Het is daarom dat de Technische Universiteit heeft besloten om van de presentatie in Beijing af te zien.