In de westerse landen worden de autofabrikanten behoorlijk op de huid gezeten om hun modellen steeds zuiniger en schoner te laten rijden. Los van de hele milieudiscussie is de ontwikkeling die hiermee in gang gezet wordt, op zich natuurlijk niet verkeerd. Meer verbruiken dan noodzakelijk, is immers altijd zonde. Wat is het dan toch jammer dat het in een ander deel van de wereld op dit gebied helemaal niet zo’n vaart loopt. Neem China bijvoorbeeld met een populatie van ruim 1,3 miljard inwoners (20 procent van de wereldbevolking). Al die mensen moeten zich ook verplaatsen en dat doen ze echt niet allemaal lopend.
Emissie-eisen zoals wij die hier kennen, daar doet China voorlopig nog even niet aan mee. Laat ik eens wat cijfertjes over het Chinese wagenpark voor je op een rij zetten.
- China telde eind vorig jaar 159.777.589 motorvoertuigen.
- Van al die motorvoertuigen waren dat 56.967.765 personenauto’s, 87.096.613 motorfietsen en 869.124 transportvoertuigen.
- China telt 163.887.372 bestuurders van een motorvoertuig, waaronder 107.087.137 automobilisten.
- Vorig jaar nam het aantal motorvoertuigen met 14.548.595 voertuigen toe. Een stijging van 10,2 procent ten opzichte van 2006 en dankzij de Chinese economische hoogtijdagen, groeit dit aantal stevig door.
- Particuleren bezitten 35.337.531 personenauto’s, zo’n 62 procent van alle auto’s in het land. Minder relevant detail, maar je kunt het maar weten: 15.217.911 exemplaren is een sedan.
Dat zijn enorme aantallen, zeker wanneer je die vergelijkt -ik weet, het is onzinnig- met de cijfers van ons kikkerlandje. Volgens het CBS stonden in Nederland begin vorig jaar 7.230.178 personenauto’s, 567.911 motorfietsen en 1.064.846 bedrijfsvoertuigen geregistreerd. Recentere jaarcijfers heeft ons “moderne” CBS nog niet.
Als we het milieu er dan toch weer even bij moeten halen, zou het dan niet veel nuttiger zijn wanneer we onze scope verbreden en onze centen investeren in het schoner krijgen van landen als China, India e.d. Daar valt voor het milieu voorlopig heel veel meer te winnen. (via: chinacartimes)
UPDATE 16-04-2008: China was vorig jaar al uitgeroepen tot grootste producent van CO2 en ook een nieuw recent onderzoek onderstreept dit nog eens een keer.
Haipeng zegt
TE VEEL auto’s in China, zie hier het verkeer daar:
http://www.autojunk.nl/clips/view/138647
VeyronLover zegt
Wathaha, en die stoten even veel uit als wat, een paar brandende olietankers per dag?? Echt gek, zeker in vergelijking met onze landjes :-P
wotevajjjj zegt
het komt er niet op neer dat 1 of 2 landen het heel goed doen
we moeten allemaal samenwerken :p
dit gezegt zijnde door een 15jarige game-freak :p
RenJie zegt
tsja = meer mensen = meer auto’s = meer uitstoot. Is best te verminderen, maar nu krijgt China de druk, terwijl de VS afgelopen 2000000 jaar het meeste heeft vervuild.
sjonnie zegt
Hmm ik ben ook in Wenzhou geweest voor 2 weken, maar ik heb geen exotics gezien zoals in het filmpje, maar ik ken de straten wel :P
ach, volgende keer beter opletten…
En als je Wenzhou al druk vindt, er zijn zat andere steden die heel wat drukker zijn…
roberto zegt
weten jullie ook de Nederlandse statistieken? ben der wel benieuwd naar..
Dennis zegt
@roberto: Welke Nederlandse statistieken zoek je precies. Er staan een aantal Nederlandse cijfers in het artikel, zoals je kunt lezen en daarbij staat er een link naar het CBS. Heb je daar al op geklikt?
sjoppie zegt
Als je het dan weer zo bekijkt dan hebben we relatief veel autos in Nederland…:
56.967.765 personenauto’s op 1.300.000.000 miljard inwoners
7.230.178 personenauto’s op 16.372.715 miljoen inwoners
In China: 1 auto per 22 inwoners
In Nederland: 1 auto per 2 inwoners
Dus we hebben in vergelijking met China vééééél meer auto’s, en nog eens op minder oppervlakte ook… Vind je het gek met al die files…
RenJie zegt
dat van die files klopt wel, maar je vergelijkt het met het oppervlak van heel China(wat ook terecht is), maar als je het vergelijkt met de inwoners van een stad van China en dáár het aantal auto’s, dan zal het daar 100000x erger moeten zijn met de files en dat ik ook zo.
roberto zegt
@ Dennis,
haha.. sorry, moet verder kijken dan dat me neus lang is:P
NuttelozeBPM zegt
En wij maar ons boetekleed aantrekken, terwijl China meer vervuild nu dan wij ooit tevoren…En Het Kabinet is zo fier omdat ze denken dat ze nu heel goed bezig zijn met die belastinkjes op auto(rijden)…..
Oom Agent zegt
@sjoppie
Ik wilde idd al zeggen… 1 op de 22 is echt niet veel.
Wacht maar tot het daar straks ook 1 op de 2 is… kijken wat een vat olie dan doet. :)
Jan zegt
Wat zijn de top 10 meeste verkochte auto merken?
Jan zegt
Een paar jaar geleden zag je veel VW.
bruistablet zegt
hoeveel koffiezetapparaten zullen ze dan wel niet hebben…moeten er schrikbarend veel zijn…..als dat maar goed gaat.
Bas zegt
107.087.137 automobilisten
56.967.765 personenauto’s
869.124 transportvoertuigen
57.836.889 van de 107.087.137 automobilisten vinden er dus maar een plekje als ze ’s morgens in de auto willen stappen :)
Oftwel: slechts 54% van alle automobilisten in China heeft een auto (of iets dergelijks)…
Er vallen dus nog 49.250.248 auto’s (op dit moment) te verkopen in China.
Dat zijn er 6,81 keer meer dan er vorig jaar in Nederland rondreden.
Leuk man…cijfertjes :)
niek zegt
Het aantal auto’s per 1000 inwoners is dus een stuk minder in China dan in Europa. Dat betekend dus dat er in Europa heel wat meer mensen moeten gaan fietsen voordat we ons met andermans zaken moeten bemoeien.
Een gegeven dat ik trouwens mis is het gemiddelde verbruik/uitstoot per auto of per inwoner in China/Nederland.
lincoln zegt
ha ha ha .. nederland vergelijken met china .. ha ha ha ..
peter zegt
weer typisch zo’n dom “ik kan maar niet accepteren dat ik het milieu aan het verkloten ben” artikel. Sorry maar deze vergelijking is te belachelijk.
Dennis zegt
@peter: Waar heb je het over? Je mist mijn punt volledig.
peter zegt
Ik denk het wel. Zoals anderen al zeggen, je moet china’s uitstoot per persoon vergelijken met de uitstoot per persoon in Nederland. Dan zit Nederland toch veel hoger en valt er meer marge te halen.
Dat China een paar rampen aan het veroorzaken is is zeker waar. Maar dat toon je niet met statistieken aan, want volgens statistieken zijn ze voorbeeldig bezig.
Los daarvan, in west europa zou men beter iets doen aan huisverwarming, veel relevanter dan autos uitstoot. Als men een katalysator wil verplichten, moet een warmtepomp ook te verplichten zijn. Waarom geen minimum opp. zonnepanelen op elk huis? Verdien je toch terug op termijn. (sorry beetje off topic :-) )
Arno zegt
ja echt een goeie reden om zelf niet te vervuilen ‘ja maar die ander doet het veel erger’ :?
je moet het zelf niet willen dat je auto zoveel vervuilt!
Dennis zegt
@Peter: De discussie is inderdaad heel veel breder, maar hier op Autoblog beperk ik me vooralsnog even tot de motorvoertuigen.
Economieën in landen als China en India maken momenteel een enorme groei door. Dit vertaalt zich o.a. in een forse toename aan motorvoertuigen. Feit is dat de voertuigen in westerse landen een stuk schoner zijn (en gedwongen steeds schoner worden) dan de voertuigen in Aziatische landen, waar ongeveer 61% van de totale wereldbevolking woont. Wanneer we de uitstoot willen terugdringen ten behoeve van ons milieu (en dan wereldwijd), dan valt er mijn inziens in Azië veel meer winst te behalen dan in eigen land.
Dat ontslaat ons niet van de verantwoordelijkheid om verspilling van energie waar mogelijk in te perken, maar het is meer een kwestie van prioriteiten stellen om maximale resultaten te boeken. En nogmaals, daarbij zou de scope veel breder moeten zijn dan nu vaak het geval is.
Juppe zegt
@Dennis,
Sorry, maar ik vind dit echt een dom stukje tekst. Kan er niet veel meer van maken. China is qua grootte en aantal inwoners niet te vergelijken met Nederland, dus je zult je aantallen moeten delen door bv het aantal inwoners. Zoals hier al gezegd kan het dan wel eens heel anders uitpakken.
En hoe kom je erbij dat er in China niks aan de uitstoot gedaan wordt? Uitstootnormen in Amerika, Europa en Azie worden al behoorlijk gelijk getrokken. In India bv gebruiken ze ook de Euro normen. Dat zal in China ook niet lang meer duren (misschien doen ze dat al, aangezien ze hun auto’s ook in landen verkopen waar de euro normen gelden).
Btw, in de stad Chengdu (bijna evenveel inwoners als in heel Nederland) is het verboden om een brommer/scooter te rijden met een verbrandingsmotor. Daar heb je dus alleen elektrische scooters. Als je bedenkt hoe veel daar rondrijden, en dat dus scheelt.. dan zijn ze aardig goed bezig daar. Zijn wij niet degenen die achterlopen?
Over Europa gesproken… De uitstootnormen hier hebben jarenlang achtergelopen op normen in bv Japan en Amerika. De duitse auomobielfabrikantenlobby heeft daar een behoorlijk grote vinger in de pap. Dus wat dat betreft (en in het verlengde van jou verhaal) moeten we hier in Europa maar eens wat strenger worden qua uitstootnormen?
Misschien moeten we Duitse producten gaan boycotten, ipv de Chinese.
jl13 zegt
Weer het gez… over c02. 1 de atmosfeer bestaat uit 0.032% uit c02. 2 De auto is niet de grootste co2 vervuiler. 3 Ga eens zoals ik naar Hong Kong of Afrika en kijk daar eens naar al die wagens met hun euro5 normen Lol
4 Het gaat alleen maar om geld en macht van de overheden. Slurptax iemand? 5 Lees het boek 1984 van Orwell eens. Met de komst van Galileo satelieten komt het verhaal in dat boek weer een grote stap dichter.6 AL dit milieu gez… is ook om werkgelegenheid te creeeren wat goed is voor de economie maar misschien wel slecht voor het milieu zie je de ironie .
Peter Bos zegt
@Juppe,
Dennis punt snijdt zeer zeker hout. Het hogere doel is voorkomen dat we onze wereld nog verder naar de kloten helpen. (er van uit gaande dat het milieu daadwerkelijk een probleem is)
Nu kunnen we hier proberen om onze auto’s efficiënter te maken of we kunnen proberen om daar te helpen met oplossingen vóórdat daar ook 1 op de 2 bewoners een auto bezit.
Optie “West” betekent, bijvoorbeeld, dat we maar 1% milieuvoordeel halen per besteedde euro tussen nu en 5 jaar. Optie “Oost” misschien wel 2% millieu voordeel omdat alle nieuwe auto’s of commonrail diesel met cat en filter rijden. (= 100% voordeel)
Bijkomend voordeel zou zijn dat het wagenpark technisch dichter bij ons komt qua niveau en dat alle ontwikkelingskosten voor verbeteringen over meer “units” terugverdiend kunnen worden.
Jij een goedkopere Landwind, wij een beter millieu. Iedereen blij
Wij hebben de kennis en het geld, zij hebben de mensen
Peter Bos zegt
@JL 13
0,0032% CO2 klinkt idd weinig maar dat is 0,0032% arsenicum in je koffie ook. Wordt het echter niet gezonder van.
jl13 zegt
@Peter Bos
Nu als ik je zo hoor ga ik nu ff snel naar de Oxfam Wereldwinkel ff een heerlijk kopje chileense koffie halen en chateau Migraine voor bij de DVD Inconvenient Truth te drinken vanavond want over 20 jaar kan dit niet meer want de co2 uitstoot gaat alles vernietigen.
peter zegt
jl13 denk je dat dat onrealistisch is dan?
Jullie zijn net als de katholieken in de 15de eeuw Ondanks overweldigend wetenschappelijk bewijs doen alsof er niets aan de hand is, of liever pseudo wetenschappelijke onderzoekjes geloven die door republikeinen gesponsord zijn.
geun zegt
hoi mannen,
ik ben zelf van 14 tot 30 maart in china geweest.
Ik moet zeggen het is er ongelooflijk druk, zowel op de straten (auto’s) als op het voetpad (wandelaars, maar die lopen evezeer op straat eigelijk ;))
Ze rijden er over het algemeen toch met weinig vervuilende auto’s rond, ook veel trollybussen (deze hangen net zoals een tram vast aan kabels omdat ze op elektriciteit werken) natuurlijk met zo’n personenaantal kan het niet anders dan dat ze ongelooflijk veel vervuilen.
toch
Usa staat op 1 qua CO2 uitstoot
daarna china
daarna europa
daarna weet ik niet :)
leuk detail:
in amerika zijn er circa 780 auto’s per 1000 inwoners
in China slechts 22
Toch is china de snelst groeiende automarkt!!!
Het zal er in china nog leuk worden voor de olieprijzen betaalbaar te houden terwijl er minder voor handen is en er meer nodig is..
Doch China: een ongelooflijk interessant land waar je als investeerder heel wat goede zaken kan verichten..
gegroet
jl13 zegt
@peter
1 Niemand weet de absolute waarheid. 2 De auto is niet de grootste c02 vervuiler bv vliegtuigen stoten veel meer uit. 3 Dit jaar start de deeltjesversneller in cern die de komende jaren hopelijk veel informatie over het ontstaan van het universum zal verschaffen(Higgs-boson) want het overgrote deel bestaat uit zwarte massa en we weten er niets van maar wel dat de co2 uitstoot de wereld naar de kl gaat helpen laat me niet lachen. 4 Het gaat alleen maar om geld en angst creeeren. Niets meer en niets minder.
niek zegt
Feit is dat de voertuigen in westerse landen een stuk schoner zijn (en gedwongen steeds schoner worden) dan de voertuigen in Aziatische landen, waar ongeveer 61% van de totale wereldbevolking woont
Feit is ook dat die mensen vaker de trein pakken (in steden dan) en dat de vervuiling per hoofd een stuk lager is. Waar komen de cijfers dat auto’s in azie vervuilender zijn vandaan? Bron…
Jonathan zegt
@niek : “Waar komen de cijfers dat auto’s in azie vervuilender zijn vandaan? Bron…”
Duh! Daar heb je echt geen bron voor nodig. Niet zo flauw doen.