De handbak is dood, leve de handbak.
Zelf roeren. Een vanzelfsprekendheid pak hem beet 15 jaar geleden. Inmiddels zijn de meeste nieuwe auto’s standaard uitgerust met een automatische transmissie. Wij Europeanen zijn ook wat minder fanatiek in die hele handbak vs automaat discussie. Hoe anders is dat aan de andere kant van de plas.
Je hebt pas echt geleefd als je weet hoe je moet koppelen, schakelen, heel-toe en alle andere die komen kijken bij het heft in eigen handen nemen. Het heft is in deze fantastische spreekwoordelijke vorm het schakelpookje. In de Verenigde Staten is het verheerlijken van de handgeschakelde versnellingsbak tot een soort sport verheven.
Autofabrikanten gingen hier jaren geleden al in mee. Bijvoorbeeld BMW, die speciaal voor de Amerikaanse markt handgeschakelde varianten van M-modellen uitbracht, waaronder de M5 E60.
Handbak verkopen
Anno 2023 verwacht je misschien dat het kinderachtige gedoe rondom die handbak discussie wel dood is in de VS. Nou nee hoor, koppelen is nog steeds king. En ook de statistieken liegen niet. Uit onderzoek van J.D Power blijkt dat 1,7 procent van alle nieuwe auto’s in de VS in 2023 een handgeschakelde versnellingsbak hebben.
Dat lijkt misschien een marginaal aantal en ja procentueel gezien is dat ook zo. Het betekent namelijk dat 98,3 procent van de nieuw geleverde auto’s in de VS een automaat hebben. Het nieuws is dat het aantal handbakken is gestegen. In 2021 betrof nog minder dan één procent van de verkopen in de VS een handgeschakelde auto.
De handbak verkopen stijgen dus in de VS. Heel veel keuze is er niet. Auto’s als de Ford Mustang, Mazda MX-5, BMW Z4 of een Toyota Supra zijn inderdaad met een pook te krijgen. Dit zijn allemaal sportauto’s. Voor een crossover, SUV of pickup is het vrijwel altijd een automaat.
Gelukkig kopen ze aan de andere kant van de plas nog nieuwe sportauto’s. Bij ons in Nederland is dat een absolute zeldzaamheid. De alsmaar stijgende BPM maakt dit soort voertuigen onaantrekkelijk en voor een grote groep zelfs onbetaalbaar.
Zou jij bij een nieuwe auto ook een handbak overwegen? Of laat je dit over aan de Amerikanen en ga je gewoon voor een automaatje. Laat het weten in de comments! (via Wardsauto)
joki zegt
Ik moet zeggen, na te zijn overgestapt van een BMW met ZF transmissie, die pas echt goed werd nadat ik ze volledig instelde met XHP Flash, dat de handbak (waar ondertussen al een short shifter op zit) in mijn i20N een verademing is. Het is eigenlijk een beetje als “thuiskomen”. Het schakelen gaat natuurlijk trager, maar de fun bij een goed schakelmaneuvre of de ontgoocheling bij fout schakelen, als ik een snelle 0-100km/u wil timen, geven het toch wat extra cachet. In of voor een bocht de juiste , of foute versnelling selecteren, draagt echt wel bij tot de voldoening die je hebt als je een snelle rit over kleine, bochtige weggetjes doet bij valavond of ’s nachts ( om ander verkeer te proberen mijden). Zelfs bij rustig rijden op een normaal tempo ben je je beter bewust van je snelheid en ik merk gemiddeld trager te rijden dan met de automaat. Gewoon omdat ik meer op het rijden let, je moet wel wil je in de juiste versnelling zitten….
Tuurlijk, in stadsverkeer, file, acceleratiemeting… is een (goede) automaat altijd te verkiezen. Maar de goede oude handbak geeft toch meer het gevoel dat je de controle hebt, ik bedoel maar het ontkoppelen en vertrekken t.o.v. het gevoel van een automaat waar je de koppelomvormer zijn werk moet laten doen. Ik spreek nog altijd over de ZF, ik heb ook ervaring met de DSG van Volkswagen maar dat is zo’n draak van een systeem, was lease en mocht ik dus niet laten “tunen”. Maar toch, hoe slecht kan je een systeem afstellen om je wagens toch maar aan de uitstootnormen te laten voldoen…
Johanneke zegt
Ik wil altijd handbak tot ik aan de EV moet. We worden straks allemaal Toos Tesla, geniet van het zelf schakelen zolang het nog kan.
Ik weet dat het volgende niet een heel populaire mening is, maar ik vind dat er geen enkel verschil zit tussen ICE automaat en EV rijden. Zitten mensen te janken dat een EV geen emotie heeft, rijden ze zelf in een duitser met automaat. Dan denk ik heh. Wat is nou het verschil in beleving. Ja wat motorgeluid, poeh poeh.
mashell zegt
Ik wil het woord beleving niet gebruiken (omdat met een tevreden glimlach vloeiend door het landschap glijden in je Rolls Royce of EV ook beleving is) maar als het gaat om betrokkenheid, dus dat je als bestuurder actief betrokken wordt bij het rijden en techniek dan brengt de handbak het meeste, veel meer dan cilinders of geluid. De combinatie handbak en motor is het beste als de motor niet zo vermogend is zodat je strategisch moet schakelen om er alles uit te halen wat er in zit, daarin zit de lol, dat is sportief rijden. Snel rijden in een 911 met automaat kan mijn moeder ook, vlotjes een bochtige heuvelachtige weg rijden in een niet al te sterke auto met handbak, dat vergt kunde.
joki zegt
Hmm, bij een ice met automaat zie je nog altijd je toerenteller omhoog gaan, kan je eventueel schakelen met flippers en, als hij sportief afgesteld staat, zoals ik deed , voel je echt wel soms het “kloppen” bij opschakelen en daarna terug een duw in je rug. Het is niet zoals een handbak maar je kan je wel focussen om bvb het turbogat te ontwijken…
Bij elektrisch rijden, of hybride zoals wij nu hebben in lease, is het gaspedaal indrukken en “zoem”, je bent weg… Tot je moet stoppen, want ik reed met twee hybride BMW’s en dat gewicht is toch echt niet te onderschatten. Veel elektrische wagens rijden m’n handbakje compleet zoek bij accelereren, tot de eerste remzone en bocht. Ze kunnen zeggen wat ze willen, en die wagens zo veel vermogen geven als ze willen, maar om bochten te nemen zijn ze gewoonweg niet gemaakt. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen, maar die zijn niet meer voor Jan Modaal…Echter is een elektrisch/hybride voertuig wel tof in de stad, in het dorp, ook tof om te kuieren hoor, of in Zuid Frankrijk langs een kustweg te rijden en te genieten van het uitzicht…Dus het heeft wel iets, maar het zijn drie dingen die niet eenvoudig te vergelijken zijn. Ik prefereer de handbak, maar je zou er van elk één moeten hebben zodat je afhankelijk van je “mood” kan kiezen…
karhengst zegt
Daar spreek je wel een paar belangrijke zaken aan ja. Ik vind een automaat heerlijk om rustig op hoog tempo mee te cruisen, bij zeer lage toeren (lang leve de 9-bak). Maar juist omdat flipperen onder normale omstandigheden nooit nodig is, doe ik het eigenlijk ook nooit wanneer het wel een goed idee zou zijn geweest. Met als gevolg dat je met de kickdown een stuk langer moet wachten dan indien je een handbak had gereden.
Wat de bochten betreft stapelen een hoop van die (PH)EV’s echt nadeel op nadeel. Een hoog zwaartepunt vanwege de koets, eventueel ook nog een ICE onder de motorkap, of in ieder geval een platform wat niet geoptimaliseerd is voor EV-only. En een onderstel wat dus voorgaande nadelen mag verwerken, terwijl het eigenlijk beter zou rijden als er enkel een blok in het vooronder had gelegen. Rechtdoor geen probleem, maar even een doordraaier met 100 pakken terwijl 70 als adviessnelheid geldt is toch echt te veel gevraagd.
Dutchdriftking zegt
Zo’n moderne ZF automaat is natuurlijk geniaal, en beter dan elke handbak. Maar als het je lukt om de juiste hoeveelheid tussengas te geven, of een keertje met links aan te remmen voor een bocht dan voel ik mij toch net Misha Charoudin. Overigens is heel and toe praktisch onmogelijk in een 159, hiervoor moet je echt op je sokken rijden. Ik moet zeggen dat de automatische tussengas functie op handbakken van diverse sport auto’s en hot hatches ook wel wat toevoegen.
frederik zegt
Ik weet niet hoe de pedalen van een 159 eruit zien maar de klassieke Alfa’s waarin ik gereden heb (105 serie en GTV6) hebben een onbegrijpelijk slechte setup van het gaspedaal voor heel-and-toe. Wat je nodig hebt is een lang gaspedaal dat vanaf de vloer scharniert, zoals in elke Porsche of BMW. Zo kun je met de achterkant van je voet de onderkant van het gaspedaal bereiken. En wat ruimte aan de rechterkant.
Dutchdriftking zegt
@frederik: Precies dat, en dat type gaspedaal zie je helaas weinig meer. Vroeger zag je het ook veel bij vrachtwagens waar je standaard tussengas moest geven en dubbel clutchen IVM ontbreken van synchromesh ringen. Onderwets stapelen, splitteren, dubbel clutch en tussengas, ja zelfs met 50 ton en een stuur met 80cm doorsnee kan je een hoop rijplezier beleven.
petroldrinker zegt
Liever een lekkere flipperbak, vind de SMG bak ook fijner en leuker dan de handbak in een e46 m3, en ook mn huidige auto heb ik liever met de automaat/gerobotiseerde handbak dan een echte handbak (los dat ik die gewoon niet kon betalen, zou ik die ook minder graag rijden)
Dutchdriftking zegt
@petroldrinker: Ik vond de F1 in de 360 al dikke prima dus in een 430 zal het alleen maar beter zijn.
dtwo zegt
Tuurlijk, zo’n ZF8 in een BMW 3 of hoger zal fantastisch rijden (1- en 2-serie hebben een andere automaatbak), maar betaalbare auto’s met automaat zijn gewoon een ander verhaal. Al die DCT’s en DSG’s zijn er vooral op gebrand zo’n downsizemotortje zoveel mogelijk te smoren. Als je wel tempo wilt maken is het alles (3 versnelling terug op de oprit inc brullend driepittertje) of niks. In de sportstand is het motortje constant te aanwezig, en dat wil ik ook niet.
Heb na een proefrit met een Octavia 1.0 DSG zonder twijfelen de handbakversie besteld. Geen enkele spijt van, met handbak voelt-ie vele malen levendiger en kwieker aan. Heeft niks met ‘sportiviteit’ te maken, het rijdt gewoon prettiger. En oh ja, je bespaart 2500 piek.
kniesoor zegt
Mijn oto’s hebben een automaat, een ouwerwetse slushbox met 4 hele versnellingen danwel een dubbelkoppelingsdinges met 7 stuks. Bevalt prima, al ben ik ‘t met de geleerden hierboven eens, dat een handbak je gevoelsmatig iets meer bij het rijden betrekt.
Voor het oude beestje met de slushbox geldt dat natuurlijk niet, die is episch traag, maar bij een vliegtuig zonder vleugels, zoals een M4, vind ik het prettig, dat je met een DCT altijd beide handen aan het stuur kan houden. Da’s bij rechtuit rijden dan misschien niet zo noodzakelijk, maar bij het betere bochtenwerk vaak wel.
cvoo zegt
Eind vorig jaar bewust gekozen voor een handbak.
De automaten van een Ford Focus mk4 (benzine) staan niet bekend als het meest betrouwbaar en ik heb de auto privé gekocht.
Daarnaast sta ik niet standaard in de file en rijd ik +/- 15k km per jaar.
Juist de handbak past bij het sportieve karakter van de auto.
pomoek zegt
Voor de daily is een handbank natuurlijk een wat vreemde keuze. Maar ik snap het wel voor als iemand er voor kiest bij een wat sportieve auto. Maar zelfs dan zou ik toch eerder voor de automaat gaan.
sabrerator zegt
Een beetje vent heeft natuurlijk meerdere auto’s 😀
Kan je gewoon kiezen.
Mijn kleine sportieve bakkies hebben een handbak en de luxe afstandscruiser heeft een automaat. Precies zoals het zou moeten zijn.
O plaat zegt
Jij begrijpt het. Liever 2 autos die in één iets uitblinken dan 1 die een beetje van alles wat is.
cossiekiller zegt
Ik heb een nieuwe Mercedes Sprinter ..
Met handbak ..
Is al een auto om werk mee te doen dat die hoogopgeleiden zelf niet willen doen ..
Keihard werken dus ..
En ben niet eens Amerikaan ..
Joost zegt
Ik vind de automaat in mijn E61 helemaal niet verkeerd. Zeker omdat ik ook nog wel eens in een file terecht kom en het mijn daily is
Ook wel in een Volvo V50 gereden met een automaat. Wat een flutding was dat! Voor zover je lol kan hebben in een 2.4 V50 werd het er door de bak wel uitgehaald.
Mocht ik ooit in de positie komen om voor een 360 modena te gaan, dan wordt het er een met handbak ipv de flippers aan het stuur. Want alleen dat patroon en die pook zijn zoooooooooooo mooi!
Dan maar wat langzamer…
avdb55 zegt
Ik heb aan mijn stuur geen hendeltjes om ontsteking en mengsel te regelen en ik heb ook niet een slinger om de motor aan te slingeren, dus als er goede automatische versnellingsbakken zijn, waarom zou ik dan nog zelf schakelen?
Ze kunnen alleen nog niet anticiperen.
Maar in het huidige verkeer is de grootste lol er wel af.