Een hard vergelijk tussen alle teamgenoten in de F1. Welke coureurs waren aan elkaar gewaagd en wie stak er schril af ten opzichte van zijn teammaat/grootste rivaal?
Nu het jaar voorbij is, kunnen we eens kijken wie het allemaal écht goed gedaan hebben in de F1 dit jaar. Uiteraard heb je daar zelf aan een beetje een beeld van, maar klopt dat beeld wel aan de hand van de cijfers? Dit zijn de head-to-head’s van 2016. Huishoudelijke mededeling vooraf: voor het raceduel tellen we alleen races mee waarin beide rijders aan de finish zijn gekomen. Hoewel finishen op zichzelf ook een vak is, zou deze statistiek (zeker bij een aantal teams) anders teveel beïnvloedt worden door pech en toevalligheden.
Mercedes:
ROS | HAM | |
---|---|---|
Punten | 385 | 380 |
Raceduel head-to-head | 9 | 10 |
Kwalificatieduel head-to-head | 9 | 12 |
Rondes in de top 10 | 1189 | 1158 |
Beste resultaat | 1ste (9 keer) | 1ste (10 keer) |
Dit verhaal is eigenlijk al genoegzaam bekend. De twee coureurs waren dit jaar weer erg aan elkaar gewaagd, maar Hamilton had wellicht iets meer pech, vooral in de kwalificaties. Daardoor moest hij een aantal keer de race aanvangen vanaf een slechte startpositie en hengelde Rosberg meteen vier overwinningen binnen aan het begin van het jaar. Hoewel Hamilton Rosberg nog even voorbij stak op de ranglijst in de zomer, sloeg de Duitser uiteindelijk knap terug, hoewel hij daarbij wel zwijnde in Maleisië nadat de motor van LH44 de geest gaf met een klassieke ‘plof’.
Red Bull:
RIC | KVY | |
---|---|---|
Punten | 36 | 21 |
Raceduel head-to-head | 2 | 1 |
Kwalificatieduel head-to-head | 4 | 0 |
Rondes in de top 10 | geen data | geen data |
Beste resultaat | 4de (drie keer) | 3de |
We zijn het alweer bijna vergeten, maar Kvyat stond in het begin van dit jaar nog aan de start voor Red Bull Racing. Na Ricciardo in 2015 afgetroefd te hebben op punten zal hij zich vast een ander seizoen voorgesteld hebben dan het uiteindelijk werd. Het begon al slecht met een 18de startplaats in Australië. Teamgenoot Ricciardo stond op een eveneens teleurstellende maar toch heel wat beter behapbare achtste stek.
In de derde race van het jaar leek de Rus zich te herpakken met een mooie derde plaats. Één race later gooide hij voor eigen publiek echter zijn eigen ruiten in. In dopingbolwerk Sochi reed hij tot twee keer toe Vettel aan. Het betekende een demotie voor de Rus, die in de kwalificaties met 4-0 werd afgedroogd door kwalificatiebeest Ricciardo.
De Ozzie op zijn beurt beleefde echter ook geen spectaculaire seizoenstart, de RB12 moest duidelijk nog wat verbeterd worden. In de eerste vier races haalde de honeybadger drie degelijke vierde plaatsen binnen. Netjes, maar geen reden tot euforie. Maar toen kwam nog het andere deel van het jaar.
RIC | VES | |
---|---|---|
Punten | 220 | 191 |
Raceduel head-to-head | 8 | 7 |
Kwalificatieduel head-to-head | 11 | 6 |
Rondes in de top 10 | 1181 | 1028 |
Beste resultaat | 1ste | 1ste |
Vanaf Spanje reed Max namelijk voor Red Bull Racing en hij won ook meteen maar zijn eerste race voor het team. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Je zou kunnen zeggen dat Ricciardo er daarna nog een tandje bijzette, hoewel dat in de topsport eigenlijk niet opgaat. Hij deed vóór Max vast ook vast al wel zijn best. Wel gaf de Australiër in een interview aan dat hij wat kon leren van Max omdat die laatste, vermoedelijk vaker dan Kvyat, in sommige bochten op de telemetrie in eerste instantie sneller bleek te zijn dan hijzelf. Dus dan wist hij dat de limiet daar nog wat verder lag dan hij aanvankelijk dacht.
Als Nederlander met een oranje bril op willen we natuurlijk graag zien dat Max zijn teamgenoot volledig wegblaast, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat de resultaten dat (nog) niet honderd procent bevestigen. Sinds de twee teamgenoten zijn heeft Ricciardo zowel het raceduel als het kwalificatieduel voorlopig gewonnen. In de races gaat het dan wel om de kleinst mogelijke marge: acht tegen zeven. In de kwalificaties is het verschil groter: elf keer was Ricciardo sneller in Q3, zes keer was Max de snellere.
Maar goed daar moeten we bij aantekenen dat Ricciardo vooral in het begin een voorsprong heeft genomen in de laatste categorie en het naar het eind van het jaar toe een steeds gelijkere strijd werd. Max moest nog even wennen aan de auto, is nog jong en laat bovendien regelmatig mooie dingen zien op de baan die niet in statistieken te vatten zijn. Nou ja, behalve dan de statistiek ‘gewonnen awards voor mooiste inhaalmanoeuvre van het jaar’. Desalniettemin zijn het doorgaans de huis-tuin-en-keuken races die de kampioen bepalen. Bij droog weer in de snelste auto op pole kwalificeren en vooraan wegrijden, zo wordt je kampioen. Dat moet Max dan nog wel even nét wat beter doen, want op basis van de cijfers van dit jaar zou je zeggen dat in dat scenario eerder Ricciardo kampioen was geworden.
Ferrari:
VET | RAI | |
---|---|---|
Punten | 212 | 186 |
Raceduel head-to-head | 10 | 3 |
Kwalificatieduel head-to-head | 10 | 11 |
Rondes in de top 10 | 973 | 1022 |
Beste resultaat | 2de (drie keer) | 2de (twee keer) |
De schok bij Ferrari is dat Kimi Raikkonen aan het eind van de rit gewoon het kwalificatieduel tegen Vettel heeft gewonnen. Wie had daar een stuiver voor gegeven na 2014 en 2015? Als je vorig jaar een startopstelling doornam kon je doorgaans zeggen: “Vettel drie, en Raikkonen zes, zijn gebruikelijk drie tienden achter Vettel…”
Om een of andere reden is dat dus nu volledig anders. Waarschijnlijk had Kimi dan toch moeite met de balans van de auto in de voorgaande jaren en had hij dit jaar een rode bolide onder zijn Finse achterwerk waar hij wel ‘het goede gevoel’ mee had. In de puntenstrijd gingen de twee lange tijd gelijk op, maar Vettel beslechtte het uiteindelijk toch in zijn voordeel. Het moet gezegd worden dat Seb, ondanks dat hij geen goed jaar heeft gehad, in de races doorgaans wel sneller was dan Kimi. De laatste won het raceduel slechts drie keer, maar scoorde veel goede punten in races waarin Sebastian uitviel. In niet minder dan acht races kwam minimaal één van de twee Ferrari’s niet aan de finish. Dat is een flink getal in de F1 anno 2016.
Force India:
PER | HUL | |
---|---|---|
Punten | 101 | 72 |
Raceduel head-to-head | 9 | 8 |
Kwalificatieduel head-to-head | 9 | 12 |
Rondes in de top 10 | 901 | 755 |
Beste resultaat | 3de (twee keer) | 4de |
Het is bijna jammer dat Hulkenberg na dit jaar weggaat bij Force India. Nou ja, misschien gaat Perez ook nog wel weg en dan had het niet uitgemaakt. Maar dit was de afgelopen jaren toch wel een van de interessantste teamduels in de F1. Beide coureurs hebben een behoorlijk goede reputatie in de F1 en zijn duidelijk erg aan elkaar gewaagd. Er waren periodes dat je dacht ‘nu heeft Hulk definitief de overhand’, maar dan kwam Perez weer sterk terug en vice versa.
Toch heeft Perez dit jaar de nét wat betere indruk gemaakt. Hij verloor weliswaar het kwalificatieduel, maar scoorde meer punten voor het team en stond wéér twee keer op het podium met de Force India. Hulkenberg mistte het ereschavot daarentegen voor het zoveelste jaar op rij juist nipt, zijn beste resultaat was een vierde plaats. De Hulk gaat nu naar Renault en misschien maakt Perez nog een kansje bij Mercedes, hoewel het er inmiddels op lijkt dat Wehrlein op pole position staat voor dat zitje.
Williams:
BOT | MAS | |
---|---|---|
Punten | 85 | 53 |
Raceduel head-to-head | 9 | 7 |
Kwalificatieduel head-to-head | 17 | 4 |
Rondes in de top 10 | 843 | 786 |
Beste resultaat | 3de | 5de (twee keer) |
Het was duidelijk een afbouw-jaar voor Massa. In de voorgaande jaren kon hij zich nog prima meten met Valtteri Bottas en hielp daardoor misschien wel de kansen van de Fin op een Ferrari-zitje om zeep. Dit jaar was Bottas echter duidelijk een maatje te groot voor Felipe, waarvoor de Fin ook credits verdient. Het kwalificatieduel van 17-4 moet de Brazo die bijna wereldkampioen werd toch pijn doen. Niet voor niks was hij erg blij met zijn tiende startpositie in Abu Dhabi. Op zich natuurlijk niet per se iets om heel blij van te worden als Grand Prix winnaar, maar het was één plaatsje voor Bottas, waardoor Felipe iedereen van de pers kon vertellen dat hij niet met pensioen ging vanwege een gebrek aan snelheid.
Hoe het verder moet met Bottas is onduidelijk. Als hij bij Williams blijft krijgt hij volgend jaar Lance Stroll als teamgenoot. Daar heeft hij weinig mee te winnen, want als hij de Canadese rookie verslaat is dat ‘normaal’ en als hij er ook maar een aantal keer van verliest kan hij een topteam daarna vergeten. Máár, misschien trekt manager Toto Wolff nog wel een konijn uit de hoge hoed.
McLaren:
ALO | BUT | |
---|---|---|
Punten | 54 | 21 |
Raceduel head-to-head | 7 | 5 |
Kwalificatieduel head-to-head | 15 | 5 |
Rondes in de top 10 | 653 | 383 |
Beste resultaat | 5de (twee keer) | 6de |
Bij McLaren een zelfde soort verhaal als bij Williams. Dit jaar was de afscheidstournee van Button, zelfs als hij zich dat in het begin van het jaar zelf nog niet realiseerde. Vorig jaar haalde de Brit nog nipt meer punten dan Alonso. Dit jaar werd hij afgedroogd door de Spaanse kampioen, die af en toe weer eens ouderwets zijn tanden liet zien op de baan. Helaas heeft manager Flavio Briatore inmiddels aangegeven dat Alonso níet naar Mercedes zal gaan. Nu staat Flava Flav niet bekend als de aller eerlijkste man binnen/buiten de F1, maar toch.
Toro Rosso:
VES | SAI | |
---|---|---|
Punten | 13 | 4 |
Raceduel head-to-head | 2 | 1 |
Kwalificatieduel head-to-head | 3 | 1 |
Rondes in de top 10 | geen data | geen data |
Beste resultaat | 6de | 9de (twee keer) |
In het begin van het jaar werd nog even het duel Verstappen-Sainz voortgezet. Vooral achter de schermen bleek dat er achteraf heet aan toe te gaan, maar ook op de baan was er vuurwerk. In Australië kwam Max door een sub-optimale strategie klem te zitten achter Sainz en hij was daar zo verbolgen over dat hij al foeterend op de radio uiteindelijk tegen Sainz aanreed. De twee eindigde nog wel in de punten: Sainz negende, Verstappen tiende.
Toch was het Verstappen die in het kortdurende duel van dit jaar aan het langste eind trok. Hij won het kwalificatieduel met drie tegen één en haalde in vier races dertien punten tegenover de vier punten die Sainz sprokkelde. Na Sochi volgde promotie naar Red Bull Racing. Een promotie waarvan Sainz vond dat hij ‘m eigenlijk ook wel verdiend had.
SAI | KVY | |
---|---|---|
Punten | 42 | 4 |
Raceduel head-to-head | 9 | 2 |
Kwalificatieduel head-to-head | 11 | 6 |
Rondes in de top 10 | 602 | 237 |
Beste resultaat | 6de (drie keer) | 9de |
Of dat zo was mocht Carlos vervolgens laten zien tegenover de aangeslagen Kvyat. Het moet gezegd worden: hij versloeg de Rus met verve in zowel de kwalificaties als de races. Kvyat herpakte zich uiteindelijk nog wel enigszins aan het einde van het jaar, maar toen was de oude Ferrari-motor in de STR eigenlijk al niet goed genoeg meer voor punten.
Haas F1:
GRO | GUT | |
---|---|---|
Punten | 29 | 0 |
Raceduel head-to-head | 6 | 7 |
Kwalificatieduel head-to-head | 12 | 9 |
Rondes in de top 10 | 320 | 134 |
Beste resultaat | 5de | 11de (vijf keer) |
GRO tegen GUT. En ach gut, wat werd die GUT ingemaakt door die GRO zeg. Hoewel, als we de harde cijfers bekijken kwam Gutierrez in de kwalificaties in de tweede helft van het jaar beter tot zijn recht. Dat had echter ook te maken met de rampzalige betrouwbaarheid van de Haas. En dat terwijl het jaar nog zo hoopvol begon. Grosjean werd door het publiek zelfs uitgeroepen tot man van de wedstrijd in de eerste twee races en had daarmee tevens de primeur.
Maar gevoelsmatig is dat al weer héél lang geleden. Dat zegt veel over de moeilijkheden die Haas in de rest van het seizoen had. Dieptepunt was Brazilië: na een goede kwalificatie crashte Grosjean in de formatieronde en viel Gutierrez voor de zoveelste keer uit met technische problemen. De Mexicaan die op dat moment al wist dat hij zijn stoeltje zou verliezen voor volgend seizoen werd dat even teveel dus gooide er nog maar eens een hissy-fit uit. Dit tot ongenoegen van zijn teambaas, die hem even hardhandig corrigeerde door ‘m bij de arm te grijpen.
Renault:
MAG | PAL | |
---|---|---|
Punten | 7 | 1 |
Raceduel head-to-head | 6 | 6 |
Kwalificatieduel head-to-head | 11 | 8 |
Rondes in de top 10 | 116 | 80 |
Beste resultaat | 7de | 10de |
Vanaf het begin van het jaar leek Magnussen de man waar Renault het vertrouwen in had. In de winter had het oude Lotus-team nog Pastor Maldonado en Jolyon Palmer bevestigd, maar na de officiële overname van het team door Renault kwamen de geruchten op gang dat ze Maldo de laan uit wilden sturen. PDVSA zat in zwaar weer en daardoor stond de geldbuidel die Pastor meenam onder druk.
Uiteindelijk bleken de geruchten te kloppen en werd Kevin Magnussen, die via McLaren eigenlijk al op een zijspoor richting de uitgang van de F1 was beland, aangetrokken als ‘ervaren kracht’. Jolyon Palmer mocht met zijn zak Ponden wel blijven, hoewel Renault niet echt op hem zat te wachten zo leek het.
In het begin van het jaar werd Jolyon dan ook geheel volgens verwachting weggereden door Magnussen. Maar net als in zijn jaar bij McLaren werd Kevin naar het scheen alleen maar slechter naarmate het jaar vorderde. Jolyon daarentegen kwam er na een lange aanloop steeds beter in. Eigenlijk geen wonder: ook in de GP2 won hij de titel pas in zijn vijfde jaar na een stel grotendeels kleurloze jaren.
Desalniettemin was Kevin onder de streep de betere coureur van de twee dit jaar en leek Palmer dan ook het veld te mogen ruimen na één jaar F1. Maar de Brit heeft geluk: misschien mede door zijn verbeterde prestaties ten opzichte van Magnussen in de tweede seizoenshelft was Renault bereid om Kevin slechts een contractverlenging van één jaar aan te bieden. In plaats daarvan koos de Deen voor een contract van twee jaar bij Haas, waardoor Palmer en zijn sponsors nog een jaartje mogen blijven bij Renault.
Sauber:
NAS | ERI | |
---|---|---|
Punten | 2 | 0 |
Raceduel head-to-head | 4 | 9 |
Kwalificatieduel head-to-head | 7 | 13 |
Rondes in de top 10 | 100 | 43 |
Beste resultaat | 9de | 11de |
Sauber verscheen dit jaar aan de start met misschien wel het minste rijdersduo. Ericsson is soms snel maar niet constant en Nasr is constant maar niet snel. Beiden mogen rijden van Monisha omdat ze behoorlijk wat centjes meebrachten. Eigenlijk ontvouwde het jaar zich zoals je mag verwachten op basis van de eerder genoemde kwaliteiten van de rijders. Ericsson was Nasr meestal de baas, maar toen het erop aan kwam, crashte hij de muur in. Nasr bleef knap rijden in de Grand Prix van Brazilië en pakte de extreem kostbare puntjes die het team nodig had. Het zure voor de Brazo is dat sponsor Banco do Brasil het voor gezien houdt en als hij daar geen vervanger voor vindt lijken zijn kansen om aan te blijven bij Sauber miniem.
Manor:
WEH | HAR | |
---|---|---|
Punten | 1 | 0 |
Raceduel head-to-head | 8 | 0 |
Kwalificatieduel head-to-head | 7 | 5 |
Rondes in de top 10 | geen data | geen data |
Beste resultaat | 10de | 15de |
Manor tenslotte begon het jaar zonder de toevoeging Marussia en mét de hoop om van de laatste plaats af te komen. De goede resultaten moesten dan vooral gaan komen van Pascal Wehrlein, die door motoren leverancier Mercedes het team in gekatapulteerd werd. De andere rijder van het team was Rio Haryanto, een Indonesische GP2 coureur die in de hoogste opstapklasse af en toe aardige dingen had laten zien.
De eerste Indonesiër in de F1 zat echter vooral in de Manor dankzij geld van het Indonesische staatsoliebedrijf Pertamina. Hij verweerde zich tegen de verwachting van velen in echter behoorlijk goed tegen Wehrlein, vooral in de kwalificaties. In de races was de Duitser wel duidelijk de beste van de twee en scoorde zelfs een puntje in Oostenrijk. Een sentimenteel moment voor het team dat voor het laatst had gescoord met Jules Bianchi in Monaco. Halverwege het seizoen droogde het geld van Haryanto echter op en dus werd het tijd voor een vervanger.
WEH | OCO | |
---|---|---|
Punten | 0 | 0 |
Raceduel head-to-head | 3 | 2 |
Kwalificatieduel head-to-head | 7 | 2 |
Rondes in de top 10 | 42 | 57 |
Beste resultaat | 14 | 12 |
Deze vervanger werd gevonden in de vorm van Esteban Ocon, een naar verluidt sympathieke Fransman die tegen Max Verstappen reed in Formule 3. Max werd dat jaar derde in het kampioenschap, Ocon met zijn Mercedes-motor werd eerste. Naast Mercedes heeft Esteban overigens ook nog een link met Renault. De gedachte van sommige teams lijkt te zijn: als we Max niet kunnen krijgen dan maar iemand die heeft aangetoond dat als hij de juiste auto heeft Max kan verslaan.
Ocon had het echter behoorlijk lastig tegen Wehrlein. Hij verloor het kwalificatieduel duidelijk en het raceduel nipt. Toch was hij het die in eerste instantie de voorkeur kreeg boven Wehrlein om promotie te maken naar het eveneens met Mercedes-motoren uitgeruste team van Force India. Een domper voor Wehrlein.
Toch lacht Pascal misschien als laatst en daardoor als best, mits hij het zitje van Rosberg krijgt. Een variant waarin Ocon wordt doorgeschoven naar Mercedes en Wehrlein naar Force India kan in theorie ook nog maar dat wordt dan wel erg potsierlijk allemaal. Maar goed, we wachten het af.
Laat je eigen bespiegelingen los over de coureurs, in de comments!
bassx zegt
Wist dat Sainz sneller was maar nu met de cijfers ernaast is het wel heel erg slecht gesteld met Kvyat.
badmat zegt
Wat hebben de formule 1 en vrouwen met elkaar gemeen?
Ze zijn allebei leuker als het nat is.
(Sorry)
dirtylicious zegt
Wehrlein overduidelijk de betere bij Manor, vindt dat hij de zetel bij Mercedes moet krijgen.
marvin1608 zegt
Max is toch gewoon de beste , dat kan toch niet anders.
wif1 zegt
Had toch ook graag een volledig jaar Verstappen/Sainz willen meemaken. Als je de statistieken nu op een rijtje hebt van de races van 2016 die ze bij Toro Rosso nog samen reden, heeft Max een behoorlijk tandje bij kunnen schakelen tov 2015. Had Sainz begin 2015 het voordeel van zijn ervaring in voorgaande klassen, 2016 was het jaar waarin een wat betere vergelijking tussen de twee mogelijk was. Of Red Bull in 2017 voor de titel kan gaan, betwijfel ik, maar het duel tussen Riciardo en Verstappen zal dan duidelijk maken wie de uiteindelijke nummer 1 van het team gaat worden. Ze hebben nu beiden de mogelijkheid om gedurende de winter de bolide naar hun hand te zetten.
trustmeiamanengineer zegt
Wordt nu wel echt eens tijd om die tabellen te fixen (in in ieder geval) de Android app. Want dit is niet te lezen zo.
Robert zegt
@trustmeiamanengineer: Ik bekijk de site in de browser (Chrome) en daarin zijn de tabellen wel goed te lezen. Het nesten van reacties is echter een drama, door veels te ver inspringen van de tekst, in combinatie met te grote kantlijn marges.
On topic: ik had graag de scores per race in een grafiekje gezien, want dan is zichtbaar of twee teamgenoten ongeveer gelijk presenteren, uit elkaar of naar elkaar toe groeien
Erik zegt
@RRRobert: de allerbeste race analyses tot in het diepste van het diepste (rondetijden, short runs, long runs, enz., enz. zijn te lezen in de week na de race op auto-motor-und-sport.de. Daar waar Autoblog ook veel vandaan haalt voor hun artikelen.
ikkeook zegt
@trustmeiamanengineer:
Kijk hier eens: http://www.formula1.com/en/latest/features/2016/12/f1-who-was-most-dominant-driver-of-2016.html
Ik vermoed dat dit de bron van dit artikel is.
lincoln zegt
De beste heeft toch gewoon gewonnen ??
cthijs zegt
Wehrlein gaat janken
driver38 zegt
Waarom copy pasten maar geen link plaatsen?
http://www.formula1.com/en/latest/features/2016/12/f1-who-was-most-dominant-driver-of-2016.html
jaapiyo zegt
@driver38: eerder vandaag stond er al een dergelijke comment onder dit artikel op een wat zuurdere manier. Met een tikje naïviteit zal ik er maar vanuit gaan dat die niet van dezelfde persoon afkomstig was en antwoord geven op je vraag: simpelweg omdat het geen copy paste is.
Het enige wat ‘overgenomen’ is van de bron die je noemt is het idee om een ‘eindejaarsreview’ te doen van de coureurs en enkele cijfers. Dat lijkt me nou niet bepaald een nieuw idee waar we iemand credit voor moeten geven. Niet eens alle cijfers komen van formula1.com, want sommige matchups hadden ze niet inbegrepen en die heb ik dus opgezocht in andere bronnen. Bijvoorbeeld onze eigen verslagen van de races. Daar zetten we overigens ook niet bij dat we naar RTL + of Ziggo of Sky hebben zitten kijken, omdat het verslag de eigen interpretatie van de beelden is.
En dat laatste is in dit geval ook zo. Wellicht heb je het artikel niet gelezen, anders zou je namelijk gemerkt hebben dat álle tekst in dit artikel van mezelf komt. Met uitzondering van bepaalde informatie in de tabellen (wat we toch wel als publieke informatie kunnen beschouwen) en de insteek van het artikel is er niks vertaald of gekopieerd van Formula1.com. Als sommige meningen overeenkomen is dat alleen zo omdat zij dan hetzelfde gezien hebben als ik. Wat opzich niet heel vreemd zou zijn natuurlijk als je beiden dezelfde feiten beschouwd.
Als er dingen letterlijk overgenomen worden, linken we altijd naar de bron, zie bijvoorbeeld dit artikel http://www.autoblog.nl/nieuws/zo-praat-ecclestone-over-trump-en-verstappen-93051.