Speciaal voor de wintersport gaan zoeken naar een ideale stationwagon met AWD en handbak. Het budget: 8.000 euro.
Het leuke van dit soort adviezen is de verscheidenheid van de aanvragen. In sommige gevallen krijgen we situaties voorgeschoteld waarbij ook wij ons even achter de oren moeten krabben om te zien welke auto’s het beste passen. Zo ook bij Hendrick. Hij is namelijk op zoek naar een stationwagon met AWD en handbak.
Nu is dat op zich niet heel erg vreemd, aanvragen voor stationwagons rond dit budget (8 mille) krijgen we vaker. Maar nu gaat het specifiek om een auto voor in Oostenrijk. Het is de auto die daar ook zal blijven. Het is de bedoeling dat de auto gebruikt wordt tijdens de wintermaanden om van het huis naar de piste en supermarkt te rijden.
Een stationwagon met AWD en handbak is ook echt een must. Tweewielaandrijving is absoluut geen optie. Leeftijd en kilometerstand maakt niets uit en Hendrick heeft geen merkafkeur. Het mag alleen absoluut geen SUV zijn. Stoelverwarming zou heel erg prettig zijn.
De wensen en eisen voor een stationwagon met AWD en handbak kun je hieronder lezen:
Huidige / vorige auto’s: | Renault Megane 4 RS Trophy, Renault Twingo GT |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 8000 |
Jaarkilometrage: | Max 2000 |
Brandstofvoorkeur: | diesel |
Reden aanschaf andere auto: | Bijkomende wagen voor aan het vakantie huis in Oostenrijk. |
Gezinssamenstelling: | 2 volwassenen, kinderen zijn de deur uit. |
Voorkeursmerken / modellen: | Geen |
No-go merken / modellen: | Geen |
Hoe komen wij aan de getallen?
- Verbruik: via Spritmonitor, prijs ANWB (€1.66 p/l Super)
- MRB: Provincie Utrecht (via belastingdienst)
- Verzekering: 55 jarige man, 20 schadevrije jaren, Allrisk
Subaru Outback 2.5i Comfort (BP)
€ 7.500
2004
168.000 km
Wat is het?
De eerste auto die bij ons naar boven kwam als je een station met AWD en handbak zoekt. Het is in principe de stoere offroad-esque variant van de Legacy Touring Wagon. Het is een auto die daadwerkelijk wat kan op onverhard, want er is namelijk een flinke bodemspeling, een écht permanent vierwielaandrijvingssysteem én zelfs een lage gearing. Geen faux-AWD met een haldex-koppeling en luchtvering, deze Outback is het echte werk. Het interieur is niet chic, maar dat maakt niet uit. Hierdoor is het minder erg om de auto vies te maken: met een hogedrukspuit maak je alles toch weer schoon. Ook lekker, op Marktplaats vindt je de Outback overal.
Hoe rijdt het?
Bij gebruik in Nederland: op zich prima. De vering is wat week, de besturing is wat vaag en de motor heeft geen enorme krachtreserves. Het is een beetje een futloos aggregaat, maar het maakt een alleraardigst geluid. In Oostenrijk is het geweldig met de lage gearing. Sterker nog, de Outback is gewoon beter dan de meeste crossovers en crossovers die men SUV’s noemt. Vanwege de hierboven genoemde eigenschappen kun je in het terrein en in de sneeuw heel erg goed uit de voeten.
Kosten Subaru
- Verbruik: 1 op 10,66
- Brandstofkosten: € 26
- Gewicht: 1.405 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 69
- Verzekering: € 25
- Totale kosten per maand: € 120
Onderhoudsprognose
Deze Subaru’s staan bekend om hun onverwoestbaarheid en dat klopt enigszins ook wel. Dat wil niet zeggen dat ze goedkoop zijn om te onderhouden. Onderdelen zijn behoorlijk prijzig en ja, er kan echt wel wat kapot. Maar bij jouw kilometrage is het gewoon zaak om de auto elk jaar na de garage te brengen voor een beurt en alles mee te pakken wat er mis is. Heel veel kan het niet zijn.
Afschrijvingsprognose
Qua afschrijving zit je goed. Deze auto’s schrijven namelijk erg weinig af. Juist vanwege het robuuste imago en het feit dat je ze als werkpaard in kan zetten. Ook met hogere kilometerstanden zijn ze erg goed te verkopen.
Seat Altea 4 Freetrack 2.0 TSI
€ 5.999
2010
150.000 km
Wat is het?
Strikt genomen is het geen stationwagon. Net als de Outback is de Freetrack een opgeruigde versie, in dit geval op basis van de Seat Altea. Het verschil met de Outback kan niet groter zijn. De Altea is een soort midi-MPV (het is de Spaanse Golf Plus) en deze versie is langer (Gebaseerd op de Altea XL) en voorzien van alles dat Seat tot zijn beschikking had. Op Marktplaats moet je de Altea Freetrack wel zoeken met een vergrootglas.
Hoe rijdt het?
Een groot verschil met de Outback is de motor. De 2.0 TSI is een heel erg fijn blok. Je hebt namelijk veel vermogen en koppel tot je beschikking. Standaard zijn de prestaties véél beter dan die van de Outback. Op de Autobahn kun je nog best voor wat verrassingen zorgen met dit maffe ding. Er is geen lage gearing, maar met het koppel van de 2.0 TSI heb je dat ook minder nodig. Qua wegligging moet je je er niet te veel bij voorstellen, maar het rijdt wel minder week dan de Outback.
Kosten Seat
- Verbruik: 1 op 9,25
- Brandstofkosten: € 30
- Gewicht: 1.546 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 77
- Verzekering: € 30
- Totale kosten per maand:
Onderhoudsprognose
Het belangrijkste om te checken is of die 2.0 TSI motor olie verbruikt. In veel gevallen zijn de issues al lang boven water, dit is ook al weer een 11 jaar oude auto. Als het gefixt is door een degelijke toko, kun je nog jaren vooruit. In het ergste geval kun je ook gewoon af en toe een litertje olie bij vullen. Onderdelen zijn verder erg betaalbaar, dus dat is wel lekker.
Afschrijvingsprognose
Iets meer dan bij de Outback. Dat komt vooral omdat niemand ervan gehoord heeft. Het is een lange variant van de Altea en dan nog eens een stuk hoger en ruiger. En alleen leverbaar geweest met een dikke motor.
Opel Insignia Sports Tourer 2.8 T 4×4 Sport (G09)
€ 6.950
2009
160.000 km
Wat is het?
We weten dat Opel Insignia’s veel waar je voor geld bieden, maar dit is ongekend. Deze Insignia is namelijk superdik. Oké, het is een ‘Sport’ en geen luxere Cosmo, maar voor de hardware maakt het niet uit. Een 2.8 turbo motor met vierwielaandrijving, dat soort Insignia’s zijn wel zeldzaam op Marktplaats. En het is een recente auto met relatief weinig kilometers. Het is op papier een D-segmentauto, maar in vergelijking met een Volvo V50 of BMW 3 Serie uit deze tijd is dit een veel grotere auto. Zie het als een Saab 9-5, maar dan met een bescheiden badge.
Hoe rijdt het?
Als een tank. Op de reis van Nederland naar Oostenrijk is dit de fijnste auto uit dit overzicht. De zitpositie en rijkwaliteiten doen wel wat denken aan Audi A6 van deze periode. Het is niet een auto die je betrekt bij het rijden, maar waar je wel in hoog tempo kilometers kunt afleggen.
Kosten Opel
- Verbruik: 1 op 8,42
- Brandstofkosten: € 33
- Gewicht: 1.840 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 101
- Verzekering: € 40
- Totale kosten per maand: € 174
Onderhoudsprognose
Het is extra bijzondere techniek en daar hoort extra onderhoud bij. Met name de tussenbak en ketting kunnen voor hoge kosten zorgen. Check dus of de auto een gierend of ratelend geluid maakt bij het rijden. Als het beide het geval is, dan ben je qua reparaties de aanschafprijs kwijt.
Afschrijvingsprognose
Die zal fors zijn bij deze grote Opel. Auto’s hebben altijd een bepaalde waarde, maar Insignia’s zijn niet echt auto’s die geld waard gaan worden. Maar ja, als je zo’n nette, jonge en dikke auto hebt voor dit geld, wat maakt het uit? Dan rijd je ‘m op.
YOLO: Volkswagen Passat Variant 4.0 W8 4Motion (3BG)
€ 6.8000
2002
185.000 km
Wat is het?
De meest zinloze motorvariant van een model ooit. Er zijn wel wat D-segment auto’s geweest met een achtcilinder, maar dat waren bijna zonder uitzondering sportieve varianten. Voor de liefhebbers, de Rover 75 V8 was die auto. De Volkswagen Passat W8 kun je als station met AWD en handbak krijgen. Het is een heel erg bijzondere motor die erg fraai klinkt. En het is een kwaliteitsproduct, uit de tijd dat Volkswagens net dat beetje extra boden ten opzichte van de concurrentie. Bijzonder is de motor, een ‘W’-motor. Deze is voor zijn soort extreem kort, daar er vier cilinderbanken zijn met twee cilinders (waarvan twee banken van 15 graden). Oh: we vonden op Marktplaats een paar automaten, in Duitsland vind je ze met handbak in het budget.
Hoe rijdt het?
Net als met de Insignia rijdt deze Volkswagen als een Audi. En met de Passat in het bijzonder, omdat het gewoon ook een Audi is. Deze Passat heeft dus échte quattro met een torsen-diff (en geen haldex-koppeling). Zoals gezegd heeft de auto geen sportieve inslag en dat is helemaal niet erg. Het is een lekkere kilometervreter met een bijzondere voorliefde voor premium benzine. De prestaties vallen ietwat tegen, maar met de handbak is de W8 beter bediend dan de trage automaat.
Kosten Volkswagen
- Verbruik: 1 op 7,39
- Brandstofkosten: € 38
- Gewicht: 1.730 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 93
- Verzekering: € 40
- Totale kosten per maand: € 171
Onderhoudsprognose
Dikke motor in een zware auto betekent automatisch hoge onderhoudskosten. Onderdelen zijn te doen, maar specifieke onderdelen kan weleens lastig worden. Dit soort auto’s worden al heel erg lang niet meer gemaakt, natuurlijk. Het zijn gelukkig liefhebbersauto’s, dus er zijn genoeg exemplaren te vinden waar extreem goed voor gezorgd is.
Afschrijvingsprognose
Als je niet zoveel kilometers maakt, zit je wel goed. Deze auto’s schrijven namelijk bijna niet af, zeker niet als je ze in goede conditie houdt. Bijzondere Volkswagens zijn altijd wel in trek bij VW-liefhebbers.
Conclusie stationwagon met AWD en handbak
Wat te doen, wat te doen? Het antwoord daarop is simpel, want die Subaru is de beste optie. De laagste kosten en het beste toe te passen voor de situatie in Oostenrijk. Die Seat is interessant als die heel goedkoop is. De Insignia is misschien verstandiger om met een 2.0T te kiezen in plaats van de erg dorstige en complexe V6. Er is in elk geval voldoende te kiezen!
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
caspart zegt
Gaat het volgende artikel over de bandenspanning van de Knaus? Wie boeit dit de la fuck?
bas2014 zegt
🤣
kniesoor zegt
Qua dat laatste : Hendrick vermoedelijk. Toegegeven, een beetje een wilde gok.
petroldrinker zegt
Dit kunnen ze ook wel prive diegene sturen ipv ons allemaal met zulke saaie autos op te zadellen in het weekend op ons beeldscherm…
Johanneke zegt
Je moet natuurlijk de subaru doen, maar die Seat is wel een geweldig maf ding zeg. Ik ben bang dat ik er op ga zoeken, kende deze versie helemaal niet!
pignon zegt
Dat opzoeken heb ik ook even gedaan. Maar dan naar een Saab. Er staat in Italië een 9-3X 2.0 biopower AWD uit 2010 voor €7100. En meer keus als de prijs omhoog mag. Ik neem aan dat de auto op Oostenrijkse platen gezet wordt? Dan staat ie al mooi dichtbij ;)
Johanneke zegt
Heb een achterneef met zo’n wagen. Diesel. Is er ontzettend blij mee. Weet niet of ie 2wd of 4wd is.
larini zegt
Het antwoord op deze aanvraag is natuurlijk Alfa 159 SW 2.4 JTDm Q4.
ghini zegt
Idd
ghengiskhan zegt
Zoals ik er 1 heb. En ook een Volvo V70R. Voldoen allebei aan de eisen en zijn leuker dan al het genoemde.
bakkerst zegt
Helemaal mee eens, maar die 2.4JTD’s met handbak én Q4 zijn er niet heel veel helaas.
Wel V6 benzines…
https://www.autowereld.nl/alfa-romeo/159-sportwagon/3-2-jts-q4-progression-175198-km-nap-34226945/details.html?_ga=2.202112081.1319897966.1700941157-995848578.1687118840
ouwedibbes83 zegt
In hele knappe verschijning, helemaal vergeleken met de wagens uit dit lijstje
rutgerg zegt
Volvo V70/XC70 niet eens genoemd?
mart144 zegt
Heb zelf vorig jaar voor rond hetzelfde budget een Audi A6 avant 3.2FSI Quattro automaat uit 2005 gekocht. Top auto en comfortabel door de luchtvering, roadtrip in Europa mee gemaakt en daarna (helaas) weer verkocht.
Oo de autobahn kon de A6 ook nog goed meekomen en relatief zuinig met 1 op 10-11
quincy zegt
Ik heb eind vorig jaar exact zo’n A6 uit 2005 van iemand over genomen (is een import). Heerlijke auto om mee te rijden inderdaad.
Wel een automaat, dus dat voldoet niet aan de eisen van de aanvrager.
quincy zegt
Nog even terug gezocht, maar ik denk dat ik hem van jou heb overgenomen ;-)
mart144 zegt
Zou inderdaad heel goed kunnen! ;) Naam ziet er nu wel bekend uit, hopelijk bevalt deze ook nog goed :)
Dacht er af en toe nog aan hoe deze zou bevallen en best jammer dat ik hem toen verkocht heb, in ieder geval goed terrecht gekomen dan :)
Dutchdriftking zegt
Een 159 Q4? Of een Superb 3.6. Net wat minder saaie keuzes🙈
Benny_Weisz zegt
Die 3.6 V6 Skoda is standaard voorzien van een DSG-bak….hier wordt specifiek gevraagd om een handbak.
Dutchdriftking zegt
Ook waar. Dan de 159 2.4 Q4 met handbak dan maar. Lekker met een 5 pitter diesel de berg op beuken.
Pallas zegt
Wat is het verbruik hoog bij deze diesels, slokt AWD zoveel op?
BMWinhetkwadraat zegt
AWD zorgt zeker voor een hoger verbruik, maar er zijn volgens mij met name benzine auto’s voorgesteld…
Dutchdriftking zegt
Klopt maar in het wensenlijstje staat diesel.
3246cm252kw zegt
Eerste generatie e91 325xi of 330xi? 👌
Benny_Weisz zegt
Met een handbak?
ouwedibbes83 zegt
Die gekke Duitsers bestellen goed aangeklede BMWs met 6 cilinders en een handbak. Hier in NL wordt al snel een automaat geleverd als t iets boven de instapversie gaat.
shicomm zegt
De seat valt af want ; geen station en neigt iig naar een suv..
De insignia en passat zijn op papier best aardige opties maar gezien het budget lijkt het me een veilige aanname dat er geen onbeperkt budget voor repa’s is.
Beiden zijn misschien fijne reiswagens maar ik vermoed dat we meer een werkpaard zoeken hier.
Dan is de subaru gewoon een goeie keuze.
Ook daar heb je onderhoud aan maar het is er ook echt een waar je van op aan kunt.
Pluspuntje ; houd ‘m netjes bij en je hoeft nagenoeg niks af te schrijven.
mjpamsterdam zegt
Geen YOLOO ?
tenaci zegt
Aiiii die Seat, dat hok (al dan niet 4wd) was ik gelukkig al vergeten. Niet zo heel erg bedankt voor het weer op mijn netvlies brengen van die automobiele gedrocht…
DeWitteCondor zegt
156 SW AWD
159 SW AWD
V70AWD
XC70
V60 cross country
E classe estate 4matic
Er zijn nog wel wat andere toch?
rutgerg zegt
Idd die xc70. Als je een awd station zoekt het antwoord lijkt mij. Geen idee waarom die niet genoemd wordt.
Hupke zegt
Op een mooie zonnige dag is zo’n 156/159 al best een uitdaging om in te raken, met hiking boots en een skipak raakt meer dan de helft van de bevolking fysiek niet achter het stuur.
vaakbenjetebang zegt
156 AWD kan alleen een Crosswagon zijn. Dat moet je jezelf niet aan willen doen.
JelmerS zegt
Vaak ben je te bang, gewoon doen die 156!
seatleon zegt
In de aanvraag staat brandstofvoorkeur diesel. Er worden alleen benzineauto’s voorgesteld. Typefoutje? Ik zou denk ik voor de Subaru gaan. Die kan toch het beste uit de voeten met sneeuw en dergelijke. Lange stukken ga je niet rijden. Alleen oppassen met roest. Maar dat geldt voor alle auto’s die je alleen in de sneeuw/pekel rijdt.
Steven zegt
Mij lijkt eerder de vookeur ‘diesel’ met die jaarkilometrage een typefoutje ;)
z3cabby zegt
Gewoon een dikke Grand Cherokee 3.0 gaan halen. Of een Volvo V70. En ga je op save, dan een Honda R-V 2nd gen.
Hupke zegt
Een B5(.5) Passat met een 2.0 TDI met alle lettertjes rood wil ook nog wel van z’n plaats komen en binnen het budget passen. De W8 was een interessante beleving zolang er fabrieksgarantie opzat, zou er privé nooit m’n vingers aan verbranden.
Er staan een paar W124 met AWD te koop voor +- het budget, dat is wel een no-brainer eigenlijk.