Jaaa! Nog meer wijzigingen in de automotive wetgeving, want daar hadden we er nog niet genoeg van.
Nederland is een doolhof voor wat betreft wetgeving omtrent autobelastingen. Binnen een tijdsspanne van een half jaar (begin 2012, medio 2012, oktober 2013 (BTW), en begin 2013) hebben we te maken gekregen maar liefst drie vier verschillende bijtellings- en belastingregimes. Zo’n tempo moet je natuurlijk een beetje volhouden, en dus lanceerde staatssecretaris Frans Weekers vandaag het plan om de bijtelling te bepalen aan de hand van het gereden aantal privékilometers.
Hij opperde dit vandaag op Radio 1, en uit zo’n eerste uitspraak kan je behalve een intentie nog niet echt iets concreets afleiden natuurlijk. Waarschijnlijk worden in de nabije toekomst de ambtenaren op het departement aan het werk gezet om het plan in een bepaalde vorm te kneden. Wellicht via een registratiekastje? Dan kunnen we de kilometerheffing ook meteen wéér afstoffen.
Doel van dit opgegooide balletje is het ontzien van de zakelijke rijder die jaarlijks maar voor een peulenschil aan privékilometers maakt (maar wel meer dan de 500 die de grens voor wel of geen bijtelling vormen).
Momenteel kennen we vier uitstootafhankelijke bijtellingstarieven (0, 14, 20, en 25 procent), en per 2014 komt daar met het 7%-tarief nog een vijfde bij.
UPDATE: het is een gevalletje “oude wijn” in nieuwe zakken. Begin van vorig decennium en van dit millenium was er exact zo’n regeling. In 2002 moet 10% van de cataloguswaarde worden bijgeteld indien er minder dan 3000 kilometer prive met een zakelijke auto werd gereden. Deze regeling werd overigens afgeschaft omdat het te fraudegevoelig bleek.
Ter lering en vermaak nog even de regels voor bijtelling in 2001 en 2002 nalezen: dat kan hier.
UPDATE 2: De RAI Vereniging is meteen positief over de plannen, de Bovag wil eerst een uitgebreide proef voordat het wordt ingevoerd.
lincoln zegt
LOL ..
zo stabiel als een Zuid-Amerikaans apen-land ..
en meer ambtenaren dan in Cuba ..
welke randdebiel heeft die lui een stem gegeven ..
tunefuldjmike zegt
@lincoln: Dat zijn helaas de stem gerechtigde onder ons…
midasracer zegt
@lincoln: Wat ga je eraan doen? Revolutie? volksopstand? Heeft in Cuba ook goed gewerkt?
lincoln zegt
@midasracer:
ik denk dat ik eens GEEN auto ga huren bij een lease-toko dit jaar ..
lijkt me revolutionair genoeg ..
pjp911 zegt
@lincoln: Idd. Jullie doen het al even slecht als Belgie. En dat zegt wat…
Megakix zegt
@pjp911: België IS een probleem…Nederland heeft er weer een probleem bij. Of zijn jullie trots op Van Rompuy of Di (t)Rupo ? Nee toch zeker ? Een staatstekort van 110% BBP en een Franse regio (Wallonië) die niet werkt…Het is letterlijk dat men in Brussel zitting wil hebben, anders was jullie land voorgoed gesloten geweest.
bempi zegt
@lincoln:
Voornamelijk rechtse stemmers. Aangezien zij de verkiezingen hebben gewonnen :)
jrk68 zegt
Ik weet een veel simpeler oplossing.
Simpel het leasebedrag bij het inkomen optellen, dan betalen ze nog steeds minder dan iemand die zijn auto privé koopt.
Kunnen ze die 5 percentages gelijk weer schrappen.
Leuker kan ik het niet maken, wel makkelijker….
gforce zegt
@jrk68: Is idd erg simpel, tel je leasebedrag incl. voorschot brandstofpas of zonder?? Kan nogal een verschil opleveren.
jrk68 zegt
@gforce:
Met uiteraard, houdt het wel zo overzichtelijk….
Joerek zegt
@jrk68: Duidelijk een reactie van iemand die geen idee heeft hoe bijtelling in elkaar steekt.
Ten eerste gaat bijtelling om een auto van de zaak en niet per definitie om lease autos. Inda geval is er geen leasebedrag en dus ook niet te bepalen.
Ten tweede kan een leasebedrag voor exact dezelfde auto verschillen, afhankelijk van aantal gereden kilometers (rij je veel zakelijk, hoger leasebedrag).
Ten derde, incuslief brandstof of exclusief??
En dan ten vierde, misschien wel de belangrijkste… Als je het complete leasebedrag zou moeten bijtellen wordt je teveel belast.want in dat geval gaat de belastingdienst er van uit dat de auto 100% alleen voor privedoeleinde wordt gefinancierd en gebruikt door het bedrijf. Je moet dan namelijk belasting betalen ook over het zakelijk gereden deel… dat klopt niet.
jrk68 zegt
@Joerek:
Ik weet weldegelijk hoe de bijtelling werkt.
Jij snapt alleen niet dat het maandelijkse leasbedrag dicht in de buurt zit van wat je privé voor zo’n auto kwijt bent. Dus als je dat bedrag bij je brutoinkomen moet op tellen betaal je in het ongustigste geval per 01-01-2013 54% van dat bedrag netto.
Nog altijd de helft van wat je privé kwijt zou zijn om met die auto te rijden.
En het scheelt een vracht ambtenaren om al die fraude gevoelige regeltjes te controleren.
Joerek zegt
@jrk68: zoals ik zei, er is niet altijd een keasebedrag. Wat als de auto niet is geleased? En het leasebedrag is per definitie hoger dan het privegebruik omdat de auto natuurlijk ook zakelijk gebruikt wordt. Door hoger kilometrage is leasebedrag hoger dan als je het alleen zou leasen voor privegebruik. Een percentage van leasebedrag (verhouding zakelijk:prive) zou dan correcter zijn.
jrk68 zegt
@Joerek:
Als je mijn betoog eens goed zou lezen dan zie je dat je slechts het percentage betaald dat overblijft na betaling van je IB. Ruw weg dus de helft van je leasebedrag, en voor de helft van dat leasebedrag kan je de betreffende auto nooit privé rijden.
Wat jij vergeet is dat een privé persoon in principe ook de afschrijving in zijn maandelijkse kosten moet meenemen.
Dit bedrag zou hij moeten sparen, of aflossen in geval van financiering. Dat is dus eigenlijk zijn grootste kostenpost. Dit bedrag zit ook in een leasebedrag evenals het onderhoud.
De veelgemaakte fout in dit soort vergelijkingen is dat men louter kijkt naar wat men privé aan brandstof, verzekering en houderschapsbelasting kwijt zou zijn.
Op de site van de ANWB kan je een lijstje vinden met de werkelijke kosten per model en als je die naast de leasebedragen legt zal jij je verbazen hoe dicht die bijelkaar liggen.
mashell zegt
@jrk68: mijn leasebudget, net voldoende voor een C klassertje, is inclusief brandstofvoorschot pakweg 700 euro. Dat betalen er niet veel privé. En dat is ook volkomen logisch, de zakelijke rijder rijd veel meer (bij ons gemiddeld 40k, privé rijder 12k) dan een privé rijder. Maar je wilt alleen het privé voordeel belasten dus moet je ongeveer een derde nemen (want de auto van de zaak is geen kadootje, het is vooral een stuk gereedschap) dan kom je voor Jan Modaal op een bijtelling van ( 700 / 3 ) * 42 / 100 = 98 uit en dan zit je wel erg laag! Je voorstel toont dus vooral aan hoeveel teveel er nu volkomen ter onrechte aan bijtelling wordt binnengeharkt.
Megakix zegt
@jrk68: het leasebedrag bij het inkomen optellen…en vervolgens IB betalen ? Ofwel, de regeling die wij enkele jaren geleden hier al hadden ?
jrk68 zegt
@Megakix:
Yep, al dat geneuzel met uitzonderingen op uitzonderingen op fraudegevoelige vrijstellingen is in mijn ogen een bureaucratisch gedrocht. En dat gaat er met dit proefballonnetje van Weekers zeker niet beter op worden.
Dat heeft het verleden wel aangetoond.
Zoals ik voorstel is het simpeler en als je weinig bijtelling wil hebben dan kies je voor een goedkopere auto, die zijn vaak ook zuiniger dus hebben die milieufreaks ook hun zin.
MAB zegt
Vrijheid van mening uiting.. Maar vrijheid zelf hebben we hier niet.
bmwe46csl zegt
@MAB: amen
Megakix zegt
@MAB: vrijheid zit in persoonlijke geestelijke vrede (sprak pappa :)). Maar het is een feit.
sulobb zegt
Binnenkort gaat niemand een auto meer kunnen kopen….
jrk68 zegt
@sulobb:
Maak je geen zorgen,niet iedereen hoeft rond tekomen van studiefinanciering of een bijstandsuitkering….
jgo1 zegt
@jrk68: idd sommige van ons leven op stand
jrk68 zegt
@jgo1:
Het probleem in dit land is dat het gros boven zijn stand leeft, en dan gaan ze janken als ze terug in hun hok moeten….
jgo1 zegt
@jrk68: gewoon op inkomen berekenen ik zit er niet mee
alcantara zegt
Jammer voor de leaseauto huurder maar natuurlijk wel meer dan terecht.
Toen ik een 120d in de lease had met tankpas reed ik ook regelmatig met grote omwegen naar huis, mooi over de dijken en afgelegen landwegen scheuren. En in het weekend op en neer naar de Ardennen of Luxemburg rijden om daar lekker te kunnen planken. Dat je dan soms lomp een berm meepakt of een drempel boeit dan niet want lease. Nu met een eigen wagen rijd ik een stuk minder km’s omdat ik de benzine nu allemaal zelf kan betalen.
lincoln zegt
@alcantara:
rokers moeten ze ook keihard aanpakken ..
ja .. ik ben gestopt met roken ja ..
Thomasio zegt
@lincoln: Hahaha precies het zelfde soort argumentatie. Toen ik eraan meedeed, vond ik het prima. Maar nu ik er niet meer aan doe, moet iedereen die het wel doet, natuurlijk flink aangepakt worden! Zegt iets over het egocentrische denkwijze van mensen die over anderen een mening hebben. Ik haat auto’s! want ik wordt steeds van mijn fiets gereden, ik haat fietsen omdat ze steeds voor mijn auto opduiken!
alcantara zegt
@Thomasio: Precies, maar zo denkt iedereen toch. Daarom stemmen de meesten ook op een partij waar zij zelf het meeste voordeel uit denken te halen. Met de nadruk op denken natuurlijk.
Megakix zegt
@alcantara: klopt…en wat men veelal nog niet beseft is, dat je uiteindelijk óók zelf de sigaar wordt (ergens van). Mja, ga dat Rotterdam Kralingen of Amsterdam Zuid-Oost Kraaiennest maar uitleggen… :)
flutterby zegt
@lincoln: wat denk je wat rokers aan belasting betalen? Als dat voor de zorg werd gebruikt dan kan de zorg een stuk goedkoper
Thomasio zegt
@flutterby: Kleine winst volgens dit programma:
http://www.uitzending.net/gemist/456/Nederland-3/De_Rekenkamer.html
lincoln zegt
@flutterby:
mooi ..
dan ga ik eerst eens effe naar het ziekenhuis om bij de chirurgen me centjes te declareren ..
met een honkbalknuppel ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lincoln: ah, dat verklaart een boel… ;)
xiran zegt
@alcantara: hahaha cool ik ben van de zomer op en neer naar monaco gereden, 100 euro op rood en weer terug.
lincoln zegt
@xiran:
leasebakkers en beschaving/verantwoording gaan ook niet samen ..
flutterby zegt
@xiran: Stoer hoor, je werkgever is vast blij met je.
xiran zegt
@flutterby: ;) zeker weten maar 2 dagen vrij genomen in de zomervakantie.
mezos zegt
Ze kunnen beter al die hoge belastingen afstraffen.
Megakix zegt
@mezos: net weer eentje bijgekomen voor mensen die meer dan €150K verdienen :)
sacha zegt
FTFA: “Nederland is een doolhof voor wat betreft wetgeving omtrent autobelastingen.”
Maak daar maar van: “Nederland is een doolhof voor wat betreft wetgeving omtrent alle belastingen.”
mout zegt
Kunnen ze geen belasting op nieuwe wetgeving gaan heffen?
bmwalpina zegt
Maar het kabinet is nu toch met reces?
mashell zegt
@bmwalpina: dus is het de ideale tijd voor een staatssecretaris om eens een proefballonnetje op te laten. Geen 2e kamer lieden de je plan direct afbranden omdat je het niet voldoende doordacht hebt.
lennyv87 zegt
BTW is oktober 2012, niet 2013.
w0o0dy zegt
Ja laten we die oude inefficiënte ellende weer eens proberen! Werkte toen niet, leverde veel administratie en controle op dus wat ambtenaren erbij gaat het gelijk beter met de werkgelegenheid. Good thinking Weekers!!!
fit4fun zegt
Politici en nodeloos ingewikkelde fraudegevoelige regelingen: ze leren ’t nooit af. Ze zijn verslaafd aan regeltjes, hoe meer hoe beter. Maar wie heeft daar belang bij….
fit4fun zegt
Weekers bewijst nu al een nutteloze van het verleden niets lerende bureaucraat te zijn.
Megakix zegt
@fit4fun: Brussel lacht en wuift hem (alvast) toe: “goed zo jongen, jij mag later bij ons een nieuwe regeltjesneef worden”…
ruubster zegt
manman wat een zooitje wordt het zo zeg.
sandervolvo zegt
ik wil ook wel eens wat!
ridenz zegt
LAAT ‘ONS’ MET RUST! Te vermoeiend dit…prima zo naar mijn mening.
jgo1 zegt
@ridenz: zeker bang dat je gaat kosten
subzero079 zegt
Hoe willen ze fraude gaan voorkomen? Kastje in de auto, en dan? Hoe weet dat kastje wat een zakelijke en wat een priverit is? Sommigen van ons moeten ook s avonds naar netwerkborrels of klanten of weetikveelwat. Dit gaat niks worden.
slowland zegt
De nederlandse overheid is blijkbaar op één ding uit:
Maak het de burger onmogelijk leuk te leven, dan gaat ie vanzelf wel naar het buitenland.
Dan blijven alleen de steun- en subsidietrekkers over en is het potje zo leeg. Dit kan alleen gefincierd worden door de werkende Nederlander, en dat zijn dan alleen nog parlementariërs. En om dat te betalen moet dus HUN inkomsten belasting omhoog…
xxxx zegt
Nog meer regels om jou en mij tot makke schapen te maken.
jeanclaude zegt
En nou roepen alle leaserijders overal, goed plan rij toch maar 5.000 km prive per jaar, terwijl het er stiekem 35.000 zijn.
bempi zegt
Heerlijk om al die leasesletjes te zien klagen haha !