Een bizar verhaal van het Amerikaanse leger, dat een tankstation in Afghanistan heeft helpen opbouwen.
De info is afkomstig uit een nieuw rapport van de Special Inspector-General for Afghanistan Reconstruction (SIGAR), die claimt dat het bouwen van een Afghaans tankstation zo’n 42 miljoen dollar heeft gekost! Vergelijkbare tankstations elders in het land worden voor ongeveer 500.000 dollar gebouwd. De kosten zijn dus meer dan 80 keer overschreden. En het ergste: de Amerikanen hebben geen idee waar het geld is gebleven.
The Department of Defense claims that it is unable to provide an explanation for the high cost of the project or to answer any other questions concerning its planning, implementation, or outcome. In fact, in response to my request for information, the Principal Deputy Under Secretary for Policy stated in June 2015 that the March 2015 closure of TFBSO resulted in the Office of the Secretary “no longer possessing the personnel expertise to address these questions or to assess properly the TFBSO information and documentation retained by WHS in the OSD Executive Archive.”
Het tankstation was onderdeel van een project van de Task Force voor Stabiliteit en Business Operations (TFBSO), een afdeling van het Pentagon die oorspronkelijk is opgericht om te helpen bij de wederopbouw van Irak. Dat project is in 2010 uitgebreid naar Afghanistan. Het betreffende tankstation was bedoeld om gecomprimeerd aardgas (CNG) te pluggen als brandstof voor Afghaanse auto’s. Het inbouwen van een CNG-installatie kost in Afghanistan ongeveer 700 dollar per auto. Volgens andere bronnen gaat het zelfs om 800 dollar. Klein probleempje: de Wereldbank schat dat het gemiddelde jaarsalaris in Afganistan op 690 dollar ligt..
In theorie was het nog best een aardig idee, aangezien er een aantal grote aardgasvelden in Afghanistan zijn gevonden. De realiteit is echter dat er geen Afgaan zo gek zal zijn om z’n jaarsalaris stuk te slaan op een CNG-tank. Daarnaast was het vanwege de veiligheidssituatie heel moeilijk om het gas door het hele land te vervoeren. Een pijpleiding van de gasvelden naar de hoofdstad Kabul zou bijna een miljard dollar kosten, dus dat was ook geen optie.
Maar waarom de kosten voor het tankstation zijn uitgekomen op 42 miljoen, dat weet dus niemand. De bouw-opdracht in Afghanistan was gegund aan de firma Central Asian Engineering, die er ongeveer 3 miljoen dollar voor rekende. Deze firma heeft waarschijnlijk goede zaken gedaan, evenals wat lokale ondernemers. Allemaal met dank aan het Amerikaanse leger:
The Task Force spent $42,718,739 between 2011 and 2014 to fund the construction and to supervise the initial operation of the CNG station (approximately $12.3 [million] in direct costs and $30.0 [million] in overhead costs).
rolov zegt
Net zoiets als toen het Amerikaanse leger 10 miljard kwijt was . Spoorloos verdwenen. Daar hoor je ook niks meer over. Werd bekend gemaakt op 10 september 2001. Die oorlogen vullen vele zakken.
lincoln zegt
@rolov: Doe er een miljard bij en je hebt een loos spoor ..
ThomasBol zegt
@rolov: aluhoedje alert!
JvT zegt
@ThomasBol:
Lekker blijven slapen ;)
rolov zegt
@thomasbol: zijn feiten . Zoek het nieuws maar terug. Heeft niks met aluhoedje te maken. Mijn broertje werkte op de beurs toen. Ik kan je vertellen dat heel veel mensen veel geld verdient hebben toen. Want dat er die dag iets zou gaan gebeuren was al heel snel duidelijk. Hij vertelde dat de alarmknoppen overal af gingen. En als het geld weet dat er iets gebeurt , dan gaat er iets gebeuren.
JvT zegt
@rolov:
Het was 2,3 triljoen toch?
dawwg zegt
@JvT: Het was inderdaad een 2300 miljard dollar blackgate’ volgens Rumsfeld op 10-09-2001…. en daar hebben we NOOIT meer wat van gehoord, want toevalligerwijs lag alles in het WTC 1,2 en 7 en … in het Pentagon en nog wel * tromgeroffel * exact in die ene vleugel die …
Voordat mensen nu dingen gaan impliceren; bovenstaande nieuwsfeiten zijn de officiele berichtgeving, aannames & conlusies gaarne op eigen risico.
rolov zegt
@dawwg: ik zat iets te laag idd ;)
G-Ammo zegt
@dawwg: Ben blij dat er mensen wakker zijn. Je wordt in de reet geneukt waar je bij staat. TV lekker uit laten!
lincoln zegt
Wij NLers doen dat beter ..
Geen benzine pompen maar waterpompen ..
Heeeeeel de derde wereld staat inmiddels vol met die dingen ..
De gebruiksaanwijzing is alleen nog wat moeilijk voor de plaatselijke bevolking ..
Rob zegt
@lincoln:
Vergeet de schooltjes niet! Vergeet de schooltjes niet…..
Heel Afrika moet ondertussen wel één groot schoolplein zijn. Of ben ik nu weer cynisch?
mout zegt
@Rob: @lincoln: Ik ben tweemaal op het platteland rond Calcutta geweest in de laatste 10 jaar, en ga in december opnieuw. De schooltjes en pompen trof ik er beide. Een heel aantal, inderdaad.
De levensstandaard is er met grote sprongen vooruit gegaan. Kindersterfte door infectieziektes scherp omlaag, besteedbaar inkomen scherp omhoog, o.a. door een jonge generatie die geschoolde arbeid doet of onderneminkjes is begonnen.
Gisteren nog had ik contact met een jonge vent die ik daar leerde kennen. Hij groeide (nog zo’n clichee) in een NL betaald kindertehuis op. Heeft een dikke baan in Delhi, onderhoudt er het halve dorp van zijn moeder mee (1000 km verderop), plus zijn eigen gezin. En dat is de materiële kant. Daarnaast zet hij zich in voor vrouwenrechten en tegen godsdienstig gemotiveerd geweld. (Facebook: Mohan Kumar Chhetri)
De overheid probeert er nog zoiets: electriciteit aanleggen. Dat lukt helaas maar matig, want er zijn nog genoeg drop-outs die de koperen kabels gappen en doorverkopen. Het feit dat een flink deel zichzelf daarbij elektrocuteert kan je naar keuze als een extra probleem zien, of als deel van de oplossing.
Ik sta eerlijk gezegd te kijken van het rendement van de ontwikkelingshulp die hier gegeven is. Vooral als je bedenkt dat de bevolking hier héél conservatief is, en elke ontwikkeling probeert tegen te houden.
Rob zegt
@mout:
Kijk, er is een verschil tussen ontwikkelingswerk en ontwikkelingswerk. Heel veel mensen (met name blonde studentes) denken dat ze iets ontwikkelen door een schooltje te verven of een waterput aan te leggen. Maar dat is een soort misplaatste arrogantie, want Afrikanen kunnen prima zelf een waterput aanleggen of een schooltje opknappen. Heus, ze hebben gewoon handen hoor.
Het ergerlijke is echter dat er een soort reisbureaus zijn die hordes studenten naar Afrika sturen (tegen een riante vergoeding uiteraard..) om dat soort simpele klusjes te laten doen. Onder de noemer van ‘ontwikkelingshulp’. Of gaat het toch om ‘de ervaring’..?
Nee, de blanke Amerikaanse ondernemer die ik ooit in Burkina Faso ontmoette, dat vond ik een ‘ontwikkelingswerker’. Hij was een sjacheraar pur sang. Handelde, bouwde, kluste, deed van alles op een cowboy-achtige manier. Daar kon hij goed van leven. Maar had ook een paar handen vol Burkinaas aan het werk. Zoals twee schilders die, jawel, bezig waren met een school te verven. Verdiende ze geld mee zodat ze hun kinderen naar dat zelfde schooltje kunnen sturen. Dát is ontwikkeling. En je zult zien dat de Afrikanen inzien dat ze het prima zelf kunnen wat die Amerikaan doet. Sterker nog, de beste man dreef genoeg handel met de ‘zwarte’ sjacheraars. En echt, met het geld dat ze verdienen verbeteren ze hun levensstandaard (goh). Die hand en span diensten die elk jaar door een zooitje blonde studentes worden gedaan schiet een land helemaal niks mee op. Ik snap oprecht niet dat die studenten dat niet door hebben…..
volvologisch zegt
Typische aanpak van de overheid, geen goede aanbestedingseisen of supervisie
Rob zegt
@volvologisch:
Ja, want met een zooitje aanbestedingseisen was het vast helemaal goed gekomen joh!
Ten eerste is het idee gewoon al in beginsel volkomen kut: een aardgas station in een land waar niemand het kan betalen en het logistiek blijkbaar onmogelijk is. Tamelijk briljant idee wel….
Ten tweede gaat het riedeltje ‘When in Rome, do as the Romans do’ altijd op. Kun je wel briljante en waterdichte aanbestedingseisen en superieure supervisors hebben, heb je alleen geen drol aan als je het ’taaltje’ niet spreekt…..
volvologisch zegt
@Rob: Volkomen mee eens dat het idee zelf al slecht is. Waar ik op doelde was de uit de handgelopen kosten. Waar het ergens anders voor 500.000 dollar wordt gebouwd, wordt het hier voor dik 42.000.000 dollar uit de grond gestampt.
En onder goede supervisie valt ook “het taaltje” spreken, anders hoeven we het geen “goede” supervisie te noemen….
moveyourmind zegt
42 miljoen…
Daar kan je wél 82 hele mooie diepzinnige en verbindende koningsliederen van kopen…
Of een bijna een half softwareprogramma voor het UWV dat voor een kwart werkt…
Of 36 miljoen rollen ductape bij de Action om de Fyra bij elkaar te houden…
desjonnies zegt
@moveyourmind:
Idd wij leven in een beschaafd land …………………..gna.
Kan bij ons nooooit gebeuren !
Rob zegt
@moveyourmind:
Het UWV, die doen toch nog alles op de achterkant van een bierviltje? Of was dat toch de belastingdienst?
moveyourmind zegt
@Rob: Dat doen ze allebei, ze hebben de onderlinge commu
yupyup zegt
Ach wisselgeld. Waar hebben we het over?
lamborghinibrapa zegt
Keep the change
Dutchdriftking zegt
En alsof men echt niet weet waar dat geld is.
tinustiguan zegt
De baardmansen van IS zijn er vast blij mee, die schijnen nl weer wat terrein te winnen aldaar.
Kunnen ze mooi al die nieuwe Hi-Luxen van ze mee vol gooien. Hoe ze daar ook al weer aan kwamen? Volgens een complottheorie waren die gefinancierd door de CIA om Assad mee te bestrijden…..Naast alle Humvee’s die ze ook hebben buit gemaakt.
Toch wel bizar hoe de wereld soms in elkaar zit…..
http://off-guardian.org/2015/03/31/questions-you-arent-supposed-to-ask-about-isis-1-those-toyota-trucks/
lekbak zegt
@tinustiguan: de humvee’s laten ze staan omdat die te onbetrouwbaar zijn. Sommige dingen doen die haatbaarden blijkbaar toch nog goed.