Het Britse tuningbedrijf Stark is op de proppen gekomen met hun eerste product, de Lotus Elise R. Om een Stark Elise R te fabriceren hebben ze in eerste instantie een donor Elise nodig die ze kompleet strippen en dan weer netjes opbouwen zoals de originele 1996 Elise I.
Stark heeft het in ieder geval goed gezien en hengelen dan ook meteen de Rover K-serie motor uit de auto (of uiteraard de Toyota motor uit de nieuwere modellen) en vervangen die met een Honda K20A, die we terug kunnen vinden in de Honda Civic Type R. Lotus is zelf nooit verder gekomen dan 220 pk met de Elise (al komt de hard-top Exige S met Performance Package op 240 pk) maar Stark perst er meteen al 240 uit, wat de bolide een topsnelheid moet geven van 240 km/h en een 0-100 tijd van rond de 3,9 seconden.
De ombouw kost je rond de €34,000 en daar krijg je voor terug de nieuwe Honda motor met Stark kit, nieuwe 6 versnelling bak, Nitron Racing schokdempers, Lotus Elise Sport series wielen met street-legal Yokohama race rubber en Alcantera bekleding, plus nog een waslijst aan andere ditjes en datjes.
Ik vind het allemaal wel wat, al mogen ze het gifgroene kleurtje voortaan overslaan, en ik kan dan ook niet wachten tot ze de grotere jongens van Lotus onder handen gaan nemen. Ze zijn in ieder geval al begonnen aan de Exige R die waarschijnlijk met bijna identieke specs zal komen (via djivy.be).
Ik vind dat gifgroen wel wat, eens wat anders..
Waar blijft de autoblog test? Ik zit hier al heel de ochtend te f5’en!
–edit: fijn blijven doen, hij komt vanzelf–
zeer nette prestatie cijfers, er kleeft alleen toch nog wel een behoorlijk prijskaartje aan (tenzij je het vergelijkt met auto’s met vergelijkbare specs).
Ik zag laatst nog op de parking van de Nürburgring een huidig model Elise met een Honda-blok. Al weet ik niet of het nu het blok was van Civic Type R of van een S2000.
@joost: 4uur vanamiddag ;)
Ik vind hem echt niet mooi, voor dat geld kan je beter een Cayman S kopen of een Gemballa 996 Turbo
“Ik vind hem echt niet mooi, voor dat geld kan je beter een Cayman S kopen of een Gemballa 996 Turbo”
Of dat beter is hangt af van wat je wil.
Top Speed claimen ze 256km/u trouwens.. ;)
Suprageex: voor dat geld een Cayman S? Ok, een goede tweedehands. Een Gemballa 996 Turbo? Voor grofweg 50-60.000 euro???
Je koopt ergens zo’n Elise’je, die vind je wrs wel voor rond de 20.000 euro, als het al niet minder is, en dan dat kitje voor 35.000 euro. Serieuze bang for your buck.. :P Maar zou inderdaad ook wel iets anders kopen met dat geld. Vind het raar dat ze de Mk.I Elise hebben gebruikt.
(Ja, ik ben Belg.. Dus de prijs zal bij jullie iets hoger liggen, maar dat geld dan ook voor de Cayman en de Gemballa)
kompleet — compleet
Heel erg mooi! Maar:
@ de Jos:
Elise heeft waarschijnlijk een Civic type-r blok, dus de K20, want de S2000 heeft een F20 en dat blok is in lengte richting geplaatst en de K20 dwars…
verder, lekker blokje in de Lotus :) K20 power
Gr.
Die kleur is juist gaaf op zo´n gifkikkertje. :D
Je kan dus een 2e handsje inleveren die niet eens in top conditie is… ze vervangen toch bij de bijna de gehele auto…
Dat valt de prijs wel mee…
Geef mij maar dat groen met die zwarte velgen hor! past wel bij de auto!
Maareh op de site van Stark staat ook een DIY kit, dus ben je beetje handig dan kan je helemaal voor weinig een super snel karretje in elkaar schroeven.
Krypton green, dat is toch gewoon de beste kleur ???
Krijgt 5 sterren in Evo Magazine,
en da’s Hall of Fame-territorium…
Wacht tot de versie met supercharger uitkomt…
@ monk
@ CS
@ GeoBem007
@ jorden
£7850 voor de factory fit inclusief K20 motor, dat is geen verkeerde prijs.
immers dat betaal je ook voor een duratec ombouw (zonder versnellingsbak, that is).
bron: http://www.stark-automotive.co.uk/conversion.html
Het is wel wat aan de prijs, maarja, dan heb je ook wat =)
Jammer dat die K20A van the Type RR exp. niet algemeen beschikbaar is. 2157cc, 264pk, 235Nm. Plant dat in je Elise/Exige en je hebt een heerlijk atmosferisch bommetje. Trouwens met de lichtere Rover K-series motor zijn ook leuke dingen gedaan, is alleen wat meer werk om die betrouwbaar over de 200pk te tillen.
Dichter bij een motor kom je amper denk ik!
Lichtgewicht, zo’n Honda-motor die 10.000rpm draait.
Lijkt me wel een kick!
Alleen die kleur is helemaal niks als je het mij vraagt, en zwarte velgen kan ik écht niet aan wennen…
Nu nog 1 met wankelmotor. Nog minder gewicht en voldoende pk’s en toeren. :twisted:
@ mx5/rx8owner:
Nee joh, nu nog één met een dikke V6 of V8 with a whole lot of torque! ;)
K20 blok in Elise is echt briljant. Zelf al paar keer (mee) gereden in S2 Elise met K20 blok bij Van Sten. Die doen dit namelijk ook gewoon al een tijdje. Een Spoon K20A blok in mijn Elise zou ik ook helemaal niet vervelend vinden trouwens. Best of both world voor mij :)
Zo, dit is oud nieuws ;)! Rijden al een jaar of 3/4 een aantal elises in NL rond met dit k20a blok. In engeland zelfs honderden, N/A of met supercharger tot wel 360 pk :| !! Rijdt trouwens zeeeeeeer lekker :) En is in the uk 10k pond of 15k in NL…
Rij alweer vier jaar met hetzelfde K20 blok rond in mijn S1 en sinds een jaartje ook met een gifgroene jas. Ook bij Van Sten in laten bouwen. Topblok in een topauto.
Dit is trouwens een koud kunstje, hebben jullie wel eens die duitse gasten gezien die de Audi RS4 2.7 V6 er in gepropt hebben?
“Dit is trouwens een koud kunstje, hebben jullie wel eens die duitse gasten gezien die de Audi RS4 2.7 V6 er in gepropt hebben?”
Yup de Esthi was dat geloof ik, maar dat heeft wel ietwat andere gevolgen voor de portomonee, het gewicht en de gewichtsbalans. ;)
@ Frank
Ik vind dat je toch wel moet weten hoe je ‘versnellingsbak’ schrijft…
Gifgroen is gewoon het nieuwe wit/oranje/smurfen blauw en is erg cool op dit moment.
@corrado vr6 slc.
Dat past niet en weegt te veel, maar het geeft wel leuke effecten. :twisted:
@ mx5/rx8owner:
Past niet??? Gewoon passend maken dus.
En tja gewicht, gewoon genoeg pk’s en koppel dan heb je nergens last van ;)
@corrado vr6 slc.
Het zal alleen het lichtvoetige bochtengedrag een beetje verzieken. De acceleratie is wel bruut. :mrgreen:
Komaan mietjes, dit is de elise met de mooiste kleurencombo van allemaal! Kawasakigroen met zwarte velgen!
Indrukwekkend eerste project! Lotus zou beter al-tijd een Honda-blok aanbieden i.p.v. eentje van Toyota.
Om een Stark Elise R te fabriceren hebben ze in eerste instantie een donor Elise nodig die ze kompleet strippen en dan weer netjes opbouwen zoals de originele 1996 Elise I.
Kompleet??
Verder een wrede auto :D