Tot enkele maanden geleden was HWA een relatief onbekende speler in de autobranche. Echte Mercedes freaks en AMG lovers wisten natuurlijk al veel langer wat het bedrijf allemaal deed, maar voor de meeste mensen opereerden ze toch relatief onder de radar. Sinds de beursgang dit jaar is daar echter flink verandering in gekomen. Zo werd er bekend gemaakt dat ze werken aan een nieuwe supercar voor Mercedes die het mislukte avontuur met McLaren moet doen vergeten.
En vorige week werd nog bekend dat een stel Arabieren maar liefst 25% van de aandelen gekocht hebben. En vandaag meldt het Duitse tijdschrift Focus dat HWA serieus zou overwegen om de Formule 1 in te stappen in 2009. Maar wel onder de voorwaarde dat ze gesteund worden door een fabrikant. Momenteel werkt Mercedes samen met McLaren in de F1, maar wellicht dat deze relatie een beetje bekoeld is na het spionageschandaal? Het feit dat er maar 12 teams mee mogen doen hoeft volgens mij geen belemmering te zijn want Prodrive stapt voorlopig toch nog niet in. (via)
W!d zegt
We zullen zien.. hopelijk voor HWA krijgen ze wel recente spullen geleverd en geen oude motoren anders wordt het net als bij spyker achteraan rijden
RenesisHP zegt
En op deze manier houden we variatie in de F1.
Hans de groot zegt
Na het mislukte avontuur met McLaren? Wat is er is met de mercedes SLR, persoonljk vindt ik het een auto van niks maar ik had toch het idee dat daar gemiddeld anders over gedacht werd, of heb ik het nauw mis. Prachtig geluid e.d. maar veels te pomeus en patserig en te weinig klasse qua design. Maar ik realiseer me dat smaken verschillen en da’s maar goed ook.
CasperH zegt
Ik denk niet dat die komend seizoen dan al instappen. Te weinig tijd om nog een nieuw team en volledig nieuwe auto op te bouwen en volgens mij staan er geen teams te koop momenteel…
Conundrum zegt
Ik denk dat mercedes gewoon lekker met Mclaren in de F1 blijft en met HWA in de DTM.
Erik zegt
Idd, leg eens uit dat mislukte avontuur met McLaren, ik vind de SLR ook de laatste supercar die ik zou kopen maar ik dacht dat hij goed verkocht wordt.
robbie zegt
@Hans de groot & Erik, het “probleem” met de SLR is dat het een beetje een halfslachtige oplossing is. McLaren zou het liefste een lichtgewicht pure sportauto maken (zie de McLaren F1), maar Mercedes wil dat de auto ook gebruiksgemak heeft en door iedereen te rijden is. Je krijgt dat een compromis en daar is niemand mee gediend.
Daarnaast loopt de verkoop ook niet zo goed als van te voren was gehoopt. De 722 en Roadster variant zijn natuurlijk leuk, maar eigenlijk zijn het noodgrepen om de verkopen nog een beetje op te krikken.
Oorspronkelijk zouden er ook nog andere (kleinere) modellen ontwikkeld worden door McLaren en Mercedes samen, maar dat plan gaat ook al niet meer door.
RScosworth zegt
@ robbie
Vergeet ook niet de manier waarop de SLR vaak in de media komt! De F1 was de sportauto van de vorige eeuw. De SLR wordt meestal gespot met figuren als Paris Hilton achter het stuur!
m5 zegt
nou dan moet bmw en mclaren samen weer een supercar gaan bouwen die weer een jaartje of 10 eenzaam aan de top staat ;)
J. zegt
De geruchten gaan al langer dat HWA de Formule 1 in wil stappen, dat ze dan gebruik willen maken van een Mercedes motor is logisch.
Mercedes zal die motor dan waarschijnlijk ook gewoon leveren terwijl ze tegelijkertijd de samenwerking met McLaren in stand houden, net zoals Renault nu bij Red Bull doet.
De samenwerking tussen Mercedes en McLaren gaat echt niet zomaar ophouden te bestaan, ik denk nog eerder dat Mercedes het F1 team opkoopt en onder de eigen naam verder gaat dan dat ze vanaf scratch beginnen met HWA.
sacha zegt
Was Michiel Mol niet met HWA aan het praten om de F1 licentie die ze bij Spyker hadden ondergebracht met HWA en een Mercedes jeugdteam te gelde te maken?
SimonMc zegt
@m5: dan moeten bmw en mclaren samen weer een supercar bouwen?Wat is er van een bmw in een mclaren?De motor?
Kan ik net zo goed zeggen : dan moeten mercedes en pagani weer een supercar bouwen…En geloof me, in een pagani zit meer van mercedes dan dat er van bmw in een mclaren zit..
m5 zegt
kan wel zijn dat er meer mercedes in een pagani zit dan bmw in een mclaren maar die pagani zal noot kunnen tippen aan wat de bmw-mclaren f1 heeft bereikt 14 jaar geleden al een (ongeblazen) 6 liter met meer dan 600 pk en 10 jaar lang de snelste auto ter wereld kunnen ze bij mercedes alleen maar van dromen :)
m5 zegt
nooit
Juppe zegt
@SimonMC,
Met dit klein verschil dat in een Pagani ‘gewoon’ een Mercedes motor is geplaatst, en voor de McLaren F1 BMW een speciale motor van nul af aan opgebouwd heeft. Subtiel verschil.
SimonMc zegt
Juist.En hoeveel kostte die Mclaren ook weer?T’is waar dat het een goeie auto is, maar aan welke prijs !
En trouwens, in een pagani is niet “gewoon” een mercedes blok geplaatst, het is zodanig veranderd dat er maar amper iets over schiet van het orgineel blok.
Als je me niet gelooft, vraag maar aan mercedes kenner/liefhebber sasha, die zal dat wel beamen.
En dan nog iets, een label zoals Mclaren heeft jaaaren ervaring en kennis in de formule 1, waar pagani uit het niets opdook en op een zeer korte periode 1 van ’s werelds beste auto’s neerzette.
Nu dát noem ik een prestatie, en is niet hetzelfde als een formule 1 bedrijf dat een racewagen voor op de baan ontwikkelde.
“Subtiel verschil”
sacha zegt
SimonMc heeft gelijk.
Zo, ik heb gesproken.
Juppe zegt
@SimonMC,
Een Mclaren F1 koste rond een miljoen dollar, daar liggen de prijzen van een Zonda ook zo ongeveer. Zoveel verschil zit daar niet in.
Ik weet wel dat een Zonda niet een ‘gewoon’ Mercedes blok heeft. Maar dat dat een aangepast AMG blok is.
De Mclaren F1 had een van nul af aan helemaal opnieuw opgebouwd blok. Dit blok noemde BMW wel een S70 (type 2 en 3), maar eigenlijk was het een heel ander blok dan de normale S70 blokken die o.a. in de 850 lagen (veel mensen denken dat het in de basis hetzeflde blok is, maar dat is niet juist)
Dus niet aangepast, maar opnieuw ontworpen volgens de specs van Murray. Het originele blok was veel te groot en zwaar.
Maar igg, de Pagani is idd een hele prestatie. Daar is niks op aan te merken. Maar de McLaren stamt uit een heel ander tijdperk, en verbrak in die tijd alle records. Het was tevens de eerste auto met een volledig uit koolstof opgetrokken chassis. Wat de McLaren in die tijd betekende, zal de Pagani tegenwoordig niet betekenen. Dus uiteindelijk toch een subtiel verschil.
Citrofiel zegt
@ Juppe; Ik weet het, ik heb niets met deze discussie te maken, maar ik snap het even niet meer. :oops: McLaren had een blok, McLaren is min of meer Mercedes (althans nu), de naam van het blok is van BMW, en dan heb je het over een 850 (Volvo?!). Zie ik het nu compleet verkeerd?
Juppe zegt
Bmw citrofiel, bmw.
Of zit je de boel te stangen? ;)
Kijk, waar het omgaat is de samenwerking Mclaren-BMW (destijds) en Pagani-Mercedes. Mercedes was voor Pagani een motorenleverancier, die bestaande motoren leverde, en BMW heeft voor McLaren een volledig nieuw motorblok ontwikkeld. Das alles, maar wel een andere vorm van samenwerking imo. Verder wil ik die 2 auto’s ook niet vergelijken want ze stammen uit verschillende tijdperken.
Juppe zegt
Of was je verward door het S70 verhaal :lol:
In de 850 ligt een S70. In BMW taal kan dat, bij Volvo is het wat lastiger :)
Chrizzzie zegt
Ik zij het al een hele tijd geleden en ik had dit verhaal dan ook gehoord van personen die betrokken zijn b ij HWA. Is leuk omdat alleen nu hier bevestigd te zien.
Citrofiel zegt
@ Juppe; Ow ja! De BMW 850. Nog meer :oops: :oops: . Maar ik wist ook niet dat McLaren en BMW toen samenwerkten, dat zorgde ook voor verwarring. Vooral gezien het nu Mercedes – McLaren is, wat dus heel anders is dan toen… Bedankt voor de verduidelijking. ;)
Rick dos zegt
Hele domme stelling/vraag misschien maaruh zien we wellicht hier het einde van McLaren?
Juppe zegt
@Citrofiel,
Ik weet ook niet hoezeer McLaren en BMW al samengewerkt hadden eigenlijk. In F1 hebben ze iig motoren geleverd aan Brabham, Williams en Sauber. Van McLaren weet ik het eigenlijk niet. Maar voor de McLaren F1 zocht Gordon Murray een motor, en toendertijd waren er 3 motoren fabrikanten die een motor met 100pk/liter konden bouwen: Porsche, BMW en Honda. Het verhaal met Porsche weet ik zo niet (misschien was de boxer niet geschikt?), Honda reageerde niet op het voorstel en BMW was erg enthousiast. Dus zodoende hebben zij een motor voor de McLaren F1 gebouwd.
@Rick Dos,
Goeie vraag. Maar ik denk dat Mercedes dan een 2e klant voor hun motoren heeft. Dat hebben ze op dit moment niet. Dus opzich is dat wel gunstig qua ontwikkelingskosten.
Trouwens, Prodrive wilde in 2008 instappen, maar dat is niet doorgegaan vanwege de onduidelijkheid mbt klantenchassis/concorde agreement etc. Voor zover ik weet willen zij nog wel in 2009 instappen.
Turbopaultje zegt
IK heb zo´n donkerbruin vermoeden dat er meer dan alleen maar een gerucht achter zit.
Zeer waarschijnlijk wil Mercedes uitstappen bij Mc Laren en ala BMW zelf een compleet eigen F1 team creeren. Afgelopen jaar is de emmer tamelijk overgelopen in Stuttgart……..
Rick dos zegt
@Juppe
Ja, maar Prodrive was toch de laatste team die mee mocht doen en dat met het meedoen van Prodrive de gehele grid gevuld was.
Dus dan zal het wel bij McLaren terechtkomen. And two is a company and three is a crowd….
Juppe zegt
@Rick Dos,
Ik bedoel dat Prodrive nog wel instapt in 2009 (tenminste van plan is). In het artikel wordt genoemd dat Prodrive voorlopig niet instapt en er dus wel ruimte voor een neiuw team zou zijn, maar dat gaat dus over 2008.
Rick dos zegt
@Juppe
Zouden ze echt zo´n grote investering doen voor één seizoen?
Een hook-up met Prodrive lijkt me ook niet logisch aangezien ze elkaar niet aanvullen.
Juppe zegt
@Rick Dos,
Hoe bedoel je, 1 seizoen? Prodrive wilde al vanaf 2008 instappen, dat is nou een jaar verplaatst.
Nou ja, als HWA een chassis kan bouwen dan hoeft Prodrive zich ook niet meer druk te maken om het klantenchassis gebeuren. Er wordt nergens gezegd dat Mercedes met HWA in zee is gegaan (qua f1), dus waarom niet?
Ik weet niet met wat voor budgetten de beide merken kunnen spelen.
Rick dos zegt
@Juppe
Volgens mij heb ik je verkeerd begrepen….
“In het artikel wordt genoemd dat Prodrive voorlopig niet instapt en er dus wel ruimte voor een neiuw team zou zijn, maar dat gaat dus over 2008.”
Heb je het hier nou over HWA of Prodrive?
Als je het over HWA hebt en HWA zou inderdaad volgend jaar instappen, dan zouden ze toch in 2009 buiten de boot plassen? Aangezien er een maximum van 11 (of 12?) teams is ingesteld?
Juppe zegt
Oh, op die manier..
Zoals ik het lees: HWA wil instappen in 2009. Het artikel suggereerd dat Prodrive niet meer instapt. Maar zij stappen niet meer in in 2008, maar wel in 2009 (volgens berichten tenminste). Dus het laatste zinnetje van dit artikel klopt niet.
Voor zover ik weet stappen ze beide volgend jaar niet in.