Een chimaera met genen van Alfa Romeo, Aston Martin en Lamborghini. Dat kan alleen maar een juweeltje zijn, toch?
De Alfa Romeo 4C is helaas bijna klaar met diens vrij korte productierun. Het carbon karretje kwam in 2013 op de markt en het idee was briljant. Wij (puristische) autoliefhebbers klagen altijd maar over het feit dat auto’s steeds zwaarder worden. Zo is de BMW M2 CS (rijtest) bijvoorbeeld in alle opzichten een fantastisch apparaat, maar het ding weegt wel een slordige 1.500 kilo. Voeg er ergens tussen de 100 en 200 kilo lightness aan toe en je rijdt echt de zevende hemel binnen, toch?
Alfa Romeo hoorde onze smeekbedes aan en besloot de handschoen op te pakken. De eerste (Europese) versie woog minder dan 900 kilo! Waar vind je dat nog, behalve in auto’s als de Suzuki Selderij? De Spider (rijtest) is iets zwaarder, maar weegt nog altijd ruim minder dan een ton.
Doch helaasch, zoals zo vaak is ook in het geval van de 4C weer gebleken dat de ‘roepers op het internet’ niet per se mensen zijn die áls het object van hun affectie dan op de markt komt, er ook daadwerkelijk een kopen. Hooguit proberen ze er na enkele jaren een op te pikken met ‘de kop eraf’ voor weinag. De bij Maser gebouwde ‘mini-Ferrari’ werd niet het commerciële succes waar Alfa op hoopte en mag binnenkort beginnen aan zijn traject naar gewilde klassieker in 2040.
Maar niet voordat Pogea Racing er nog even overheen gaat! De tuner verblijdde ons eerder dit jaar al met de 477 pk sterke Nemesis op basis van de 4C, maar heeft dit keer wat meer ingezet op luxe in plaats van snelheid. Voor haar nieuwste creatie, met de veel te lange naam Centurion 007: The Green Arrow, zet de veredelaar in op een pareleffect lak ‘van’ de nieuwe Aston Martin Vantage en groen lederen bekleding ‘van’ Lamborghini. Groene swaaaaag.
Uiteraard blijft het niet bij deze goodies, want de tuner kon het niet laten het uiterlijk ee beetje te tweaken met onder andere Lambo-achtige velgen. Ook qua power geeft de Centurion 007: The Green Arrow je iets meer dan een standaard 4C. Je kan ervoor kiezen de 1.75 te laten kietelen van 240 tot 332 pk of om het 1.95 liter grote blok uit de hierboven genoemde Nemesis te laten monteren met 477 pk. Lijkt ons een no-brainer…
mashell zegt
Voor als als je kermit heet of je de PTT telefooncellen mist. Zo mooi gemaakt in zo’n verschrikkelijke kleur.
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: gifkikker uit Italië
fmgarcia zegt
Gaaf ding. Zou zelf en wat chiquere bekleding kiezen. Maar beter dan de zoveelste rood, zwart of witte 4c. Arrivederci bambino Ferrari!
rob5nismo zegt
Mooie auto mooie kleur
tsteg zegt
Ik vind het altijd wel mooi dat alfa zoiets heeft uitgebracht. Verstandig? Nee, maar zoals gezegd wel mooi. Alleen dat zijaanzicht. Misschien ligt het aan de kleur, maar daar is wat mis.
oosterwoldenaar zegt
Prachtig karretje! Al kan je natuurlijk vraagtekens plaatsen bij de kleurkeuze. Persoonlijk zou ik de koplampen van de Spider verkiezen boven die van de coupe (al is de coupe een mooiere auto in mijn ogen). Deze zwarte koplampen komen in mijn ogen goedkoop over en doen afbreuk aan het fantastische ontwerp.
goodolddays zegt
Is kermit klaargekomen op deze alfa?
ghost zegt
Lapo Elkan is weer los gegaan.
mikje90 zegt
Knal groen is nooit een goed idee op een alfa
pjotr zegt
@mikje90: Wel op een Alfa Montreal. En bij de Squadra Italia racet een groene Alfetta: gaaf ding,
jeppie zegt
Groen moet je doen!
cossiekiller zegt
Er zit ook nog een beetje TVR in de tekst.
jorden zegt
Ik kijk naar een screenshot van de nieuwe Need 4 Speed?
kilum zegt
Exterieur helemaal top. Interieur helemaal niks.
allesmetturbo zegt
Wow heerlijke kleur! Normaal interieurtje erin en ff de optie van 477pk aanvinken en gas dr op!
ikleesookoverautos zegt
Erg tof uitgevoerd zo, een keer wat anders.