Een standaard Audi A5 kan er prima mee door, vind je niet?
Gisteren hadden we een artikeltje over leuke kleuren op een middenklasser. Mensen vergeten nog weleens om een toffe rode kleur te bestellen. Bij de voorbeelden hadden we ook de nieuwe Audi A5 in het Grenadinrot. We konden nog geen rode kleur vinden op een Audi A5 in de map met persfoto’s, dus keken we eventjes in de configurator.
Op de Nederlandse site kan dat nog niet, maar wel op Audi.de. Maar wacht even, dat betekent dat we ook kunnen zien hoe een standaard Audi A5 eruit komt te zien! De persplaten van Audi zijn traditioneel erg gelikt. Dermate gelikt dat het wel renders lijken. Dan zijn het ook nog eens auto’s waarbij alle opties zijn aangevinkt. Nu doen andere fabrikanten het vaak ook, maar dat neemt niet weg dat je alsnog niet echt een idee hebt hoe jouw volgende lease auto eruit komt te zien.
Standaard Audi A5
Kijk, standaard ziet ‘ie er zo uit (gallery onder). Dat is dan met nul opties. Geen enkele. En eigenlijk is het nog steeds dikke prima. Lichtmetalen wielen zijn gewoon standaard, net als in kleur meegespoten bumpers. Sterker nog, zelfs in vergelijking met een auto van 10 jaar geleden is de A5 best goed uitgerust.
Leuk detail: een Audi A5 op benzine heeft een platte uitlaat links en rechts, terwijl de TDI twee pijpjes links heeft. Dat is om het milieuvriendelijke karakter van de TDI’s te onderstrepen, want ook in Duitsland is groen links.
Qua interieur zien we ook wat geinigs. Iedereen kon namelijk zien dat het complete dashboard één groot scherm is. Dat is helaas een trend waar in principe niemand om gevraagd heeft, zo ver wij weten. Het is voor fabrikanten een goedkope(re) manier om alles via het scherm te regelen, maar de crisis-A5 heeft die optie niet. Die heeft namelijk alleen een virtuele cockpit voor je snufferd en een infotainmentscherm in het midden. Dat scherm bij de passagier is een optie. Bestel je die optie niet, dan krijg je een plastic plank in de vorm van een scherm, hahahaha!
Standaard Audi A5 met een paar opties, ZONDER S-Line
Oh, voordat je het S-Line pakket gaat aanvinken, eigenlijk ziet de A5 zónder dat pakket met een paar leuke wielen in een mooie kleur er veel beter uit, vind je niet?
Audi S5
Naast de A5 kun je de S5 ook configureren. Die ziet er van zich zelf al ietsje dikker uit, natuurlijk. Dan heb je ook al vaak wat dikkere item die de S-Line ook heeft, plus meer. Denk aan 19 inch wielen, sportstoelen en donkere hemelbekleding. Wel grappig: ook hier moet je bijbetalen voor het scherm voor de passagier.
Nu is dat op zich niet gek, dat moet bij een Porsche Taycan ook, maar het is vooral dat je nu die plastic plank daar heb zitten. Zo’n plank die heel hard schreeuwt “DEZE OPTIE HEEFT U NIET GEKOZEN!!!”.
Audi S5 Avant met alle opties
Uiteraard hebben we ook eventjes gekeken hoe een Audi S5 Avant eruit ziet als je alle opties aanvinkt. Je weet wel, zo’n exemplaar die je over een paar jaar door @bart1976 uit Duitsland laat halen van de eerste eigenaar. We hebben gekozen voor Grenadinrot (uiteraard), 5-arm velgen en een rood lederen S-interieur met de grote sportstoelen.
Uiteraard kunnen smaken verschillen en eigenlijk kan alleen een Alfa Romeo wegkomen met rood lederen bekleding, maar tegenwoordig kun je dat niet eens op een Giulia bestellen.
Nu we weer een Alfa Romeo Giulia hebben betrokken bij een onderwerp dat er totaal los van staat, is het tijd om verder te gaan. Wil je zelf de Audi A5 configureren? Dat kan hier!
Richmond zegt
Van de zijkant is het net een 2 serie Gran Coupe. Niet de mooiste a5(4)
Roskampies zegt
Idd. Dacht ook een bmw 2 te zien en profile.
Dacht eerst dat is de grap.
quincy zegt
Ik zie er 3 serie van voren in en Mazda 6 van achter (en profile aanzicht)
Trojan zegt
Dat wilde ik ook net zeggen, ik dacht bij die eerste foto serieus even dat ik naar een BMW 4-serie Gran Coupe zat te kijken. Maar in de juiste spec zou dit zomaar eens een mooie auto kunnen zijn in het echt.
royaledeluxe zegt
en ik dacht een Alfa te zien in het profiel… het goedkoopste model met de ballonbanden
Mike zegt
Jammer dat de echte A5 er niet meer is. Voor een A4 is dit inderdaad wel ok.
Poulusma zegt
Hij lijkt als hatchback en profil meer op een A5 sportback dan op een A4, dat is ook meteen het grootste probleem van deze auto…
Van de voorzijde is het net een Ford Focus van de laatste generatie.
Audi bewijst zich met de generatie niet bepaald een dienst.
Maar door de 4 ringen op de neus zullen ze waarschijnlijk weer als warme broodjes over de toonbank gaan.
lekkerlinksrijden zegt
Helemaal prima met een leuk kleurtje en wielen, heeft de extra’s niet nodig
vondick zegt
Ik durf zelfs te stellen dat dit een HELE mooie auto is.
mashell zegt
Ik weet het wel zeker. Heb de wagen al een paar in het echt gezien en het is een ontwerp dat gewoon klopt.
cocoloco zegt
Erg Mazda 6 in mijn ogen. Niet lelijk maar weinig eigen design, ach ja Ferrari heeft haar 4 zitter ook naar Mazda design gemodelleerd dus hoeft niet iets slechts te zijn ;)
Vind de gen 1 Audi a5 de mooiste maar het is vaker zo dat merken moeite hebben het origineel te overtreffen. (In mijn ogen)
Ach ja, misschien heb ik slechte ogen;)
gilettelubbers zegt
In avant en met het juiste pakketje waarschijnlijk wel een mooie auto in het echt. Dat plastic plankje in de vorm van het optionele scherm is in mijn ogen wel heel erg triest haha
mc96 zegt
Ik vind de styling echt mislukt. Veel te rommelig. Meer Ford (focus) dan Audi. Ik zie het geen verkooptopper worden.
paulvtec zegt
Dikke BMW!
Allison Burgers zegt
Keurige Mazda.
HZW zegt
Hoe noemen ze zo’n A5, een Hatchback Sedan. ??
Hij zit er uit als een sedan, maar heeft wel een grote achterklep, en geen kofferbak deksel.
Ik blijf de nieuwe A/S5 serie een zielloze auto vinden, en de oude A/S5 Sportback een mooiere auto vinden.
Dit is een auto die het ook heel goed zou doen met een FORD embleem er op, niemand die het verschil ziet, als de Audi emblemen vervangen worden voor FORD emblemen.
willeme zegt
@hzw:
A5/S5 Limousine en Avant.
Poulusma zegt
@willeme
Ga je nu serieus een ander verbeteren? 🤣
willeme zegt
@Poulusma: Nee, niet verbeteren. Hij (@hzw) vraagt hoe ze Audi de nieuwe auto noemt. En het antwoord is … limousine!
mashell zegt
Eigenlijk vind ik dat afdekplaatje mooier dan zo’n overbodig passagierscherm.
debeier100 zegt
Bijna alle merken zijn weg kwijt , mercedes audi bmw, heeft vele hondslelijke modellen
De S was vroeger een beauty. Verschil tussen S en E zie ik niet
Robert zegt
Kwestie van de led streepjes (dagrijverlichting) in de koplamp tellen:
– C Klasse = 1
– E Klasse = 2
– S Klasse = 3
On topic: ik ben behoorlijk onder de indruk van het uiterlijk van de nieuwe A5. Ja, er zitten wat design elementen in van andere merken en modellen, maar dat doen alle autofabrikanten én het helpt in de brede acceptatie van de nieuwe generatie.
Nog één ding: de velgen van het instapmodel vind ik fraaier dan de grotere/duurdere velgen.
Janus zegt
Ik vind het verschrikkelijk, de enorme schermen! Heb zelf een i4, dus helaas ook zo’n lelijk stuk plastic voor m’n neus. Helaas moeten we hieraan gaan wennen…
Misschien toch een youngtimer overwegen.
Janus zegt
Zijn die uitlaten nu wel echt bij dit model?
Maf…. BMW stapt juist af van zichtbare uitlaten (behalve M).
Mini Joe zegt
Is blik tegenwoordig goedkoper dan glas?
jippie zegt
Ik dacht dus serieus dat die eerste foto een flauw grapje van Willeme was. Ik dacht dat echt dat het een BMW i4 was.
Jopie zegt
Ook de sedans beginnen nu allemaal op elkaar te lijken, of het nu een Stelvio is, een BMW, een Kia of een Audi. Het begint allemaal op elkaar te lijken en elkaar te kopiëren.
Tijd voor een nieuwe design era zoals dat eind jaren 90 naar begin jaren 2000 ook is gebeurd.