Vinden we de standaard 5 Serie een mooie auto?
Gisteren konden we voor het eerst de nieuwe BMW 5 Serie in vol ornaat aanschouwen. Sinds 2002 is de introductie van elk nieuw model best wel controversieel geweest. Met de vroege F-modellen (2008 – 2014) leek de storm iets te gaan liggen. BMW is nu eenmaal een merk dat meer innoveert qua design, terwijl concurrenten Audi en Mercedes iets traditioneler zijn en meer evolutie dan revolutie qua design toepassen.
Bij de introductie konden we kennismaken met de i5 eDrive en de i5 eDrive M60 (wie bedenkt die namen eigenlijk?). Maar – zoals @wouter al mede deelde in de video – er zijn ook versies met een verbrandingsmotor. Natuurlijk zijn we allemaal reuze benieuwd hoe die eruit zien.
Standaard BMW 5 Serie
Nou, we hebben de afbeeldingen voor je! Op website van BMW staat de 5 Serie configurator al live, namelijk. Naast de twee i5’s kun je kiezen uit een 520i, 520d en 520d xDrive. De 530i, 530i xDrive en 540i xDrive zijn wél aangekondigd, maar zijn alleen bedoeld voor buiten de EU.
Als je een 520i met niets bestelt, krijg je alsnog de historische verantwoorde kleur Alpin Weiss. De velgen zijn heel erg keurige 18 inchers die er zowaar mooi uitzien.
In veel gevallen ziet zwart en bicolor er ietsje goedkoper uit, dus het helpt in dat opzicht wel. Qua interieur is er geen stof meer mogelijk, want de bekleding is nu ‘Veganza’, naar Vegan leder.
Geen Luxury Line, wel M Sport Pro
Tja, is dit niet gewoon kunststof en minder mooi dan stof of velours? Aan de andere kant, als het zo prettig is als stof (zeker in de hitte) en praktisch is als leder, is het een prima combinatie.
Wel een aandachtspuntje: alleen zwart Veganza leder is standaard, want voor een kleurtje moet bijbetaald worden. Duur is het niet en je kan dan meteen keizen uit rood, bruin en wit.
Een ander ding dat opvalt: de Luxury Line is komen te vervallen. De standaard-versie is dat nu een beetje. Wil je sportiever, dan kun je opteren voor het M Pakket en eventueel uitbreiden met het M pakket Pro.
Overigens kun je nu wel het M Sportonderstel krijgen op een gewone uitvoering (in tegenstelling tot bij de 3 Serie).
Ook is het Bowers & Wilkins sound system een stuk goedkoper. Dat was altijd duizenden euro’s, maar op de nieuwe 5 Serie slechts 1.334 euro. Mocht je de nieuwe generatie niet zo mooi vinden, de oude 5 Serie Touring en M5 zijn nog leverbaar.
BMW 530e sDrive
Tenslotte nog de PHEV. Dat is namelijk de versie die we het meest gaan tegenkomen, denken wij. Daarover was gisteren nog niets bekend en nu officieel nog steeds niet, maar op een sub-pagina kwamen we onderstaande informatie tegen. De PHEV-versie gaat dus BMW 530e sDrive heten. De specificaties zijn indrukwekkend, maar houdt er rekening mee dat de variabelen enorm zijn bij een PHEV.
- 0-100 km/u in 6,4 seconden
- Topsnelheid: 230 km/u
- Maximum vermogen: 299 pk
- Elektrische actieradius: 102 km
- Verbruik (WLTP): 0,6 liter op 100 km (ja, ‘echt’)
- CO2-uitstoot: 14 gram per 100 km
- Stroomverbruik: 18,9 kWh per 100 km
Check hier alles over de BMW i5 met de zalvende stem van jullie aller @wouter:
Meer lezen? Check hier de verschillen tussen de oude en nieuwe BMW 5 Serie!
barchettadriver zegt
Als je zou zeggen dat t de nieuwe Camry was, zou ik je ook geloven.
slickrick zegt
Nou inderdaad , ik ben een trouwe 5 serie rijder , begonnen met de E39, E60, F11, en nu G31, maar ik wordt hier niet warm of koud van. Het design is een beetje gemiddeld, interieur ook gemiddeld.
rockefellar zegt
Echt hè. Benieuwd hoe hij in het echt eruit ziet. Want hier word ik niet vrolijk van (aldus Rob Geus). Jammer. Net nu BMW met een aantal modellen weer een beetje elan terug aan het winnen was
rockefellar zegt
Echt hè. Benieuwd hoe hij in het echt eruit ziet. Want hier word ik niet vrolijk van (aldus Rob Geus). Jammer. Net nu BMW met een aantal modellen weer een beetje elan terug aan het winnen was
Polo Fun zegt
Gedateerd door die koplampen. Ze mochten wat mij betrefd, kijken naar de nieuwe 7 serie.
Thieuke zegt
uhm, nee. Het lijkt een oostblokker model van een hatchback waar ze een kont aan hebben geplakt. Heel raar model. Is het niet toevallig 1 april ofzo??
kniesoor zegt
Hmmm, wel apart die Salvador Dali-snor aan de achterzijde bij de niet-M versie 🤔
Johanneke zegt
Wederom is de niet ///Marge uitvoering weer veel mooier dan de versie met.
Maarre, de F10 is eigenlijk toch veel mooier dan dit? Ik vind het ook een flink Camry gehalte hebben ja, zoals hierboven ook aangegeven door @barchettadriver.
CDF zegt
Waar blijft Mercedes met de configuratie van de nieuwe E klasse?! Wat duurt dat lang joh. Met bovenstaande beelden is de E-klasse nu al de winnaar. Die achterkant van de 5 is echt niks, hopelijk gaat de Touring beter.
jaso013 zegt
Precies! Ik zou ook voor de E gaan. Jammer wel want de 5 serie was altijd wel een mooie auto.
niek1411 zegt
Vooral de achterkant is niet erg geslaagd, met het chrome of met het zwart, blijft die achterbumper er maar vreemd uit zien.
volvov7025t zegt
Tja, ik ben nostalgist en het duurt bij mij even voordat ik nieuwe bmw’s ga waarderen. Maar of het nou vooruitgang is? De a6 is ook alleen nog als 4pitter te krijgen (rs6 buiten beschouwing gelaten).
Ik doe de ouwe nog niet weg. * gaat de v8 oppoetsen*
Johanneke zegt
Alles wordt 4 cilinder jammergenoeg. Enkel Mazda kan ons nog redden met hun 6 in lijn.
karhengst zegt
Zoals met iedere BMW ga je de oude waarderen zodra het nieuwe model is gepresenteerd.
rollingstoned zegt
Dat dit voor jou opgaat wil niet zeggen dat dit voor iedereen geldt ;-)
harrie zegt
Prachtig die twee zilveren winkelhaak ornamenten achterop, zo chique, stijlvol en subtiel!
Bijna nog fraaier dan die Dame Edna look koplampen.
Elise zegt
Het design is niet in balans, te veel visueel gewicht aan de bovenzijde door de hoge en vlakke zijkant. Daardoor lijkt hij wat iel op zijn potjes te staan, geen lekkere ‘stance’.
drtim zegt
Het ID7 syndroom
Gulli zegt
Je verwoordt precies wat ik in gedachten had. Raar model dit. Vind het bij de 7 ook niet zo geslaagd die achterkant maar die lijkt ‘dik’ genoeg om ermee weg te komen
ffw88 zegt
Ziet er nu al gedateerd uit.
karhengst zegt
Als je de auto’s even groot maakt, is het precies een 2-Serie Gran Coupé waarvan men de overhang gefixt heeft.
leaper035t zegt
Het zoveelste gedrocht onder het beleid van Adrian. Alsof hij bij zijn aanstelling maar 1 missie had: geef de nieren van alle modellen een lelijk ontwerp en voeg zoveel mogelijk plooien en vouwen toe in het design. Job wel done man.
appiejappie zegt
Leepu, je gaat vooruit, top man, ga zo door!
MrSkyline zegt
BMW weet volgens mij zelf niet eens waar ze mee bezig zijn qua design. Dit ding ziet er uit alsof hyundai en buick 15 jaar geleden een baby hadden gemaakt en iemand de ontwerptekening een paar keer te veel heeft opgevouwen. Wat een gedrocht. Iedere nieuwe bmw ziet er compleet anders uit en de een is nog lelijker dan de ander. Er zit totaal geen eenheid in de ontwerpen los van de afzichtelijke grille en het feit dat ze allemaal lelijk zijn.
dtwo zegt
Net als bij de 7 is de basisversie nog wel te verteren. Zodra het woordje “sport” in het verhaal komt gaat het mis, met allerlei spuuglelijke zwarte vlakken her en der.
Wel is de verfijning in het ontwerp ver te zoeken. Zie bijvoorbeeld de zijkanten, de zgn “character lines”: De vorige 5 had hier nog mooie -zelfs zeer complex belijnde- vouwen zitten over de hele lengte. Die gave de auto een gestrekte en elegante aanblik. Maar kennelijk is dat uit de mode, bij de 3-series zijn ze ook al gladgestreken. Aerodynamischer wellicht, om het glad te laten? Of is het stiekem gewoon veel goedkoper om die vouwen niet in het plaatwerk te hoeven persen?
MHV8 zegt
De designtaal op zich kan heel mooi zijn met goede vlakverdeling etc. Echter….koplampen lopen net als bij de 1 serie naar boven toe richting de zijkanten. Dat icm de grille is niet geslaagd. Auto lijkt door de opgaande lijnen niet dynamisch maar hoog op zijn poten te staan. . Conclusie: vorige model is een stuk beter
kennone zegt
Sommige modellen worden mooier na een tijdje, maar denk dat dit niet voor deze geld..
Andreivierfunf zegt
De liefdesbaby van een Skoda Superb II en een moderne Mazda 6, als ze deze baby zouden bestellen bij AliExpress.
Huilen. De Funfer was vroeger elegant en sportief. Nu is het een generiek hok zonder stijl, zonder smaak, zonder eigen smoel.
JelmerS zegt
Het lijkt wel een Passat met een Skoda grill
intimrasiert zegt
Echt compleet verputst design. Maar niet zo erg als de bijna op Mansory-niveau netvliespijnigende XM en 7-serie.
wceend zegt
Een van de laatste mooie bmw’s is ook naar het slachthuis gestuurd. Wie heeft die chroomkleurige stukken plastic in de achterbumper bedacht?
Heel jammer dat ze de horizontale raam lijn loslaten. En dan ook nog een soort gemuteerde nucleaire hofmeisterknik. Juist die raamlijst gaf hem de herkenbare BMW uitstraling, het silhouet was sinds de e39 amper gewijzigd.
Lijkt inderdaad wel een Camry. Zou zelfs zo ver gaan dat de Genesis mooier is dan de 5 Serie. Maar goed, mijn afkeer kan ook komen doordat deze auto in eerste instantie is ontwikkeld voor China, niet meer voor de VS en Europa.
Die grote plastic nieren doen hem ook weinig goed.
RAW zegt
En wat te denken van dat enorme scherm op het dashboard (wat die naam niet meer mag hebben). Zal wel goedkoper zijn, maar ik zie toch echt veel liever een echt dashboard met geintegreerde schermen, dat was toch altijd een kwaliteit van BMW en Mercedes. Ziet er maar armoedig uit alsof men het achteraf heeft toegevoegd.
z4rickss zegt
Hoe lelijker een BMW in het begin is, hoe beter het design. Ik zie het nu ook nog niet, maar komt goed :)
rollingstoned zegt
Wat een onzin.
waterisnat zegt
Het is niet echt iets wat hebberig maakt op de plaatjes nee.
Excuus voor het onbenul, maar wat wordt er bedoelt met “de variabelen zijn enorm bij een PHEV”? Altijd al de vraag gehad wat er gebeurt met de auto(prestaties) als de batterij leeg is. Is de power dan enkel de ICU, of raakt de batterij nooit leeg omdat er altijd electra wordt aangemaakt via de ICU, en heb je dus altijd alle power?
Mas-Estate zegt
Vind hem momenteel vooral aan de achterkant op een Jaguar XE lijken.
Dat interieur met grote scherm is ook wel echt om te janken. Geen enkel stuk automotive design zit er in.
ivomx5 zegt
Wat een vreselijk design. Huidige G30/G31 vind ik een dynamische verschijning, in lijn met mijn eigen G21. Dit is weer het zoveelste lelijke hok, met als uitschieter de afgevlakte achterkant.
mokummaser zegt
Gewoon heel erg lelijk en mislukt. Hoe kan het dat zovelen binnen BMW blijkbaar goedkeuring gegeven hebben? Dit plastic hoek stukken, die zilveren frutsels, die anonieme achterkant (laatste Opel Omega facelift), die 2-serie tourer (BMW versie van Golf plus) koplampen. Messed up. Je krijgt er denk ik een bivakmuts bij zodat je niet herkend wordt. Of volledig voor Aziatische markt ontwikkeld en we gaan m in Europa niet zien.
alper zegt
Audi en Mercedes high-fiven elkaar.
Eén concurrent minder.
Wat een gedrocht zeg! 🤮
competition102 zegt
Ik vind ‘m hondslelijk geworden. Wat zonde, ik heb altijd een zwak voor de 5-serie gehad, maar lelijkheid is troef geworden bij BMW, waaraan de 5 nu ook ten prooi is gevallen. Vreemd genoeg verkoopt het ook nog…