We hebben de complete stand na de GP Turkije 2021 voor je! Alle overzichten die er toe doen, plus enkele dingen die ons opvielen.
Vorig jaar was bij de GP Van Turkije het podium voor Lewis Hamilton die zich na een knappe regenrace kon kronen tot zevenvoudig wereldkampioen. Een dergelijk scenario zou gisteren niet mogelijk zijn. Daarvoor was het gat tussen Verstappen en Hamilton te klein.
Wel zat het hele weekend van de GP van Turkije vol met leuke kleine verrassingen, alhoewel de snelheid van Mercedes de ‘minst leuke’ is van die verrassingen. Maar hey, dat hoort bij de sport! Dit zijn 6 dingen die ons opvielen:
Q1 kán dus wel leuk zijn
De eerste kwalificatiesessie was eindelijk leuk. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Simpel: je dreigt met regen. We zijn niet op zoek naar meer races, maar vooral naar meer leuke races. Zet een paar sproeiers naast de baan en dreig ermee om ze aan te zetten, dan gaat iedereen meteen volgas. Het is misschien zelfs leuker dan een ‘kwalificatierace’.
Mercedes is stiekem TOCH heel erg snel
Het is wat met Mercedes. Natuurlijk, Red Bull wist niet precies de goede balans in de auto te krijgen. Maar in de vrije trainingen, kwalificatie én in de race was het verschil tussen Mercedes en de rest enorm. Met name met Hamilton achter het stuur. Sowieso is dit circuit iets meer een Mercedes baan en waren de weersomstandigheden heel erg Mercedes, maar het enorme snelheidsverschil tussen Mercedes en de rest doet vrezen voor de rest van het seizoen.
Fernando Alonso is al 20 jaar een jonge hond
Het is absoluut een van de smaakmakers van dit seizoen, Fernando Alonso. De man uit Oviedo wordt al jarenlang gezien als een van de beste coureurs aller tijden en dat is met Alonso in 2021 niet anders. Hij is net zo scherp en spectaculair als 20 jaar geleden. Bij de start was hij echter ook een jonge hond met maar liefst twee keer een actie die ‘m uiteindelijk een vijf seconden penalty opleverde.
Bottas kan briljant zijn
Het is een beetje een vreemde situatie met Valtteri Bottas. Ja, wij vinden het een Geweldige Vent. Natuurlijk, in de meest dominante auto kan elke coureur indruk maken. Het verschil met Hamilton is soms heel erg groot, maar dit weekend was het verschil juist heel erg klein.
Perez vervult eindelijk zijn rol
Sergio Pérez heeft tot nu toe geen briljant seizoen gehad. Sterker nog, op zijn overwinning tijdens de GP van Azerbeizjan na heeft hij nog niet echt veel topraces gereden. Nu hoeft hij ook geen toprace te rijden, maar Pérez had tot voorheen de grootst mogelijke moeite om Verstappen te ondersteunen. Wat de Mexicaan gisteren liet zien, was geweldig en precies wat er nodig is. Degelijk presteren, Hamilton van zich afhouden en geen fouten maken. De harde maar faire verdedigingsactie op Hamilton was er eentje om in te lijsten.
Leclerc gevaarlijke outsider
Eigenlijk mogen we Charles Leclerc geen outsider noemen, hij heeft al lang en breed bewezen een bizar goede coureur te zijn. Absolute buitencategorie. Maar in de Ferrari van dit jaar is er nu eenmaal niet zo heel erg veel mogelijk. We zien de successen van McLaren, maar stiekem presteert Ferrari stabieler. Daarbij is de verhouding tussen de coureurs iets meer in evenwicht. Toch is het knap hoe Leclerc er wel telkens staat op het moment dat er iets mogelijk is.
Rijderskampioenschap
Het belangrijkste is natuurlijk dat Max Verstappen de leiding in het WK te pakken heeft. Hamilton zakt naar plaats twee. De voorspring is echter heel erg klein. Pérez stijgt gestaag en komt in de buurt van Norris. Dat mag ook wel, daar de Red Bull RB16B aanzienlijk beter is dan de McLaren MCL35. Sainz en Leclerc zijn elkaar genaderd tot een half punt!
De stand na de GP Turkije 2021 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten | Verschil |
1 | Verstappen | Red Bull | 262,5 | +1 |
2 | Hamilton | Mercedes | 256,5 | -1 |
3 | Bottas | Mercedes | 177 | 0 |
4 | Norris | McLaren | 145 | 0 |
5 | Pérez | Red Bull | 135 | 0 |
6 | Sainz | Ferrari | 116,5 | 0 |
7 | Leclerc | Ferrari | 116 | 0 |
8 | Ricciardo | McLaren | 95 | 0 |
9 | Gasly | AlphaTauri | 74 | 0 |
10 | Alonso | Alpine | 58 | 0 |
11 | Ocon | Alpine | 50 | 0 |
12 | Vettel | Aston Martin | 35 | 0 |
13 | Stroll | Aston Martin | 24 | 0 |
14 | Tsunoda | AlphaTauri | 18 | 0 |
15 | Russell | Williams | 16 | 0 |
16 | Latifi | Williams | 7 | 0 |
17 | Räikkonen | Alfa Romeo | 6 | 0 |
18 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 1 | 0 |
19 | Schumacher | Haas | 0 | 0 |
20 | Kubica | Alfa Romeo | 0 | 0 |
21 | Mazepin | Haas | 0 | 0 |
Constructeurskampioenschap
Mercedes heeft de betere auto en een beter presterende tweede coureur. Het verschil is niet bijzonder groot, maar je ziet het wel in deze lijst terug. Het gaat nog een hele kluif worden voor Red Bull om deze achterstand goed te maken. Spannender is de afstand tussen McLaren en Ferrari. Bij vlagen is McLaren sneller, maar Ferrari presteert iets constanter.
De stand na de GP Turkije 2021 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten | Verschil |
1 | Mercedes | 433,5 | 0 |
2 | Red Bull Racing Honda | 397,5 | 0 |
3 | McLaren Mercedes | 240 | 0 |
4 | Ferrari | 232,5 | 0 |
5 | Alpine Renault | 104 | 0 |
6 | AlphaTauri Honda | 92 | 0 |
7 | Aston Martin Mercedes | 61 | 0 |
8 | Williams Mercedes | 23 | 0 |
9 | Alfa Romeo Racing Ferrari | 7 | 0 |
10 | Haas Ferrari | 0 | 0 |
Kwalificatieduel
Vettel en Stroll houden elkaar heel erg in evenwicht, waarbij Lawrence kan zeggen dat zijn zoon net zo goed is als een viervoudig wereldkampioen en daar is geen woord van gelogen. Verder is het opmerkelijk dat Leclerc zich vaker in de kijker rijdt en beter presteert, maar dat Sainz het in de races goed maakt. Er is één coureur die zijn teammaat volledig in de tas heeft en dat is Gasly.
De onderlinge stand na de GP Turkije 2021 in het kwalificatieduel is als volgt:
Team | Coureur | Coureur | |
Mercedes | Hamilton (12) | Bottas (4) | |
Red Bull | Verstappen (14) | Pérez (2) | |
McLaren | Norris (11) | Ricciardo (5) | |
Aston Martin | Vettel (8) | Stroll (8) | |
Alpine | Alonso (10) | Ocon (6) | |
Ferrari | Leclerc (12) | Sainz (4) | |
AlphaTauri | Gasly (16) | Tsunoda (0) | |
Alfa Romeo | Giovinazzi (10) | Räikkönen (3) | |
Alfa Romeo | Giovinazzi (2) | Kubica (0) | |
Haas | Schumacher (13) | Mazepin (3) | |
Williams | Russell (15) | Latifi (1) |
Snelste raceronde
Uiteraard was het Geweldige Vent Bottas. In de op één na laatste race wist hij nog even een snelste raceronde eruit te persen. Het geeft ook aan hoe goed die Mercedes gaat in koude en natte condities. De Fin pakt een extra puntje en scoort zo maximaal.
De onderlinge stand na de GP Turkije 2021 qua snelste raceronde is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste racerondes |
Verstappen | Red Bull | 4 |
Hamilton | Mercedes | 3 |
Bottas | Mercedes | 3 |
Pérez | Red Bull | 1 |
Gasly | AlphaTauri | 1 |
Mazepin | Haas | 1 |
Ricciardo | McLaren | 1 |
Norris | McLaren | 1 |
Driver of the Day
Met 25% was de Driver of the Day niemand minder dan Carlos Sainz. Hij startte helemaal achteraan. Voor het eerst in zijn carrière mocht hij de prijs in ontvangst nemen. In tegenstelling tot Leclerc reed Sainz niet spectaculair, maar juist heel koel en berekenend. Uiteindelijk wist hij de achtste positie te behalen.
De onderlinge stand na de GP Turkije 2021 in het Driver of the Day klassement is als volgt:
Coureur | Team | Aantal Nominaties |
Norris | McLaren | 3 |
Pérez | Red Bull | 3 |
Vettel | Aston Martin | 2 |
Leclerc | Ferrari | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Ricciardo | Red Bull | 1 |
Sainz | Ferrari | 1 |
Heeft de Autoblog-redactie de GP van Turkije 2021 goed voorspeld?
Jaap zat heel erg dichtbij. Maar helaas viel Leclerc terug en viel Bottas niet uit. Wouter zat er verder van af, hij had alleen Verstappen op het podium goed geraden. Hetzelfde geldt voor Michael. Voor de eindoverwinning in de poule maakt het niet uit, die wint Michael op zijn sloffen. Tussen Jaap en Wouter wordt het telkens spannender.
Onderlinge stand na de GP Turkije 2021 in de AB-redactiepoule:
Redacteur | Punten |
Michael | 85,5 |
Wouter | 45 |
Jaap | 44 |
Deze Grand Prix’ zijn al verreden:
- 28 maart | GP van Bahrein
- 18 april | GP van Emilia Romagna
- 2 mei | GP van Portugal
- 9 mei | GP van Spanje
- 23 mei | GP van Monaco
- 6 juni | GP van Azerbeidzjan
- 20 juni | GP van Frankrijk
- 27 juni | GP van Stiermarken
- 2 juli | GP van Oostenrijk
- 18 juli | GP van Groot-Brittannië
- 1 augustus | GP van Hongarije
- 29 augustus | ‘GP’ van België
- 5 september | GP van Nederland
- 12 september | GP van Italië
- 26 september | GP van Rusland
- 10 oktober | GP van Turkije
Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
- 24 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 5 november | GP van Mexico
- 12 november | GP van Brazilië
- 21 november | GP van Qatar (GP Australië gaat níet door)
- 5 december | GP van Saudi Arabië
- 12 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters voor de GP van de Verenigde Staten worden verreden op 22 oktober om 18:30.
Johanneke zegt
Max heeft nu wel het geluk aan zijn kant hoor. 2x op rij regen wat hem hielp. Mercedes was belachelijk snel op het droge in FP1 en FP2. Zo’n 6 tienden qua racepace. In een droge race was Hamilton naar plek 2 gereden, om dan te kijken of Bottas wel of niet aan de kant was gegaan en zijn 10e winst had weggegeven. Ik hoop dat ze niet zo snel blijven, want dan gaat Max het niet redden. Toch bijzonder hoe erg dat per circuit scheelt, op Zandvoort bijvoorbeeld pakte Max zonder DRS pole en kwam nergens in de problemen tijden de race.
lekkaah zegt
@Johanneke: ziet er idd niet gunstig uit helaas. Viel me al op dat Bottas zo snel was in Italie met de nieuwe motor. En het geluk is een keer op.
padoempats zegt
Je moet de DRS dat laatste stukje niet overdrijven, dat maakte het verschil niet. Tot aan finishlijn was DRS maar echt heel kort op nog relatief lagere snelheid. Het scheelde praktisch niks
Johanneke zegt
Oh ik dacht dat ie het de hele ronde niet had. Eens kijken of ik dat nog kan terugvinden.
Edit:
https://gp33.nl/video-drs-van-max-verstappen-werkt-niet-tijdens-pole-ronde-in-zandvoort/
Je hebt gelijk, drs zone 2 deed ie het gewoon, alleen bij opkomen rechte stuk niet meer. Wel 4 tiende verloren in de laatste sector, maar dat zal wel niet volledig DRS zijn geweest.
boriske zegt
Het momentum ligt nu inderdaad bij Mercedes, laten we hopen dat Ferrari een rol kan spelen en zich in Mexico en misschien Brazilie tussen Max en Hamilton zetten.
stradale888 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
EJS zegt
Ik vond Tsunoda eigenlijk nog de grootste verrassing. Ja, hij spinde later in de race, maar hij liet een behoorlijk stukje racecraft zien door Hamilton achter zich te houden ondanks het gebrek aan snelheid.
bernoulli zegt
Wat zat Olav er weer veel naast zeg. Zelfs het verschil tussen #11 en #33 is nog te moeilijk.
Ben echt benieuwd wat die Scandinaviërs volgend jaar gaan doen. Of ze Peppie en Kokkie gaan overnemen van Ziggo omdat die zo lekker de weg weten op de paddock of dat ze het aandurven om met nieuwe mensen te komen.
ghini zegt
Waar was Norris en waarom kwam hij niet naar voren? Ric kwam op nieuwe banden ook niet naar voren, er is toch iets mis met die mclaren, helaas..
willeme zegt
@ghini:
Norris kreeg een penalty, waardoor hij terugviel van (waarschijnlijk een zekere) P4 naar P7. Inhalen en naar voren rijden was erg lastig onder deze omstandigheden.
Ricciardo heeft gewoon te vroeg de banden gewisseld. Dat laatste had ook briljant kunnen uitpakken , het was gewoon een gokje. Net als de slicks van Vettel. Dus het zag er erger uit met McLaren qua uitslag dan dat de werkelijke prestaties waren.
harrie zegt
Waarom lopen die nieuwe Mercedes blokken zo hard dan, ICE upgrade is verboden.
Gewoon flink opgeschroefd en het beste er van hopen?
Richmond zegt
@harrie: er zijn geruchten dat ze de motoren beter koelen en red bull heeft gevraagd om een onderzoek. Maar nog geen bewijs gevonden voor een onderzoek