Om weer helemaal up to date te zijn in de cappuccino-corner, hebben wij de stand na de GP Turkije 2020 en nog wat dingen die ons opvielen voor je bij elkaar geveegd.
De leukste races zijn de races die aanvankelijk niet op de kalender stonden. Stiermarken, 70th Anniversary, Mugello, Imola, Mugello, Portimão en Turkije waren zonder uitzondering een spektakel om te mogen aanschouwen.
Er gebeurde veel, heel erg veel. Daarom hebben we alle eindstanden en conclusies die ertoe doen. Dus de stand na GP Turkije 2020 en zeven dingen die ons opvielen aan de race.
We moeten vaker racen op ijsbanen
Of anders gezegd: lekker in de winter rijden. Dit levert in elk geval leukere races op. De talenten staan altijd op in dit soort situaties. Maar het zorgt er sowieso voor dat de races veel leuker zijn om te kijken, simpelweg omdat je niet weet wat er gaat gebeuren. Dus Zandvoort en Assen moeten stoppen met ruziën en gewoon Thialf in Heerenveen nomineren.
Vettel heeft zijn vorm gevonden
Het kan gewoon niet zo zijn dat Vettel het ineens verleerd is. Het is een viervoudig wereldkampioen die onder goede omstandigheden excelleert, maar onder lastige ook. Net als Hockenheim 2019 bewijst Vettel dat hij aanzienlijk beter kan rijden dan dat zijn posities in de eindstand doet vermoeden. De Duitser hield zijn hoofd koel, maakte geen domme fouten en profiteerde van andermans fouten.
Lewis Hamilton is gewoon de GOAT
De Mercedes is verreweg de beste auto de afgelopen 6 jaar. Dermate goed dat je eigenlijk geen kans had in een andere auto. Omdat Hamilton altijd vooraan rijdt, is het soms lastig om de kwaliteiten van de Britse coureur op waarde te schatten. De Brit reed weergaloos en foutloos. Helaas zijn er te veel droge, saaie races waar hij vooraan de titels aan elkaar rijgt, maar met deze race heeft Hamilton een verdiende kroon op zijn zevende wereldtitel gezet.
Eindelijk een podium voor Pérez
Heel af en toe laat Lance Stroll zien dat hij echt uitstekend kan rijden. Het lijkt bijna de Bas Dost van de F1. Op zich best aardig en bij vlagen briljant. Tot zover Stroll, want Pérez zat het gehele weekend vlakbij de Canadees. Maar waar Lance totaal geen grip had op de tweede set banden, kon Pérez zijn positie wél vasthouden. Daarnaast vragen we ons hardop af: was het wel handig om Stroll vast te houden en afscheid te nemen van Pérez…?
Finse Bottas doet het niet goed in Finse omstandigheden
Lewis had de beste auto. Dat wil zeggen dat de auto van Bottas niet heel erg veel langzamer kan zijn. Bottas komt uit Finland en daar leer je rallyrijden en driften voordat je zindelijk wordt. Bij Bottas leek dat niet uit de verf te zijn gekomen, want de Fin spinde meerdere malen. Hamilton heeft dus wel degelijk iets extra gebracht.
Verstappen maakt ook fouten
Het mag niet gezegd worden op Nederlandse media, maar Verstappen maakt ook fouten. Juist door die fouten heeft hij de race niet kunnen winnen. De start was dramatisch en dat was zeker niet de eerste keer. Nu kan daar nog een technische verklaring voor zijn, maar de opportunistische inhaalpoging op Pérez was gewoonweg zonde.
Geen probleem voor de eindstand en de Nederlander is een uitstekende coureur, dus zijn moment komt nog wel. Tot die tijd heeft de Nederlander net zoveel races gewonnen voor Red Bull als Mark Webber.
Er was géén safetycar situatie!
De baan was werkelijk aalglad (spekglad zeggen is de kat op het spek binden). Omdat de meeste auto’s geregeld van de baan vlogen. Je zou verwachten dat diverse malen Bernd Maylander naar buiten moest komen. Niets was echter minder waar, op een virtual safetycar situatie na, was er géén fysieke safety car.
Rijderskampioenschap
Hier gebeuren zo veel dingen. Als eerste: Hamilton kan niet meer ingehaald worden. Ten tweede: Hamilton heeft ruim 100 punten voorsprong op zijn teamgenoot. Slik. Verder: Vettel maakt een lekkere sprong door zijn podium en Pérez haalt zijn 100e punt, 37 meer dan dat Stroll er heeft. De strijd om P4 is erg interessant, want Leclerc en Ricciardo zitten vlakbij Pérez. Ook de McLaren-coureurs zitten op gelijke hoogte.
De stand na de GP Turkije 2020 in het rijderskampioenschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Hamilton | Mercedes | 307 |
2 | Bottas | Mercedes | 197 |
3 | Verstappen | Red Bull | 170 |
4 | Pérez | Racing Point | 100 |
5 | Leclerc | Ferrari | 97 |
6 | Ricciardo | Renault | 96 |
7 | Sainz | McLaren | 75 |
8 | Norris | McLaren | 74 |
9 | Albon | Red Bull | 70 |
10 | Gasly | AlphaTauri | 63 |
11 | Stroll | Racing Point | 63 |
12 | Ocon | Renault | 40 |
13 | Vettel | Ferrari | 33 |
14 | Kvyat | AlphaTauri | 26 |
15 | Hülkenberg | Racing Point | 10 |
16 | Räikkönen | Alfa Romeo | 4 |
17 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 4 |
18 | Grosjean | Haas | 2 |
19 | Magnussen | Haas | 1 |
20 | Latifi | Williams | 0 |
21 | Russell | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
Mercedes is niet zomaar een beetje beter, maar extreem veel beter. Bij Red Bull hapert de machine een beetje. Dit was de eerste keer dat Verstappen naast het podium finishte. De race tussen Racing Point, Mclaren en Renault is bijzonder spannend. Sterker nog, zelfs Ferrari haakt aan.
De onderlinge stand in het constructeurskampioenschap sinds de GP Turkije 2020 is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Mercedes | 504 |
2 | Red Bull | 240 |
3 | Racing Point | 154 |
4 | McLaren | 149 |
5 | Renault | 136 |
6 | Ferrari | 130 |
7 | AlphaTauri | 89 |
8 | Alfa Romeo | 8 |
9 | Haas | 3 |
10 | Williams | 0 |
Kwalificatieduel
In principe verandert er vrij weinig in dit overzicht. Verstappen en Russell hebben nog altijd de maximale score. Bij Haas en McLaren zijn de coureurs nog altijd zeer aan elkaar gewaagd. Ondanks de pole van Stroll, is de stand na de GP Turkije 2020 nog altijd in het voordeel van Pérez. Ook Ricciardo is aanzienlijk sneller dan zijn teamgenoot.
De onderlinge stand in het kwalificatieduel sinds de GP Turkije 2020 is als volgt:
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (10) | Bottas (4) |
Ferrari | Leclerc (11) | Vettel (3) |
Red Bull | Verstappen (14) | Albon (0) |
McLaren | Sainz (7) | Norris (7) |
Renault | Ricciardo (12) | Ocon (1) |
AlphaTauri | Gasly (12) | Kvyat (2) |
Racing Point | Pérez (7) | Stroll (2) |
Racing Point | Hülkenberg (1) | Stroll (1) |
Racing Point | Pérez (1) | Hülkenberg (0) |
Alfa Romeo | Räikkönen (8) | Giovinazzi (6) |
Haas | Grosjean (7) | Magnussen (7) |
Williams | Russell (14) | Latifi (0) |
Snelste Ronde
Hamilton won weliswaar de GP Turkije 2020, maar de snelste ronde reed hij niet. logisch, aan het einde consolideerde de Brit zijn positie. Een andere Brit, Lando Norris, voelde zich als een vis in het water en reed de laatste ronde indrukwekkend snelle tijden. Daarom gaat de DHL Fastest Lap Award naar de jonge Brit. Voor de stand in de onderstaande tabel verandert er niet veel.
De onderlinge stand snelste raceronde na de GP Turkije 2020 is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste rondes |
Hamilton | Mercedes | 6 |
Bottas | Mercedes | 2 |
Verstappen | Red Bull | 2 |
Norris | McLaren | 2 |
Ricciardo | Renault | 1 |
Sainz | McLaren | 1 |
Driver of the Day
Er waren meerdere gegadigden voor deze award. De Ferrari-coureurs hadden langere tijd de meeste kans om de award in de wacht te slepen, met Hamilton op drie. Uiteindelijk was het het podium van Vettel dat de doorslag gaf. Met uiteindelijk toch een redelijk marge pakte hij voor de tweede keer dit seizoen de publieksprijs.
De onderlinge Driver of the Day stand na GP Turkije 2020 is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Verstappen | Red Bull | 3 |
Gasly | AlphaTauri | 2 |
Pérez | Racing Point | 2 |
Vettel | Ferrari | 2 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Hülkenberg | Racing Point | 1 |
Albon | Red Bull | 1 |
Ricciardo | Renault | 1 |
Heeft de AB-redactie de GP Turkije 2020 goed voorspeld?
Wouter zat er het dichtste bij. De Chief Tire Smoker van Autoblog komt zo tot 99 punten. Hij was de enige die Pérez ook een podiumplaats gunde én dat Bottas kansloos zou zijn. Jaap deed een paar boude uitspraken die waar hadden kunnen zijn, maar geen punten opleverden.
AB-redactieklassement stand na GP Turkije 2020:
Redacteur | Punten |
Wouter | 99 |
Michael | 87 |
Jaap | 72 |
Deze Formule 1-races zijn al verreden in 2020:
- Oostenrijk (Bottas)
- Stiermarken (Hamilton)
- Hongarije (Hamilton)
- Engeland (Hamilton)
- Engeland 2 (Verstappen)
- Spanje (Hamilton)
- België (Hamilton)
- Italië (Gasly)
- Toscane (Hamilton)
- Rusland (Bottas)
- Eifel (Hamilton)
- Portugal (Hamilton)
- Emilia Romagna (Hamilton)
- Turkije (Hamilton)
Deze Formule 1-races staan nog op de kalender voor 2020:
29 november | GP van Bahrein
6 december | GP van Bahrein
13 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters op Bahrein International Circuit worden verreden op 27 november om 12:00.
sanderz28 zegt
Verstappen word nooit kampioen, hoogstens de beste coureur die nooit kampioen werd. Na al die jaren zou hij toch slimmer moeten zijn ipv te gretig zijn. Petje af voor Hamilton, die heeft het gewoon slim aangepakt. En een fantastisch resultaat voor vettel, het is hem gegund.
viezefreddyw zegt
@sanderz28: Niet een beetje vroeg om dat te zeggen? Hij is nog maar 23, kan dus nog makkelijk 15 jaar mee.
Boomer zegt
Dan moet RB nog wel 15 jaar mee gaan en andere teams stoppen. Andere teams moeten hem niet (MB of Ferrari) of zijn niet goed genoeg…
grasvreter zegt
Want coureurs stappen nooit over van team :s
viezefreddyw zegt
@Boomer: Als je de F1 al de nodige jaren volgt dan weet je dat er vele teams kampioen zijn geworden. Voor Mercedes was het Red Bull die bepaalden. Renault heeft de nodige jaren gehad en Ferrari natuurlijk ook. Aan die tijdperken is een eind gekomen, zo zal ook Mercedes eens zijn waterloo vinden.
berlinetta zegt
Daar heb je helemaal gelijk in, maar uiteindelijk moet je als coureur wel op het juiste moment bij het juiste team zitten. Nu dwing je een plek bij een topteam wel af als je goed genoeg bent, maar de puzzelstukjes moeten wel allemaal op z’n plaats vallen. Het is voor Verstappen te hopen dat dat ooit komt.
Boomer zegt
Precies dit.
vaakbenjetebang zegt
@berlinetta: en om je kansen op een topteam te maximaliseren, is het misschien wel wijs om je soms toch iets diplomatieker uit te laten over andere teams. Minder leuk voor ons wellicht, want een beetje reuring is altijd wel lekker, maar als je op die manier deuren een beetje minder open zet helpt je dat alvast niet.
brent zegt
@sanderz28: in principe zou verstappen ook in de periode dat hij weet dat het niet meer gaat lukken ook kunnen ‘oefenen’. je wilt natuurlijk 2de worden maar als hij deze actie afgemaakt had of niet, hij leert ervan. en misschien de volgende keer blaast hij er op een belangrijker moment wel langs
grasvreter zegt
Wow plek 4 is echt spannend. Hamilton heeft wel even laten zien wie de beste is zeg, poeh. En wat mij opvalt is dat mensen totaal vergeten lijken te zijn wat voor idioot Schumacher kon zijn. Ik vind Hamilton een beetje een jankerd, maar hij is op de baan een engel vergeleken met Schumacher. Australië 1994 bijvoorbeeld, dat was gewoon smerig.
Hamilton is GOAT naar mijn mening. Uitstekende coureur in uitstekende auto. Ik hoop dat hij en mercedes hun flow snel kwijt raken voor extra spanning in de sport.
Boomer zegt
Schumacher heeft minstens 2 titels gewonnen door geluk of iemand van de baan te rossen. Terwijl Lewis er juist 2 verloren heeft door domme pech… dus als de stand 9-5 zou zijn zou het wellicht geen discussie meer zijn.
Richmond zegt
@Boomer: ok boomer
jaapiyo zegt
Je kan ook zeggen Schumacher heeft alle kampioenschappen gewonnen die hij kon winnen, terwijl Hamilton er nog minimaal twee meer had kunnen winnen maar faalde (sowieso 07 en 16 en stiekem ook nog 10).
Overigens wat Schumacher in 1994 en 1997 deed was wel gewoon smerig idd.
toniominestrone zegt
@Boomer: Als…
tweetyv6 zegt
Hamilton heeft gewoon het geluk al sinds het vertrek van Nico Rosberg geen echte weerstand meer te hebben gehad.
Schumacher en de WK’s daarvoor had tenminste nog epische tegenstanders en er was meer strijd om de WK’s
Senna / Prost / Mansell / Schumacher / Hill / Häkkinen / Villeneuve
Hamilton heeft 0,0 weerstand.
Bottas noemen wij al ’the invisible man’; telkens als Ham achter hem opdoemt gaat ‘ie zowat aan de kant voor ‘m
En andere teams komen gewoon niet mee met MB
SpeedGeek zegt
@tweetyv6: uit de statistieken blijkt ook dat de Mercedes een stuk dominanter is dan de Ferrari ooit.
Breinstein zegt
We hebben gister naar een masterclass van de Meester hemzelf kunnen kijken. Geduldig en tactisch slim op momenten dat het risico te hoog was, meedogenloos toen het kon. Verstappen is een groot talent, maar mag op dit moment nog niet eens de veters van de Meester strikken.
Richmond zegt
@breinstein: mwah, Hamilton heeft goed gegokt op dat de baan steeds droger werd en heeft langer dan anderen doorgereden op dezelfde banden. Had ook anders kunnen uitpakken als het was gaan regenen. In de eerste fase van de wedstrijd kon hij niet eens albon aan. Met koude banden kan Mercedes en Hamilton niks. Daarom ook P6 en P9. Natuurlijk moet je er zijn om te profiteren van de omstandigheden en de auto op de baan te houden. Maar het is geen masterclass zoals Senna deed op donington. Of Schumacher die ooit in de regen het hele veld oprolde.
admiajfe zegt
Precies dat!
Persoonlijke vond ik het een laffe race van Hamilton, heeft niets gedaan. Gewoon zitten, en wachten niets proberen. Kompleet het tegenovergestelde van het afgelopen seizoen waar hij meer Masterclasses gegeven heeft dan zondag in Turkije.
Max, jammer, gretig, het willen. Mooi om te zien dat hij blijft pushen ongeacht de omstandigheden. Zn start totaal verkloot door het niet kunnen wegkomen, hetzelfde zag je bij Albon. Waar Mercedes en Renault veel meer tractie hadden.
Grootste cookie in de race: Bottas, man man wat en blamage.
Boomer zegt
To finish first, you first have to finish… Max schreef bijna zijn auto af na de inhaalpoging op Perez, (als hij een muur geraakt had was het afgelopen) dus als je met verstand rijdt en het minder spectaculair is, wil dat niet zeggen dat het afwachtend is. Je limieten kennen is ook een kunst. Verstappen kent die duidelijk nog niet.
rw1994 zegt
@Boomer: Ik heb normaal echt de roze Max Verstappen bril op, maar ik moet toch kritisch zijn op de prestatie gisteren. De start kan ik hem zeker vergeven, de race verliep voor Max erg goed tot aan de inhaalactie op Perez. Veel te gretig op een moment dat het niet kon, even liften en een goed moment uitkiezen was vele malen verstandiger geweest. Wat betreft Hamilton, erg steady gereden waardoor de overwinning verdiend was! Masterclass? Misschien niet, maar wel heel erg goed, geen slippertjes.
Breinstein zegt
@benja01: soms zit de masterclas niet in de actie, maar juist in het geduld. De inzicht hebben dat je Vettel niet voorbij komt en dus maximaal banden gaat sparen. Niet het meest spectaculaire onderdeel, maar wel een van de belangrijkste. Doordat hij spaarde, kon hij langer door en zo Vettel, Stroll en Albon pakken.
okdoei zegt
@breinstein: foutloos was hij niet. Faalde behoorlijk toen hij Vettel probeerde in te halen, dat had nog fouter kunnen aflopen.
In eerste instantie hadden ze gewoon de verkeerde afstelling bij Mercedes.
Gewoon geluk gehad dat de baan droog werd want dan is die Mercedes onverslaanbaar.
Masterclass vind ik een groot woord.
berlinetta zegt
Ik vind een masterclass ook wel overdreven. Hamilton heeft in mijn ogen eerder rustig aan gedaan en dat heeft in deze gekke race goed uit gepakt. Nu is het wel zo dat alleen een goede coureur weet wanneer hij moet stampen en wanneer hij rustig aan moet doen. Daar is Hamilton heel goed in.
ericbmw2000 zegt
Hamilton heeft slim en afwachtend gereden waar verstappen te gretig was. Maar om Hamilton foutloos te noemen gaat te ver, ook hij heeft naast de baan gereden. Ik vond vooral vettel erg volwassen rijden. Misschien niet de snelste maar wel kundig op de baan en met beloning.
Richmond zegt
@ericbmw2000: precies dat.
pomoek zegt
Uit de analyse na de race bleek dat Verstappen, en Albon, in de eerste versnelling startte terwijl alle andere rijders om hen heen in de 2e versnelling startte. Bizar dat RB hier voor koos gezien de omstandigheden. De opportunistische inhaalactie op Perez was eeuwig zonde. Met enig geduld, weten we nu, had Verstappen deze race met gemak kunnen winnen.
Richmond zegt
@pomoek: heb het idee dat de afstelling van de auto meer op nat dan op droog was ingesteld. Hij kon er maar moeilijk voorbij aan Perez.
Richmond zegt
@pomoek: ik lees zojuist dat de voorvleugel van Verstappen verkeerd en ongelijk stond afgesteld, hierdoor gingen de banden er zo snel aan. Aldus Verstappen zelf.
joki zegt
Gelukkig was het zijn fout niet…
okdoei zegt
“Om weer helemaal up to date te zijn in de cappuccino-corner”
Betekent in veel gevallen momenteel tegen jezelf praten
ericd zegt
2021 haalt Ham zijn 8ste titel binnen… tenzij Max een écht competitieve auto krijgt. Zie ik niet gebeuren met Honda dat zich terugtrekt. Ik hoef volgend jaar niet meer persé te kijken en zal mijn ziggo abonnement wellicht opzeggen.
berlinetta zegt
Ik heb bij mijn verhuizing ook al gekozen voor KPN ipv Ziggo. Had Ziggo juist vanwege de F1 gekozen, maar dat hoeft voor mij ook niet meer. Daarvoor vind ik het te saai geworden.
vetnek zegt
“Lewis Hamilton is gewoon de GOAT”
Namens Bob de huisbaas: “optieffuh gauw!”
fastshifter zegt
Hij was al zoveel tijd kwijt achter Vettel, dat ik me kan voorstellen dat ie geen geduld meer had om te wachten op een geschikt moment om Perez in te halen. Als je dan ook niet voor het kampioenschap rijdt dan gebeuren dat soort dingen en laten we wel wezen, we willen ook niet naar 20 voorzichtige rijders kijken.
Robert zegt
Ik zie toch nog wel een aantal vragen onbeantwoord:
– wat gebeurde er nu bij de start met Verstappen? In de herhaling leek het alsof de auto bij het opschakelen in de noodloop ging. Niet voor het eerst, volgens mij.
– hoe kan het dat Lance Stroll op z’n eerste setje banden soeverein wegrijdt bij de rest van het veld (inclusief teamgenoot Perez) en met het tweede setje als een als een schaatser op Friese doorlopers de race lijkt te voltooien?
Er waren overigens meer coureurs bij wie de overstap van full wets naar intermediates dramatisch uitpakte. Ook Albon bijvoorbeeld, reed voor zijn doen gewoon sterk, tot aan de eerste pitsstop.
Wel mooi was, te zien dat Perez z’n open sollicitatie voor het tweede zitje bij Red Bull nog maar eens heeft onderstreept.
Richmond zegt
@RRRobert: naarmate de baan droger werd kreeg Lance last van graining. Na de tweede pitsstop werd dat alleen maar erger.. zal met de afstelling te maken hebben. Mercedes en Ferrari gingen steeds beter rijden op de oude banden en droger wordende baan. Albon ging goed, profiteerde van de spin van Verstappen om uiteindelijk dezelfde fout te maken. Daarna, net als max, gestopt voor nieuwe banden en was blijkbaar het vertrouwen weg en kwamen ze niet meer naar voren.
gwnbmw zegt
@RRRobert: volgens racing point op twitter had lance een groot stuk debris onder zijn voorvleugel zitten waardoor de banden sneller kapot gingen.
bjr1983 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Richmond zegt
@sketcher: omdat de content gemaakt is voor het web en in mindere mate voor de app.
pivavar zegt
Ik vind die actie van Verstappen geweldig. Welke buurchinees gaat er met 260 km/h eerst half naast rijden, propt zijn voorspoiler vervolgens in de achterspoiler, vliegt er met 280 km/h af en draait vervolgens netjes 360 graden in de rondte? Dat wil ik zien. Elk normaal mens doet zijn ogen dicht en roept om moeders. Wachten op DRS en hem rustig aan de binnenkant naast zetten kan iedereen. Ik wil dingen zien die de mannen van de jongetjes onderscheiden.
ghini zegt
Wat mij nog opviel: hoe Ricciardo totaal niet opviel. Kwam ook weinig in beeld. Had eigenlijk meer van hem verwacht.. Hopelijk leert Max hier weer van, had beter van hem verwacht. Het hele weekend was het al glad, hoe bedenk je dan dat zon actie een optie is? Zelfs als het droog was met normaal asfalt zou het een risicovolle actie zijn geweest. Beetje dom IMHO voor iemand van zijn klasse. Wat me ook vaker opvalt, de banden strategie. Teams beperken zich in hun opties door aantal ronden op bepaalde banden te klein te houden, terwijl ze in de praktijk vaak een stuk meer ronden goed kunnen blijven rijden. Perez was natuurlijk extreem maar anderen kwamen idioot vroeg binnen wat niks toevoegde. Zelfde in andere races.