We hebben de stand na GP Toscane 2020 en zes dingen die ons opvielen voor. Helemaal gratis! Uiteraard op Autoblog!
De GP van Toscane was er eentje om in te lijsten. Natuurlijk, voor Max Verstappen was het wéér pech, maar voor de neutrale toeschouwer was er veel, heel veel te genieten. De knotsgekke openingsfase duurde meer dan een uur terwijl er nauwelijks een kilometer geracet was. Toch was het de moeite waard om te kijken. Kijk, zo kan het dus ook!
Dat er een tweede herstart aan zat te komen, leek in de lucht te hangen. Na een crash van Stroll mochten de overgebleven heren weer naar binnen. Het zorgde voor een onstuimige race die spannend was tot het einde (althans, als je nummer 1 en 2 even wegdenkt). Kortom, er is een hele hoop gebeurd. We hebben daarom de stand na de GP Toscane 2020 en alle punten die ons opvielen verwerkt in één artikel!
Albon staat op!
Natuurlijk, je moet veel geluk hebben en dat heeft Albon ook gehad. Het is een beetje een vreemde situatie met de Britse Thai. Op het moment dat de banden goed zijn, is hij zeer snel en kan hij zich meten met de de rest. Maar in kwalificaties, bij de starts en wanneer de banden niet naar zijn smaak zijn, kan ‘ie zich nog verbeteren. De snelheid is aanwezig bij de jongen, nu moet ‘ie snel vertrouwen tanken en doorpakken.
Bottas ‘mocht’ niet winnen
Volgens Hamilton was Bottas het snelste dit weekend. Dat is natuurlijk kolder, maar de twee waren dit weekend meer aan elkaar gewaagd dan normaal. Ook halverwege de race. Lewis verzocht zijn team om hem op een andere strategie te zetten dan Bottas. ‘Copy’. Wat doet Mercedes: ze halen Bottas eerder naar binnen en ’toevallig’ krijgt Hamilton dezelfde banden als Bottas. Vervolgens mag Bottas geen kerbs rijden omdat ze bang zijn voor de banden. Natuurlijk zullen er een paar legitieme verklaringen voor zijn, maar Mercedes wil duidelijk geen Rosberg-era meer hebben.
Weer pech voor Verstappen
Max Verstappen kwam goed van zijn plaats, maar daarna ging het snel fout. Hij zakte terug in het veld, probeerde nog rustig aan te doen, maar werd helaas geraakt waardoor hij in het grind terechtkwam. Het is de derde DNF van Verstappen dit seizoen en dat is gewoonweg te veel als er serieuze titelaspiraties zijn. We kunnen wel zeggen dat Mercedes ‘te goed’ is, maar als de enige uitdager van de titel het zo vaak laat afweten, houdt het gewoon op. Voor de stand na de GP van Toscane 2020 maakt het voor Verstappen niet veel uit: zijn voorsprong op de rest is enorm en de achterstond op Mercedes is dat ook.
Mugello mag terugkomen
De voortekenen waren al goed, maar wat is Mugello een gave baan. Het is natuurlijk veel te ouderwets om deze baan buiten corona-tijd te gebruiken. Maar een oude baan met veel grind en gras werkt beter dan een lap asfalt waar een baantje is ingetekend of een Tilke-tempel.
Meer chaos
Dit is wel iets waar de Amerikanen beter in zijn: het creëren van chaos. Ze gooien net nog geen bananen op de het asfalt. Nu is de Formule 1 veel veiliger, maar een beetje extra ‘gevaar’ kan geen kwaad. Smallere banen, minder uitloopstroken: het zijn toch factoren waarmee een race een stuk attractiever wordt en de coureurs zich van elkaar kunnen onderscheiden.
Weer geen feest voor Ferrari
Natuurlijk had niemand bij Ferrari zich een illusie gemaakt dat hun jubileum gepaard zou gaan met goede resultaten. Maar als er zoveel mis gaat met zoveel (snellere) auto’s op de baan, dan wil je toch iets meer kunnen scoren. Helaas: Ferrari gaat op het moment door een diep, diep dal. Niet alleen voor de Ferrari fans erg vervelend, maar ook voor de sport.
Rijderskampioenschap
Wie had dat gedacht: Lewis Hamilton en Valtteri Bottas breiden hun voorsprong uit. Verder zijn er nog wel en paar aardig mutaties. Ricciardo stijgt lekker de top 10 in terwijl Albon P5 in het klassement pakt. Pérez komt in de top 10 ten koste van Sainz. Ook lekker: Räikkönen heeft punten gehaald! Er zijn nu drie rijders die nog geen punten hebben gehaald dit jaar.
De stand in het rijderskampioenschap sinds de GP Toscane is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Hamilton | Mercedes | 190 |
2 | Bottas | Mercedes | 135 |
3 | Verstappen | Red Bull | 110 |
4 | Norris | McLaren | 65 |
5 | Albon | Red Bull | 63 |
6 | Stroll | Racing Point | 57 |
7 | Ricciardo | Renault | 53 |
8 | Leclerc | Ferrari | 49 |
9 | Perez | Racing Point | 44 |
10 | Gasly | Alpha Tauri | 43 |
11 | Sainz | McLaren | 41 |
12 | Ocon | Renault | 30 |
13 | Vettel | Ferrari | 17 |
14 | Kvyat | Alpha Tauri | 10 |
15 | Hülkenberg | Racing Point | 6 |
16 | Räikkönen | Alfa Romeo | 2 |
17 | Giovinazzi | Alfa Romeo | 2 |
18 | Magnussen | Haas | 1 |
19 | Latifi | Williams | 0 |
20 | Russel | Williams | 0 |
21 | Grosjean | Haas | 0 |
Constructeurskampioenschap:
Mercedes heeft de titel zo goed als binnen. Nu Ferrari en Red Bull allebei onder hun kunnen presteren en Mercedes in topvorm is, is er gewoon weg heel erg weinig dat kan voorkomen dat Mercedes weer uitloopt. De strijd om plaats 3 is wel interessant: McLaren, Racing Point en Renault doen vrij weinig voor elkaar onder op het moment. Helaas dat de onderste drie teams alledrie met een rode lantaarn rondrijden.
De stand in het constructeurskampioenschap sinds de GP Toscane is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Mercedes | 325 |
2 | Red Bull | 173 |
3 | McLaren | 106 |
4 | Racing Point | 92 |
5 | Renault | 83 |
6 | Ferrari | 66 |
7 | AlphaTauri | 53 |
8 | Alfa Romeo | 4 |
9 | Haas | 1 |
10 | Williams | 0 |
Kwalificatieduel
In het kwalificatieduel gebeuren nog best aardige dingen. Want we zien dat coureurs zich terugvechten. Pérez neemt afstand van Stroll en Räikkönen van Giovinazzi. Verstappen is de enige die sneller is dan zijn teamgenoot. Grosjean en Magnussen houden elkaar nu ook iets meer in evenwicht.
De onderlinge stand in het kwalificatieduel sinds de GP Toscane 2020
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (7) | Bottas (2) |
Ferrari | Leclerc (7) | Vettel (2) |
Red Bull | Verstappen (9) | Albon (0) |
McLaren | Sainz (5) | Norris (4) |
Renault | Ricciardo (8) | Ocon (1) |
Alpha Tauri | Gasly (7) | Kvyat (2) |
Racing Point | Pérez (4) | Stroll (3) |
Racing Point | Hülkenberg (1) | Stroll (1) |
Alfa Romeo | Räikkönen (5) | Giovinazzi (4) |
Haas | Magnussen (5) | Grosjean (4) |
Williams | Russell (9) | Latifi (0) |
Snelste raceronde
Tot de herstart was het Albon die de snelste ronde in handen had. Uiteraard waren het de Mercedessen die aanspraak gingen maken op de nominatie en natuurlijk het felbegeerde puntje.
De onderlinge stand snelste raceronde na GP van Toscane is als volgt:
Coureur | Team | Aantal snelste ronde |
Hamilton | Mercedes | 4 |
Norris | McLaren | 1 |
Sainz | McLaren | 1 |
Bottas | Mercedes | 1 |
Ricciardo | Renault | 1 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Driver of the Day
Dit is het probleem met de stemmingen die tijdens de race gehouden worden. Pas aan het einde van de race ging Albon voorbij aan Ricciardo. Op dat moment stond hij ver voor in de poll. Aan de andere kant: de goedlachse Australiër (die wij in de aanloop van de race nog even konden spreken) heeft geen fout gemaakt.
De onderlinge Driver of the Day stand na GP Toscane 2020 is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Verstappen | Red Bull | 2 |
Gasly | Alpha Tauri | 2 |
Albon | Red Bull | 1 |
Pérez | Racing Point | 1 |
Vettel | Ferrari | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Ricciardo | Renault | 1 |
Heeft de AB redactiede GP van Toscane 2020 goed voorspeld?
De winnaar aanwijzen was niet heel erg moeilijk. De nummer 3 wel. Niemand had Albon verwacht. Alle drie de Nederlandse redacteuren hadden gedacht dat de Nederlandse F1-inbreng de eer hoog ging houden en twee van hen dachten dat Sainz wederom op het podium zou komen te staan.
Onderlinge AB-redactie stand na GP Toscane 2020:
AB-redacteur | Punten |
Michael | 57 |
Wouter | 55 |
Jaap | 43 |
Deze races zijn al verreden:
- Oostenrijk (Bottas)
- Stiermarken (Hamilton)
- Hongarije (Hamilton)
- Engeland (Hamilton)
- Engeland 2 (Verstappen)
- Spanje (Hamilton)
- België (Hamilton)
- Italië (Gasly)
- Toscane (Hamilton)
Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
27 september | GP van Rusland
11 oktober | GP van Eifel
25 oktober | GP van Portugal
1 november | GP van Emilio Romagna
15 november | GP van Turkije
29 november | GP van Bahrein
6 december | GP van Bahrein
13 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters worden verreden op 25 september om 10:00.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@willeme volgens mij was ’t Bottas die over de radio een tegenstelde (banden)strategie wilde (maar niet kreeg) en werd Hamilton verzocht van de (high load) kerbs af te blijven. In ’t artikel staat ’t andersom. En in het kwalificatie-overzicht staat “Renault” waar “Ricciardo” moet staan.
porker zegt
@F36GC: dat dacht ik ook maar ja bottas is een makkelijke prooi
Richmond zegt
@F36GC: beide coureurs moesten van de Krebs afblijven en kort nadat bottas over de radio riep, kwam Bono bij Hamilton dat ondanks dat zijn banden nog goed waren hij vanwege veiligheidsredenen toch naar binnen moest. De undercut was erg sterk op deze baan namelijk. Lewis riep nog, dat zijn banden nog goed waren en Bono zei kom toch maar. Het is duidelijk dat bottas steeds gefrustreerder raakt, hij is duidelijk in de verwachting dat hij Hamilton kan en mag aanvallen. Vraag mij dan toch af waarom hij opnieuw bijgetekend heeft. Alsof de situatie volgend jaar anders is.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Klopt, beiden moesten van de kerbs blijven, maar Lewis hoorde dat als eerste.
Dat Bottas nog bij Mercedes blijft is vrij logisch, alleen daar maakt hij kans om wereldkampioen te worden. Helaas zit Hamilton hem in de weg
willeme zegt
@F36GC: Nee, Bottas werd als eerste geïnstrueerd het langzaam aan te doen, Hamilton pas een paar ronden later, maar toen was het verschil ineens 6 seconden en maakte het plots niet meer uit. .
sportevo zegt
Dat kwam omdat er niet lang daarna een rode vlag situatie kwam en de banden weer vervangen mochten worden. Toen was het niet meer zo’n issue omdat de stint veel korter zou zijn.
flutterby zegt
@benja01: Ook in een ander team moet hij nog steeds Hamilton voorbij zien te komen, dan het liefst in een Mercedes.
Richmond zegt
@flutterby: natuurlijk, dus vanwaar de frustratie. Dit is waar hij voor bij Mercedes zit en niks anders.
maferick74 zegt
@benja01: gemaakte frustratie, om toch nog n beetje fanatiek over te komen, waarschijnlijk voor zijn familie en vriendin. Wat harkt hij eigenlijk binnen per jaar?
Richmond zegt
8 miljoen USD. tegen 40 voor Hamilton.
https://www.racefans.net/2020/03/30/how-much-are-f1-drivers-earning-in-2020-and-should-their-fees-be-capped/
tvklarenbosch zegt
@F36GC: Bottas werd eerder naar binnen gehaald omdat hij aangaf dat z’n banden op waren. Daarom kon Hamilton reageren met dezelfde band. En dan nog, Hamilton was in de race wel een paar klassen beter
Richmond zegt
@tvklarenbosch: het was een gok van Bottas, met dezelfde banden zou hij op strategie niét winnen. Hij dacht blijkbaar dat ze het Hamilton niet zouden influisteren
Dutchdriftking zegt
@F36GC: inderdaad, “Which kerbs? All of them Lewis”…..
sportevo zegt
Klopt inderdaad niets van het verhaal.
Bottas vroeg inderdaad om een andere strategie wat prima zou kunnen werken alleen gaf hij vlak voor de stop aan dat hij heftige vibraties had. Daardoor moest hij eerder binnenkomen en kon hij niet reageren op Hamilton zijn keuze.
Hamilton gaf aan dat de banden nog prima waren dus hij zou toch nog een paar ronden door willen rijden maar door de stop van Bottas kon een een undercut ook gebeuren en moest ook hij binnenkomen.
Zeer normale reactie als we hier met twee rivaliserende teams te maken zouden hebben maar nu is het kwestie van Hamilton die wordt voorgetrokken door Mercedes?
Zowel Hamilton als Bottas kregen daarnaast te horen het rustig aan te doen met de gele band tijdens de laatste stint. De witte band van Bottas was helemaal op en ze wilden geen risico nemen bij Mercedes.
pomoek zegt
Gezien de snelheid van Albon, en in de wetenschap dat Verstappen nog wel iets sneller rijdt durf ik, met mijn oranje bril af en mijn neutrale bril op, de stelling wel aan dat het eeuwig zonde is dat Verstappen uit viel. Als hij was blijven rijden was er wel strijd geweest om de 1e 3 posities.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Als, als, als. Koop je niks voor. Vooruitkijken en focussen op de volgende race. Eerst zorgen dat de betrouwbaarheid op orde is.
willeme zegt
@F36GC: Aldus de firma open deur ;-).
Wat @pomoek zegt is dat de snelheid meer dan op orde was. Volgens mij heeft hij daar volledig gelijk in. Albon ging als een komeet in de laatste fase. Die banden waren perfect voor de Red Bull. Ook de initiële start van Verstappen was uitstekend. Normaal gesproken is Verstappen een coureur die goed presteert onder ‘vreemde’ omstandigheden. Had zijn vader ook al destijds. Als het allemaal misging, was Jos daar in ineens vooran met zijn oranje Arrows.
Dus je koopt er enorm veel voor. Op de low-drag circuits is de Red Bull hopeloos uit vorm (meer nog dan andere jaren), maar op de banen meet veel hoge snelheidsbochten is kunnen ze een vuistje maken.
Richmond zegt
@pomoek: hooguit plek 2.
eaudi zegt
“eentje om in te lijsten”? Dacht het niet, ik heb toch liever een echte race dan dit gekruk en gebots. De baan is prachtig, die mag terug, maar dan met echte gevechten. Dit was F1 onwaardig.
katoenboer zegt
@eaudi: neh, was een leuke wedstrijd. Achter de Ham en Bot werd het nog goed spannend.
mar10us zegt
Ik durf te stellen dat zelfs de tweede herstart aantoont dat Bottas geen race mag winnen. Hij lag ver voor en had gewoon momentum, maar hield iets voor de bocht in, waardoor Lewis er langs kon. Doordat Lewis links zat, kon Botras niet in gehaald worden door andere rijders. Ook toen Ricciardo en Albon in de buurt kwamen een eindje verder in de race, zie je dat Bottas ontzettend makkelijk naar Lewis toe rijdt. Je kunt Mercedes het niet kwalijk nemen, want alleen op deze manier halen ze met het grootste gemak de wereldtitels binnen, maar het haalt wel het competitie-element uit het kampioenschap.
alino zegt
Jammer van de tweede rode vlag. Ik gunde Ricciardo zijn podium wel en Russell zijn eerstje punt in zijn F1 carriere. Het was wel de eerste keer dat ik zag dat er zo lang gewacht wordt met racen wanneer de safety car naar binnen komt. Ik begrijp dat dit is om te vermijden dat de auto achter je een “tow” krijgt, maar wat maakt dit rechte stuk anders dan op andere banen? Of was het vooral door de wind? Op andere banen begint de 1ste meestal te versnellen voor de laatste bocht om zo een gat the creëren.
realhustler zegt
Olav zei het was ook bij F3 en F2, door het lange rechte stuk, en de start-finish lijn vrij ver op het rechte stuk is er een risico om dmv een tow ingehaald te worden.
Je mag na de safety car pas inhalen vanaf de start-finish lijn, dus als je pas daar op je gas gaat heb je gewoon het rechte stuk korter gemaakt en is het tow risico kleiner.
Dit was duidelijk bij eerdere races, en de teams en coureurs konden dit weten, en de teams hadden dit over de radio kunnen roepen.
Richmond zegt
Masi zegt ook dat dt tijdens de vrijdag briefing al was besproken. Desalniettemin hadden ze de lichten al in S2 kunnen uit doen,dan wist iedereen dat vanaf Start Finish je vol erop kon gaan.
fapfap zegt
Volgens mij mag de leider niet te ver achter de safety car rijden (max 5 wagenlengtes) zolang de lampen op de safety car nog aan staan. In dit geval gingen die lampen pas vlak voor de laatste bocht uit, en pas vanaf dat moment vergrootte Bottas het gat tussen hem en de safety car. Hierdoor kon Bottas eigenlijk niks anders meer doen.
Hamilton zei ook al over de radio: “that’s what happens when the safety car lights go out so late”.
pvg100 zegt
Nog iets dat mij opviel, Raikonen was wederom de snelste Ferrari. Doet ie goed voor zomaar zijn hobby te zijn. Wel spijtig van die 5 sec penalty, en “for what?!”
Dutchdriftking zegt
Wat mij vooral opviel, TOV vorige week maakte Olav maar weinig fouten in het commentaar. Ook de theorie van de ‘spotter’ aan de pitmuur was een verstandige aanvulling. Ik heb die man wel eens gekkere dingen horen roepen. Dat de oranje tandarts doodleuk de winnaar van vorige week in de wacht zet omdat z’n favoriete neefje er aan komt is natuurlijk wel weer kansloos.
tommycooker zegt
Typefoutje in het qualifying overzicht:
Renault Renault (8) Ocon (1)
Edge zegt
“Bottas ‘mocht’ niet winnen”
Mercedes haalt Bottas niet eerder binnen omdat men hem niet wil laten winnen, maar omdat Bottas een pannenkoek is die zijn banden niet kan conserveren. Dan kun je als Bottas zijnde wel stoer roepen dat je andere banden dan Lewis wil, maar dan heb je daar heb je niks meer te willen, want zodra de banden er bij jou onder zitten geef je Lewis’ kant van de garage alle ruimte om te doen wat zij het beste voor Lewis vinden.
Richmond zegt
Hij reed ook 6,5 sec achter Lewis dus een undercut ging sowieso niet en als zijn idee was om met Harde banden te rijden en Lewis met de mediums moet hij dus en die 6,5 sec goed maken en ook nog daarna sneller zijn. Wat niet gaat als Lewis op de medium rijdt. Dan kan hij wel denken dat hij langer buiten blijft, maar ook dat heeft geen zin als Lewis een seconde per ronde op je wint. Dan krijgt hij daarna een gratis pitstop. Het was al een verloren gok toen het zijn mond verliet.
dwfc zegt
Nog eentje Willeme, de herstart mogen ze eens herbekijken !
ruudvw zegt
Nog iets wat opviel: Perez reed wederom een matige race & Stroll is zo slecht nog niet…