Bekijk hier de stand na de GP Stiermarken 2021. En zes dingen die het afgelopen weekend opvielen.
Het was een Oostenrijks Weekend! Op de Red Bull Ring werd de GP van Stiermarken (een provincie in Oostenrijk) gehouden. De Oostenrijkse teambaas Toto Wolff probeert allerlei bijzondere verwijten richting het RB-kamp te gooien, zoals het een waar regerend kampioen betaamt.
Enfin, de race was weliswaar niet de race waar de neutrale toeschouwer op had gehoopt, maar we hebben ons zeker niet verveeld. Uiteraard hebben we zoals altijd alle belangrijke standen en overzichten die ertoe doen. Daarnaast vielen ons de volgende dingen op naast de stand van de GP van Stiermarken 2021:
Verstappen foutloos
Kablam! We nemen de prestaties van Max Verstappen bijna voor lief. De Nederlander haalt bijna altijd het maximale uit zijn materiaal. Maar de masterclass die we dit weekend te zien kregen, was bijzonder indrukwekkend. Pole position in de kwalificatie én de winst met een grote afstand. Hamilton snoepte het laatste puntje weg, dankzij nieuwe banden. Maar de wijze waarop Verstappen eerst de race kon reguleren en daarna domineren was indrukwekkend. Het verschil liep op een gegeven moment op tot zo’n 15 seconden.
Hamilton blijft in underdog positie
Laten we eerlijk zijn: wij zijn als Nederlanders bevoordeeld. Dus houd dat in het achterhoofd. Maar man oh man, wat kan Hamilton doen alsof het allemaal heel erg moeilijk is. Ondanks dat ‘ie in een periode zat dat de punten tegenvielen, zitten Mercedes en Red Bull enorm dicht bij elkaar. In Monaco stond Bottas op P2 voor zijn pitstop van 3 dagen. In Baku had Hamilton het podium kunnen pakken en winnen. Pas op de een na laatste ronde ging Verstappen voorbij aan Hamilton. Dus het is zeker geen walkover en die underdog positie is niet helemaal terecht. Zeker niet van iemand die 6 jaar de sport gedomineerd heeft en de races degradeerde tot powernap-momentjes. Sowieso: de snelheid van Verstappen. en Hamilton ten opzichte van, eh, ALLE andere coureurs is ongelooflijk.
Pérez maakt het verschil
Net als Valtteri Bottas is Sergio Pérez binnengehaald als mobiele chicane of bruikbare pion. Normaal gesproken had Mercedes altijd een keuze qua strategieën. Waar Verstappen ook reed, met Hamilton en Bottas konden ze hun strategie erop aanpassen. Maar nu met Pérez voor Bottas, valt een groot voordeel voor Mercedes weg. Nog altijd is het verschil in snelheid erg klein. Jammer dat Pérez aan het einde nét niet Bottas te pakken kon nemen. Maar voor het team van Red Bull is het wel lekker dat hun tweede rijder beter presteert (alhoewel er absoluut ruimte is voor verbetering).
Weersvoorspelling is misleidend
Op de redactie hebben we meteoroloog @jaapiyo. Hij weet altijd precies wat het weer gaat worden. De vrije trainingen zouden volgens alle voorspellingen kletsnat zijn. Het circuit zou geteisterd worden met onweer. Regen overal! Zondag zou de kans op hevige neerslag meer dan 80 procent zijn! Vlak voor de rest was de kans op een klein beetje vallend vocht niet meer dan 11%… Op het laatst bleef het het hele weekend gewoon voornamelijk droog en zonnig, een marginaal buitje daargelaten. De reden waarom het telkens misgaat ontgaat ons een beetje, tenzij je een aluminium hoedje opzet. We leefden maar mooi naar deze race toe, dit weekend. Op de race na, was het spannend.
Malen heeft meer dreiging dan Weghorst
In de Duitse competitie weet Wout Weghorst meer zijn stempel te drukken, dan dat Donyell Malen dat doet in de Nederlandse competitie. Maar in dit specifieke geval kun je niet spelers aankopen, maar moet De Boer het doen met de spelers die hij tot zijn beschikking heeft. De som der delen klopt met Malen gewoon beter. Weghorst is een heel erg statische speler die afhankelijk is van voorzetten. Met een zwervende Depay wordt Weghorst te weinig bediend. De combinatie tussen Depay, Malen en Wijnaldum vanuit het middenveld lijkt beter te werken. Helaas helpt het niet als een sterkhouder uit de verdediging een zwarte vlag krijgt. Na Max en Matthieu volgden er geen andere Nederlandse successen afgelopen zondag.
Bottas 9.0
Valtteri Bottas heeft zijn rug kunnen rechten. De Fin is redelijk relaxed en ingetogen, maar er was duidelijk opluchting zichtbaar. Hij maakte zijn straf bij de start (3 posities) vrij snel goed en bleef voor Pérez. Klasse. De Fin ligt dermate onder vuur dat collega @nicolasr tien redenen bedacht waarom Valtteri een toffe peer is. Het is sowieso een mooi moment voor Bottas om door te pakken, want Valtteri gaat altijd wel goed op deze baan.
Op de achtergrond
Na het debacle in Frankrijk scoorde Ferrari niet eens zo heel erg slecht, zeker niet als je bedenkt dat Leclerc bij de start verzaakte. Voor de punten maakt het niet zoveel uit, maar we moeten het wel even kort vermelden. Russell lag ditmaal ook tijdens de race op puntenkoers, maar moest de race staken helaas. Räikkönen liet een indrukwekkende inhaalrace zien (van 18 naar 11), maar ja: dat zijn alsnog geen punten. Als laatste lijkt Tsunoda iets volwassener te worden als coureur, maar hij kan nog veel (heel veel) leren van Pierre Gasly.
Rijderskampioenschap
Verstappen loopt langzaam, maar zeker weg bij Lewis Hamilton. De vorm in Monaco en Bakoe werden toegewezen aan de bijzondere circuit-layout. Maar ook op Paul Ricard en de Red Bull Ring lijkt Verstappen nét wat meer in de tas te hebben. Het verschil op de baan is klein, en in deze lijst is het verschil ook niet groot: 18 punten. Verder gebeurt er in de top 10 niets. Er is maar één mutatie: de stabiele Lance Stroll gaat Esteban Ocon voorbij.
De stand na de GP Stiermarken 2021 in het rijderskampionschap is als volgt:
Positie | Coureur | Team | Punten |
1 | Verstappen | Red Bull | 156 |
2 | Hamilton | Mercedes | 138 |
3 | Pérez | Red Bull | 96 |
4 | Norris | McLaren | 86 |
5 | Bottas | Mercedes | 74 |
6 | Leclerc | Ferrari | 58 |
7 | Sainz | Ferrari | 50 |
8 | Gasly | AlphaTauri | 37 |
9 | Ricciardo | McLaren | 34 |
10 | Vettel | Aston Martin | 30 |
11 | Alonso | Alpine | 19 |
12 | Stroll | Aston Martin | 14 |
13 | Ocon | Alpine | 12 |
14 | Tsunoda | AlphaTauri | 9 |
15 | Räikkönen | Alfa Romeo | 1 |
16 | Giovinazzio | Alfa Romeo | 1 |
17 | Russell | Williams | 0 |
18 | Schumacher | Haas | 0 |
19 | Mazepin | Haas | 0 |
20 | Latifi | Williams | 0 |
Constructeurskampioenschap
Ondanks het puntje voor de snelste raceronde van Lewis Hamilton én het feit dat Bottas ternauwernood Pérez voorbleef, loopt Red Bull toch met drie puntjes uit op Mercedes. Ze hebben precies 40 punten meer. Ferrari kruipt weer dichter naar McLaren toe. De strijd tussen Alpine, Aston Martin en AlphaTauri is een zeer spannende. Voor deze teams is een puntenfinish zeker niet vanzelfsprekend en moet alles meezitten.
De stand na de GP Stiermarken 2021 in het constructeurskampioenschap is als volgt:
Positie | Team | Punten |
1 | Red Bull Racing Honda | 252 |
2 | Mercedes | 212 |
3 | McLaren Mercedes | 120 |
4 | Ferrari | 108 |
5 | AlphaTauri Honda | 46 |
6 | Aston Martin Mercedes | 44 |
7 | Alpine Renault | 31 |
8 | Alfa Romeo Racing Ferrari | 2 |
9 | Williams Mercedes | 0 |
10 | Haas Ferrari | 0 |
Kwalificatieduel
Wat direct opviel: Daniel Ricciardo leek in de vrije trainingen er goed bij te zetten, maar kwam in de kwalificatie meer dan een halve tel te kort op zijn teamgenoot. Daarbij zien we dat de coureurs bij Aston Martin en Alpine elkaar keurig in evenwicht houden. Alonso lijkt telkens beter te worden. Vettel is wat wisselvalliger dan de stabiel presterende Stroll.
De stand na de GP Stiermarken in het kwalificatieduel is als volgt
Team | Coureur | Coureur |
Mercedes | Hamilton (5) | Bottas (3) |
Red Bull | Verstappen (7) | Pérez (1) |
McLaren | Norris (6) | Ricciardo (2) |
Aston Martin | Vettel (4) | Stroll (4) |
Alpine | Ocon (4) | Alonso (4) |
Ferrari | Leclerc (6) | Sainz (2) |
AlphaTauri | Gasly (8) | Tsunoda (0) |
Alfa Romeo | Giovinazzi (6) | Räikkönen (2) |
Haas | Schumacher (7) | Mazepin (1) |
Williams | Russell (8) | Latifi (0) |
Snelste raceronde
Aanvankelijk had Max Verstappen deze. Toen snoepte Hamilton deze bij Max weg. Toen kreeg Sergio Pérez nieuwe banden (en een nieuwe strategie). Uiteindelijk kon Mercedes een perfect moment kiezen dat Lewis Hamilton nieuwe banden kreeg en de snelste raceronde kon pakken. Handig voor Hamilton, want zo kon hij net weer een puntje wegsnoepen en valt de voorsprong die Verstappen pakt, heel erg mee.
De onderlinge stand na de GP Stiermarken 2021 qua snelste raceronde is als volgt
Coureur | Team | Aantal snelste raceronde |
Verstappen | Red Bull | 3 |
Hamilton | Mercedes | 3 |
Bottas | Mercedes | 2 |
Driver of the day
De Driver of the Day-troffee begint een beetje veel te lijken op de poedelprijs. Wellicht was dat het al. Charles Leclerc heeft natuurlijk een heleboel mooie acties laten zien. Bij de start raakte hij Pierre Gasly (die de race moest staken). Niet dat het onverdiend was, Leclerc reed een indrukwekkende inhaalrace, maar wel dankzij een fout van hem zelf.
De onderlinge stand na de GP Stiermarken 2021 in het Driver of the Day-klassement is als volgt:
Coureur | Team | Aantal nominaties |
Pérez | Red Bull | 2 |
Vettel | Aston Martin | 2 |
Norris | McLaren | 1 |
Hamilton | Mercedes | 1 |
Verstappen | Red Bull | 1 |
Leclerc | Ferrari | 1 |
Heeft de Autoblog redactie de GP van Stiermarken 2021 goed voorspeld?
Ondanks dat @jaapiyo zeker niet het podium goed voorspeld had, wist hij wel zeker dat Verstappen zijn goede vorm voort ging zetten. Wat dus ook geschiedde. Belangrijker is dat Jaap het weer precies goed wist te voorspellen: het bleef namelijk droog. Wouter zat er helemaal naast dit keer.
Onderlinge stand na GP Stiermarken 2021 in de AB-redactiepoule:
Redacteur | Punten |
Michael | 57 |
Wouter | 31 |
Jaap | 28 |
Deze Grand Prix’ zijn al verreden:
- 28 maart | GP van Bahrein
- 18 april | GP van Emilia Romagna
- 2 mei | GP van Portugal
- 9 mei | GP van Spanje
- 23 mei | GP van Monaco
- 6 juni | GP van Azerbeidzjan
- 20 juni | GP van Frankrijk
- 27 juni | GP van Stiermarken
Deze Grand Prix’ staan nog op de kalender:
- 4 juli | GP van Oostenrijk
- 18 juli | GP van Groot-Brittannië
- 1 augustus | GP van Hongarije
- 29 augustus | GP van België
- 5 september | GP van Nederland
- 12 september | GP van Italië
- 26 september | GP van Rusland
- 3 oktober | GP van Turkije* (vervanging van GP Singapore)
- 10 oktober | GP van Japan
- 24 oktober | GP van de Verenigde Staten
- 31 oktober | GP van Mexico
- 7 november | GP van Brazilië
- 21 november | GP van Australië
- 5 december | GP van Saudi Arabië
- 12 december | GP van Abu Dhabi
De eerste meters van de GP van Oostenrijk worden vrijdag 2 juli om 11:30 verreden.
viezefreddyw zegt
Tja, leuke race maar de aandacht gaat inderdaad toch uit naar het Nederlands elftal. Typisch Nederlands, alles was klote en slecht. Het 5-3-2 systeem klopte niet en het voetbal was niet om aan te zien. Toch groepswinnaar geworden en na een hoop onzekerheden was het Tsjechië die de tegenstander werd. En opeens stond de weg naar de halve finale open. Even de Tsjechen aan de kant zetten en daarna de Denen. Doen we wel eventjes. Hahah wat een zelfoverschatting weer. Het Nederlands elftal is gewoon slecht, punt. We hebben met Frenkie de Jong, Matthijs de Ligt en Gino Wijnaldum drie leuke spelers, de rest is gewoon middelmaat. Dus nu lekker naar huis. De vlaggetjes van de straat afplukken. De verschrikkelijke reclames kunnen van de buis. En toch.. Toch vind ik het jammer.
willeme zegt
@viezefreddyw:
Zelfs met middelmaat kon je dit uiterst matig spelende Tsjechië prima de baas. Tsjechië is zeg maar die Arrows van Verstappen in 2000. Met heel hard werken en een beetje geluk kun je sporadisch een paar puntjes bij elkaar sprokkelen. Nederlands elftal is meer het oude Jordan GP, pakken altijd wel punten en lijken soms om de titel mee te doen, maar zakken af en toe met blunders door het ijs ;-)
cloverleaf zegt
@viezefreddyw: zo’n slecht elftal hebben we echt niet. Genoeg individuele klasse voorin. Topspelers op het middenveld en een achterhoede waar je normaliter niet zo makkelijk door heen komt. Echter als al je bepalende spelers een offday hebben (of zoals Memphis een heel toernooi) en je ook nog een ongelukkige maar wel terechte rode kaart tegen krijgt dan kun je makkelijk verliezen van een stel bonkige Tsjechen!
Zo nu gaat ik ff op voetbalzone de zege van Max analyseren
baardmijt zegt
@cloverleaf: Haha :)
Johanneke zegt
Ik vind het zo bijzonder dat de Ligt door velen als een betere verdediger wordt gezien dan de Vrij. In potentie is de Ligt misschien beter, maar op het moment.
Als van Dijk er bij was geweest had ie waarschijnlijk de Vrij op de bank gezet. Want altijd de voorkeur voor Ajacieden. Van mij mag de Boer weer snel weg. Promes ook meenemen en zelfs inbrengen op het moment dat je met 10 man komt te staan. Bizar.
ericc zegt
Wat zit je nou te janken. Als petrol-head krijg je op het einde van het jaar een F1-WERELDkampioen.
De voetballers moeten het doen met een EUROPEESkamioenschap!
Zet dus je oranje spullen nog niet op zolder en gebruik ze als Max aankomt op Schiphol!
berlinetta zegt
Max fantastisch, MVDP fantastisch en dan komen die knuppels van het Nederlands elftal mijn dag verpesten. Om over Frank de Boer maar niet te spreken. Jammer, maar helaas. Ik ben in ieder geval blij dat het F1-seizoen echt spannend is geworden. Heerlijk.
iphonistvongates zegt
Ik ben benieuwd of de GP van iets Kleiner-Brittannië door kan gaan met wat er nu allemaal gaande is daar met de Delta Covid-19 variant.
Wat mij opviel is dat de spirituele begeleider van Bottas hoogstwaarschijnlijk de vloek heeft kunnen opheffen….want geen rare pechgevallen, mislukte pitstops of wielborgmoeren die vast zitten. 😇
harrie zegt
Zelfs een podium kado gekregen door de mislukte pitstop van Perez.
jayhovah zegt
Het opvallendste aan de GP was toch wel dat Mazapin voor de tweede keer op rij de finish heeft gehaald, met alle originele onderdelen er nog op ook! Fuck Leclerc voor DOTD, deze titel moet naar Nikita!
Gulli zegt
Ik bedacht me gisteravond vrij laat pas dat Nederland moest voetballen idd, maar aangezien ik geen gejuich uit de buurt had gehoord had ik blijkbaar ook niets gemist :P
Ben wel heel blij dat we eruit liggen want dan kan al die oranje onzin ook weer van de buis met die irritante reclames.
lekkerlinksrijden zegt
Niks te zeggen over McLaren? Ik vond het opvallend dat zowel Norris als Ricciardo verlies van elektrische ondersteuning hadden. Hadden ze beide in de openingsronden te veel gesnoept? Buiten dit zakt de Australiër aardig door het ijs tov Norris
cloverleaf zegt
DannyRic volgend jaar in Indy?
escort77 zegt
Wat mij opviel: Norris is zo’n beetje een zekerheidje op de 5e plaats aan het worden. Houdt de Mercedessen en Red Bulls niet bij, maar houdt de rest van het veld uiteindelijk vaak wel achter zich. Als hij een keertje geluk heeft (met uitvallers, pitstops en safety cars) zie ikm nog wel een keer winnen ook.
Roskampies zegt
Leclerc was wel enorm aan het wheelbangen van wat ik zag. Meerdere malen over vleugels etc gereden. Hij heeft mazzel gehad dat ie niet lek reed. Tevens dat niemand er ophef over maakte. Als ver in zijn eerste jaren zo reed was de F1 wereld over hem heen gevallen.
pomoek zegt
Hierom wat mij betreft niet de driver of the day. Dat doet hij namelijk wel vaker, anderen een beuk geven. had hier ook een straf voor mogen krijgen, want wist 2 andere coureurs te raken.